جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه عمل واریکوسل با لیزر و لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

روشهای درمانی جراحی واریکوسل عبارتند از: میکروسرجری، عمل لاپاروسکوپی واریکوسل و عمل باز. واریکوسل به معنی گشاد و واریس شدن رگهای بیضه است که در 10-15 درصد مردان و با علت ناشناخته و به صورت طبیعی در معاینه کشف می شود.

امروزه شایعترین علت ناباروری قابل برگشت مردان واریکوسل است که در آنها دریچه های لانه کبوتری ورید های بیضه خراب شده و خونی که از شریان ها به بیضه ها می رسد برگشت خوبی ندارند و لذا باعث تولید نطفه هائی در مرد می شوند. این نطفه ها 1- حرکت خوبی ندارند 2- شکلشان غیرطبیعی است. واریکوسل به صورت شایع در بیضه طرف چپ ایجاد می شود و تنها در 10-15 درصد ممکن است دوطرفه باشد.

تشخیص واریکوسل

انواع واریکوسل

علیرغم پیشرفت در تکنولوژی هنوز بهترین وسیله تشخیص واریکوسل معاینه توسط پزشک متخصص جراح کلیه می باشد که در معاینه بالینی سه حالت بسته به شدت واریکوسل کشف می شود:

1- واریکوسل خفیف یا درجه یک

که فقط با زور زدن بیمار در حالت ایستاده سیاهرگ های بیضه کمی گشاد می شوند

2- واریکوسل درجه دو

رگها کاملاً گشاد هستند و نیازی به زور زدن ندارند

3- واریکوسل درجه سه

رگها شدیداً گشاد و مثل یک کیسه کرم در بالای بیضه حتی با نگاه و بدون معاینه دیده می شوند. درد مزمن بیضه و کوچکی بیضه ممکن است دو علامت دیگر و علت مراجعه بیمار به پزشک گردد.

آیا واریکوسل درمان داروئی دارد؟

واریکوسل درمان داروئی ندارد و قطعی ترین روش درمان واریکوسل فقط جراحی واریکوسل است. عمل جراحی باعث بهبودی در کیفیت اسپرم به میزان 60% و اثر آن بعد از 6 ماه مشخص می شود.

جراحی مثانه

آیا همه موارد واریکوسل نیاز به جراحی دارد؟

جواب منفی است. تنها موارد قطعی انجام عمل واریکوسل عبارت است از:

  • شدت بالای واریکوسل در نوجوانی که باعث کوچکی بیضه می شود
  • ناباروری مردانه که یک زوج اگر به مدت یکسال بدون جلوگیری و بدون اینکه خانم مشکلی داشته باشد بچه دار نشوند در صورت کشف واریکوسل در مرد باید آن را جراحی کرد
  • آزمایش منی یا اسپرمی که مختل است که تعداد حرکت اسپرم پائین و شکل آنها اغلب غیرطبیعی باشد.

اگر واریکوسل شدید را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

تحلیل رفتن و کوچک شدن بیضه و ناباروری دو اتفاقی هستند که ممکن است به دنبال عدم درمان واریکوسل در بیضه روی دهند.

نحوه عمل واریکوسل چگونه است؟

امروزه جراحی واریکوسل به سه روش در دنیا انجام می شود.

✔️ عمل جراحی باز و سنتی

که با برش 2 سانتی محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال طناب بیضه را بیرون آورده و رگهای وریدی خراب شده که اغلب کلفت و برجسته شده اند را جدا و با نخ گره و قطع می کنیم.

در روش باز سنتی ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند باقی مانده و باعث عود شوند و یا شریان های بیضه اشتباهی قطع شوند و باعث کوچکی بیضه بعد از عمل گردند و یا رگ های لنفی کاملاً جدا نشوند و باعث هیدروسل یا آب آوردن بیضه شوند. مانند شکل زیر:

images8

✔️ عمل واریکوسل با لیزر

چیزی به اسم عمل لیزری واریکوسل وجود ندارد و جنبه ی تبلیغاتی دارد. بستن رگ های خراب واریکوسل با لیزر در دنیا تا این لحظه یعنی سال 2019 میلادی هنوز تحقق نیافته است.

✔️ روش میکروسرجری

در میکروسرجری به روش سنتی با برش باز روی کانال و محل عبور رگ های بیضه طناب بیضه را بیرون می آوریم که تا اینجا شبیه عمل باز و سنتی می باشد، فرق روش میکروسرجری با عمل باز معمولی در این است که پس از بیرون کشیدن طناب بیضه رگ های آن را زیر میکروسکوپ و با بزرگنمائی 5-6 برابر می کنیم و در نتیجه زیر میکروسکوپ سیاهرگ و سرخرگ و عروق لنفاوی با بزرگنمائی خود را نشان می دهند.

لذا با دقت بالائی عمل جدا کردن سیاهرگ های واریس و خراب شده از نوع سالم انجام می شود و لذا باعث می شود که احتمال آسیب به شریان بیضه و آسیب به رگهای لنفی سیار پائین آمده و لذا امکان آب آوردن بیضه بعد از عمل و امکان عود عمل و کوچکی بضه بعد از عمل کاملاً پائین می آید.

indexb

پس عمل میکروسرجری انجام عمل جراحی باز زیر میکروسکوپ می باشد.

✔️ عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

امروزه شعار عالم جراحی انجام عمل های بزرگ از شکاف کوچک است. در بیش از 90 درصد موارد عمل لاپاراسکوپی جایگزین شکاف های یک و چند جراحی باز در رشته های مختلف شده است. به عنوان مثال جراحی های روده، معده، رحم و تخمدان و در رشته ارولوژی: برداشتن کلیه ها، ترمیم تنگی های حالب، برداشتن کیست های بزرگ کلیه و تشخیص و درمان بیضه های پائین نیامده و غیره امروزه به روش لاپاراسکوپی و بدون جراحی انجام می شود.

در این روش با گذاشتن سه عدد لوله بسیار باریک در شکم و تزریق گاز و عبور دوربین احشاء داخل شکمی را با بزرگنمائی بیش از 20 برابر مشاهده می کنیم و لذا عمل های جراحی با دید مستقیم و بزرگنمائی عالی و از طریق حداقل برش های پوستی انجام می شود.

یکی از این موارد درمان واریکوسل به روش لاپاراسکوپی است که در اینجا سه عدد تروکار باریک در ناف و کناره های آن تعبیه می شود که پس از چند روز از عمل محل بخیه ها اصلاً محسوس نمی باشد و عمل در عرض 10-15 دقیقه انجام و رگ های خراب شده بیضه را با بزرگنمائی مشخص و آنها را از رگ های سالم جدا کرده و با کوتر می سوزانیم. شانس آسیب به شریان و کوچک شدن بیضه در این عمل صفر است و به علت بزرگنمائی کاملاً می توان سیاهرگ ها را از نسوج لنفی کاملاً جدا کنیم و لذا شانس آب آوردن بیضه یا هیدروسل را بسیار پائین بیاوریم.

لاپاراسکوپی لاپاراسکوپیلاپاراسکوپی_1

عوارض واریکوسل

عوارض مهم بعد از عمل واریکوسل عبارتند از:

  • کوچک شدن بیضه
  • آب آوردن بیضه یا هیدروسل
  • عود واریکوسل

امکان عود واریکوسل و آب آوردن بیضه بعد از عمل در روش جراحی باز، بسته به دقت عمل بین 5-15 درصد می باشد. این عارضه در عمل میکروسکوپی واریکوسل و لاپاراسکوپی شدیداً پائین می آیند.

برای دانستن هزینه عمل واریکوسل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه عمل واریکوسل میکروسرجری

حسن جراحی لاپاروسکوپی واریکوسل

اجتناب از برش پوستی دردناک روی محل کانال، زیبائی محل عمل، عدم احتمال آسیب به شریان بیضه و عدم کوچکی بیضه بعد از عمل، بزرگنمائی محل عمل، ضبط عمل و ارائه آن به بیمار و شفاف بودن کار، زمان کوتاه و کاهش احتمال آب آوردن بیضه و عود واریکوسل می باشد.

حسن عمل میکروسرجری

علیرغم برش پوستی عمل باز، بزرگنمائی رگ ها زیر میکروسکوپ و احتمال پائین آسیب به شریان های بیضه، پائین بودن احتمال عود و آب آوردن بیضه می باشد.

واریکوسل و بیهوشی

عمل جراحی باز میکروسرجری به دو روش بی حسی نخاعی و بیهوشی انجام می شود و در تجربه من بیماران جوانی که بی حسی نخاعی و با تزریق آمپول به نخال عمل می شوند در بعضی از موارد دچار سردرد بعد از عمل و کمر درد می شوند.

عمل واریکوسل چقدر طول میکشد؟

عمل جراحی لاپاراسکوپی به علت تزیق گاز داخل شکم، اغلب با یک بیهوشی خفیف 15 دقیقه ای انجام می شود که پس از عمل به علت درد کمتر و عدم تزریق آمپول به کمر راحت تر می تواند به کار و فعالیت های روزمره برگردند.

مدت زمان بستری شدن پس از TUL

در پایان با تشکر از انتخاب سایت و صفحه من جهت گرفتن این اطلاعات از شما تشکر و امیدوارم با یادگیری این مطالب بتوانید تصمیم درست و منطقی در رابطه با واریکوسل را اتخاذ فرمائید. جهت دیدن فیلمهای عمل واریکوسل می توانید به اپارات و یوتیوب و فیس بوک  وبا پیدا کردن صفحه اینجانب دکتر کرمی جرئیات فیلم و عمل و توضیحات ان را ببینید.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1144 مشاهده پرسش
    سلام
    فاصله زمانی امکان به وجود آمدن عارضه هیدروسل پس از جراحی واریکسل دوطرف چقدر است.منظورم اینه که ،اگر قرار باشه دچار هیدروسل بشویم چند روز پس از عمل مشخص می شود؟ و اینکه اگر بخواهیم خیالامان راحت بشود که شریان بیضه اسیب ندیده چگونه متوجه بشویم شریان سالم مانده؟اگر امکان کوچک شدن بیضه باشد،چند روز پس از عمل اتفاق می افتد؟ الان پس از عمل بیضه های من زیاد حرکت می کنند،آیا امکان پیچ خوردگی بیضهها هست؟
    الان پس از عمل لباس زیر تنگ بپوشم یا گشاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      چند ماه بعد از دکترتان بپرسید
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۱۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید و تشکر بابت پاسخگویی به مشکلات بیماران (سن 32 .....مجرد )
    من دارای بیماری واریکوسل درجه 3 هستم و سونوگرافی و آزمایشات اولیه این رو نشون داده . در ناحیه شکم و پهلو ها احساس درد دارم و گاهی درد به ران پاهام هم سرایت می کنه آیا این درد عادیه ؟ و عمل واریکوسل تقریبا چقدر هزینه داره ؟
    آزمایش اسپرم هم دادم
    volume 2.0
    color milky
    viscosity low
    pH 8.0
    Liqufaaction 30
    sperm count/ml 72.1
    Motility 90
    rapid progression 70
    medium progression 20
    slow progression 10
    W.B.C /h.p.f 1-2
    R.B.C /h.p.f 1-2
    EP.cell /h.p.f 1-2
    ممنون می شم نظرتون رو در مورد این آزمایش رو هم بدونم .... بی نهایت از لطفتون متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      اگر 3 است بهتر است عمل کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    دکتر میشه در این مورد راهنمایی بفرمایید ایا واقعا هیچ امیدی به بازگشت باروری نیست یا راه حلی برای حل ان دارید
    ممنون میشم اگه راه حلی پیش رو بزارید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید
  • تصویر کاربر ناصرم دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    چه چیزباعث واریکوسل میشودچه چیزی واریکوسل رابهبودمیکنددرست میکندوازکجابدانیم عقیم شدیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      نا معلوم است ازمایش اسپرم
  • تصویر کاربر ی دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    باسلام و تقدیم احترام
    بنده 31 سال دارم و 1 ساله که ازدواج کردم. قبلا ورزش کشتی می کردم و از مکمل ها و برخی هورمون ها مانند تستسترون و ناندرلون استفاده کردم حدوداً 2 ساله که قطع کردم. نتیجه تست نطفه (منی) من به شرح ذیل می باشد: volum=5.3h
    color=normal
    appearance=normal
    viscosity=normal
    PH=7.7
    W.B.C=1-2
    R.b.C=0-1
    Epithelial Cells=0-1
    Spermatid=2-3
    Liqefaction Time=30
    Concentration(live sperms)=21
    total sperm per ejaculate=111.3
    agg&clumped sperms=no found
    concentration=21
    motility=25
    morphology=18
    msc=5.2
    fsc=2
    smi=63
    ضمناً آزمایش ماه قبلم خیلی نا امید کننده بود مثلاً تعداد کمتر از یک میلیون بود ولی با مصرف کلومیفن و زینک پلاس و ویتامین ای این نتیجه بالا بعد یک ماه شد. آیا جای امید واری هست بچه دار بشیم؟ تا کی مصرف دارو را ادامه بدم؟ داروی دیگری هست که باید مصرف کنم و یا تجویز دکترم تو این یک ماه خوب بود.؟ ضمناً دکتر با دیدن آزمایش فرمودن دارو ها را یک شب در میان بخورم و دو ماه بعد مراجعه نمایم. لطفاً کمکم کنید. بنده حقیر از نامآوران کشتی کشور هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      1 سال صبر کنید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 823 مشاهده پرسش
    سلام کجایین سلام دکتر باعرض خسته نباشید....دکتر من یه مشکلی دارم که اصلا نمیدونم چه طور بیان کنم..امیدوارم بتونم منظورمو درست برسونم...من از آلتم یه مایع شفافی بیرون میاد البته فقط در مواقع ایستاده یا ببخشید شقی..این مایع اصلا ربطی به منیع نداره..چون خود به خود و به صورت مایع شفاف و شل بیرون میاید به صورت قطره ای هم میادخیلی اذیت کننده است تو رو خدا کمکم کنید..؟؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش بدهید از ترشحات
  • تصویر کاربر طلوعیان سه شنبه ۲۳ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    فردی 27ساله هستم ده ماهه که ازدواج کردم گاهی اوقات بیضه هام دردمیگیرن قبل ازدواج هم اینطوری بودم.خانمم هم مرتب بعد نزدیکی دچارسوزش وخارش ناحیه تناسلی میشه ممکنه من عفونت داشته باشم و به ایشون منتقلش کنم؟ممنون میشم اگه راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر هیوا جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر ارجمند
    بنده ازمایش اسپرم انجام دادم و برای شما ارسال کردم و فرمودید به مراکز ناباروری مراجعه کنم ولی هنوز مراجعه نکردم چون یک سری ازمایش هورمونی انجام دادم به خدمت شما ارسال کردم و میزان هورمون fsh در خون بسیار پایین بود و سنوگرافی هم انجام دادم که همه را به خدمت شما ارسال نمودم بسیار ممنون میشوم اگر به صورت کامل جواب سوالاتم را بفرمایید. با تشکر
    1-تاثیر کاهش fsh بر روی تولید اسپرم چقدر است؟
    2-ایا استفاده از امپول gnrh و hcg در افزایش تولید اسپرم تاثیر دارند؟
    3-مدت یک هفته است که کلومیفن مصرف میکنم ایا تداخلی با امپولها دارد یا خیر؟ چون احساس میکنم در نعوظ دچار مشکل شده ام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      باز نشد
  • تصویر کاربر مهردادغفاری شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید جناب آقای دکتر کرمی.ببخشید از اینکه وقت تون رو میگیرم.
    من 8مهرامسال عمل واریکوسل انجام دادم و 1آبان رفتم خدمت سربازی الان در پادگان پست میایستم گاهی اوقات 5 ساعت پشت سرهم سراپا هستم گاهی اوقات بیشتر یا کمتر،میخواستم بببینم من میتونم با ارائه مدارک پزشکی و مدارک عمل معاف از پست دادن بشوم؟ممنون میشم راهنمایی م کنید.
    اگر راهی هست ترخدا دریغ نکنید یه کمی هم درد رو احساس میکنم.دستور چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      به دكتر آنجا مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر mohammad دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید. من واریکوسل گرید ۳ در طرف چپ و گرید ۲ در سمت راست داشتم که روی اسپرمهای من تاثیر خیلی منفی گذاشته بود. به همین خاطر عمل جراحی دوطرفه به روش باز انجلم دادم. الان ۲ ماه از انجام عمل میگذره و من سوزش زیادی در بیضه سمت راستم احساس میکنم که با لمس بیضه درد بیشتر میشه. قبل از عمل درد نداشتم. آیا به نظر شما این درد به عمل جراحی مربوط میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      درد طبيعي است
    2. تصویر کاربر mohammad دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنون از پاسختون. امیدوارم تنتون سالم باشه.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر