جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دست یا سکس دهان

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروزه زگیل تناسلی شایعترین بیماری مقاربتی در سطح دنیا می باشد که متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دست و یا از راه دهان ممکن است؟ در این مقاله راههای انتقال زگیل تناسلی را شرح داده ایم.

علت زخم شدن کلاهک تناسلی مردان

راه های انتقال زگیل تناسلی

در رابطه با راههای انتقال زگیل تناسلی باید گفت که زگیل های تناسلی می توانند از طریق رابطه جنسی واژینال یا مقعدی بدون کاندوم و به اشتراک گذاریوسایل جنسی منتقل شوند. ویروس از طریق تماس نزدیک دستگاه تناسلی منتقل می شود، به این معنی که اگر با یک دستگاه تناسلی زگیل دار تماس داشته باشید، حتی اگر رابطه جنسی نفوذی یا انزال نداشته باشید، به احتمال زیاد دچار زگیل تناسلی می شوید. اگرچه نادر است، اما زگیل های تناسلی می توانند از طریق رابطه دهانی منتقل شوند و دهان و گلو را تحت تأثیر قرار دهند.

شما فقط می توانید زگیل های تناسلی را از شخص دیگری که به این ویروس مبتلا است دریافت کنید، اما توجه داشته باشید که همه افراد ممکن است ندانن که دارای زگیل تناسلی هستند. اگر زگیل ها داخلی باشند ممکن است کسی متوجه آنها نشود و افراد حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشند می توانند ویروس را منتقل کنند. اگر خانمی در حین بارداری زگیل تناسلی داشته باشد، این خطر وجود دارد که بتواند آن را از بدو تولد به کودک خود انتقال دهد. از بوسه، در آغوش گرفتن، استخرهای شنا، استفاده از حوله یا کارد و چنگال نمی توانید زگیل تناسلی بگیرید.

سوالات متداول:

1- علت ایجاد کننده زگیل تناسلی چیست؟

علت ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروسی به نام پاپیلوما می باشد که این ویروس به نام HPV شناخته می شود و با ورود به بدن و ناحیه تناسلی باعث ورود به مرکز فرماندهی سلول های پوستی ناحیه تناسلی شده و باعث تکثیر و در نهایت باعث برجستگی زگیل می شود.


2- راه های انتقال و آلودگی به زگیل تناسلی کدامند؟

انتقال زگیل تناسلی

امروزه زگیل تناسلی شایعترین بیماری مقاربتی در سطح دنیا می باشد. زگیل تناسلی جزء بیماری های منتقله از طریق تماس جنسی با فرد آلوده می باشد و از مرد به زن و از زن به مرد در جریان مقاربت انتقال داده می شود و در موارد نادر ممکن است از طریق تماس وسایل آلوده نیز منتقل شود.


3- آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق دست دادن امکانپذیر است؟

خیر


4- ایا زگیل تناسلی از راه دهان منتقل می شود؟

بله – در مقاربت دهانی ویروس زگیل تناسلی از طریق دهان و لب های فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود و برعکس آن نیز صادق است. ممکن است لب ها و زبان و حنجره و گلو فرد سالم از طریق تماس با آلت تناسلی فرد آلوده مبتلا به زگیل تناسلی شود.

در تماس دهانی ذرات HPV به وسیله بزاق یا موکوس آلوده و از طریق یک بریدگی یا تاول باز در دهان یا گلوی فرد سالم به او منتقل می شود. مادران نیز می توانند زگیل تناسلی را به کودکان خود منتقل کنند. اغلب تحقیقات بیان می کنند که گاهی اوقات HPV می تواند از طریق تماس دهانی با وسایل غذاخوری یا پزشکی آلوده انتقال یابد.

سیستم ایمنی معمولا ذرات HPV مهاجم را قبل از اینکه عفونتی ایجاد کنند از بین می برد. سیستم های ایمنی سالم معمولا عفونت های HPV را ظرف 1 تا 2 سال از بین می برند. با این حال، برخی عفونت های HPV می توانند پایدار باقی بمانند.


5- آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن امکان دارد؟

انتقال ویروس اچ پی وی از طریق بوسیدن امکان پذیر می باشد در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند. از این رو می توان گفت که زگیل تناسلی می تواند از طریق بوسیدن انتقال یابد.


6- انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی ممکن است؟

مطلقا خیر. یک درصد امکان انتقال آلودگی هنگام دستشویی وجود ندارد.


7- ایا زگیل تناسلی با کاندوم منتقل می شود؟

 

پیشگیری از زگیل تناسلی

جواب منفی است. کاندوم فقط قسمت پوشش داده شده را می پوشاند و به علت انتشار ترشحات علیرغم استفاده از کاندوم زگیل تناسلی به بیضه ها و پوست بالای عانه منتقل و باعث آلودگی فرد می گردد که از این قسمت ها به جاهای سالم انتقال داده می شود. پس زگیل تناسلی با کاندوم منتقل نمی شود.


8- کندن زگیل تناسلی با دست خطرناک است؟

بله. دست زدن به زگیل تناسلی و کندن آن با دست یا با نخ و یا حتی بریدن آن با تیغ موجب ایجاد زخم و خونریزی می شود. از آن جایی که زگیل تناسلی آلوده می باشد، خون حاصل از کند آن نیز آلوده می باشد. از این رو خونریزی باعث ایجاد زگیل تناسلی در مناطق اطراف نیز می شود. شاید آن زگیل کنده شود و دیگر رشد نکند اما اطراف آن زگیل های جدیدی ایجاد می شوند.


9- آیا زگیل تناسلی مانعی برای ازدواج است؟

همچنانکه عرض کردم شانس ابتلا طرف مقابل در ازدواج حتمی است. تنها توصیه من در این موارد تزریق واکسن زگیل تناسلی به فرد سالم قبل از ازدواج می باشد که باعث تحریک ایمنی فرد شده و از ابتلا به زگیل تناسلی پرخطر جلوگیری می کند.


10- آیا دست زدن باعث انتقال زگیل های تناسلی میشود؟

 

11- آیا زگیل تناسلی از مادر آلوده به جنین منتقل می شود؟

بله- در مواردی که شدت آلودگی خانم بالا است هنگام زایمان مخصوصاً زایمان طبیعی از مادر به بچه منتقل و ممکن است باعث زگیل در ناحیه لب و مخاط دهان و حنجره نوزاد گردد و لذا در موارد آلودگی شدید مادر جهت جلوگیری از ابتلا جنین بهترین راه انجام زایمان به صورت سزارین می باشد. پس بهتر است پیش از بارداری، به فکر درمان باشیم. درمان زگیل تناسلی در زنان نیز امکان پذیر است.


12- ایا زگیل تناسلی از طریق لباس منتقل میشود؟

خیر شرط انتقال زگیل تناسلی برخورد پوست به مخاط است پس از طریق حوله یا لباس آلوده منتقل نمی شود.


13- در صورت مشاهده زگیل و یا شک به آن چه کار باید کرد؟

بلافاصله به پزشک مراجعه و از نظر تشخیص قطعی و درمان آن اقدام نمایید.


14- آیا زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟

جواب منفی است. زگیل تناسلی بعد از انتقال به فرد به عنوان مهمان دائمی در محل ماندگار خواهد شد و در فواصل معینی ممکن است خودبخود از بین رود و دوباره رشد کند. با توجه به این نکته که بیشترین زمان آلودگی و انتقال به فرد سالم زمانی ایجاد می شود که زگیل به صورت برجسته است و هدف از درمان این است که زگیل های برجسته را از بین ببریم.


15- چه راه های درمانی برای زگیل تناسلی وجود دارد؟

– مواد شیمیایی

از قبیل پدوفیلین که به محل زده می شود که باعث تحریک محل و ایجاد زخم می گردد و به عنوان خط اول درمان پیشنهاد نمی گردد.

– لیزر

که باعث تخریب ضایعه می شود ولی عوارض آن خطر تبخیر و آلودگی بیشتر و از طرفی هزینه بالای آن و ایجاد زخم که باعث شده است به عنوان خط اول درمانی پیشنهاد نشود.

– کرایو و یا انجماد زگیل

فریز کردن زگیل تناسلی به خاطر عارضه کمتر و جواب درمانی بسیار بالا، درد کمتر و حذف سریع زگیل از منطقه آلوده و در یک جلسه کمتر از 5 دقیقه باعث شده است که امروزه به عنوان بهترین و طلائی ترین درمان زگیل تناسلی پیشنهاد گردد. برای مشاهده فیلم درمان زگیل تناسلی با فریز کردن بر روی لینک زیر کلیک کنید:

فریز کردن زگیل تناسلی


16- عوارض زگیل تناسلی چیست؟

ویروس زگیل تناسلی انواع متعددی دارد که نوع 16 و 18 آن به عنوان پرخطر بوده و در دراز مدت باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در خانم ها می گرند. شانس ایجاد سرطان آلت تناسلی مردان نیز با ابتلا به نوع پرخطر در آینده وجود دارد. در صورت ابتلا مجرای داخلی ممکن است باعث احتباس ادراری شود و یا در صورت ابتلاء حنجره فرد مبتلا باعث اختلال در تونوسینه صدا و گرفتگی آن گردد.


17- آیا راهی برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

جواب بهترین راه پیشگیری اجتناب از مقاربت کنترل نشده و افراد الوده به زگیل هستند و بهترین درمان ما پیشگیری از ابتلاء به آن است. دومین راه پیشگیری استفاده از واکسن گاردانیل می باشد. این واکسن ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلاء شدید به ویروس زگیل و از جمله زگیل های پرخطر نوع 16 و 18 می باشد. امروزه به دخترهای سالم قبل از ازدواج و افراد سالم توصیه می گردد.


18- آیا زدن واکسن به فرد آلوده و مبتلاء تأثیری دارد؟

واکسن گارداسیل واکسن زگیل تناسلی

جواب خیر است. زدن واکسن به فرد آلوده هیچ تأثیر مثبتی ندارد.


19- چه عواملی باعث عود زودرس زگیل تناسلی و تشدید آن می شود؟

کاهش سیستم ایمنی بدن، دیابت، انواع سرطان ها، مصرف کورتون و افزایش استرس های شغلی می توانند از عوامل شعله ور کننده آن باشند.


20- آیا زگیل تناسلی واگیردار است؟

از جمله سوالاتی که در رابطه با زگیل تناسلی وجود دارد این است که ایا زگیل تناسلی مردان واگیردار است؟ در رابطه با زنان چطور؟ در جواب باید گفت که  بله، زگیل های تناسلی و ویروس هایی که باعث آنها می شود، هر دو بسیار مسری هستند. هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. وقتی ویروس گرفتید، همیشه عفونی هستید. حتی اگر علائمی مانند زگیل های تناسلی ندارید ، یا زگیل ها را معالجه و برداشته اید، باز هم می توانید فرد دیگری را به HPV و زگیل های تناسلی آلوده کنید.


21- ایا زگیل تناسلی به دهان منتقل می شود؟

HPV در اثر تماس به پوست گسترش می یابد. اکثر افراد از طریق رابطه جنسی با کسی دارای زگیل تناسلی می باشد به HPV در ناحیه تناسلی خود مبتلا می شوند. اگر شما با این افراد رابطه جنسی دهانی برقرار کنید، ممکن است دچار زگیل در دهان یا گلوی خود شوید.


22- آیا بعد از درمان زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

مردانی که برای زگیل تناسلی (روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مجرای ادراری) تحت درمان قرار می‌گیرند، باید تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و همچنین از بین رفتن درد، از رابطه جنسی خودداری کنند. این امر 1 تا 3 هفته زمان میبرد و بستگی به اندازه ناحیه تحت درمان دارد.


و اما توصیه های اینجانب

  • بهترین راه پیشگیری کنترل رفتار جنسی است از مقاربت با افراد مشکوک و کسانی که شریک های جنسی قبلی داشته اند اجتناب نمایید.
  • کاندوم باعث جلوگیری از انتقال زگیل نمی شود.
  • به دخترهای جوان قبل از ازدواج با افراد آلوده تزریق واکسن گارداسیل توصیه می شود.
  • در صورت ابتلا یکی از زوجین به زگیل تناسلی طرف مقابل باید حتماً از نظر ابتلا به زگیل بررسی گردد.
  • در صورت ابتلا به زگیل تناسلی از دست زدن به آن و دستگاری منطقه اجتناب نمایید. افراد آلوده از وسایل بهداشتی اختصاصی استفاده نمایند. از قبیل حوله و …
  • در صورت ابتلا به زگیل از اصلاح موی منطقه با تیغ جهت جلوگیری از منتشر شددن آن اجتناب نمایید.
  • در صورت ابتلا به زگیل تناسلی از مقاربت دهانی جداً اجتناب نمایید. (به خاطر شانس ابتلا دهان و گلو و حنجره و لب ها)
  • بهترین روش درمانی زگیل در حال حاضر کرایو او انجماد آن می باشد.

در صورت شک به زگیل تناسلی جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص کلیه و مجاری ادراری و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.5/5 - (49 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام
    میخواستم بدونم آیا خودارضایی حتی در صورتی که افراطی انجام بشه میتونه باعث ایست قلبی و یا سرطان در مردان و زنان بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من انگشتم را با دکمه آسانسوری که نفر قبلی با دست آلوده که به زگیلش زده بود و به دکمه آسانسور زده را لمس کردم و دو ساعت بعد که دستم رو با آب و صابون شسته بودم رو با قسمتی از لبم که زخم بسیار سطحی داشت تماس کامل پیدا کرد احتمال انتقال hpv به لب و دهانم چقدر است بسیار نگرانم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      نزدیک به صفر است
  • تصویر کاربر ساسان جمعه ۸ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    لا سلام من دکتر اورولوژی برای کلیه درد رفتم مریض قبلی که زگیل تناسلی داشت با دستش که احتمال زیاد با زگیلش تماس داشته دستگیره در مطب دکتر را لمس کردند من هم همان دستگیره را لمس کردم بعد از خروج از مطب بطری آب معدنی گرفتم و با همان دستم که با دستگیره مطب تماس داشت در بطری را باز کردم که به لبه دهانه بطری تماس پیدا و من برای نوشیدن لبه بطری با لبم تماس پیدا کرد آیا ویروس hpv به لب و دهانم منتقل می شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ دی ۲( 2 ماه پیش)
      احتمال این انتقال بسیار اندک است
  • تصویر کاربر محسن شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام حدود ۲هفته هست این دونه ها بر روی بیضه ی من ایجاد شده ایا زگیل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست
    2. تصویر کاربر محسن جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      سلام حدود دو هفته هست ایجاد شدن عکس های واضح تر خدمتتون
    3. تصویر کاربر محسن جمعه ۱ دی ۲( 2 ماه پیش)
      عکس های واضح تر حدمتتون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر زگیل نیست اگر خارش دارید به متخصص پوست مراجعه کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشید جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    من آزمایش hpvpcr دادم که نوک آلت و بیضه بنده رو با برس مخصوص لایه سطحی از پوست رو با خراش جزئی برداشتن برای نمونه هفت روز بعد که جواب pcr منفی بود برای نشان دادن دکتر اورولوژی رفتم که دست آلوده مریض قبلی که زگیل تناسلی داشتند با ناحیه ای از دستم تماس جزئی داشت و بعد از چند دقیقه جهت معاینه دستم که بنظرم آلوده شده بود ناحیه تناسلیم را لمس کامل کردم آیا با این شرایط احتمال انتقال hpv وجود دارد چون شش روز پیش هم خراش سطحی رو پوست آلتم برای آزمایش ایجاد شده بود لطفا راهنماییم کنید خیلی میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      بله امکان انتقال هست ولی با شانس بسیار اندک
  • تصویر کاربر پارسیس یکشنبه ۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    دکتر اینا زگیله؟
    رابطه جنسی نداشتم تالا
    ۲ سال هست یکی کشاله راست زده یکی کشاله چپ
    نه از بین میره نه زیاد شده نه کوچیک شده
    همین دو تا مونده قرصی پمادی چیزی هست...؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      باید نمونه برداری بشه
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      به متخصص پوست مراجعه کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    جسارتا این عکسی که میفرستم براتون اون سفید رنگه زگیلِ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 3 ماه پیش)
      باسلام و احترام واضح نیست باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر عرفان شنبه ۲۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام بنده رابطه جنسی پر خطر داشتم چند وقتی میشه و برای اصلاح هم از ژیلت استفاده میکنم خواستم ببینم ایا زگیل تناسلی مبتلا شدم یا جوش هست و عوارض بعد اصلاح هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      عکس واضح تر بفرستید
    2. تصویر کاربر عرفان شنبه ۲۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام این دو عکس ارسال شد ببینید من بعضیاش با دست میکنم و خون میاد چند وقت پیش هم با دستگاه لاغری شکم چربی سوزی انجام دادم ممکنه از اون باشه این دونه های سفید؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ضایعات واصح نبستند باید از نزدیک معاینه شوبد دو ضایعه مشکوک به زگیل دارید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Rey پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام من حدودا پنج شیش روز پیش رابطه دهانی داشتم و بعد یک روز احساس خارش و قرمز شدن تو قسمتی از زبونم داشتم و باز بعد از دوروز تو اون قسمت ضایعات کوچیک مشاهده کردمو و همچنان قرمز هست، و کمی درد داره،ایا زگیل تناسلیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      مشکوک است نمونه برداری انجام شدد
  • تصویر کاربر محمدی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام دکتر تست پاپ اسمیر و hpvدادم جواب تستم مثبته و hpvتایپ 16.52،66رو دارم
    میخواستم بدونم درمانه قطعی داره؟ اگر دارد راه درمانش چیه ؟خودم علائم ظاهری نمیبینم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بهتون پاسخ داده شده
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

درخواست نوبت

برای درخواست نوبت معاینه و یا درمان زگیل تناسلی با کرایو می توانید روی دکمه زیر کلیک کنید.

پرسش از دکتر