جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه ها (ارثیه خونین)

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بسیاری از مواقع وقتی جهت انجام چکاب کلیه خود، سونوگرافی انجام می دهیم دکتر سونوگرافی در گزارش خود وجود کیست در کلیه هایتان را گزارش می دهد، که در بسیاری از موارد باعث نگرانی ما می گردد. در ادامه مطلب، کیست کلیه مادرزادی را توضیح خواهیم داد.

کیست کلیه چیست؟

به جمع شدن مایع در داخل یک حفره در اعضای بدن کیست گفته می شود و اغلب این کیست ها از نوع ساده هستند و هیچ خطری ما و کلیه هایمان را تهدید نمی کند.

آیا همه کیست های کلیه یکسانند؟

خیر، کیست ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

کیست ساده کلیه

این کیست شایعترین کیست کلیه می باشد که در اغلب موارد به علت افزایش سن در کلیه ها تشکیل می شود. از مشخصات این کیست ها اغلب :

  • از نظر تعداد ۱ یا 2 تا هستند.
  • ارثی نیستند.

دیواره آنها در سونوگرافی صاف و داخل آنها فقط آب است. این کیست ها نیاز به درمان ندارند و هر 6 ماه باید پیگیری شوند و در صورتیکه اندازه آنها بالای 6-7 سانت بوده و باعث درد پهلو و یا فشار خون شوند باید آنها را خالی کرد. در گذشته از طریق سوزن و با راهنمایی سونوگرافی آب این کیست ها را تخلیه می کردند ولی امروزه درمان قطعی آنها درمان لاپاراسکوپی است که بدون برش بزرگ جراحی و با استفاده از لاپاراسکوپی با قیچی دیواره کیست را برمی داریم و دیواره اش را می سوزانیم و باعث می شود که کیست دوباره عود نکند.

کیست های مشکوک به سرطان کلیه

این کیست ها دیواره نامنظم در سونوگرافی و CT اسکن دارند و داخل آنها حفره است و اغلب خون و سلول های بدخیم در داخل آنها مشاهده می شود. در صورت شک به کیست های سرطانی کلیه باید حتماً عمل جراحی و تخلیه کیست سرطان انجام گردد.

کیست کلیه ارثی یا APCK

کیست کلیه ارثی یا APCK (کیست کلیه مادرزادی)، که از آن به عنوان ارثیه خونین نام می برم چرا که از طریق پدر و مادر دارای کیست ارثی به بچه ها منتقل می شود و باعث کاهش سن و از کار افتادن کلیه ها، و نیاز به دیالیز زودرس می گردد که جهت کسب اطلاع شما عزیزان، به تفصیل در مورد آن توضیح می دهم:

APCK یا بیماری کیست ارثی کلیه چگونه انتقال پیدا می کند؟

این بیماری ارثی است و از نظر شیوع در جامعه در یک نفر از صدهزار نفر در جوامع مختلف دیده می شود که کلیه ها و کبد و قلب و مغز مبتلا به کیست های متعدد می شود و به جای بافت طبیعی کیست در آنها رشد پیدا می کند. از نظر شدت انتقال بیماری به دو نوع تقسیم می شود:

  • نوع غالب
  • نوع مغلوب

نوع غالب بیماری کیست ارثی کلیه یا APCK

چهارمین علت از کار افتادن زودرس کلیه ها می گردد چرا که به سرعت به جای بافت طبیعی کلیه ها کیست های ریز و درشت متعدد رشد می کنند و اغلب در میانسالی و بین 30-40 سال تقریباً تمام کلیه ها پر از کیست متعدد کلیه می شود.نوع مغلوب ان رونداهسته ای داشته و با شدت کمتری انتقال پیدا کرده و اصولا 1 به چهار فرزندان را مبتلا می نماید

از کجا بدانیم که به بیماری کیست ارثی کلیه مبتلا هستیم یا نه؟

باید منشاء این بیماری را در والدین خود پدر و مادر و یا اجداد خود پیدا کنیم چرا که منشاء انتقال آن از نسلی به نسل دیگر و با توالد می باشد ولی به تدریج درد پهلو، خون در ادرار، احساس پری شکم، عفونت های عود کننده، فشار خون بالا در میانسالی می تواند نشان از وجود این بیماری در مراحل اولیه باشد. در مراحل پیشرفته که باعث ار کار افتادن شدید کلیه ها می شود، ضعف و بیحالی، خستگی، بوی بد دهان، رنگ پریده گی، بی اشتهایی، خارش پوست و یا پف کردن اندام ها می تواند نشان از کار افتاده گی کامل کلیه ها و نیاز اورژانس به دیالیز باشد.

در بعضی از مواقع بیماری عروقی مغز به همراه گشادشدن رگ های مغز یا آنوریسم در این افراد همزمان وجود دارد که عدم تشخیص و درمان سریع آنها ممکن است باعث پارگی این رگ های مغز و خونریزی سریع و باعث مرگ ناگهانی می شود.

آیا راهی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری APCK یا کیست ارثی کلیه وجود دارد؟

تنها راه جلوگیری از ابتلا عدم بچه دار شدن والدینی هستند که مبتلا به بیماری ارثی کلیه اند چرا که با بچه دار شدن آنها انتقال بیماری ادامه خواهد داشت و لذا بهترین توصیه من انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج از نظر حامل بودن زن این بیماری می باشد.

در صورت ابتلا به کیست ارثی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست متعدد کلیه

واقعیت این است که پس از ابتلا تنها راه مقابله ما مراقبت های درمانی، رعایت رژیم غذایی کم پروتئین و بی نمک و حفظ عملکرد کلیه ها می باشد. باید با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی و انجام آزمایشات خون کامل و عملکرد کلیه ها از جمله اوره و کراتی نین باید به صورت منظم تحت نظر دکتر خود باشیم در صورت داشتن فشار خون بالا و عفونت های ادراری باید آنها را با دارو کنترل کنیم. از مصرف بی رویه داروهایی که از کلیه ها دفع می شوند اجتناب نماییم تا به کلیه هایمان فشار وارد نشود. از انجام ورزش های سنگین باید اجتناب کرد. مصرف آب هر 3 ساعت یک لیوان توصیه می گردد. اغلب در داخل کیست ها سنگ تشکیل می شود که نیاز به درمان ندارند.

آیا درمان داروئی و یا جراحی برای کیست های ارثی مادرزادی کلیه وجود دارد؟

هنوز هیچ درمان دارویی برای درمان کیست ارثی کلیه و جلوگیری از رشد آنها در کلیه کشف نشده است و به علت رشد مجدد کیست ها درمان جراحی و تخلیه کیست ها برای درمان بیماری APCK مؤثر نیست.

کیست پاراپلویک

هنگامی که کیست در نزدیکی لگن یا ساقه کلیه ایجاد می شود، کیست پارا لگن نامیده می شود. کیست پارا لگن یک کیست غیر ژنتیکی با تغییرات پاتولوژیک است.

و اما توصیه های اینجانب

  • قبل از ازدواج مشاوره ژنتیکی از نظر حامل بودن کیست ارثی کلیه بسیار مفید است.
  • در صورت حامل بودن کیست ارثی کلیه در رابطه با بچه دار شدنتان تأمل نمایید.
  • در صورت کشف بیماری APCK در یکی از اعضاء خانواده همه اعضاء خانواده مخصوصاً بچه ها باید از نظر وجود کیست ارثی کلیه بررسی شوند.
  • در صورت ابتلا به بیماری APCK با مراجعه به پزشک و رعایت موارد توصیه شده از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نمایید.
  • در صورت داشتن کیست در کلیه های خود جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.7/5 - (7 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ns سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام
    37 ساله ؛ مرد ؛ هستم . بعد از دستشویی رفتن به مدت نیم ساعت قطره ای از مجاری خارج می شود . بعد از عکس رنگی ایراد رو در عضله اسفنکتر تشخیص دادند . میخواستم در مورد این عضله و درمان آن راهنمایی بفرمایید. در ضمن سونوگرافی هم انجام دادم که موردی نداشت .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نوار بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۸ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باسلام،پسری 21ساله هستم که 3تاسنگ کلیه که 2تا5میلیمتر ویکی 6میلیمتر آیاحتماباید باسنگ شکن دفعشون کنم??
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      6 میلی را سنگ شکنی کنید
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    باسلام.چندین سال است مبتلا به سنگهای کلیوی درهر دو کلیه هستم تا بحال3الی 4 بار عمل لاپاراسکوپی انجام داده ام ولی هر بار یک سال بعداز عمل دوباره سنگ تشکیل میشود.سنگها ازنوع اگزالات کلسیمی هستند.علت تشکیل مجددسنگ چیست؟چه نوع پیشگیریهایی لازم است تا سنگ تشکیل نشود؟باتشکر ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من گویا است بخوانید
  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدر 61سالشونه پدر سونوگرافی اتفاقی تو کلیه اش چپش دو کیست کورتیکال 12و9میلیمترودر کلیه چپش یه کیست31میلیمتر دارن که خیلی نگران هستند هیچ علامت ودردی نداره، الان ما باید چیکار کنیم،آیا باید عمل کنن خیلی نگران هستند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر غلامرضا پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام وتبریک سال خدمت دکتر گرامی اگر خاطر شریفتان باشد سال گذشته درتیرماه خدمت عرض کردم کلیه سمت چپ سنگ 5mm دارد گفتم برم سنگ شکن فرمودید کاری نکنید بعد از 8ماه رفتم سونوگرافی هنوز سنگ بود دکتر مراحعه کردم دارو داد وهنوز خبری از افتادن ان نیست نظر جنابعالی چیست .باتشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      هر 6 ماه سونو
  • تصویر کاربر حاجی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام فرزندی 3ساله دارم که کلیه سمت راستش حدود4 سنگ 9میلی دارد که دکترش گفته باید سنگ شکن معمولی شود شما کدام روش تجویز می کنید بدلیل سن کم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      موافقم
  • تصویر کاربر ابوالفضل شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام. انسداد رگ کلیه بر اثر لختگی خون که چند ماه طبق نظر جراح عروق قرص پلاویکس واخیرا هم به همراه آسپریم مصرف مینمایم. و قبل از عید عکس اسکن هسته ای گرفتم که نشانگر اینست که بعضی از بافت های کلیه جوان است. و پزشک مربوطه باز هم داروی قبلی را به مدت یک ماه تجویز نموده و نظرشان به آنژیه کلیه می باشد. خواستم از نظر شما استاد گرانمایه مطلع گردم. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      موافقم
  • تصویر کاربر یحیی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 517 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر این سومین باره که به شما ایمیل میزنم ولی جسارتا جوابی نمشنوم.آقای دکتر من کلیه هام سنگ ساز شدن.سمت چپه 4سال پیش سنگ شکن کردم ودیگه اذیتم نکرده.سمت راسته 2سال پیش وپارسال وآخریش هم دوهفته پیش pcnl شدم.جواب آزمایشگاه هم برای سنگه هم 60درصد اگزلات کلسیم و40درصداسیداوریکی هست.ضمن اینکه سنگه آخری بسیار بزرگ وشاخه گوزنی بوده.لطف کنید بفرمایید چه بخورم چه نخورم تا دیگه دچارش نشم.داغون شدم دکتر.به خداتو شهرما دکتر متخصص کلیه نیست.عملم هم توه شهر دیگه کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 8 سال پیش)
      اب زیاد نمک کم
  • تصویر کاربر علییییی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    آزمایش ادرار انجام شد و مشکلی وجود نداشت اما
    در آزمایش سونوگرافی من نوشته شده:
    "هیدرونفروز MILD در کلیه راست مشاهده می شود"

    الان بارها خواستم نتیجه رو ببرم پیش دکتر اما یبار ایشون نیومدن ، یبار من دیر رسیدم، یبار نتیجه دیر حاضر شد و خلاصه ایشون تا هفته ی دیگه نمیان درمانگاه و هفته ی بعد هم که آخره ساله و ....
    چون ما داریم میریم مسافرت احتمالا نمیرسم برم پیش دکتر، فقط اومدم از شما بپرسم این مشکلی که دارم نیاز به سوندینگ یا جراحی داره یا با دارو درمان میشه؟ اگه دیر برم دکتر ممکنه به ضررم بشه؟ بگه اگه زودتر میرفتم با دارو میشد ولی حالا دیگه دیره
    الان فقط شما به من بگید نوع درمان چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بابت متنی که گذاشتید خیلی ازتون ممنونم.خیالم رو درباره طول آلت تناسلی راحت کردین.ولی درباره ی قطر یا عرض آن موضوعی مطرح نشد ویا من متوجه آن نشدم.مشکل من کجی آلت و کمی قطر آن است.آیا راه رفتن در کجی آن تاثیر دارد.برخی از دوستان گفتند که مشکل من به دلیل راه رفتن نادرست به وجود آمده است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      تشکر
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر