جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نارسائی یا کم کاری کلیه و کابوس ترس از دیالیز

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

شاید در خانواده و فامیل شما کسانی بوده اند که کلیه هایشان از کار افتاده و به همین دلیل مجبورند دیالیز بکنند. امروزه یکی از عمده نگرانی های مراجعه کنندگان به مطب اینجانب کسانی هستند که از سلامتی کلیه و احتمال کشیده شدن کارشان به دیالیز شدیداً نگران هستند.

در راستای رفع این نگرانی ها و شعار پیشگیری بهتر از درمان است در اینجا مطالبی سلسله وار در رابطه با بیماریهای کلیه را به زبانی ساده بیان می کنم و امیدوارم با آشنائی با آنها و رعایت موارد ایمنی همیشه کلیه های سالمی داشته باشید.

نقش طبیعی کلیه در بدن ما چیست؟

هر فردی 2 تا کلیه دارد که در پشت و پهلو و زیر دنده ها قرار دارند و نقش عمده آنها تمیز کردن و دیالیز کردن خون از مواد زاید که بدن نیازی به آنها ندارد می باشد و اگر این مواد به صورت ترشح ادرار از بدن خارج نشوند باعث به خطر افتادن سلامتی کلی بدن می گردند و علائمی را ایجاد می کنند که در ادامه به آنها می پردازیم. دومین نقش کلیه تنظیم املاح بدن از جمله سدیم و پتاسیم می باشد. در صورت به هم خوردن این تنظیم و بالا رفتن k ممکن است بلافاصله قلب ما از کار بیافتد.

تنبلی کلیه

نارسا شدن و یا کم کاری کلیه ها یعنی چه؟

اگر به علتی کلیه های ما کم کار شوند قادر به تصفیه و یا دیالیز طبیعی خون ما نشوند باعث تجمع مواد سمی در خون و به هم خوردن تنظیم املاح بدن ما می شوند. در حالت طبیعی در داخل کلیه میلیون ها واحد سلول های تصفیه کننده خون به نام نفرون قرار دارند که در نارسائی کلیه نفرون ها خون را تصفیه نمی کنند.

دو نوع نارسائی کلیه و یا کم کاری کلیه داریم:

1- نوع نارسائی کلیه حاد

که ناگهانی به علت هائی که ذکر خواهم کرد، کلیه ها به صورت ناگهانی کار نمی کنند.

2- نوع نارسائی کلیه مزمن

که تدریجاً به علت بیماری زمینه ای موجود و عدم کنترل آنها توسط فرد همه اعضای بدن دچار مشکل تدریجی می شوند از جمله کلیه ها. در رأس این بیماری ها می توان به دیابت کنترل نشده، فشار خون کنترل نشده و برگشت ادراری از مثانه به کلیه ها در اطفال اشاره کرد.

چه عواملی باعث کم کاری و یا از کارافتادگی کلیه های می شوند؟

درمان کم کاری کلیه

این عوامل به دو قسمت تقسیم می شوند:

1- عوامل ایجاد کننده حاد یا ناگهانی

اغلب به دنبال جراحی و خونریزی زیاد حین و پس از عمل و یا ضربه و تصادف و خونریزی شدید که خون به کلیه ها نمی رسد و لذا سلول های تصفیه یا دیالیز کننده کلیه ها دچار شوک شدید می شوند و عملکردشان مختل می شود و یا فردی به علت اسهال شدید دچار کم شدن مایعات بدن و لذا کاهش خون رسانی به کلیه ها می شود و کلیه اش ناگهانی آسیب می بیند.

2- ورم حاد کلیه

دومین علت ناگهانی از کار افتادن کلیه ها، ابتلا ناگهانی به ورم حاد کلیه ها می باشد که اغلب به علت ابتلا به بیماری ویروسی و یا باکتری از قبیل التهاب گلو به علت باکتری استرپتوکوک و یا به دنبال عفونت پوستی شدید و درمان نشده به صورت ثانویه کلیه ها دچار تورم و کم کاری می شوند. بعضی از عوامل که باعث از کارافتادگی تدریجی کلیه ها می شوند عبارتند از:

  • کسی که بیماری قند دارد و کنترل نشده و اغلب بالا باشد.
  • فشارخونی که خوب کنترل نشود و به کلیه ها تدریجاً آسیب می زند.
  • برگشت ادراری در بچه ها مخصوصاً دختر بچه ها که باعث آسیب و ازکارافتادگی کلیه های اطفال می شوند و امروزه شایعترین علت دیالیز و پیوند کلیه ها در اطفال می باشد.
  • بیماری های کیست ارثی یا Apck: که در آن به صورت ارثی از پدر و مادر به فرزند منتقل می شود و از بدو تولد به جای نسج گوشتی کلیه، کیست رشد می کند و باعث از کارافتادگی کلیه ها در سنین جوانی و میانسالی می شود.
  • سنگ های بزرگ کلیه و گیر افتادن سنگ در لوله حالب، امروزه جزء شایعترین علت های از کارافتادگی تدریجی کلیه ها می باشد و در اینجا توصیه می کنم که اگر سنگ های شاخ گوزنی در کلیه شما است و یا اگر سنگی در لوله حالب دارید سریعاً به دکتر جراح کلیه مراجعه نمایید.
  • انسدادهایی در مسیر خروجی ادرار باعث ازکارافتادگی و کم کاری تدریجی کلیه ها می شوند. این انسدادها می توانند مادرزادی باشند از قبیل تنگی محل اتصال حالب به لگنچه(UPJO) و تنگی محل اتصال حالب به مثانه (UVJo). در مثانه های عصبی پرفشار و یا اکتسابی باشد: از قبیل گیرافتادن سنگ در لوله حالب، انسداد مجرا به علت بزرگی پروستات و یا تنگی مجرا از علل شایع اکتسابی می باشند.

سنگ های کلیه

علائم و نشانه های کم کاری کلیه ها کدامند؟

بسته به شدت ازکارافتادگی کلیه ها فرد دچار علائمی می شود که عبارتند از ضعف مزمن، خستگی مزمن، رنگ پریدگی، کم خونی، بی اشتهایی و بوی بد دهان، ادم و ورم دست و پا و دور چشم و پلک ها. ممکن است در شروع نارسائی کلیه فرد هیچ علامتی نداشته باشد.

تشخیص نارسائی کلیه چگونه است؟

بهترین روش تشخیص نارسائی کلیه: اندازه گیری اوره خون، کراتینین، BUN و سدیم و پتاسیم می باشد. ضمناً دفع زیاد پروتئین نیز می تواند از علائم نارسا شدن کلیه ها باشد. سونوگرافی نیز بسیار کمک کننده می باشد. در مواردی که علت اصلی نارسا شدن کلیه مشخص نیست، نمونه برداری از کلیه ها با سونوگرافی علت نارسائی کلیه را مشخص می کند.

اگر مبتلا به نارسائی کلیه شدیم چه باید کنیم؟

اولین اقدام شما مراجعه به دکتر می باشد که دکتر شما درخواست آزمایش خون وادرار و سونوگرافی از کلیه ها را خواهد کرد و براساس آنها تصمیم گیری های زیر اتخاذ خواهد شد:

  • اگر علت زمینه ای مشخص باشد باید بلافاصله آنها را درمان کرد به عنوان مثال اگر تنگی و مانعی در مسیر خروج ادرار وجود دارد باید بلافاصله با گذاشتن استنت و یا سوند به خروج ادرار و مواد سمی کمک کنیم. اگر برگشت ادراری وجود دارد باید درمان شود. دیابت و فشارخون کنترل شوند.
  • اگر علتی برای نارسائی کلیه کشف نشود باید از کلیه ها نمونه برداری کرد تا درمان صحیح بلافاصله شروع شود.
  • اگر در آزمایشات انجام شده اندازه کراتینین خون شما زیر 2 می باشد نگران نباشید چرا که با مصرف داروهای مناسب و رعایت رژیم غذائی که شامل حذف نمک و کم کردن پروتئین مواد غذائی است مشکل شما کنترل و درمان خواهدشد.

کراتین خون

  • اگر در بررسی های انجام شده اندازه کراتینین شما بالای 6-5 و اوره بالا باشدو علت زمینه ای و انسداد وجود نداشته باشد دو مسیر در مقابل شما قرار دارد:

باید به دکتر جراح مراجعه کنید تا شانت و یا فیستول عروقی از شما آماده کند که از آن هفته ای 2 الی 3 بار برای انجام دیالیز استفاده کنید. از انجام دیالیز نترسید چون در این شرایط سلامتی شما وابسته به انجام دیالیز می باشد. اگر به تعداد کافی و به موقع انجام ندهید دچار کم خونی ، ضعف و بی حالی، افسردگی و افت شدید بدنی خواهید شد. لذا من توصیه می کنم به موقع اقدام به انجام دیالیز کنید و در این فاصله به دنبال فردی که گروه خون آن به شما می خورد (ترجیحاً از فامیل و آشنا) بگردید تا برای رها شدن از دیالیز پیوند کلیه انجام دهید.

پیوند کلیه امروزه برای کسانی که کلیه هایشان ازکارافتاده است یکی از بهترین اقدامات درمانی انجام پیوند کلیه است. برای انجام پیوند کلیه ابتدا باید فردی که سازگاری نسجی با شما دارد را پیدا کنید و پس از انجام آزمایشات و بررسی دقیق در صورت سازگاری نسجی یکی از کلیه های فرد دهنده را دکتر جراح کلیه به شما پیوند می زند و لذا با عملکرد درست این کلیه، شما دیگر نیازی به انجام دیالیز نخواهید داشت.

درمان های نارسایی حاد کلیوی چیست؟

درمان فرد به علت نارسایی حاد کلیوی بستگی خواهد داشت. هدف درمان بازگرداندن عملکرد عادی کلیه است. در حین بهبودی کلیه ها، جلوگیری از تجمع مایعات و مواد زائد در بدن ضروری است. در اغلب موارد، یک متخصص کلیه که نفرولوژیست نامیده می شود وضعیت فرد را ارزیابی می کند.

1- رژیم غذایی

پزشک رژیم غذایی و مقدار مصرف مایعات را برای بیمار محدود خواهد کرد. این کار تجمع سمومی را کاهش می دهد که کلیه ها به صورت معمول دفع می کنند. معمولا داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و دارای مقادیر کم از پروتئین، نمک و پتاسیم توصیه می شود.

2- دارو ها

پزشک می تواند جهت درمان یا پیشگیری از بروز همزمان هر گونه عفونت، دارو های آنتی بیوتیک تجویز کند. دارو های مدر یا ادرار آور جهت دفع مایعات به کلیه ها کمک می کنند. کلسیم و انسولین می توانند به فرد در پیشگیری از افزایش بیش از حد و خطرناک میزان پتاسیم در خون کمک کنند.

انسولین خون

هیچ داروی مخصوصی برای نارسایی مزمن کلیوی وجود ندارد اما برخی دارو ها می توانند به کنترل مشکلات به وجود آورنده و همچنین عوارض آن کمک کنند. احتمال دارد فرد جهت درمان و پیشگیری از مشکلات مختلفی که توسط نارسایی مزمن کلیوی ایجاد شده اند نیاز به مصرف دارو داشته باشد.

3- دیالیز

ممکن است، فرد به دیالیز نیاز داشته باشد اما این نیاز همیشگی نبوده و به احتمال زیاد موقتی می باشد. دیالیز شامل هدایت کردن خون به خارج از بدن و به درون دستگاهی می شود که مواد زائد خون را تصفیه می کند. سپس خون تصفیه شده به درون بدن فرد باز می گردد. در صورتی که میزان پتاسیم در خون فرد به طرز خطرناکی بالا باشد، دیالیز می تواند جان او را نجات دهد.

در صورت ایجاد تغییرات در وضعیت ذهنی یا توقف دفع ادرار، دیالیز ضرورت می یابد. همچنین در صورت ابتلا به پریکاردیت یا التهاب قلب نیز ممکن است فرد به دیالیز نیاز داشته باشد. دیالیز می تواند به دفع محصولات زائد نیتروژن دار از بدن کمک کند.

در خاتمه توصیه های اینجانب برای اینکه کلیه هایی سالم داشته باشیم و کارمان به جاهایی مانند دیالیز نکشد:

1- هر دو ساعت یک لیوان آب میل کنید بهترین نوشیدنی آب است و سپس چای کم رنگ و مصرف میوه های آبدار

 درمان هیدرونفروز کلیه چیست

2- از پاشیدن بی رویه نمک به غذا اجتناب کنید

3- چکاب منظم را فراموش نکنید و با تشخیص به موقع بیمار های آسب رساننده به کلیه از قبیل دیابت، فشارخون، برگشت ادرار به کلیه، سنگ کلیه و وجود انسداد آنها را به موقع درمان کنید.

4- بازهم تأکید می کنم دیابت و فشار خونتان را کنترل کنید.

5- از مصرف غذاهای پرنمک و پر پروتئین به عنوان عادت اجتناب نمائید.

6- با بررسی دقیق قبل از ازدواج و در صورت سابقه خانوادگی بیماری کیستی کلیه در یکی از زوجین از ازدواج با چنین افرادی به علت انتقال نسل به نسل بیماری جلوگیری کنید.

7- در صورت مشاهده کوچکترین علائم و نشانه های نارسائی کلیه با پزشک معالجتان مراجعه نمائید.

آیا با دیالیز کلیه برمیگردد؟

اگر بیمار به دلیل آسیب حاد کلیه (AKI) تحت دیالیز باشد، بهبودی امکان پذیر است و اغلب می توان دیالیز را متوقف کرد ولی اگر بیمار به دلیل بیماری مزمن کلیوی (CKD) دیالیز می شود، قطع آن می تواند منجر به مرگ یا بیماری شدید شود.

اگر دیالیز جواب ندهد چه می شود؟

بدون دیالیز، سموم در خون انباشته می شوند و باعث ایجاد وضعیتی به نام اورمی می شوند. بیمار هر دارویی را که برای مدیریت علائم اورمی و سایر شرایط پزشکی لازم باشد، دریافت می کند. بسته به سرعت تجمع سموم، مرگ شخص را معمولاً از چند روز تا چند هفته به دنبال دارد.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.5/5 - (478 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کیوان جمعه ۱۵ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام. برادر من از ۲۷ یالگی متوجه سدیم تنبلب کلیه داره کراتینش ۳و نیم بود بعد شد ۲ و ۳. الان ۲۴ یالشه رفته آزمایش داده کراتینش ۵.۷ بود یک بارم ۶.۴ رو نشون داد سونو هم اندازه کلیه اش ۹۰ میله یکی هم۸۹. موندیم چکار کنیم. آزمایش هم داد ipth هم رو ۳۰۸ هستش.
    لطفا راهنمایی کنین اصاا نمیدونمی چکار کنیم. چه دارویی مصرف کنه. یا این که دیالیز کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      باید تحت نظر نفرولوژیست باشه احتمالا نیاز به دیالیز خواهد داشت
  • تصویر کاربر فرناز یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر، در مورد کراتین بالای پدرم و نارسایی کلیه بهتون پیام داده بودم، فرموده بودید آزمایشها و سونوگرافی رو براتون بفرستید،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      کراتینین پدرتون بالا نیست نارسایی کلیه هم ندارند
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر همسر بنده از سالگی دیابت داشته و الان 45 سالشه. ولی کنترل قند وفشار خون همیشه با تحت نظر بودند دکتر متخصص انجام شده. 15 سال پیش کراتین 3.5 بود و دکتر برای اطمینان برای ایشون فیستول گذاشت و دائم تحت نظر بودند دراین مدت با کنترل دارویی و بویژه غذایی کراتین تا مرز 7 بالا رفت و با نظارت دکتر قلب و تکنیک جدیدی که افیشننسی قلب رو بالا می‌برد و انجام فعالیت ورزشی مجدد کراتین به زیر 5 برگشت

    حالا دکتر قلب و کلیه هرو دو فرمودند به طور موقت 7ال8 جلسه دیالیز کنی خوب میشی


    به دکتر نفرولوژیست دیگه مراجعه کردیم فرمودند با این کراتین من کسی رو دیالیز نمیکنم

    سوال من اینه که آیا برای بیماری مزمن کلیه 7الی8 بار دیالیز موقتی عمل درستیه؟ یا دیگه کلا ازاین به بعد باید دیالیز بشوند و به دنبال پیوند باشیم؟
    ممنون از زحمات شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      باید از نفرولوژیست ها بپرسید پیوند اصلا آسان نیست اگر گفته اند که موقتی ۸ جلسه انجام شود با ۸ جلسه دیالیز چیزی از دست نخواهید داد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    باسلام اگر کلیه در اثر تصادف از کار بیفته با چند مرحله دیالیز فعال میشن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      کلیه از کار افتاده با دیالیز شروع به کار نمیکند
  • تصویر کاربر باقرزاده جمعه ۱۶ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پدر من ۵۸ سالش هست کراتینش ۶ بود سدیم و پتاسیم نرمال گفتن با کاراتر موقت باید دیالیز بشن ... آیا امکان برگشت کلیه هست؟ ک نیاز ب دیالیز نباشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      بله ممکنه برگشت اتفاق بیفته ولی باید علت عدم کارکرد کلیه مشخص بشه . اگر بیماری داخلی باشه بر نمیگرده اما اگر علت پروستات باشه یا سنگ ممکنه کارکرد برگرده
    2. تصویر کاربر باقرزاده جمعه ۱۶ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      دکتر امروز کراتینش شده ۴.۱۹ نظرتون چیه
      بعد دیالیز دوم شده این
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ تیر ۲( 8 ماه پیش)
      اینجوری که نمیشه نظر داد باید مدارکش رو ببینم . سونوگرافی و بقیه ازمایشات . مشخصه که با دیالیز کراتینین میاد پایین
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پدرم سال ۸۵ عمل پیوند رگ و دریچه میترال داشتند از ۴ سال قبل به مرور به دلیل تنگی مادرزادی حالب و هیدرونفروز کلیه چپ کم کار و تقریبا از کار افتاده محسوب می‌شود کلیه راست ابعاد و بقیه موارد مشکل زیادی بجز کیست ندارد تا اینکه از هفته پیش بعد از درد کلیه چپ خونریزی در ادرار پیدا کردند خونریزی نسبتا زیاد و سیاه بعد از سوند گفتند کلیه چپ علاوه بر هیدرونفروز شدید در پل میانی توده تومورهای به ابعاد ۶در۶ دیده شده است بعد از سی‌تی اسکن بدون حاجب دکتر ارولوژی گفتند باید کلیه چپ تخلیه و بررسی شود با توجه به سن پدرم ۸۴ سال و مصرف وارفارین و ناتوانی و ضعف شدید ایشان پیشنهاد شما چیست عمل انجام دهیم یا خیر خودشان با درمان به شدت مخالف هستند و کراتینین حالا به ۶ رسیده است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)
      سلام در صورتی که متخصص بیهوشی و قلب اکی عمل بدهند بهتره خارج بشه در غیر این صورت زیر نظر متخصص رادیو انکو باشند
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید .
    دخترمن درسن ۱۸ سالگی فوت کرد .دلیلش هم مشخص نشد .دخترم در۱۵ ماهگی یکبار دچار عفونت اداری شد ولی متاسفانه ما رضایت به عکس رنگی ندادیم .ممکنه بخاطر این دچار بیماری مزمن کلیه شده باشه وهر سه الی چهار سال آنزیم های کبدش بالا بره ونهایتا بدلیل رابدومیلوز فوت کنه.لطف پاسخ بدید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام با توجه به گزارش انسفالوپاتی کبدی مطرح شده علت فوت اما بحث عفونت ادراری در دختر با سن پایین نیاز به بررسی از قبیل همان اسکن رنگی دارد
  • تصویر کاربر بیوک پنجشنبه ۲۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر همسر بنده نارسایی قلب داره از سه ماه پیس بدنش شروع به خارش کرد ،دکتر آزمایش نوشت وگفت کراتین بالاست3/۷ ,الان بیمارستان بستریه وتحت دیالیز موقته،در ضمن بیضه هاشم هیدروسل شده ،شدیدا بزرگ شده،لطفا ما روراهنمایی کنید🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام چند سالشونه ؟ سونوگرافی کلیه ها و مجاری اگر انجام شده بفرستید ببینم ایا انسداد در مسیر ادرار هست یا خیر در مورد هیدروسل اگر سایر قسمت های بدن مثل پاها و دست ها هم تورم دارد باید بیماری زمینه ای یعنی نارسایی قلبی درمان شود تا هیدروسل و مایع بیضه کم شود
    2. تصویر کاربر بیوک پنجشنبه ۲۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      ۶۳ سالشونه،نارسایی قلبی دارن.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۹ دی ۱( 1 سال پیش)
      با برطرف کردن علت زمینه ای که نارسایی قلبی هست هیدروسل برطرف میشه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر مادرم بیماری کلیوی دارد ۳مرحله دیالیز شد دکترش میگه کلیه کم کار شد شاهد برگرد شاهد برنگرد به نظر شما چی دکتر تهران م بردم نشد مادرم سرحال است فکرشو نمیکنی که مریض ی کم ضیف
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 930 مشاهده پرسش
    دخترم ۸ ماه دارم به نام دلسا که به علت یک اشتباه تشخیص پزشکی اتاق عمل رفته و شکم باز شد با تشخیص انواژیناسیون روده اما بعداز باز کردن مشاهده کردم انواژیناسیون نبوده و التهاب شدید روده و کبد رو درگیر کرده بعداز عمل کلیه ها یک مرتبه دیگه کار نکرد و در پی مشکلات بعدی دخترم به حالت کما و شک رفته الان ۱۵ روز ایزوله ای سی یو بستری هست و ۱۳ روز کاتتر کار گذاشته شده و دیالیز صفاقی بلافاصله بعد از کار گذاشتن کاتتر شروع شد به دلیل ادم شدید و شرایط بحرانی .اقای دکتر به نظرتون کلیه های دختر من قابل برگشت به طور کامل هست یا چند درصد امکان برگشت کلیه هست و ماکسسیم زمانی که ما باید منتظر باشیم و اگر بر نکرده باید چیکار کنیم
    ممنون و سپاسگذارم از شما آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      باید آزمایشاتشو ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر