جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پیوند کلیه بهتر است یا دیالیز؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

خوشبختانه امروز انجام پیوند کلیه یکی از اقدامات درمانی مهم در جهت خلاص شدن از انجام دیالیز مصنوعی می باشد. در روش پیوند کلیه یکی از کلیه های فرد دهنده کلیه به فرد گیرنده که مبتلا به نارسائی کلیه است به روش جراحی پیوند زده می شود.

هر فردی در حالت نرمال دو کلیه دارد که در پهلوها و در محل اتصال دنده به ستون فقرات قرار گرفته اند و نقش اصلی آن انجام دیالیز طبیعی و خارج کردن مواد سمی غیر قابل استفاده به صورت ادرار از بدن می باشد. علاوه بر وظیفه اصلی تصفیه خون از بدن کلیه ها در تولید گلبولهای قرمز و تنظیم الکترولیت ها از قبیل کلسیم و پتاسیم نیز نقش عمده دارند. مواد زائد خارج شده و تصفیه شده از خون به صورت ادرار از حالب ها به مثانه دفع شده و به صورت ادرار خارج می شوند.

عکس دیالیز کلیه:

دیالیز

در هر 24 ساعت 200 لیتر از خون بدن را کلیه ها تصفیه کرده و از آن حدود 2 الی 3 لیتر را به صورت ادرار از بدن خارج می کنند و بقیه خون را که حاوی مواد مورد نیاز بدن هستند به خون بر می گردانند. اگر به هر علتی کلیه ها کم کار و یا ناکارآمد بشوند و عمل تصفیه خون و تنظیم بدن را انجام ندهند علائم نارسائی کلیه که به علت جمع شدن مواد سمی در بدن ایجاد می شوند خود را با ضعف، بی حالی، خستگی، بی اشتهایی، بوی بدن دهان و رنگ پریده گی نشان می دهندو در این مرحله اگر دیالیز مصنوعی و یا پیوند کلیه انجام نشود چه بسا باعث مرگ زودرس می شود.

دو علت شایع از کارافتادن کلیه ها عبارتند از:

  • دیابت کنترل نشده
  • فشار خون بالا

و لذا توصیه می شود افرادی که مبتلا به دیابت و فشارخون هستند جهت جلوگیری از ابتلا به نارسائی کلیه بیماری شان را جدی گرفته و به درمان منظم و به موقع آن بپردازند سومین علت نارسایی و از کارافتادن کلیه ها بیماری های التهابی سلول های تصفیه کننده خون یا گلومرونفریت است که علت آن ناشناخته می باشد. بعضی از بیماری های ارثی از قبیل بیماری کیستیک ارثی کلیه، سنگ های کلیه بزرگ و انسدادی و مصرف داروهای مخدر از جمله هروئین نیز باعث نارسائی کلیه می شوند.

در مراحل شروع کم کاری کلیه ممکن است کاملاً بی علامت باشد و زمانی که عملکرد کلیه حدود 90 درصد کاهش پیدا می کند علائم نارسائی خود را به صورت فشارخون بالا، دفع پروتئین، تکرر ادراری، بالارفتن اوره و کراتینین خون، تورم در پلک ها و دست و پا، ضعف عمومی و بی حالی، بی اشتهایی و بوی بدن دهان نشان می دهد.

در صورت ابتلا به نارسائی کلیه چه کار باید کرد؟

کیست ساده کلیه

آیا با دیالیز کلیه برمیگردد؟ بسیاری از بیماران علیرغم نارسایی کلیه از اسم دیالیز ترس دارند در حالیکه دیالیز برای این بیماران مثل فرشته نجات بوده و در صورت عدم دیالیز، مرگ زودرس سراغ آنها خواهد آمد و لذا اینجانب اکیداً توصیه می کنم که از انجام دیالیز اصلاً نهراسید و به عنوان درمان نجات دهنده هر چه سریعتر آن را با مراجعه به مرکز بیمارستانی شروع کنید.

اولین اقدام برای انجام دیالیز چیست؟

اولین اقدام شما ایجاد کردن فیستول شریانی یا وریدی در دست ها جهت انجام دیالیز است که دکترهای متخصص جراحی عروق این کار را بلافاصله انجام می دهند و شما برای دیالیز آماده می شوید.

چگونگی انجام دیالیز

دیالیز به دو روش انجام می شود:

1- همودیالیز

که در این روش تصفیه خون را طریق فیستول دست و توسط ماشین انجام می شود و خون شما از طریق فیستول وارد دستگاه شده و مواد زائد آن توسط دستگاه جذب می شود و پس از تمیز شدن به بدن شما برگردانده می شود. این روش بهترین و مؤثرترین نوع دیالیز است.

2- روش دیالیز صفاقی

یا استفاده از پرده های طبیعی پوشاننده احشاء شکم بیمار

همچنانکه تأکید کردم بهترین و مؤثرترین روش همان همودیالیز می باشد.

تعداد جلسات دیالیز در هفته چقدر است؟

بسته به شدت نارسائی و کم کار شدن کلیه ها تعداد دیالیز فرق می کنند و از یک جلسه در هفته و تا سه جلسه در هفته انجام می شود.

عوارض دیالیز کدامند؟

افت فشارخون، عفونت و حساسیت به مایع دیالیز از عوارض احتمالی دیالیز می باشد.

آیا تنها راه بیمار انجام دیالیز تا آخر عمر می باشد؟

خیر، خوشبختانه امروز انجام پیوند کلیه یکی از اقدامات درمانی مهم در جهت خلاص شدن از انجام دیالیز مصنوعی می باشد. در روش پیوند کلیه یکی از کلیه های فرد دهنده کلیه به فرد گیرنده که مبتلا به نارسائی کلیه است به روش جراحی پیوند زده می شود. فرد دهنده کلیه می تواند از خویشاوندان و یا افراد غیرفامیل که تطابق نسجی با فرد گیرنده دارد و یا از فرد مبتلا به مرگ مغزی که رضایت به این عمل دارند و در نهایت ا زکلیه مرده باشد.

درصد موفقیت پیوند کلیه چقدر است؟

درصد موفقیت پیوند قبل از همه بستگی به تطابق نسجی فرد دهنده و گیرنده دارد که قبل از عمل و با آزمایشات مخصوص مشخص می شود. هر چه فرد مورد نظر آشناتر و از خویشان و فامیل باشد قدرت تطابق نسجی بالاتر است و از طرفی شانس موفقیت پیوند بسیار بالا می باشد.

عمل پیوند کلیه

آیا امکان پس زدن کلیه ها پس از پیوند وجود دارد؟

بله، خوشبختانه با آزمایشات و بررسی های کامل قبل از عمل و انتخاب افراد مناسب، امروزه شانس پس زدن کلیه خیلی کاهش پیدا کرده است. در مواردی که کلیه پیوند زده شده با بدن فرد گیرنده تطابق نداشته باشد آن را به عنوان جسم خارجی تلقی کرده و باعث می شود که سلولهای بدن به کلیه پیوندی حساسیت نشان داده و به آن حمله کنند و به این حالت پس زدگی حاد یا Acute Rejection می گویند.

پس زدگی نوع دوم تدریجی است که در این صورت کلیه پیوند شده تدریجاً مبتلا به کار می گردد که به پس زدگی مزمن می گویند. خوشبختانه با تولید داروهای مناسب امروزه این پس زدگی ها قابل مهار می باشند.

اگر کلیه پیوندی پس زده شد یا از کار افتاد چه کار باید کرد؟

بهترین قدم درمانی خارج کردن کلیه پیوندی از کارافتاده می باشد و فرد دوباره مدتی دیالیز می کند تا آماده پیوند دیگر شود.

چگونگی انجام پیوند کلیه

در این عمل جراحی فرد دهنده کلیه با فرد گیرنده در بیمارستان بستری می شوند و بررسی های لازم و تکمیلی که انجام شد در روز عمل همزمان در دو اطاق عمل و عمل جراحی توسط دو جراحی شروع می شود و همزمان کلیه فرد دهنده را به لگن فرد گیرنده پیوند می زنیم. کلیه پیوند زده شده در لگن و پایین از محل کلیه طبیعی قرار می گیرد.

از کجا متوجه شویم که پیوند کلیه موفقیت آمیز بوده است؟

خروج ادرار از کلیه پیوند زده شده و نرمال شدن اوره و کراتینین نشاندهنده تصفیه خوب و نرمال کلیه پیوندی می باشد. بلافاصله جهت جلوگیری از پس زدن پیوند کلیه و عملکرد خوب آن داروهای مخصوص پس از پیوند برای بیمار گیرنده شروع می شود و فرد دهنده کلیه بعد از یک شب بستری در بیمارستان مرخص می شود.

آیا برای فردی که کلیه اش را اهداء کرده است مشکلی پیش نمی آید؟

فرد دهنده یک کلیه سالم دارد که کفاف فعالیت های بدنی ایشان را می دهد و تا زمانی که این تک کلیه خوب کار می کند بیمار هیچ مشکلی نخواهد داشت ولی ما به این بیماران توصیه می کنیم که مواظب تک کلیه خود باشند و نمک کم و مایعات زیاد مصرف کنند و منظم به دکتر کلیه مراجعه داشته باشند.

آیا داروهای جلوگیری از پس زدن کلیه عوارض خاصی نیز دارد؟

بله، کاهش سیستم ایمنی بدن، پرمویی بدن، شانس بالای ابتلا به عفونت ادرار، جمع شدن چربی در قسمت بالاتنه و شانس بالای فشار خون از عوارض این داروها هستند که اجتناب ناپذیرند.

پیوند کلیه بهتر است یا دیالیز

پیوند کلیه به عنوان درمان انتخابی، برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری شدید مزمن کلیوی در نظر گرفته می شود، زیرا کیفیت زندگی و بقا (امید به زندگی) اغلب بهتر از افرادی است که تحت درمان دیالیز قرار می گیرند. با این حال، کمبود اعضای بدن برای اهدا وجود دارد.

با این حال، همه افراد برای پیوند مناسب نیستند. گاهی اوقات سایر مشکلات پزشکی، دیالیز یا مراقبت های حمایتی را گزینه های درمانی بهتری می کند.

و اما توصیه های اینجانب

  • چکاب منظم را جهت تشخیص به موقع نارسائی کلیه فراموش نکنید.
  • از مصرف بی رویه داروهای سرخودی و دخانیات مخصوصاً موارد مخدر اجتناب نمایید.
  • در صورت داشتن دیابت و فشارخون آن را جدی گرفته و تحت نظر پزشک تان باشید.
  • در صورت داشتن نارسایی کلیه جهت جلوگیری از پیشرفت آن از مصرف نمک و رژیم غذایی پرپروتئین اجتناب نمایید.
  • در صورت نیاز به دیالیز از آن نهراسید چرا که فرشته نجات شما می باشد و در صورت عدم انجام آن زندگیتان به خطر می افتد.
  • در صورت نیاز، جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744  تماس بگیرید.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

3.4/5 - (29 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اکبری چهارشنبه ۷ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیراقای دکتر
    همسربنده سال ۹۴پیوندکلیه شدن اقاو۳۰سال سن دارن داروهای ایمونورال وسل سپ مصرف میکنن الان قصدبچه دارشدن داریم ولی متاسفانه به مشکل برخوردیم دکترخودشون درشهرستان ازشون سوال میکردیم که این داروهاتاثیرگذارهستن یانه همیشه میگفتن نه مشکلی نداره واینکه من خوندم باید داروسل سپ ۳ماه قبل ازبارداری قطع بشه حالامیخوام ببینم امکانش هست که این داروحذف بشه داروی جایگزین بشه که عوارض نداشته باشه ولطفاراهنمایی کنیدچ کاری بایدانجام بدیم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۷ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      سلام جایگزین کردن این داروها با مشورت نفرولوژیست است . با یک نفرولوژیست جهت بررسی وضعیت کراتینین و در صورت امکان جایگزینی یا قطع ان مشورت کنید
  • تصویر کاربر رز دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام.وقتتون بخیر
    حدود ۱ ماه پیش متوجه شدم ۱ سنگ ۴ میل در ۱ سانتیمتری مثانه م هست که دکتر گفتن با مصرف مایعات زیاد و ورزش دفع میشه
    متاسفانه هنوز دفع نشده
    باتوجه به شرایط قرمز کرونایی از بستری شدن وجراحی وحشت دارم
    میخواستم بدونم چقدر دیگه میتونم صبر کنم که شاید خودش دفع بشه؟؟
    ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات زیاد داشته باشید که ادرارتون زیاد بشه و سنگ بزرگتر نشه
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    وقت بخیر
    من یک سنگ ۷ میلیمتری در حالب راست و یک سنگ ۴ میلیمتری در کلیه چپ و دو سنگ ۲ و ۳ میلیمتری در‌کلیه راستم دارم. اومدم خدمتتون فرمودید سنگ شکن به روش (تی یو ال) و به صورت سرپایی باید انجام بشه، آیا نیاز به بستری در بیمارستان و یا بیهوشی هست؟ یا عمل به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی هست؟

    به عنوان سوال دوم، فرمودید فقط باید تست کرونا بدم، ولی در برگه پذیرش مشاوره بیهوشی رو هم تیک زدید (عکس به پیوست براتون ارسال میکنم), آیا با توجه به سرپایی بودن عمل، نیاز به انجام مشاوره بیهوشی هم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      از کمر بی حس میشین ، مشاوره بیهوشی انجام شود
  • تصویر کاربر محمدرضا جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 435 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر اگر حین پیوند به مریض خون تزریق شده و روز بعد عمل کلیه پس زده باشه و الان یکسال گذشته باشه این فرد میتونه دوباره پیوند کلیه داشته باشه ممنون اگه جواب بدین تا ما از نگرانی بیایم بیرون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله میتونه
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    سلام فردی در مرحله دوم نارسایی کلیه است دکتر گفته تا مرحله ۵ دیالیز است برتی درمان و ان شاالله نرسیدن به این مرحله چه کند ضمنا کراتین خونش بالست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مصرف مایعات بیشتر ، بر حسب بیماری زمینه ای و شرایط ازمایشات و سونوگرافی ، اقدامات فرق میکند. تحت نظر دکتر نفرولوژی باید باشند.
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 421 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض خسته نباشید
    بنده ضمن مراجعه به دکتر و انجام سنوگرافی پس ازدرد در ناحیه راست متوجه سنگ 12*6 درمحل upjراست شدم ضمن تجویز دارو دکتر گفتن احتمال دفع وجود داره و گه گاه سنگ در محل کلیه دچار گرفتگی و درد میکنه خواستم نظر شما در اینمورد بدونم و بهترین و کم خطر ترین اقدام بنظر شما در اینخصوص چی هست ؟ آیا امکان دفع طبیعی و شکستن با صرف دارو وجود داره؟به نظر جنابعالی درمورد داروهای سنتی و گیاهی تبلیغی برای اینمورد میتونه موثر باشه؟
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمال دفعش با توجه به سایزش کم است
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      میتونین eswl یا tul انجام دهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر نصرت چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام دخترمجرد29ساله هستم که دوروزپیش دردشدیدی پایین پهلوی سمت راستم به شدت دردگرفت به بیمارستان مراجعه کردم وبعدازانجام سی تی، سونووآزمایش گفتن که سنگ دارم واین سنگ درحال دفع شدن هستش وتانزدیکی مثانه که برسه دردشدیدمیشه. خواستم ببینم این سنگ بامایعات دفع میشه یاحتمانیازبه اقدام پزشکی دارد؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۵ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، سنگ های زیر ۶ میلیمتر حالب احتمال دفع خودبخودیشون زیاده ولی بالای ۶ میلیمتر معمولا خود بخود دفع نمیشود. برای سنگ های زیر ه میلیمتر تامسولوسین شبی ۱ عدد و نصف قرص هیدروکلروتیازید صبح ها مصرف شود. اگر دفع نشد باید tul شود. سنگ های بالای ۶ میلیمتر باید tul شوند.
  • تصویر کاربر علی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 321 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر در سونوگرافی من سنگ ۳ میلی در کالیس تحتانی کلیه تشخیص داده شد درصورتیکه سه هفته قبل سی تی ۱۲۸ اسلایس( با و بدون ماده حاجب) انجام دادم و هیچ سنگی مشاهده نشد. میخواستم بدونم تشخیص کدامیک درست هست؟ و اینکه در حال حاضر داروهای پتاسیم سیترات، سیستون و سنکل با مایعات فراوان مصرف میکنم. به نظر شما با مصرف این داروها چقدر احتمال حل شدن این سنگ وجود دارد؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      دقت سی تی اسکن بیشتر است. اگر سنگ ۳ م م باشد با اینها حل میشود اهمیتی ندارد
  • تصویر کاربر شیما شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر بنده یک دختر 24 ساله هستم و بخاطر یک سنگ 6 الی 7 میلی که توی حالب سمت راستم گیر کرده بود 23 عمل tul انجام دادم
    دوشنبه این هفته که تقریبا سه هفته من پر شد بنا به تشخیص پزشک سند دبل جی من رو خارج کردن
    بعد از گذشت سه روز تازه از امروز صبح احساس سوزش خارش خفیفی تو ناحیه ای که دفع ادرار میکنم دارم و دو بار که ادرار کردم یک بوی بد خاصی میداد یک جورایی انگار بوی فاضلاب میداد که دفعه اول فکر کردم بو از محیطه نه ادرار من که خب دفعه دوم همون بو تکرار شد .بنده آب در حد شش الی هشت لیوان رو در روز میخورم قرصامم مرتب میخورم میخواستم بدونم احتمال این که عفونت کرده باشم هست؟ و این بو نشانه چیه؟!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالا دچار عفونت ادراری شدید. قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت برای ۵ روز مصرف شود و ازمایش کشت ادرار داده شود
  • تصویر کاربر عسگری چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 2250 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر در سونوگرافی من سنگی به اندازه14.5 میلی در لگنچه کلیه راست مشاهده شده،بعد از اون سی تی انجام دادم وطبق نظر پزشک معالج برای من سه جلسه سنگ شکن تجویز شد،یک جلسه سنگ شکن انجام دادم،تا دو هفته بعد از سنگ شکن دارو مصرف کردم،پیاده روی و فعالیت انجام دادم،و مجدد عکس از کلیه انداختم.
    تصویر اسکن،سونو،عکس به پیوست تقدیم میگردد.
    با توجه به مدارک بنده ،میخواستم بپرسم نظر شما برای ادامه درمان بنده چیست؟
    ایا سنگ شکن برای بار دوم و سوم را توصیه میفرمائید؟ایا امکان خورد شدن سنگ با سه مرحله سنگ شکن وجود داره؟
    و یا درمان این سنگ فقط با عمل هست؟
    سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس ساده خیلی ارزشی نداره. سی تی اسکن کنید اگر سنگ خرد نشده میتونین pcnl انجام بدین
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سی تی اسکن اولیه رو برام بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر