جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای عفونت ادراری چه قرصی بخوریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت دستگاه ادراری (UTI) وقتی اتفاق می افتد، که باکتری ها وارد مثانه، کلیه ها یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شوند. بهترین روش برای درمان عفونت ادراری و تسکین علائمی مانند درد، سوزش و نیاز فوری به ادرار کردن، استفاده از آنتی بیوتیک ها  و قرص عفونت ادراری است.

این قرص ها، باکتری های عامل عفونت ادراری را از بین می برند. مهم است که آنها را همانطور که دکتر تجویز کرده مصرف کنید. در غیر این صورت، عفونت ادراری جزئی، می تواند به عفونت جدی کلیه یا خون تبدیل شود. اینکه چه آنتی بیوتیک و قرصی را برای چه مدتی مصرف کنید، به نتایج کشت ادرار بستگی دارد.

آیا عفونت ادراری میتواند باعث بچه دار نشدن مردان بشود؟

قرص عفونت ادراری

برای عفونت ادراری چه دارویی بخوریم

داروهایی که معمولا برای عفونت های ادراری ساده استفاده می شوند عبارتند از: 

  1. تری متوپریم 
  2. سولفامتوکسازول 
  3. فسفومایسین

بهترین آنتی بیوتیک و قرص عفونت ادراری

پزشک قرص برای عفونت ادراری را بر چه اساس تجویز می کند؟ قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری کدام است؟ پزشک، نمونه ادرار را برای تأیید عفونت ادراری می گیرد. سپس آزمایشگاه میکروب ها را در یک ظرف، به مدت چند روز رشد می دهد؛ تا بفهمد عامل عفونت، کدام نوع باکتری است.

به این کار، آزمایش کشت می گویند. این آزمایش، به پزشک نشان می دهد که چه نوع میکروبی باعث عفونت شده است. وی احتمالاً یکی از آنتی بیوتیک های زیر را برای درمان، قبل از رسیدن نتایج آزمایش کشت، برای شما تجویز می کند:

علائم سرطان مثانه در زنان

درمان زگیل تناسلی مردان

آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری
آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

اینکه چه دارو و دوزی برای شما تجویز شود، به پیچیده بودن یا نبودن عفونت بستگی دارد. “عفونت غیر پیچیده” یعنی دستگاه ادراری حالت طبیعی دارد. و “پیچیده” یعنی در دستگاه ادراری، بیماری یا مشکلی وجود دارد. ممکن است به باریک شدن میزنای (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند)، باریک شدن میزراه ( مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند)، و یا انسداد (که می تواند ناشی از سنگ کلیه یا بزرگی پروستات باشد)، مبتلا باشید.

برای درمان عفونت پیچیده، پزشک ممکن است دوز بیشتری از آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر عفونت ادراری شدید بوده، یا در کلیه ها اتفاق افتاده باشد، ممکن است برای معاجله، به دریافت دوز بالای آنتی بیوتیک از طریق IV، در بیمارستان یا مطب پزشک، نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید…

لاپاراسکوپی چیست؟

پزشک همچنین در انتخاب آنتی بیوتیک این عوامل را در نظر خواهد گرفت:

  • بارداری
  • سن بیش از 65 سال
  • حساسیت به آنتی بیوتیک
  • سابقه بروز اثرات جانبی با آنتی بیوتیک
  • مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک

پزشک به شما اطلاع می دهد. به طور معمول، در عفونت غیر پیچیده، آنتی بیوتیک باید برای مدت 2 تا 3 روز مصرف شود. برخی از افراد باید 7 تا 10 روز از این داروها استفاده کنند.

برای عفونت پیچیده، ممکن است لازم باشد 14 روز یا بیشتر آنتی بیوتیک مصرف نمایید. آزمایش مجدد ادرار می تواند از بین رفتن میکروب ها را نشان دهد. اگر همچنان عفونت داشته باشید، باید مدت زمان بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک های عفونت ادراری

آنتی بیوتیک ها هم، مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی دارند. برخی از این موارد عبارتند از:

⛔ راش

⛔ اسهال

⛔ تهوع، استفراغ

⛔ سردرد

⛔ آسیب به تاندون یا عصب

چرا باید داروی عفونت ادراری را کامل مصرف کنیم؟

آنتی بیوتیک ها به خوبی در برابر عفونت ادراری اثرگذارند. ممکن است بعد از چند روز مصرف دارو، احساس بهتری داشته باشید. اما حتی در این صورت، باید داروی خود را تا پایان دوره درمان، به طور کامل مصرف کنید. اگر مصرف آنتی بیوتیک را خیلی زود متوقف کنید، باکتری های موجود در دستگاه ادراری، به تمامی از بین نخواهند رفت.

این میکروب ها ممکن است در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. این بدان معناست که در آینده، این داروها دیگر قادر به از بین بردن این عفونت ها نخواهند بود. بنابراین اگر مجددا به عفونت ادراری دیگری مبتلا شوید، دارویی که مصرف می کنید نمی تواند آن را درمان کند. دوره درمان با دارو را کامل کنید تا مطمئن شوید همه باکتری ها از بین رفته اند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم UTI باید طی چند روز بهبود یابد. اگر دچار علائم زیر شدید باید سریعا به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید:

  • علائمتان برطرف نمی شود
  • علائم بدتر شده است
  • علائم پس از درمان دوباره برمی گردد
  • آنتی بیوتیک ها سبب بروز عوارض جانبی آزار دهنده ای شده اند

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

تشخیص عفونت ادراری

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص عفونت های ادراری استفاده می شود، شامل موارد زیر است:

آنالیز نمونه ادرار:

ممکن است پزشک، برای یافتن گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا باکتری ها، از شما یک نمونه ادرار، برای آنالیز آزمایشگاهی، بخواهد. برای جلوگیری از آلودگی احتمالی نمونه، ممکن است به شما آموزش داده شود که ابتدا ناحیه تناسلی خود را با یک پد ضد عفونی کننده پاک کرده، و سپس ادرار را جمع آوری کنید.

کشت باکتری های دستگاه ادراری در آزمایشگاه:

گاهی اوقات، پس آنالیز آزمایشگاهی ادرار، نیاز به کشت ادرار دارید. این آزمایش به پزشک می گوید که چه باکتری هایی باعث عفونت شده اند و کدام داروها بر آن موثرترند.

عکسبرداری از دستگاه ادراری:

اگر به طور مکرر به عفونتی مبتلا می شوید که به نظر پزشک، ممکن است در اثر ناهنجاری در دستگاه ادراری ایجاد شود؛ ممکن است به سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نیاز داشته باشید. همچنین پزشک ممکن است از رنگ حاجب برای برجسته سازی ساختارهای دستگاه ادراری استفاده کند.

استفاده از اسکوپ برای مشاهده داخل مثانه:

اگر مکررا به عفونت ادراری مبتلا می شوید، ممکن است پزشک با استفاده از یک لوله نازک و بلند دارای لنز (سیستوسکوپ)، سیستوسکوپی را انجام دهد تا داخل مجرای ادرار و مثانه را مشاهده کند. سیستوسکوپ در مجرای ادرار قرار داده شده و از این طریق وارد مثانه می شود.

 

4/5 - (255 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمودعابدی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 456 مشاهده پرسش
    سلام درناحیه زیر شکم و دوطرف پادرد دارم و دوماه پیش سالن رفتم اینجوریشدم عکسم رفتم برداشتم سونوگرافی بازم چند دارو دادن خوب نشدم و موقع سالن رفتن نمیتونم قشنگ بدوم مخاستم ببینم چه دارویی مصرف کنم که خوب بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر احمدزاده شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    آقای دکتر زمانی که در دستشویی ادرار ما تموم میشود در انتهای آب غلیظ و زرد رنگ از مجاری ادرار خارج میشود وبعد از خارج شدن دوباره ادرار به مجاری برمیگردد این ذهن من خیلی درگیر کرده آیا احتیاج به غسل هست یا داروی مشخصی این به ما جواب بدید ممنون میشم ازشما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تست U/A و U/C انجام بدید
  • تصویر کاربر کاطمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    پسرم ۳۲ ساله هستش و سوزش ادراری داره وخارج از کشور هستش الان یکسال سوزش ادراری امونش بریده هر ازمایشی و mri و تصویر برداری از لوله ادرای هم داده هیچ چیز تشخیص داده نمیشه من سیپرفلوکساسین وپرفنازین فرستادم میگه کمی بهترم اما خوب نشده باز سوزش داره ولی کمتر شده دکتر اول خدا دوم شما بدادم برسید بچه ام از بین رفته انقدر بهش بوبپپون زدن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      باید عکس رنگی از مجرای ادراری جهت بررسی تنگی مجرا انجام بدهد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ آبان ۰( 2 سال پیش)
      RUG و VCUG
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امید دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر پدر من ۷۰ ساله هستن دو سال پیش عمل تنگی مجرا انجام دادن الان دوباره تنگی مجرا دارن بردیم دکتر با دستگاه یه سوند براشون گزاشتن ولی یه چیزای تو ادرارشون هست انگار مثل عفونت وبعضی وقتی ادرار از کنار سوند یعنی از مجرا میزنه بیرون وسوزش دارن میشه یه راهنمایی بکننین مشکل از چه که ادرار خوب نمیره تو کیسه واز مجراشون میزنه بیرون واین سوزش از چه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      RUG و VCUG انجام بدن و مراجعه کنند مطب ببینم
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام، مردی ۳۹ ساله با سابقه دفع سنگ کلیه ۴ میل هستم، چند وقتی بود احساس تکرر ادرار داشتم و دیروز ناگهان درد شدیدی در کلیه راست و زیر شکم احساس کردم، در آزمایش ادرار خون و دفع اگزالات کلسیم دیده شد همچنین گلوبول سفید خونم ۱۶۷۰۰ بود که پزشک در سرم سفتری اکسین تزریق کرد و قرص کلیندامایسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت داده، ۲ ماه پیش سونو انجام دادم ولی چیزی دیده نشد، به احتمال زیاد در حالب سنگ گیر کرده، لطف میکنید راهنمایی کنید؟ و اینکه تامسولوسین بخورم یا خیر؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۴ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بهتره سنگ‌شکنی بکنید
  • تصویر کاربر H.N پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    یه حالت گرفتگی سمت چپ قسمت تحتانی شکمم حس میکردم، دو بار آزمایش ادرار دادم، میخواستم نظرتونو بدونم.
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      آزمایش ادرارتون خوبه و مربوط به عفونت ادراری نیست
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چند ماهی هست که تکرر ادرار دارم و هر موقع دستشویی میرم کامل ادرارم تخلیه نمیشه و وقتی که بلند میشم یک قطره ادرار نشت میکنه و همیشه احساس میکنم در مثانه ام ادرار دارم و چند ماه پیش نوار مثانه گرفتم گفتید مشکل جدی نیستش و از اعصاب هستش ،چند تا قرص نوشتید که بخورم ولی خوب نشدم .
    1. تصویر کاربر وحید یکشنبه ۲۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      درضمن بنده یبوست هم دارم و سونوگرافی هم انجام دادم مشکلی نداشتم و پیش دکتر داخلی رفتم و اکسی بوتینین ۵،مترونیدازول۲۵۰ برای مشکل ادرارم نوشتند که من مصرف کنم میخواستم بدونم که این دارو ها مشکلی ایجاد نمیکند ؟
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱ مهر ۰( 2 سال پیش)
      با کلیه مدارک و نوارمثانه بیاید مطب تا معاینه کنم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ساسان شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    اگر بعد از واکسن کرونا روز بعدش جنب بشه آدم مشکلی بر تاثیر واکسن نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من چندین ساله عفونت ادراری دارم اون اوایل رفتم پیش متخصص برام آنتیبیوتیک گرفت پس از پایان داروهام احساس کردم بهتر شدم ولی مجدد درد و سوزش شروع شد و یه جورایی برام عادی شده بود که سوزش دارم ومخصوصا صبحا درد زیاد دارم و تا دستشوییم میگیره باید فوری دفع ادرار کنم وگرنه فشار بی حد و اندازه ای بهم وارد میشه ازین حرفا گژشته چند وقته دچار سرگیجه حالت تهوع و تب و بی قراری و اضطراب شدم و هنگامی که این حالت میشم فوری باید برم دستشویی وقتی که این حالت شدم تقریبا از یک ماه پیش شروع شد فکرم به چربی خون و قند و این چیزا رفت دوبار چکاب کامل شدم هیچ مشکلی نداشتم جز عفونت ادراری و غلظت خون حالا میخوام بدونم چه کنم الان با این حال خرابم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      عفونت ادراری مکرر در شما نیاز به بررسی از نظر وجود سنگ کلیه یا تنگی حالب هست که بهتره سونوگرافی یا سی‌تی اسکن شکم و انجام بدهید
  • تصویر کاربر نیک سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام‌خدمت جناب دکتر کرمی عزیز
    یکهفته بامشکل درد و سوزش آلت تناسلی درگیر شدم که قبلا هم آزمایش داده بودم،عفونت درمجرای ادراری داشتم.ولی درحال حاضر درحدود یکهفته می باشد که سوزش و درد درآلت تناسلی اذیت میکنه.لازم به ذکراست که قبلا برای سنگ شکن کلیه هم خدمت شما رسیدم و انجام شد.علت این سوزش و درد چیست و راه درمان را لطف کنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      احتمالا عفونت ادراری دارید آزمایش ادرار انجام بدهیت
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بدهید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر