جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای عفونت ادراری چه قرصی بخوریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت دستگاه ادراری (UTI) وقتی اتفاق می افتد، که باکتری ها وارد مثانه، کلیه ها یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شوند. بهترین روش برای درمان عفونت ادراری و تسکین علائمی مانند درد، سوزش و نیاز فوری به ادرار کردن، استفاده از آنتی بیوتیک ها  و قرص عفونت ادراری است.

این قرص ها، باکتری های عامل عفونت ادراری را از بین می برند. مهم است که آنها را همانطور که دکتر تجویز کرده مصرف کنید. در غیر این صورت، عفونت ادراری جزئی، می تواند به عفونت جدی کلیه یا خون تبدیل شود. اینکه چه آنتی بیوتیک و قرصی را برای چه مدتی مصرف کنید، به نتایج کشت ادرار بستگی دارد.

آیا عفونت ادراری میتواند باعث بچه دار نشدن مردان بشود؟

قرص عفونت ادراری

برای عفونت ادراری چه دارویی بخوریم

داروهایی که معمولا برای عفونت های ادراری ساده استفاده می شوند عبارتند از: 

  1. تری متوپریم 
  2. سولفامتوکسازول 
  3. فسفومایسین

بهترین آنتی بیوتیک و قرص عفونت ادراری

پزشک قرص برای عفونت ادراری را بر چه اساس تجویز می کند؟ قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری کدام است؟ پزشک، نمونه ادرار را برای تأیید عفونت ادراری می گیرد. سپس آزمایشگاه میکروب ها را در یک ظرف، به مدت چند روز رشد می دهد؛ تا بفهمد عامل عفونت، کدام نوع باکتری است.

به این کار، آزمایش کشت می گویند. این آزمایش، به پزشک نشان می دهد که چه نوع میکروبی باعث عفونت شده است. وی احتمالاً یکی از آنتی بیوتیک های زیر را برای درمان، قبل از رسیدن نتایج آزمایش کشت، برای شما تجویز می کند:

علائم سرطان مثانه در زنان

درمان زگیل تناسلی مردان

آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری
آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

اینکه چه دارو و دوزی برای شما تجویز شود، به پیچیده بودن یا نبودن عفونت بستگی دارد. “عفونت غیر پیچیده” یعنی دستگاه ادراری حالت طبیعی دارد. و “پیچیده” یعنی در دستگاه ادراری، بیماری یا مشکلی وجود دارد. ممکن است به باریک شدن میزنای (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند)، باریک شدن میزراه ( مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند)، و یا انسداد (که می تواند ناشی از سنگ کلیه یا بزرگی پروستات باشد)، مبتلا باشید.

برای درمان عفونت پیچیده، پزشک ممکن است دوز بیشتری از آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر عفونت ادراری شدید بوده، یا در کلیه ها اتفاق افتاده باشد، ممکن است برای معاجله، به دریافت دوز بالای آنتی بیوتیک از طریق IV، در بیمارستان یا مطب پزشک، نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید…

لاپاراسکوپی چیست؟

پزشک همچنین در انتخاب آنتی بیوتیک این عوامل را در نظر خواهد گرفت:

  • بارداری
  • سن بیش از 65 سال
  • حساسیت به آنتی بیوتیک
  • سابقه بروز اثرات جانبی با آنتی بیوتیک
  • مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک

پزشک به شما اطلاع می دهد. به طور معمول، در عفونت غیر پیچیده، آنتی بیوتیک باید برای مدت 2 تا 3 روز مصرف شود. برخی از افراد باید 7 تا 10 روز از این داروها استفاده کنند.

برای عفونت پیچیده، ممکن است لازم باشد 14 روز یا بیشتر آنتی بیوتیک مصرف نمایید. آزمایش مجدد ادرار می تواند از بین رفتن میکروب ها را نشان دهد. اگر همچنان عفونت داشته باشید، باید مدت زمان بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک های عفونت ادراری

آنتی بیوتیک ها هم، مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی دارند. برخی از این موارد عبارتند از:

⛔ راش

⛔ اسهال

⛔ تهوع، استفراغ

⛔ سردرد

⛔ آسیب به تاندون یا عصب

چرا باید داروی عفونت ادراری را کامل مصرف کنیم؟

آنتی بیوتیک ها به خوبی در برابر عفونت ادراری اثرگذارند. ممکن است بعد از چند روز مصرف دارو، احساس بهتری داشته باشید. اما حتی در این صورت، باید داروی خود را تا پایان دوره درمان، به طور کامل مصرف کنید. اگر مصرف آنتی بیوتیک را خیلی زود متوقف کنید، باکتری های موجود در دستگاه ادراری، به تمامی از بین نخواهند رفت.

این میکروب ها ممکن است در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. این بدان معناست که در آینده، این داروها دیگر قادر به از بین بردن این عفونت ها نخواهند بود. بنابراین اگر مجددا به عفونت ادراری دیگری مبتلا شوید، دارویی که مصرف می کنید نمی تواند آن را درمان کند. دوره درمان با دارو را کامل کنید تا مطمئن شوید همه باکتری ها از بین رفته اند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم UTI باید طی چند روز بهبود یابد. اگر دچار علائم زیر شدید باید سریعا به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید:

  • علائمتان برطرف نمی شود
  • علائم بدتر شده است
  • علائم پس از درمان دوباره برمی گردد
  • آنتی بیوتیک ها سبب بروز عوارض جانبی آزار دهنده ای شده اند

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

تشخیص عفونت ادراری

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص عفونت های ادراری استفاده می شود، شامل موارد زیر است:

آنالیز نمونه ادرار:

ممکن است پزشک، برای یافتن گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا باکتری ها، از شما یک نمونه ادرار، برای آنالیز آزمایشگاهی، بخواهد. برای جلوگیری از آلودگی احتمالی نمونه، ممکن است به شما آموزش داده شود که ابتدا ناحیه تناسلی خود را با یک پد ضد عفونی کننده پاک کرده، و سپس ادرار را جمع آوری کنید.

کشت باکتری های دستگاه ادراری در آزمایشگاه:

گاهی اوقات، پس آنالیز آزمایشگاهی ادرار، نیاز به کشت ادرار دارید. این آزمایش به پزشک می گوید که چه باکتری هایی باعث عفونت شده اند و کدام داروها بر آن موثرترند.

عکسبرداری از دستگاه ادراری:

اگر به طور مکرر به عفونتی مبتلا می شوید که به نظر پزشک، ممکن است در اثر ناهنجاری در دستگاه ادراری ایجاد شود؛ ممکن است به سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نیاز داشته باشید. همچنین پزشک ممکن است از رنگ حاجب برای برجسته سازی ساختارهای دستگاه ادراری استفاده کند.

استفاده از اسکوپ برای مشاهده داخل مثانه:

اگر مکررا به عفونت ادراری مبتلا می شوید، ممکن است پزشک با استفاده از یک لوله نازک و بلند دارای لنز (سیستوسکوپ)، سیستوسکوپی را انجام دهد تا داخل مجرای ادرار و مثانه را مشاهده کند. سیستوسکوپ در مجرای ادرار قرار داده شده و از این طریق وارد مثانه می شود.

 

4/5 - (255 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدعلاپور پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر ، آقای دکتر چند وقت پیش مزاحمتون شدم بابت ادرار شبانه (ازخواب بیدارشدن جهت دفع) واینکه احساس میکنم که ادرارم کامل تخلیه نمیشود، قرص ترازوسین رو مصرف میکنم ادرار شبانه برطرف شد ، اما شما فرمودین بتانکول مصرف کنم ولی نه دوزش را اعلام کردین و نه دوره درمان رو، اگه لطف بفرمایید کامل توضیح بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)
      اگر برطرف شده نیاز نیست پس ، به جای ترازوسین شبی یک عدد تامسولوسین بهتره
  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام آقای دکتر
    سؤال داشتم خدمت شما در مورد وضعیت پدرم
    سن بابام حدود نود سال هست و چند سال پیش تب و لرز داشت و دکتر تشخیص داده باید مجاری اداری و پروستات جراحی شود و این کار انجام شد یک مدتی خوب بود ولی دوباره همان داستان شروع شد و قرص پروستات و آنتی بیوتیک جواب نمی دهد و دوباره پیشنهاد جراحی داده اند در حالی که بعضی از متخصصین همان اولین بار هم با توجه به سن بابا جراحی را صلاح نمی دیدند لطفا راهنمایی کنید اگر چنانچه نیاز به ارسال مدارک و ویزیت آنلاین باشد امکانش را فراهم کنیم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      وقتی جای دیگر عمل کردین تحت نظر همان پزشک باشید
  • تصویر کاربر كاظمي شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام خدا قوت
    اقاي دكتر من كرونا گرفتم و كليه درد شديد رفتم سنوگرافي سنگ ٧ ميل ديده شده و دكتر گفته بايد سنگ شن بشه ولي چون حالم خوب نيست وبيمارستانها قبول نميكنن بيمار كرونايي راه حل ديگري هست براي دفع سنگ ممنون ميشم راهنماييم كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      سی تی اسکن انجام دهید و گزارش اون رو برام بفرستید
  • تصویر کاربر سمیرا چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام من تکرر ادرار دارم مثانه ام خالی نمیشه باتوجه به سونو و نوار مثانه که انجام دادم..5ساله مشکل ضایع نخاعی دارم سه سال قرص یوریناسین 5و دوسال قرص یوریناسین 10رو مصرف کردم و یبوست شدید داشتم در حدی که با دارو هم رفع نمیشه یبوستم.ممنون میشم اگه راهنمایی کنید🙏 چهار ماهه عمل مچ پا داشتم قرص یوریناسین نخوردم و باعث شد در هفته ای دوبار شکمم کار کنه.ولی تکرر ادرار دارم..خیلی تماس گرفتم نوبت ندادن بخاطر اینکه نوار مثانه را از جایی دیگه گرفتم و هزینه نداشتم دوباره نوار مثانه انجام بدم. منتظر مشاوره هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      راهش بررسی نوار مثانه است. مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Sahel جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر .

    دختری 34 ساله ام که متاسفانه از بچگی بخاطر وسواس در شست و شو خیلی دیر به دستشویی میرم و حتی پیش میاد که در 24 ساعت ، تنها یک بار به دستشویی میرم و مثانه ام عادت کرده به نگه داشتن طولانی ادرار ...
    من خیلی نگران سلامتیم‌ هستم و نمیدونم به مثانه و ‌کلیه هام چه آسیب هایی زدم ...
    حتی الان دیگه موقع عطسه کردن یا بلند کردن اجسام سنگین حس میکنم ریزش ادرار پیدا میکنم(شایدم این توهم وسواسم باشه نمیدونم)

    خواهش میکنم منو راهنمایی کنید که آیا راهی هست که مضراتی که به بدنم وارد کردم رو جبران کنم ؟؟
    سپاسگزارم🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      در کامنت مشابه ، پاسخ داده شده
  • تصویر کاربر Mp پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من چندماه پیش بابت تنگی مجرا پیش شما ویزیت شدم .گفتید باید صبح و شب سوند بزنم
    عفونت شدید ادراری هم داشتم که گفتین تاوالاسین ٧۵٠ مصرف کنم .من چند روزی هست سوند زدن و شروع کردم اما ته سوند پر از چرک میشه .یک دوره دیگر هم تاوالاسین مصرف کردم اما تاثیری نداشت .بعد از ۴مرتبه سوند زدن هم شدت ادرارم کمتر شد .خواستم بپرسم باید چه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش کشت ادرار جدید بدین
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    درود
    لطفاََ‌تفسیر‌بفرمایید‌جواب‌ام‌آر‌آی‌از ‌کمر ‌بیمار ‌رو.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      تفسیر mri کمر با دکتر ارولوژی نمی باشد ! با دکتر ارتوپد یا جراح مغز و اعصاب مشورت شود
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 340 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام ،دکتر جان من چند روز قبل به شما پیام دادم و در.مورد عدم تخلیه کامل ادرار سوالاتی پرسیدم که جوابی ندادین ،دئباره سعی میکنم داستان رو از اول توضیح بدم
    حدودا 27روز پیش دو روز بعد از سکس سوزش ادرار شدید گرفتم که مجبور شدم دو روز از قرص سیپروفلوکساسین استفاده کنم جواب نداد دو روز از قرص سفکسیم ۴۰۰ استفاده کردم که جواب نداد رفتم پزشک عمومی ۶ عدد پنی سیلین ۸۰۰ همزمان تزریق کرد و افلوکساسین ۲۰۰ و فنازوپیریدین استفاده کردم بعد از ۵ روز تغییری نکردم و رفتم پیش متخصص که به من مترونیدازول و داکسی سایکلین و اریترومایسین به همراه افلوکساسین تجویز کرد دو هفته استفاده کردم سوزش مکامل رفت منتها الان انسداد ادرار دارم بعضی مواقع گیر داره و کامل تخلیه نمیشه دکتر بهم تامسولوسین گفت به مدت بیست روز استفاده کن و تا الان هیچ تغییری که نکردم هیچ قسمت کشاله ران تا پشت زانو یک حس درد و گزگز دارم و ضعف شدید بدنی و وقتی که مثانه ام پرپر نیست مشکل ادرار کردن بیشتر دارم وقتی خیلی دیر و کند تخلیه میشه یکسری آزمایش‌ها هم انجام دادم که براتون ارسال می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      حتما انالیز ادرار و کشت ادرار انجام شود
    2. تصویر کاربر سعید چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      کشت اذرار که براتون ارسال کردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      عکسی که فرستادین ازمایش ادرار نیست !!
    4. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      لطفا اسم دقیق ازمایش رو می‌فرمائید چی هست
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      Urine analysis / urine culture
    6. تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۷ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      این مگه نیست دکتر
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      بله همینه ، این رو نفرستاده بودید. طبیعی است
    8. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالا دچار التهاب پروستات شدید
    9. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر