جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ملیحه شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 2538 مشاهده پرسش
    در سونوگرافی(لگن وشکم) انجام شده در مورد کلیه همه موارد نرمال بوده فقط درمورد طحال که نوشته بود(طحال به اسپن تقریبی88میلیمتر با اکوی نرمال پارانشیمی رویت گردید)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر حجت شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    باسلام وسپاس وقبولی طاعات جواب سونوگرافی :کیستهای پارانشیمال واکوی داخلی به اقطار24 میلیمتردر پل تحتانی کلیه راست و18میلیمتردرپل فوقانی کلیه چپ مشاهده شدند.پروستات30سی سی(بزرگترازطبیعی)بعدازتخلیه5سی سی رزیدومشاهده شد. ممنون از راهنمایی ومشاوره شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیستند
  • تصویر کاربر سمانه یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از ایجاد چنین فضایی برای بیماران.بنده۲۴ سال دارم . در حاملگی ام دچار هیدرونفروز کلیه هایم بخصوص کلیه چپ شدم اکنون که دو سال از زایمانم میگذرد به دلیل درد پهلو و عفونت های ادراری مکرر به پزشک مراجعه کردم و برای من سونوگرافی نوشتند جواب سونوگرافی من حاکی از این بود که یکی از کلیه هایم کلیه ی راست کوچک است (۸۵) و کلیه دیگرم اندازه نرمال دارد(۱۲۰).و شک به کلیه هیپوپلازیک یا آتروفیک داشتند( در ضمن من از کودکی تا به حال مشکل کلیوی نداشتم و تا حاملگی ام سونوگرافی نداده بودم) ‌و سونوگراف ابراز نگرانی کرد .ولی وقتی جواب را به دکتر نشان دادم ایشان گفتند جای نگرانی نیست و فقط یکی از کلیه هایت جمع و جورتر از کلیه ی دیگر است و طبق کشت ادرارم که بیش از ده هزار باکتری در ان مشاهده شده بود به من ۲۰ عدد داروی سیپروفلوکساسین و ۱۰۰ عدد نیتروفورانتوئین تجویز کردند .و در هنگام مصرف دارو بهبودی پیاد کردم ولی من داروی نیتروفورانتین را بدلیل ایجاد حالت تهوع زیاد بعد از سی عدد متاسفانه رها کردم .هم اکنون که دو هفته از قطع کردن دارو میگذرد مجددا دچار سوزش ادرار و درد خفیف پهلو شده ام ‌.حال از شما این سوال را دارم که آیا تجویز پزشک من صحیح بوده و تنها راه درمان من همین دارو است و ایا اندازه کلیه هایم نرمال است و جای نگرانی ندارد در ضمن من جثه ی تقریبا ریزی دارم این را بدلیل گفته ی پزشکم ذکر کردم چون ایشان بر این باور بودند که افراد ریز چثه معمولا کلیه های کوچکتری دارند . .و درآخر و با این تفاسیر آیا روزه گرفتن برای من ضرر محسوب میشود ؟با تشکر فراوان و عذر خوهی بابت طولانی شدن متن سوالم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      اگر میتوانی بگیر
  • تصویر کاربر اشکان سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید:
    دکتر چند سوال داشتم، از شما متشکر که به این سوالات پاسخ دهید.
    1)طول آلت جنسی مردانه چقدر باید باشد تا همسر از آن لذت کامل را ببرد؟
    2)آیا خودارضایی عوارضی در ناباروری دارد؟
    3)چگونه میتوانیم مایع منی را افزایش داد؟ یا بهتر بگویم چه مواد غذایی تاثیر سریع و زیادی در افزایش مایع منی دارد؟
    4)آیا افزایش طول آلت که در رسانه های ماهواره ای تبلیغ میشود، صحت دارد؟
    5)آیا خوردن مایع منی از لحاظ علمی اشکالی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      1-نه2-راهی ندارد3-دروغ است4-کار درستی نیست
  • تصویر کاربر موسی سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید با تشکر از اینکه وقت گرانبها خودرا در اختیار من وديگربیماری می گدارید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر .جوانی 24 ساله و مجرد هستم که متاسفانه زیاد خود ارضایی میکنم الان حدود یکساله وقتی آلتم شق میشه و میخوابه بعد خوابیدن مایع لزج وفک کنم پیش آب ازش خارج میشه مشکل چیه با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر reyhaneh شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    کسی رو میشناسم که 8 بار سکس مقعدی داشته و الان پهلو هاش درد میکنه و و خیلی کم تر از قبل مدفوع داره و پایین کمرش به شدت درد میکنه و از آخرین سکسش یه ماه میگذره . به علت این که ممکن باشه مادرش از سکس با خبر بشه نميتونه بگه که به دکتر برن . کمک کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شود این نوع سکس مضر است
  • تصویر کاربر reza- یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 863 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشی :
    من تقریبا در سال 88 یک عدد سنگ به قطر 9mmدر کلیه سمت راستم بود بعداز سنگ شکن کردن تعدادی زیادی ازقطعات خرد شدن آن دفع شده وتا حالا دو الی سه عدد به اقطار 3mm در قسمت تحتانی کلیه ام مانده واز آن زمان تاکنون دفع نشده وهرچه تلاش می کنم موفق نشده ام آنها دفع کنم ضمنا ورزشکار بوده ومایعات زیادی مصرف می کنم وهر چند ماه یکبار با سونو گرفتن آنها را کنترل می نمائیم آیا ضرری ندارند لطفا راهنمائی بفرماید چکار کنم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      نیاز به درمان ندارید
  • تصویر کاربر آرين سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    من پدرم در ٤ ماه ٢ بار از آلت تناسليش خون ريزي داشتن آزمايش ادرار و سيتي اسكن هم انجام دادن چيزي نشان نداده پدر من ٦٤ سال سن داره ( كيست كليه ) داره مي خواستم بدونم از چيه اين خون
    بعضي دكترا مي گن سرطان بعضي ها ميگن كيست تركيده خون ريزي كرده من خيلي نگرانم
    آزمايش ادرار و سيتي اسكن هم هيچ چيزي نشون نداده عفونتم نداره سونوگرافي هم كرده چيزي نشون نداده تو ادرارشم خون نيست اما خون ريزي داشته اما نه همراه ادرار خواهش مي كنم راههنماييم كنين ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام" من 52سال دارم وتاکنون 3بارسنگ کلیه داشتم که دفع شده اندالبته هیچ گونه دردی نداشته ام .آیاازمایشی که نشان دهد که براثرترشح زیادازحدماده ای ویابرعکس فقدان ویاکمبودماده ای دربدنم علت تشکیل سنگ کلیه است وجودداردیانه ؟اگرمثبت است لطفا نام آزمایش راذکرفرمایید.باتشکرفراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید مدارکتان را ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر