جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غذاهای مفید برای پایین آوردن اوره و کراتین خون

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین مفید هستند را را به شما معرفی کنیم. در ابتدا بدانیم که کراتین و اوره چه هستند؟ و چرا برای بدن ما مضر می باشند؟

کراتین چیست؟

کراتینین یک ماده شیمیایی زائد است که توسط متابولیسم عادی ماهیچه ها تولید شده و به وسیله ادرار از بدن خارج می گردد. در صورتی که کلیه ها به درستی کار نکنند، این ماده در خون انباشته می شود.کراتین نباید در بدن انباشته بشود و همیشه باید در حالت نرمال باقی بماند. 

میزان نرمال کراتین خون در بزرگسالان بسیار اهمیت دارد زیرا، اگر کراتین در سطح بالایی باشد، می تواند نشانه ی یک مشکل جدی باشد، اما در اغلب موارد به دلیل سبک زندگی یا برخی عوامل موقتی اتفاق می افتد. بنابراین، هر گونه درمان یا تغییر سبک زندگی برای سطح بالای کراتینین خون باید تحت نظر پزشک انجام شود.

غذای مفید برای کراتین خون بالا

اوره چیست؟

اوره یکی از چندین مواد مضر و زائد بدن است که در کبد تولید می شود. اوره باید از تریق ادرا و یا تعریق دفع بشود.

چه چیز هایی کراتین را افزایش می دهد؟

کراتین (که پیش ماده کراتینین می‌باشد) نوعی مکمل خوراکی است که معمولاً توسط ورزشکاران و بدن سازان مورد استفاده قرار می گیرد. چنین مکمل هایی می تواند سطح کراتینین در بیمار مبتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است بنا به توصیه پزشک مصرف شده و از مصرف خودسرانه آن پرهیز شود.

 رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا (به ویژه گوشت قرمز پخته) نیز باعث افزایش سطح کراتینین خون می شود. خوردن مقادیر فراوان گوشت قرمز برای بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی توصیه نمی شود. کاهش مصرف پروتئین در رژیم غذایی باعث کاهش سطح کراتینین و کند شدن روند پیشرفت بیماری کلیوی در این افراد می گردد.

پایین آوردن اوره و کراتین با رژیم

پایین آوردن اوره و کراتین آب زیاد بنوشید. آب کافی و داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند سطح کراتینین خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. کاهش مصرف گوشت قرمز و ماهی، و داشتن رژیم غذایی غنی از فیبرهایی مانند: میوه ها، سبزیجات و غلات کامل از دیگر روش های کاهش مؤثر سطح کراتینین خون می باشد.

برای افراد مبتلا به سطح بالای کراتینین، غذاهای زیر توصیه می شود:

سیب و کاهش کراتین خون

میوه ها:

میوه های سرشار از آنتی اکسیدان مانند زغال اخته، کیوی، سیب و بلوبری به کاهش سطح کراتینین و اوره  کمک می کنند.

پایین آوردن اوره و کراتین با سبزیجات:

سبزیجاتی مانند کدو، بادمجان، هویج، گل کلم، فلفل دلمه ای قرمز، خیار و پیاز از مهم ترین مواد غذایی برای پایین آوردن اوره و کراتین می باشند.

ادویه ها:

شما می توانید ادویه هایی مثل دارچین (که برای کلیه بسیار مفید است) را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چای برگ گزنه:

مصرف روزانه 1 یا 2 فنجان از این چای می تواند به عنوان یک ماده ی مقوی برای کلیه های شما عمل کرده و عملکرد کلیه هایتان را بهبود ببخشد.

پروتئین های گیاهی:

منابع پروتئین حیوانی رژیم غذایی خود را با گزینه های گیاهی مثل لوبیا، عدس و توفو جایگزین کنید.

پروتین گیاهی برای کاهش اوره و کراتین خون

غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و حبوبات می تواند به کاهش سطح کراتینین در افراد مبتلا به بیماری کلیوی و برگشت کلیه از کار افتاده کمک کند.

داروهایی که موجب افزایش کراتین می شوند

مصرف بیش از حد، یا مصرف مقادیر بالاتر دوز توصیه شده داروهای بدون نسخه ای مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) نیز می توانند به کلیه های شما آسیب برساند؛ به ویژه اگر مبتلا به بیماری کلیوی زمینه ای هستید. سیگار کشیدن و سوء مصرف الکل نیز از دیگر عوامل خطر شناخته شده برای بیماری های مزمن کلیوی است. 

مصرف مایعات یکی از بزرگ ترین مشکلات بیماران کلیوی محسوب می شود. زیرا از یک سو کم آبی می تواند سطح کراتینین را افزایش دهد و از سوی دیگر، مصرف بیش از حد مایعات نیز می تواند برای این بیماران مشکل ساز شود. بنابراین بهترین راه، انجام توصیه های پزشک می‌باشد.

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مطالب بیشتری بخوانید

زگیل تناسلی و ازدواج چه ارتباطی با یکدیگر داند؟ایا کسی که زگیل تناسلی دارد میتواند ازدواج کند؟بله…
در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر