جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه عمل واریکوسل با لیزر و لاپاراسکوپی واریکوسل

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

روشهای درمانی جراحی واریکوسل عبارتند از: میکروسرجری، عمل لاپاروسکوپی واریکوسل و عمل باز. واریکوسل به معنی گشاد و واریس شدن رگهای بیضه است که در 10-15 درصد مردان و با علت ناشناخته و به صورت طبیعی در معاینه کشف می شود.

امروزه شایعترین علت ناباروری قابل برگشت مردان واریکوسل است که در آنها دریچه های لانه کبوتری ورید های بیضه خراب شده و خونی که از شریان ها به بیضه ها می رسد برگشت خوبی ندارند و لذا باعث تولید نطفه هائی در مرد می شوند. این نطفه ها 1- حرکت خوبی ندارند 2- شکلشان غیرطبیعی است. واریکوسل به صورت شایع در بیضه طرف چپ ایجاد می شود و تنها در 10-15 درصد ممکن است دوطرفه باشد.

تشخیص واریکوسل

انواع واریکوسل

علیرغم پیشرفت در تکنولوژی هنوز بهترین وسیله تشخیص واریکوسل معاینه توسط پزشک متخصص جراح کلیه می باشد که در معاینه بالینی سه حالت بسته به شدت واریکوسل کشف می شود:

1- واریکوسل خفیف یا درجه یک

که فقط با زور زدن بیمار در حالت ایستاده سیاهرگ های بیضه کمی گشاد می شوند

2- واریکوسل درجه دو

رگها کاملاً گشاد هستند و نیازی به زور زدن ندارند

3- واریکوسل درجه سه

رگها شدیداً گشاد و مثل یک کیسه کرم در بالای بیضه حتی با نگاه و بدون معاینه دیده می شوند. درد مزمن بیضه و کوچکی بیضه ممکن است دو علامت دیگر و علت مراجعه بیمار به پزشک گردد.

آیا واریکوسل درمان داروئی دارد؟

واریکوسل درمان داروئی ندارد و قطعی ترین روش درمان واریکوسل فقط جراحی واریکوسل است. عمل جراحی باعث بهبودی در کیفیت اسپرم به میزان 60% و اثر آن بعد از 6 ماه مشخص می شود.

جراحی مثانه

آیا همه موارد واریکوسل نیاز به جراحی دارد؟

جواب منفی است. تنها موارد قطعی انجام عمل واریکوسل عبارت است از:

  • شدت بالای واریکوسل در نوجوانی که باعث کوچکی بیضه می شود
  • ناباروری مردانه که یک زوج اگر به مدت یکسال بدون جلوگیری و بدون اینکه خانم مشکلی داشته باشد بچه دار نشوند در صورت کشف واریکوسل در مرد باید آن را جراحی کرد
  • آزمایش منی یا اسپرمی که مختل است که تعداد حرکت اسپرم پائین و شکل آنها اغلب غیرطبیعی باشد.

اگر واریکوسل شدید را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

تحلیل رفتن و کوچک شدن بیضه و ناباروری دو اتفاقی هستند که ممکن است به دنبال عدم درمان واریکوسل در بیضه روی دهند.

نحوه عمل واریکوسل چگونه است؟

امروزه جراحی واریکوسل به سه روش در دنیا انجام می شود.

✔️ عمل جراحی باز و سنتی

که با برش 2 سانتی محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال طناب بیضه را بیرون آورده و رگهای وریدی خراب شده که اغلب کلفت و برجسته شده اند را جدا و با نخ گره و قطع می کنیم.

در روش باز سنتی ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند باقی مانده و باعث عود شوند و یا شریان های بیضه اشتباهی قطع شوند و باعث کوچکی بیضه بعد از عمل گردند و یا رگ های لنفی کاملاً جدا نشوند و باعث هیدروسل یا آب آوردن بیضه شوند. مانند شکل زیر:

images8

✔️ عمل واریکوسل با لیزر

چیزی به اسم عمل لیزری واریکوسل وجود ندارد و جنبه ی تبلیغاتی دارد. بستن رگ های خراب واریکوسل با لیزر در دنیا تا این لحظه یعنی سال 2019 میلادی هنوز تحقق نیافته است.

✔️ روش میکروسرجری

در میکروسرجری به روش سنتی با برش باز روی کانال و محل عبور رگ های بیضه طناب بیضه را بیرون می آوریم که تا اینجا شبیه عمل باز و سنتی می باشد، فرق روش میکروسرجری با عمل باز معمولی در این است که پس از بیرون کشیدن طناب بیضه رگ های آن را زیر میکروسکوپ و با بزرگنمائی 5-6 برابر می کنیم و در نتیجه زیر میکروسکوپ سیاهرگ و سرخرگ و عروق لنفاوی با بزرگنمائی خود را نشان می دهند.

لذا با دقت بالائی عمل جدا کردن سیاهرگ های واریس و خراب شده از نوع سالم انجام می شود و لذا باعث می شود که احتمال آسیب به شریان بیضه و آسیب به رگهای لنفی سیار پائین آمده و لذا امکان آب آوردن بیضه بعد از عمل و امکان عود عمل و کوچکی بضه بعد از عمل کاملاً پائین می آید.

indexb

پس عمل میکروسرجری انجام عمل جراحی باز زیر میکروسکوپ می باشد.

✔️ عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

امروزه شعار عالم جراحی انجام عمل های بزرگ از شکاف کوچک است. در بیش از 90 درصد موارد عمل لاپاراسکوپی جایگزین شکاف های یک و چند جراحی باز در رشته های مختلف شده است. به عنوان مثال جراحی های روده، معده، رحم و تخمدان و در رشته ارولوژی: برداشتن کلیه ها، ترمیم تنگی های حالب، برداشتن کیست های بزرگ کلیه و تشخیص و درمان بیضه های پائین نیامده و غیره امروزه به روش لاپاراسکوپی و بدون جراحی انجام می شود.

در این روش با گذاشتن سه عدد لوله بسیار باریک در شکم و تزریق گاز و عبور دوربین احشاء داخل شکمی را با بزرگنمائی بیش از 20 برابر مشاهده می کنیم و لذا عمل های جراحی با دید مستقیم و بزرگنمائی عالی و از طریق حداقل برش های پوستی انجام می شود.

یکی از این موارد درمان واریکوسل به روش لاپاراسکوپی است که در اینجا سه عدد تروکار باریک در ناف و کناره های آن تعبیه می شود که پس از چند روز از عمل محل بخیه ها اصلاً محسوس نمی باشد و عمل در عرض 10-15 دقیقه انجام و رگ های خراب شده بیضه را با بزرگنمائی مشخص و آنها را از رگ های سالم جدا کرده و با کوتر می سوزانیم. شانس آسیب به شریان و کوچک شدن بیضه در این عمل صفر است و به علت بزرگنمائی کاملاً می توان سیاهرگ ها را از نسوج لنفی کاملاً جدا کنیم و لذا شانس آب آوردن بیضه یا هیدروسل را بسیار پائین بیاوریم.

لاپاراسکوپی لاپاراسکوپیلاپاراسکوپی_1

عوارض واریکوسل

عوارض مهم بعد از عمل واریکوسل عبارتند از:

  • کوچک شدن بیضه
  • آب آوردن بیضه یا هیدروسل
  • عود واریکوسل

امکان عود واریکوسل و آب آوردن بیضه بعد از عمل در روش جراحی باز، بسته به دقت عمل بین 5-15 درصد می باشد. این عارضه در عمل میکروسکوپی واریکوسل و لاپاراسکوپی شدیداً پائین می آیند.

برای دانستن هزینه عمل واریکوسل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه عمل واریکوسل میکروسرجری

حسن جراحی لاپاروسکوپی واریکوسل

اجتناب از برش پوستی دردناک روی محل کانال، زیبائی محل عمل، عدم احتمال آسیب به شریان بیضه و عدم کوچکی بیضه بعد از عمل، بزرگنمائی محل عمل، ضبط عمل و ارائه آن به بیمار و شفاف بودن کار، زمان کوتاه و کاهش احتمال آب آوردن بیضه و عود واریکوسل می باشد.

حسن عمل میکروسرجری

علیرغم برش پوستی عمل باز، بزرگنمائی رگ ها زیر میکروسکوپ و احتمال پائین آسیب به شریان های بیضه، پائین بودن احتمال عود و آب آوردن بیضه می باشد.

واریکوسل و بیهوشی

عمل جراحی باز میکروسرجری به دو روش بی حسی نخاعی و بیهوشی انجام می شود و در تجربه من بیماران جوانی که بی حسی نخاعی و با تزریق آمپول به نخال عمل می شوند در بعضی از موارد دچار سردرد بعد از عمل و کمر درد می شوند.

عمل واریکوسل چقدر طول میکشد؟

عمل جراحی لاپاراسکوپی به علت تزیق گاز داخل شکم، اغلب با یک بیهوشی خفیف 15 دقیقه ای انجام می شود که پس از عمل به علت درد کمتر و عدم تزریق آمپول به کمر راحت تر می تواند به کار و فعالیت های روزمره برگردند.

مدت زمان بستری شدن پس از TUL

در پایان با تشکر از انتخاب سایت و صفحه من جهت گرفتن این اطلاعات از شما تشکر و امیدوارم با یادگیری این مطالب بتوانید تصمیم درست و منطقی در رابطه با واریکوسل را اتخاذ فرمائید. جهت دیدن فیلمهای عمل واریکوسل می توانید به اپارات و یوتیوب و فیس بوک  وبا پیدا کردن صفحه اینجانب دکتر کرمی جرئیات فیلم و عمل و توضیحات ان را ببینید.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 393 مشاهده پرسش
    با سلام
    قبلاً مزاحم شده بودم. یک نمونه آزمایش را برای شما گذاشتم پاسخ دادید. اما سوال جدید این است که من 1 ماه اچ سی جی تززریق کردم. کلومیفن و کتوتیفن و ویتامین ای مصرف کردم. مجدد آزمایش دادم و این جواب است:
    volume 3.3 ml
    viscosity normal
    agglutination normal
    total motility 55%
    progressive 45%
    non progressive 10%
    immotile 45%
    concentration 20 ml
    total count 66ejaculate
    total abnormality 97
    head 97
    neck 12
    tail 8
    immature 4
    پزشک مجدد برای من دو ماه قرص ویتامین دی نوشتد و Q10 و البته همون کلومیفن. البته آزمایش ویتامین دی و تیروئید و هورمون هم نوشت که انجام دادم.
    در کل روندی که طی شده را چگونه می بینید. آزمایش چگونه است؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر غلامحسن جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    6ماه پیش سونوی پرستات نرمال نشان داده ولی 52 سالمه 185 سانت قد و78 کیلو وزن وبافور هم به اندازهای که کسی نفهمه از نظر چهره استفاده مکنم وبیشتر چاییم گلپر کوهی واویشن کوههای بینالود واوستاقدوس وچایسبز همیشه دمه وروزی یه وعده چای سیاه مینوشیم سبزی 12 نوع دو وعده بالای 100 گرم در وعده خوراکم است به دارو گیاهی عتاقه مندم ولی در دوساعت 6بار ادار رفتمالبته مایعات کافی مصرف مکنم سنجد ماهی یه کیلو وخرما و پسته خام هر روز شیر حداقل 3 لیوان که یک لیوان با شیره انگور ومیوه فصل به اندازه مصرف دارم فقط ناراحتییم ادرار رفتن زیاده زود انزالی هم دارم وبیشتر بهپرستات فکر میکنم درضما کاهن یهمقدار بو درا درار دارم تریاک که استفاده میکنم یه مقدار زرد میشه باز بامصرف مایعات سفید باعرض پوزش وارزو ی سلا متی شما عزیز و همکاران تان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      بیشتر مشکل شما عصبی است
  • تصویر کاربر صادق جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من 20ساله هستم دقیقا 4ماه قبل دچار درد در ناحیه بیضه شدم و سونو گرافی هم رفتم گفتنند که ساک واریکوسل خفیف هستش و یک ورق قرص واسه یک ماه دادن قرص ها رو مصرف کردم بهتر شد واسه چند مدتی الان دردها باز شروع شده ولی هنوز شدید نیست چهکار کنم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      این درد عصبی است
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير آقاي دكتر كرمی من داراي واريكسل گريد 3 در سمت چپ (قطر وریدهای شبکه وریدی 3.8-2.9 میلی متر) و گريد 2 راست(قطر وریدهای شبکه وریدی 2.7-2.5 میلی متر) هستم پزشك معالجم در کرج تشخيص دادند كه عمل سمت چپ انجام شود اگر فقط سمت چپ عمل شود براي بچه دار شدن مشكلي ايجاد نمي شود؟ ممنوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      بله
  • تصویر کاربر پارسا دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من ۲۰ ساله هستم و الآن نزدیک ب دو سالی میشه ک این مشکل رو دارم. بیضه های من بعضی اوقات مثلا یک یا دو هفته یک بار متورم شده و دردی را احساس میکنم.درد خیلی شدید نیست ک مانع از انجام کارهایم شوم ولی باز هم مرا اذیت میکند.زمانی ک درد شروع میشود رگ هایی هم که به بیضه متصل است متورم میشوند.دو یا سه ساعت بعد هم کاملا رفع میشود و مشکلی ندارم.به دکتر مراجعه کردم و گفت مشکلی ندارم.البته آزمایشی ندادم. خواستم نظر شمارو بدونم. با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید
  • تصویر کاربر اشکان سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام لطفا بههر دو سوال بنده پتسخ مستقل دهید
    18 سالم که بود دکتر برای افزایش تعداد اسپرم به من قرص کلومیفن داد 3 ماه بعد از مصرف قرص ازمایش اسپرم و هورمون دادم که نرمال نبود.هرمون fsh و تستسرون به خاطر مصرف دارو ها بالاتر از حد نرمال رفته بود سوالم اینه که این بالا رفتن عوارضی جبران ناپذیری داره؟البته اخیرا که ازمایش دادم از نظر هورمون های باروری کاملانرمال بودم.
    من از نظر هورمونی نرمالم سایز بیضه ی من هم نرماله هر دوش.وضعیت اپدید مهم نرماله.هورمون های باروری هم همگی نرمالن اما تعداد اسپرمم کمتر از 20 میلیونه .یک بار 10 و بار دیگر 16 میلیون بود در ازمایش.علتش چیه؟واریکسل هم در سونو رنگی دیده نشده.
    متشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      1-با قطع دارو خوب میشود2-نرمال است
  • تصویر کاربر خلج سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آیا مصرف قرص پرازوسین تاثیر بدی بعد از عمل واریکسل ، روی قسمت های عمل شده می گذارد یا خیر
    (حدود1 هفته است که عمل کردم )
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر کرمی
    پیشاپیش سال نو را خدمتتون تبریک میگم

    من (سن 27 سال) سه سال پیش به متخصص ارولوژی مراجعه و با بررسی چواب آزمایش من گفتند در صورتی که درد نداری ، الزامی به عمل جراحی نیست و برای من تشخیص واریکوسل درجه 2 دادند .
    1-میشه لطف کنید نظرتونو در مورد جواب آزمایش من بگید ، آیا الان من قدرت بچه دار شدن را دارم و مشکلی با این شرایط برای بچه به وجود نمی آید ؟ (فایل پیوست شده - تاریخ آزمایش 93.12.27)
    2- میشه لطف کنید بگید آیا نیازی به عمل جراحی دارم (در صورتیکه که بله ، حداکثر تا چند وقت دیگه باید عمل کنم)؟
    3- میشه لطف کنید بگید بهترین روش عمل چه روش عملی هست (جراحی واریکوسل روش اینگوینال میکروسکوپیک ؟) ؟
    4- میشه لطف کنید بگید تا چند روز بعد از عمل میتونم به سر کارم برگردم (من کارمند هستم و با کامپیوتر کار میکنم)؟
    5- میشه لطف کنید بگید انجام این عمل چه عوارض بد کوتاه مدت و بلند مدت داره؟
    6- میشه لطف کنید بگید پس از انجام این عمل مشکلی در بلند کردن اجسام سنگین بوجود نمی آید؟

    بدلیل اینکه من مجردم ، انزال دیر به دیر دارم و شاید برای این آزمایش یک ماه انزال نداشتم.
    (اگر آزمایش زود از ۳ روز انجام شود باعث اختلال در نتیجه اسپرم از جمله کاهش حجم اسپرم و افت نمونه آزمایش خواهد شد و برعکس اگر بیش از سه روز از انجام آخرین مقاربت جنسی آزمایش دهید مثلاً ۵-۶ روز بعد، باعث افت در حرکت اسپرم و گزارش نادرست خواهد شد.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      معاینه حضوری ضروری است
  • تصویر کاربر حقیقت دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با سلام ، بنده 4 سال است که عمل واریکوسل را با برش 4 سانتی شکم انجام داده ام اما با وجود گذشت زمان گاهی اوقات محل برش درد خاص لحظه ای را احساس می کنم همچنین گاهی اوقات بعضی از رگها که به داخل بیضه کشیده شده اند نیز این درد از محل شکاف تا داخل بیضه قابل حس است آیا این خطر دارد ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشی به دکتر کرمی من یک ساله که ازدواج کرده ام وبعد از یکسال که از بچه خبری نشد ازمایش اسپرم دادم که در ازمایش مقدار اسپرم کم بوده که متخصص زنان گفت مشکلی نیست اقایه دکتر کرمی میخواستم بدونم که این که مقدار اسپر من کمه ایا به واریکسول ربطی داره واگر داره از چه طریق باید متوجه این بیماری بشوم و اگر هم داشته باشم با عمل مشکله کم بودن اسپرم من رفع میشه باتشکر ... در عمانه خدا یاعلی مدد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر