جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه عمل واریکوسل با لیزر و لاپاراسکوپی واریکوسل

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

روشهای درمانی جراحی واریکوسل عبارتند از: میکروسرجری، عمل لاپاروسکوپی واریکوسل و عمل باز. واریکوسل به معنی گشاد و واریس شدن رگهای بیضه است که در 10-15 درصد مردان و با علت ناشناخته و به صورت طبیعی در معاینه کشف می شود.

امروزه شایعترین علت ناباروری قابل برگشت مردان واریکوسل است که در آنها دریچه های لانه کبوتری ورید های بیضه خراب شده و خونی که از شریان ها به بیضه ها می رسد برگشت خوبی ندارند و لذا باعث تولید نطفه هائی در مرد می شوند. این نطفه ها 1- حرکت خوبی ندارند 2- شکلشان غیرطبیعی است. واریکوسل به صورت شایع در بیضه طرف چپ ایجاد می شود و تنها در 10-15 درصد ممکن است دوطرفه باشد.

تشخیص واریکوسل

انواع واریکوسل

علیرغم پیشرفت در تکنولوژی هنوز بهترین وسیله تشخیص واریکوسل معاینه توسط پزشک متخصص جراح کلیه می باشد که در معاینه بالینی سه حالت بسته به شدت واریکوسل کشف می شود:

1- واریکوسل خفیف یا درجه یک

که فقط با زور زدن بیمار در حالت ایستاده سیاهرگ های بیضه کمی گشاد می شوند

2- واریکوسل درجه دو

رگها کاملاً گشاد هستند و نیازی به زور زدن ندارند

3- واریکوسل درجه سه

رگها شدیداً گشاد و مثل یک کیسه کرم در بالای بیضه حتی با نگاه و بدون معاینه دیده می شوند. درد مزمن بیضه و کوچکی بیضه ممکن است دو علامت دیگر و علت مراجعه بیمار به پزشک گردد.

آیا واریکوسل درمان داروئی دارد؟

واریکوسل درمان داروئی ندارد و قطعی ترین روش درمان واریکوسل فقط جراحی واریکوسل است. عمل جراحی باعث بهبودی در کیفیت اسپرم به میزان 60% و اثر آن بعد از 6 ماه مشخص می شود.

جراحی مثانه

آیا همه موارد واریکوسل نیاز به جراحی دارد؟

جواب منفی است. تنها موارد قطعی انجام عمل واریکوسل عبارت است از:

  • شدت بالای واریکوسل در نوجوانی که باعث کوچکی بیضه می شود
  • ناباروری مردانه که یک زوج اگر به مدت یکسال بدون جلوگیری و بدون اینکه خانم مشکلی داشته باشد بچه دار نشوند در صورت کشف واریکوسل در مرد باید آن را جراحی کرد
  • آزمایش منی یا اسپرمی که مختل است که تعداد حرکت اسپرم پائین و شکل آنها اغلب غیرطبیعی باشد.

اگر واریکوسل شدید را درمان نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

تحلیل رفتن و کوچک شدن بیضه و ناباروری دو اتفاقی هستند که ممکن است به دنبال عدم درمان واریکوسل در بیضه روی دهند.

نحوه عمل واریکوسل چگونه است؟

امروزه جراحی واریکوسل به سه روش در دنیا انجام می شود.

✔️ عمل جراحی باز و سنتی

که با برش 2 سانتی محل عبور ورید ها در کانال اینگوینال طناب بیضه را بیرون آورده و رگهای وریدی خراب شده که اغلب کلفت و برجسته شده اند را جدا و با نخ گره و قطع می کنیم.

در روش باز سنتی ممکن است بعضی از وریدها واریس بیضه که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند باقی مانده و باعث عود شوند و یا شریان های بیضه اشتباهی قطع شوند و باعث کوچکی بیضه بعد از عمل گردند و یا رگ های لنفی کاملاً جدا نشوند و باعث هیدروسل یا آب آوردن بیضه شوند. مانند شکل زیر:

images8

✔️ عمل واریکوسل با لیزر

چیزی به اسم عمل لیزری واریکوسل وجود ندارد و جنبه ی تبلیغاتی دارد. بستن رگ های خراب واریکوسل با لیزر در دنیا تا این لحظه یعنی سال 2019 میلادی هنوز تحقق نیافته است.

✔️ روش میکروسرجری

در میکروسرجری به روش سنتی با برش باز روی کانال و محل عبور رگ های بیضه طناب بیضه را بیرون می آوریم که تا اینجا شبیه عمل باز و سنتی می باشد، فرق روش میکروسرجری با عمل باز معمولی در این است که پس از بیرون کشیدن طناب بیضه رگ های آن را زیر میکروسکوپ و با بزرگنمائی 5-6 برابر می کنیم و در نتیجه زیر میکروسکوپ سیاهرگ و سرخرگ و عروق لنفاوی با بزرگنمائی خود را نشان می دهند.

لذا با دقت بالائی عمل جدا کردن سیاهرگ های واریس و خراب شده از نوع سالم انجام می شود و لذا باعث می شود که احتمال آسیب به شریان بیضه و آسیب به رگهای لنفی سیار پائین آمده و لذا امکان آب آوردن بیضه بعد از عمل و امکان عود عمل و کوچکی بضه بعد از عمل کاملاً پائین می آید.

indexb

پس عمل میکروسرجری انجام عمل جراحی باز زیر میکروسکوپ می باشد.

✔️ عمل لاپاراسکوپی واریکوسل

امروزه شعار عالم جراحی انجام عمل های بزرگ از شکاف کوچک است. در بیش از 90 درصد موارد عمل لاپاراسکوپی جایگزین شکاف های یک و چند جراحی باز در رشته های مختلف شده است. به عنوان مثال جراحی های روده، معده، رحم و تخمدان و در رشته ارولوژی: برداشتن کلیه ها، ترمیم تنگی های حالب، برداشتن کیست های بزرگ کلیه و تشخیص و درمان بیضه های پائین نیامده و غیره امروزه به روش لاپاراسکوپی و بدون جراحی انجام می شود.

در این روش با گذاشتن سه عدد لوله بسیار باریک در شکم و تزریق گاز و عبور دوربین احشاء داخل شکمی را با بزرگنمائی بیش از 20 برابر مشاهده می کنیم و لذا عمل های جراحی با دید مستقیم و بزرگنمائی عالی و از طریق حداقل برش های پوستی انجام می شود.

یکی از این موارد درمان واریکوسل به روش لاپاراسکوپی است که در اینجا سه عدد تروکار باریک در ناف و کناره های آن تعبیه می شود که پس از چند روز از عمل محل بخیه ها اصلاً محسوس نمی باشد و عمل در عرض 10-15 دقیقه انجام و رگ های خراب شده بیضه را با بزرگنمائی مشخص و آنها را از رگ های سالم جدا کرده و با کوتر می سوزانیم. شانس آسیب به شریان و کوچک شدن بیضه در این عمل صفر است و به علت بزرگنمائی کاملاً می توان سیاهرگ ها را از نسوج لنفی کاملاً جدا کنیم و لذا شانس آب آوردن بیضه یا هیدروسل را بسیار پائین بیاوریم.

لاپاراسکوپی لاپاراسکوپیلاپاراسکوپی_1

عوارض واریکوسل

عوارض مهم بعد از عمل واریکوسل عبارتند از:

  • کوچک شدن بیضه
  • آب آوردن بیضه یا هیدروسل
  • عود واریکوسل

امکان عود واریکوسل و آب آوردن بیضه بعد از عمل در روش جراحی باز، بسته به دقت عمل بین 5-15 درصد می باشد. این عارضه در عمل میکروسکوپی واریکوسل و لاپاراسکوپی شدیداً پائین می آیند.

برای دانستن هزینه عمل واریکوسل بر روی لینک زیر کلیک کنید:

هزینه عمل واریکوسل میکروسرجری

حسن جراحی لاپاروسکوپی واریکوسل

اجتناب از برش پوستی دردناک روی محل کانال، زیبائی محل عمل، عدم احتمال آسیب به شریان بیضه و عدم کوچکی بیضه بعد از عمل، بزرگنمائی محل عمل، ضبط عمل و ارائه آن به بیمار و شفاف بودن کار، زمان کوتاه و کاهش احتمال آب آوردن بیضه و عود واریکوسل می باشد.

حسن عمل میکروسرجری

علیرغم برش پوستی عمل باز، بزرگنمائی رگ ها زیر میکروسکوپ و احتمال پائین آسیب به شریان های بیضه، پائین بودن احتمال عود و آب آوردن بیضه می باشد.

واریکوسل و بیهوشی

عمل جراحی باز میکروسرجری به دو روش بی حسی نخاعی و بیهوشی انجام می شود و در تجربه من بیماران جوانی که بی حسی نخاعی و با تزریق آمپول به نخال عمل می شوند در بعضی از موارد دچار سردرد بعد از عمل و کمر درد می شوند.

عمل واریکوسل چقدر طول میکشد؟

عمل جراحی لاپاراسکوپی به علت تزیق گاز داخل شکم، اغلب با یک بیهوشی خفیف 15 دقیقه ای انجام می شود که پس از عمل به علت درد کمتر و عدم تزریق آمپول به کمر راحت تر می تواند به کار و فعالیت های روزمره برگردند.

مدت زمان بستری شدن پس از TUL

در پایان با تشکر از انتخاب سایت و صفحه من جهت گرفتن این اطلاعات از شما تشکر و امیدوارم با یادگیری این مطالب بتوانید تصمیم درست و منطقی در رابطه با واریکوسل را اتخاذ فرمائید. جهت دیدن فیلمهای عمل واریکوسل می توانید به اپارات و یوتیوب و فیس بوک  وبا پیدا کردن صفحه اینجانب دکتر کرمی جرئیات فیلم و عمل و توضیحات ان را ببینید.


دکتر حسین کرمی متخصص ارولوژی

4.2/5 - (63 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر کرمی لطفا اینجانب را راهنمایی بفرمایید من 55 سال سن دارم و مدت 10 سال است عمل وازکتومی رو انجام دادم الان دوباره میخوام بچه دار بشم ایا ممکن هست یا خیر راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام مراجعه حضوری
  • تصویر کاربر مهرداد یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام
    من واریکاسل داشتم عمل کردم بعد از عمل مورفلوژی به 3 درصد و کلاس A به صفر رسیده است ایا احتمال باروری هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بله
  • تصویر کاربر فریبل شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.ببخشید ترمیم فیستول ایجادشده بعد عمل هیپوسپادیاس ب چه صورت؟ایا نیاز به بیهوشی کامل دارد؟یا اینک فقط بخیه میزنن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام من انجام نمیدهم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    هنوز بعد عمل رگ از بین نرفته چرا؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      بعد از عمل از بین نمیرود
  • تصویر کاربر شریفی چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آگه کسی عمل جراحی واریکوسل انجام بده ، عقیم میشه ، چون یکی از دوستان که برای عمل رفته بود دکتر قبل عمل ازش پرسیده بود بچه داری یا نه؟ بعد اینکه گفته بود آره دکتر عملش کرده بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام نه اصلا
  • تصویر کاربر خزایی جمعه ۶ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    با سلام و خدا قوت خدمت جناب دکتر
    34 سال دارم تازگی سونو دادم و تشخیص به واریکوسل دادن و ازمایش اسپرم هم دادم
    ph 7.6
    density 73.35
    motile 43.08
    progresive 37.36
    rapid p 16.70
    slow p 20.66
    خواستم نظرتون رو بدونم ایا عمل واریکوسل میتونه تاثیر داشته باشه ...لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر ساسان یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما.
    بنده 22 سالمه عکس بیضه چپم رو برای شما فرستادم رگ های نسبتا سفتی موقع ایستادن مشاهده میشود که هبچ گونه دردی احساس نمیکنم و در بیضه سمت راست مشاهده نمیشه ایا ورایکوسل است اگر هست کدام نوع عمل باید انجام شود
    ممنون
    ایا حتما باید عمل بشه اگر واریکوسل هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      اول معاینه است
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1519 مشاهده پرسش
    سلام پسری هستم26 ساله پنجم ابتدایی بیضه سمت راستم ضربه خورده و به بالا نزدیک زیر شکمم(بین الت و کشاله ران) جابجا شده بیضه سمت چپم مشکلی نداره متاسفانه دیر متوجه این مشکلم شدم حالا میخوام بدونم با توجه این موضوع میتوان برای معافیت سربازی اقدام کرد وایا پس از جراحی نیز می توان از معافیت استفاده کرد یا خیر؟خواهش میکنم منو از نگرانی در بیارین .یک دنیا ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      باید عمل کنید
  • تصویر کاربر حاجی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    اینجانب واریکوسل گرید 3 و سمت چپ داشتم که الان نزدیک 3 ماه هست که جراحی کردم. آزمایش اسپرم قبل از انجام عمل جراحی رو برای شما فرستادم بی زحمت لطف کنید بفرمائید با توجه به درصد پایین حرکت سریع و همچنین مورفولوژی نرمال پایین، این خصوصیات تا چه حد بعد جراحی واریکوسل قابل برگشت هست و این که آیا همین درصد پایین جای نگرانی دارد یا نه.
    پیشاپیش از پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      6 ماه بعد درست است
  • تصویر کاربر حامدقرباني یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام دكتر ، دكتر عزيز من دوماه پيش رفتم دكتر گفت واريكوسل درجه ١ دارم ، و رفتم زالو درماني گفتند با حداكثر ٤ بار خوب خوب ميشه ، تا الان ٣ بار انداختم كه كاملا واريكوسلم از بين رفت و رگم سالم شد ، خداروشكر ، پس اينقدر از زالو بد نگيد ، مدارك سونوگرافي من موجود است براي اثبات
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      خدارا شکر موید باشید ما کاری با زالو ندارم عزیز
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر