جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر
    من دو ماه قبل عمل tul شدم و سنگ 8 میلی از حالب راست در آوردند الان در محل حالب که سنگ گیر کرده بود خیلی کم درد دارم سونوگرافی کردم همه چی خوب بود دکتر مجددا رفتم با معاینه گفت فتق داری اما من سبقه فتق نداشتم و چیز سنگین هم بذ نداشتم هر چی هست بعد از عمل tul ایجاد شده .بر آمدگی خاصی در محل درد ندارم دکتر بعد معاینه در پرونده ام k tit یا چیزی شبیه به این نوشته میخواستم بدونم باید عمل شم یا خود بخود درست میشه؟ با تشکر از راهنمایی اتان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      به دکتر معالجتان مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر مشکات پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنون که جواب سوال قبلی من رو دادین با این وضعیتی که من دارم کلیه عصبی چاقی عصبی معده عصبی وورم معدهی که بااعصابم کم وزیاد میشه باید چه کار کنم چه درمانی رو توصیه می کنید .از این وضعیت در رنج وعذابم.لطفا سوالم رو در قسنت عمومی نذارین ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلتان عصبی است
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 4910 مشاهده پرسش
    سلام ، یک کلیه همسر من کوچیکه ، که به صورتی تصادفی تو سونوگرافی کامل حفره شکمی که برای چکاب کلی بود متوجهش شدیم تا اون روز هیچ دردی از اون ناحیه نداشت حتی سوزش ادرار و سابقه عفونت ادراری نداره اوره = 35 کراتینین = 1.2 بود خلاصه بعداز عکس IVP و تستهای دیگه متوجه سلامت کلیه ولی با سایز کوچکتر شدیم ولی الان 5 ماه میگذره و به علت وزن بالاش دکتر زنان ورزش رژیم و داروی متفورمین تجویز کرده و کمی وزنشو آورده پایین منتهی از قسمت کلیه کوچیکش درد احساس میکنه . کراتینینش 1.6 شده میتونه از لاغر شدن و متابولیسم حاصل از تجزیه چربی باشه؟ و اگر جواب مثبته این براش ضرر داره یا طبییعه ؟ لطفا راهنماییم کنین با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      به دکتر نفرولوگ مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر مهرداد جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    با سلام
    42 ساله هستم. در سونوگرافی قید شده که تصویر یک کیست ساده کلیوی کورتیکال 19 میلیمتری در پل فوقانی کلیه سمت راست مشاهده می شود.
    ایا خطرناک است. چکار باید بکنم. لازم است حضوری مراجعه کنم و پیگیری شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سایت من در مورد کیست کلیه را بخوانید نیاز به درمان ندارید
  • تصویر کاربر غلامرضا جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 535 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما سرور ارجمند
    خدمتون عرض کنم یک چند سالی هست که کلیه هام سنگ ساز شده و 3 مورد دفع سنگ در حدود 5 میل داشتم
    در حدود 3 ماه پیش که به علت درد و خونریزی به بیمارستان مراجعه کردم مشخص شد که دو سنگ 4.5 و 6.5 میلی در کلیه ( به ترتیب در کالیس میانی و کالیس تحتانی)چپم می باشد هر کاری کردیم این سنگها از جاشون تکون نخورد.متاسفانه به علت عفونت ادراری و همچنین در در زیر شکم و پهلو چند بار به دکتر مراجعه که سیپرو فلوکساسین و آزیترو مصرف کردم ولی سوزشم بهتر نشد.
    پزشکم گفت باید اورتروسکوپی انجام بدم تا علت عفونت رو پیدا کنم .وقتی در بیمارستان بهوش اومدم دکتر گفت عفونتی مشاهده نکردم و برای گشاد شدن حالب DJ گذاری کردم.
    الان بعد از 4 روز از عمل سوزش شدید و خون زیاد درمجرای ادراریم دارم .تو رو خدا در این زمینه راهنماییم کنیم آیا نیاز به همچین کاری بود؟ مشکلات خاصی برام درست نمیشه؟ برای رفع سوزشم چکار کنم؟
    متاسفانه من در شهرستانهای خراسان زندگی می کنم و پزشکم دارای تجربه زیادی نیست
    (برای سوزشم فنازوپریدین استفاده کردم دیدم خونها لخته لخته ازم خارج میشن علت این چی میتونه باشه؟)
    با تشکر از اینکه وقت ارزشمند جناب عالی رو گرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سوزش طبیعی است سنگتان ریز است خودبخود دفع میشود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مطلب سایت من در باره سنگ کلیه را بخوانید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ماهرخ سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مادر من شصت ودو ساله هستن وکلیه هاشون سنگ سازه چند ماه پیش یه سنگ تقریبا هشت میلی دفع کردن بادرد استفراغ همراه بود سونوگرافی یه سنگ دیگه نه میلی نشون داده تو اون یکی کلیش دکتر گفته باید سنگ شکن بری نوع سنگ اسید اوریکی چه غذایی نباید بخورن ایا امکانش هست موقع دفع سنگ گیر کنه اگه سنگ شکن نره و اینکه هیچ راهی یا دارویی برای جلوگیری از ایجاد سنگ نیست با تشکر وارزوی سلامتی برای شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      اب زیاد مصرف نمایید
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام دکتر...
    دکتر من مدتها بود(3_4)سال که کلیه چپم درد داشت ولی مراجعه ای به پزشک نداشتم .
    تا تابستان امسال که دردم چند برابر شده بود و به هر دو کلیه ام سرایت کرده بود ودر این همین مدت چند باری در ادارم خون می‌دیدم .البته در آخرین باری که ادار خونی داشتم دفع سنگ هم داشتم تا اینکه به متخصص مراجعه کردم نتیجه آزمایش و سونوگرافی طبق نظر متخصص ‌ام وجود 7m سنگ در کلیه چپ ‌ام و به همراه عفونت کلیوی قرار شد سنگ شکن شوم ولی چون در شهر ما فقط ی بیمارستان دولتی سنگ شکن انجام می‌داد و آن هم سنگ شکنش خراب شده بود انجام نشد دکترم قرص های سیپرو،افلوکساسین و هیدرو کلرو تیازید برایم تجویز نمود که بجز درد در تمام اعضای بدنم در دوره‌ی استفاده حداقل خودم حس دیگری نداشتم الانم درد را در دو کلیه ام احساس می کنم...
    می‌خواستم نظرتون شما را جویا باشم دکتر...
    باسپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      سنگ شکنی در مرکز مجهز و 3 جلسه پشت سر هم
  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد
    من دارای فشار خون بالا هستم به دکتر رفتم بعد از دادن آزمایشات کامل فهمیدم رنین بالا است میخواستم بدانم راه درمان دارد
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      مراجعه به دکتر نفرولوگ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با عرض پوزش به دلیل مشکلات مالی مجبور به فروش کلیه هستم جایی سراغ ندارید زندگیم داره متلاشی میشه به اخر خط رسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نه متاسفانه
  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 596 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،وقت بخیر،من از همشهری هاتون در اردبیل هستم،پدر مبتلا به سنگ کلیه نسبتا حاد شدند که باعث ایجاد عفونت شده و احتمالا باید کلیه از بدنشون خارج بشه،میخواستم بدونم آیا شما در اردبیل مطب دارید که مزاحمتون بشیم ؟ اگر نه لطف کنید از همکارهاتون شخص مورد اعتمادی رو معرفی کنید(مخصوصا برای انجام عمل با روش pcnl).
    تشکر از زحمات شما
    "ممنون میشم اگر زودتر به سوالم جواب بدید بخاطر شرایط نامناسب پدرم"
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نه در تهران خدمتتان هستم02122642744
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر