جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم سنگ کلیه چپ در زنان

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک شود؛ تا جایی که از شدت درد بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. به همین علت دانستن علائم سنگ کلیه چپ در زنان ، میتواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه دچار درد ها مزمن کلیوی بشوید به پزشک اورولوژی مراجعه کرده و مشکل سنگ کلیه ی خود را رفع کنید. قبل از مراجعه به پزشک بدانید که اورولوژی چیست و چگونه انجام میشود.

به همین علت نیاز است که شما علائم هشدار دهنده ی درد کلیه را بشناسید، در ادامه به معرفی این درد های هشدار دهنده میپردازیم.

حالت تهوع و استفراغ

علائم سنگ کلیه چپ در زنان می تواند باعث ایجاد حالت تهوع و استفراغ شود. اما این مشکلات با موارد مشابه ناشی از سایر مشکلات مثل آنفولانزا یا مسمومیت غذایی متفاوت است. در واقع، درد ناشی از سنگ کلیه می تواند آنقدر شدید باشد که حال شما را به هم ریخته و حتی منجر به استفراغ شود! اگر این نوع درد از کلیه ی سمت راست آغاز شود، ممکن است تصور کنید که دچار پارگی آپاندیس شده اید، که حتی به نوبه ی خود، دلیلی جدی تر برای مراجعه ی اورژانسی به بیمارستان است.

وجود خون در ادرار به خاطر سنگ کلیه چپ

وجود خون در ادرار

علت خون در ادرار زنان نشانه چیست ؟ تغییر رنگ ادرار به صورتی یا قرمز یکی از علائم هشدار دهنده برای مشکلات داخلی محسوب می شود. البته وجود کوچک ترین میزان خون در ادرار نیز می تواند باعث چنین رنگی شود. همچنین، برخی از دارو ها و مواد غذایی نیز می توانند از سایر دلایل تغییر رنگ ادرار به قرمز یا صورتی باشند. با این وجود، در صورت مشاهده ی این تغییر رنگ و عدم وجود دلایل ذکر شده، باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا وجود خون در ادرار می تواند علامتی برای مشکلات زمینه ای جدی تر مانند سرطان کلیه، سرطان مثانه و سرطان پروستات نیز باشد.

ادرار کدر و بد بو

تغییرات ادرار می تواند به گونه ی دیگری نیز بروز یابد. سنگ کلیه از کریستال شدن مواد معدنی متراکم حاضر در ادرار شما شکل می گیرد. ادرار حاوی مواد معدنی متراکم دارای رنگی تیره تر و کدر تر و همچنین بد بو تر (مشابه ادرار زمانی که میزان آب بدن شما کم است) از ادرار های عادی می باشد. بوی شدید این ادرار معمولاً با بوی آمونیاک توصیف می شود. البته در اغلب موارد، علت زمینه ای مشاهده ی چنین ادراری به جای سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری است.

مشکلات جریان و دفع ادرار

انسداد مجاری ادرار با سنگ کلیه تنها با درد خود را نشان نمی دهد. در واقع این انسداد می تواند منجر به بروز علائم متعددی شود. با جا به جایی سنگ کلیه در مجاری ادرار و نزدیک تر شدن به مثانه، نیاز فوری به ادرار را حس کرده و عملیات ادرار برای شما دردناک تر خواهد بود. همچنین، در صورت وجود سنگ کلیه در هر دو کلیه، ممکن است جریان ادرار شما به کلی قطع شود. این مشکل بسیار نادر بوده و در صورت بروز آن، بیمار نیاز به درمان اورژانسی خواهد داشت.

تب و لرز

عکس سنگ کلیه 3 میلیمتری را ببینید، گاهی این سنگ باعث بروز ، علائمی مشابه با آنفلوانزا را گزارش می دهند و در این موارد، خطر جدی تری بیمار را تهدید می کند. تب و لرز ممکن است به علت عفونت در کلیه یا مجاری ادراری شما ایجاد شود. در صورت وجود این علائم باید بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید. 

علائم سنگ کلیه چپ چه زمان آغاز می شود؟

معمولاً علائم سنگ کلیه زمانی آغاز می شود که ناحیه ای از سیستم ادراری مسدود شود. کلیه، ادرار را درون فضایی قیفی شکل نگه می دارد. مسدود شدن کلیه و مجاری ادراری زمانی رخ می دهد که سنگ ها حین خروج از کلیه، در انتهای تنگ این قیف یا در مجرای ادراری گیر کنند. ممکن است سنگ کلیه به مدت 20 سال در کلیه ی شما وجود داشته باشد و شما از آن اطلاعی نداشته باشید؛ اما به طور ناگهانی حرکت کرده و در مسیر خروج، منجر به انسداد مجاری ادرار و درد شدید شود.

درد کلیه چپ در زنان

علائم سنگ کلیه چپ در زنان و مردان

علائم سنگ کلیه چپ در زنان و مردان متفاوت می باشد. مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. اما در سال های اخیر، این آمار نزدیک تر شده است. علت دقیق افزایش نرخ ابتلا به سنگ کلیه در زنان مشخص نیست.

تفاوت زنان و مردان درعلائم سنگ کلیه

عوامل ژنتیکی و موروثی (چه در مردان و چه در زنان) نقش بزرگی در احتمال شکل گیری سنگ کلیه ایفا می کنند. مردان با سابقه ی خانوادگی ابتلا به سنگ کلیه، تا سه برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند.

تفاوت آناتومی بدن زنان و مردان نیز باعث بروز علائم مختلفی می شود. درد سنگ کلیه در زنان مانند درد زایمان است! هنگام عبور سنگ کلیه از حالب و یا مجرای ادرار، مردان در شکم، کمر یا کشاله ران احساس دردی شدید می کند. این درد همچنین ممکن است باعث ناراحتی معده (بالای شکم) شود که با دردی ضربان دار و خسته همراه است. 

از سوی دیگر، زنان درد ناشی از سنگ کلیه را با درد شدید پریودی توصیف می کنند که می تواند از دردی خفیف به شدید متفاوت باشد. از نظر مادرانی که دچار سنگ کلیه شده اند «درد سنگ کلیه بدتر از درد زایمان است!»

عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه در زنان

جدی ترین عامل خطرساز برای شکل گیری سنگ کلیه کم آبی بدن است. افرادی که در فضای باز کار می کنند، به علت موارد رایج ابتلا به کم آبی مزمن بدن، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. مصرف مایعات زیاد برای حفظ سلامت این افراد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. سایر عوامل خطرساز در شکل گیری سنگ کلیه عبارتند از:

عکس سنگ کلیه خارج شده

درد کلیه سمت چپ در زنان کجاست

کلیه ها در قسمتی از بالا تنه به نام پهلو ها واقع شده اند. محل دقیق کلیه، در پشت بدن و زیر دنده های پایینی است. در صورت ابتلا به سنگ کلیه احتمالاً درد شدیدی در پشت پهلو ها احساس خواهید کرد، اما بسیاری از موارد سنگ کلیه بدون درد هستند.

شما ممکن است دچار شکم درد یا درد در ناحیه ی کشاله ی ران شوید. این درد می تواند از نواحی بالاتر (نزدیک کلیه ها) آغاز شده و به تدریج به نواحی پایین تر (کشاله ران) منتقل شود. درد شما می تواند شدید و کوتاه مدت یا در موارد دیگر خفیف، اما مزمن و ماندگار باشد.

بیماران مختلف ممکن است درد سنگ کلیه را به گونه های متفاوتی تجربه کنند و میزان تحمل متفاوتی نسبت به این درد داشته باشند. بنابراین، نمی توان تنها با توجه میزان درد، از مشکل داخلی بدن فرد به طور کامل آگاه شد. ممکن است با کاهش درد پهلو تصور کنید که مشکل شما برطرف شده است، اما چند وقت بعد درد شما بار دیگر به طور ناگهانی بازگردد. تا زمانی که سنگ کلیه از بدن شما خارج نشده است، از شر آن خلاص نخواهید شد.

درد سنگ کلیه بدون انسداد

موارد سنگ کلیه ی بدون انسداد نیز ممکن است باعث احساس درد و ناراحتی شوند. درد شدید به معنای انسداد مجاری انتهایی کلیه یا خروج دشوار سنگ از مجاری ادراری است. سنگ کلیه از جمله بیماری هایی با درد تناوبی است؛ به این معنا که شما ممکن است دوره هایی تناوبی از درد شدید و بازه های زمانی بدون درد را تجربه کنید. در واقع، درد سنگ کلیه موقتی اما بازگشت پذیر است.

چرا باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درد سنگ کلیه معمولاً موقتی است؛ اما لازم نیست که منتظر بهبود خود به خودی درد یا بروز علائم دیگر باشید. هر زمان که درد شدیدی تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی در تهران

منبع: iowaclinic

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مطالب بیشتری بخوانید

زگیل تناسلی و ازدواج چه ارتباطی با یکدیگر داند؟ایا کسی که زگیل تناسلی دارد میتواند ازدواج کند؟بله…
در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر