جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای عفونت ادراری چه قرصی بخوریم؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

عفونت دستگاه ادراری (UTI) وقتی اتفاق می افتد، که باکتری ها وارد مثانه، کلیه ها یا قسمت دیگری از دستگاه ادراری شوند. بهترین روش برای درمان عفونت ادراری و تسکین علائمی مانند درد، سوزش و نیاز فوری به ادرار کردن، استفاده از آنتی بیوتیک ها  و قرص عفونت ادراری است.

این قرص ها، باکتری های عامل عفونت ادراری را از بین می برند. مهم است که آنها را همانطور که دکتر تجویز کرده مصرف کنید. در غیر این صورت، عفونت ادراری جزئی، می تواند به عفونت جدی کلیه یا خون تبدیل شود. اینکه چه آنتی بیوتیک و قرصی را برای چه مدتی مصرف کنید، به نتایج کشت ادرار بستگی دارد.

آیا عفونت ادراری میتواند باعث بچه دار نشدن مردان بشود؟

قرص عفونت ادراری

برای عفونت ادراری چه دارویی بخوریم

داروهایی که معمولا برای عفونت های ادراری ساده استفاده می شوند عبارتند از: 

  1. تری متوپریم 
  2. سولفامتوکسازول 
  3. فسفومایسین

بهترین آنتی بیوتیک و قرص عفونت ادراری

پزشک قرص برای عفونت ادراری را بر چه اساس تجویز می کند؟ قوی ترین انتی بیوتیک برای عفونت ادراری کدام است؟ پزشک، نمونه ادرار را برای تأیید عفونت ادراری می گیرد. سپس آزمایشگاه میکروب ها را در یک ظرف، به مدت چند روز رشد می دهد؛ تا بفهمد عامل عفونت، کدام نوع باکتری است.

به این کار، آزمایش کشت می گویند. این آزمایش، به پزشک نشان می دهد که چه نوع میکروبی باعث عفونت شده است. وی احتمالاً یکی از آنتی بیوتیک های زیر را برای درمان، قبل از رسیدن نتایج آزمایش کشت، برای شما تجویز می کند:

علائم سرطان مثانه در زنان

درمان زگیل تناسلی مردان

آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری
آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری

اینکه چه دارو و دوزی برای شما تجویز شود، به پیچیده بودن یا نبودن عفونت بستگی دارد. “عفونت غیر پیچیده” یعنی دستگاه ادراری حالت طبیعی دارد. و “پیچیده” یعنی در دستگاه ادراری، بیماری یا مشکلی وجود دارد. ممکن است به باریک شدن میزنای (لوله هایی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند)، باریک شدن میزراه ( مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند)، و یا انسداد (که می تواند ناشی از سنگ کلیه یا بزرگی پروستات باشد)، مبتلا باشید.

برای درمان عفونت پیچیده، پزشک ممکن است دوز بیشتری از آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر عفونت ادراری شدید بوده، یا در کلیه ها اتفاق افتاده باشد، ممکن است برای معاجله، به دریافت دوز بالای آنتی بیوتیک از طریق IV، در بیمارستان یا مطب پزشک، نیاز داشته باشید.

بیشتر بدانید…

لاپاراسکوپی چیست؟

پزشک همچنین در انتخاب آنتی بیوتیک این عوامل را در نظر خواهد گرفت:

  • بارداری
  • سن بیش از 65 سال
  • حساسیت به آنتی بیوتیک
  • سابقه بروز اثرات جانبی با آنتی بیوتیک
  • مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک

پزشک به شما اطلاع می دهد. به طور معمول، در عفونت غیر پیچیده، آنتی بیوتیک باید برای مدت 2 تا 3 روز مصرف شود. برخی از افراد باید 7 تا 10 روز از این داروها استفاده کنند.

برای عفونت پیچیده، ممکن است لازم باشد 14 روز یا بیشتر آنتی بیوتیک مصرف نمایید. آزمایش مجدد ادرار می تواند از بین رفتن میکروب ها را نشان دهد. اگر همچنان عفونت داشته باشید، باید مدت زمان بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک های عفونت ادراری

آنتی بیوتیک ها هم، مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی دارند. برخی از این موارد عبارتند از:

⛔ راش

⛔ اسهال

⛔ تهوع، استفراغ

⛔ سردرد

⛔ آسیب به تاندون یا عصب

چرا باید داروی عفونت ادراری را کامل مصرف کنیم؟

آنتی بیوتیک ها به خوبی در برابر عفونت ادراری اثرگذارند. ممکن است بعد از چند روز مصرف دارو، احساس بهتری داشته باشید. اما حتی در این صورت، باید داروی خود را تا پایان دوره درمان، به طور کامل مصرف کنید. اگر مصرف آنتی بیوتیک را خیلی زود متوقف کنید، باکتری های موجود در دستگاه ادراری، به تمامی از بین نخواهند رفت.

این میکروب ها ممکن است در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند. این بدان معناست که در آینده، این داروها دیگر قادر به از بین بردن این عفونت ها نخواهند بود. بنابراین اگر مجددا به عفونت ادراری دیگری مبتلا شوید، دارویی که مصرف می کنید نمی تواند آن را درمان کند. دوره درمان با دارو را کامل کنید تا مطمئن شوید همه باکتری ها از بین رفته اند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم UTI باید طی چند روز بهبود یابد. اگر دچار علائم زیر شدید باید سریعا به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید:

  • علائمتان برطرف نمی شود
  • علائم بدتر شده است
  • علائم پس از درمان دوباره برمی گردد
  • آنتی بیوتیک ها سبب بروز عوارض جانبی آزار دهنده ای شده اند

بیشتر بدانید…

درمان تومور بیضه

تشخیص عفونت ادراری

آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص عفونت های ادراری استفاده می شود، شامل موارد زیر است:

آنالیز نمونه ادرار:

ممکن است پزشک، برای یافتن گلبول های سفید خون، گلبول های قرمز یا باکتری ها، از شما یک نمونه ادرار، برای آنالیز آزمایشگاهی، بخواهد. برای جلوگیری از آلودگی احتمالی نمونه، ممکن است به شما آموزش داده شود که ابتدا ناحیه تناسلی خود را با یک پد ضد عفونی کننده پاک کرده، و سپس ادرار را جمع آوری کنید.

کشت باکتری های دستگاه ادراری در آزمایشگاه:

گاهی اوقات، پس آنالیز آزمایشگاهی ادرار، نیاز به کشت ادرار دارید. این آزمایش به پزشک می گوید که چه باکتری هایی باعث عفونت شده اند و کدام داروها بر آن موثرترند.

عکسبرداری از دستگاه ادراری:

اگر به طور مکرر به عفونتی مبتلا می شوید که به نظر پزشک، ممکن است در اثر ناهنجاری در دستگاه ادراری ایجاد شود؛ ممکن است به سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نیاز داشته باشید. همچنین پزشک ممکن است از رنگ حاجب برای برجسته سازی ساختارهای دستگاه ادراری استفاده کند.

استفاده از اسکوپ برای مشاهده داخل مثانه:

اگر مکررا به عفونت ادراری مبتلا می شوید، ممکن است پزشک با استفاده از یک لوله نازک و بلند دارای لنز (سیستوسکوپ)، سیستوسکوپی را انجام دهد تا داخل مجرای ادرار و مثانه را مشاهده کند. سیستوسکوپ در مجرای ادرار قرار داده شده و از این طریق وارد مثانه می شود.

 

4/5 - (255 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    برای از بین بردن عفونت ادراری چه دارویی استفاده کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام اول ازمایش ادرار و کشت ادرار دهید ببینید عفونت دارید یا خیر سیپروفلوکساسین دارو مناسبی است
    2. تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      این دارویی که فرمودید در چه ساعاتی مصرف شود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      ۵۰۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت فقط در صورت قطعی بودن عفونت
    4. تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      عفونت ادراری قطعی هست و کپسول میترنیدازول استفاده کردم ولی هنوز رفع نشده
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ دی ۱( 1 سال پیش)
      مترونیدازول برای عفونت زنان و ترشح از واژن است نه عفونت ادراری
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر S شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام.بعداز خروج ادرار و مدفوع و بعد از شستن مقعد دوباره مقدار قابل توجهی ادرار خارج میشود .یعنی ادارار در مرتبه اول به طور کامل تخلیه نمیشه وبرای خروج ادرار هم گاهی باید زوربزنم.عکس مجرا گرفتم که در عکس باریک شدگی های کم عمق در اورترابرانو دیده شده ولی دکتر معالجم گفت نیاز به عمل نداره و قرص پروترال اوپاس و ملوکسیکام بهم داد که اوضاع رو بدتر کرد.در ضمن اضطرابم زیاده.چکارکنم؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام چند سالتونه ؟ لطفا عکس رو بفرستید ببینم . همچنین گزارش ان را بفرستید
  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۲۲ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    آقای دکتر
    بنده سوزش ادرار دارم آنتی‌بیوتیک استفاده می کنم ..۰۹۱۴۱۸۰۹۷۲

    خوب می شم ولی بعد تمام شدن دارو وقطع دارو مجددا سوزش شروع میشه
    احساس ادرار دارم وقتی می شینم ادرار بعد ۵ الی ۱۰ دقیقه ادرار میاد...وکامل تخلیه نمیشه .واحساس این رو دارم ادرار تو مجاری باقی می ماند وهمینطور هست
    لاله کوشم بی حس ومیشه، و وادرارام بو شدید میده تغییر ادرارم مشاهده کردم فقط همیشه فک می کنم ادرار دارم گاهی اوقات می شینم تا ادرارم بیاد ...شاید تا ۲۰الی نیم ساعتم طول بکشه
    لطفا راهنمایم کنیم چرا آقای دکتر ترسیدم ک چرا از بین نمی ره
    در ضمن‌ آزمایش ک گرفتم خون گرفتم زده ب خونم وارد خونم شده عفونت.. دارو هارو ک مصرف می کنم ،زیاد ناحیه پشت کلیه ها وجلو شکمم خارش می افته زیاد دست وپام بخواب می افته ولاله گوش بی حس وگوش درد می گیرم،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام ازمایش ادرار و کشت ادرار و سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری بررسی مثانه پر باید انجام بشه چند سالتون هست ؟
  • تصویر کاربر داود یکشنبه ۲۲ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    آقای دکتر
    بنده سوزش ادرار دارم آنتی‌بیوتیک استفاده می کنم .
    خوب می شم ولی بعد تمام شدن دارو وقطع دارو مجددا سوزش شروع میشه
    احساس ادرار دارم وقتی می شینم ادرار بعد ۵ الی ۱۰ دقیقه ادرار میاد...وکامل تخلیه نمیشه .واحساس این رو دارم ادرار تو مجاری باقی می ماند وهمینطور هست
    لاله کوشم بی حس ومیشه، و وادرارام بو شدید میده تغییر ادرارم مشاهده کردم فقط همیشه فک می کنم ادرار دارم گاهی اوقات می شینم تا ادرارم بیاد ...شاید تا ۲۰الی نیم ساعتم طول بکشه
    لطفا راهنمایم کنیم چرا آقای دکتر ترسیدم ک چرا از بین نمی ره
    در ضمن‌ آزمایش ک گرفتم خون گرفتم زده ب خونم وارد خونم شده عفونت.. دارو هارو ک مصرف می کنم ،زیاد ناحیه پشت کلیه ها وجلو شکمم خارش می افته زیاد دست وپام بخواب می افته ولاله گوش بی حس وگوش درد می گیرم،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام چند سالتون هست ؟ سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری ازمایش و کشت ادرار لازم دارید
  • تصویر کاربر مجید دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 352 مشاهده پرسش
    کلیه سمت راستم چند وقت میش سونو دادم سنگ دارم پرستات هم متورم هستش دکتر دارو داد بهتر شدم الان ۲ هفته ای هستش که درد در بیضه راستم زیاده و آلت تناسلی هم همراه با درد فراوان هستش
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر pk دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    ۵۷ساله هستم مذکر
    حدود دوماه اسه که قبل از دریافت دزسوم واکسن کرونا دچار دلپیچه های خفیف درصبحها وشبها میشوم این درد بعضا به ندرت تامقعدهم ادامه میابد ونهایتا تانیم ساعت طول میکشد
    سوزش ادرار ویاتکرر ادرار ندارم
    استرسی هستم اشتهادارم رنگ ادرارم هم تیره نیست اما اصولا از کودکی مثانه ام زود به زود پرمیشد وحجم ادرارم هم فکر میکنم کم است نهایتا دربیشترین حجم آن یک استکان بزرگ
    واین را هم بگویم که چندسالیست که تقریبا پانزده سال که وقتی به سمت دستشویی میروم حس دستشویی ادرار بهم دست میده وزمانی که کنار میام بعداز چند دقیقه این حس ازبین میره
    ضمنا گاهی اوقات درپشتم پیینتراز کتف چپ حالتی نه مثل درد انگار خارشی شبیه سوزش یاگزگز پدید میا وبعداز لحظاتی ازبین میرود
    لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      3-سلام ، بايد جهت بررسي از نظر مثانه عصبي تست اروديناميك يا نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 350 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ۳۲ ساله هستم
    دیشب وقتی ادرار کردم احساس دفع کامل داشتم اصلا سوزش ندارم احساس درد هم ندارم اما بلافاصله تا از دستشویی اومدم بیرون احساس شدید دفع ادرار داشتم به طوریکه مجبور شدم مجدد دستشویی برم چند قطره ادرار دفع میکنم مجددا همین وضع تکرار میشه یعنی تا از دستشویی میام بیرون مجددا احساس خیلی شدید دفع ادرار دارم در نهایت با کیسه آب گرم و به زور تونستم بخوابم .خواهش میکنم کمک کنید تو گوگل خوندم ام اس و آسیب عصبی و ... خیلی ترسیدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      باید آزمایش آنالیز و کشت ادراری انجام بدید
  • تصویر کاربر داود سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    باسلام.رنگ ادرارمن زرد تیره هست .میخاستم ببینم ایا عفونت دارم .اگر عفونت هست چه دارویی تجویز میکنین .واینکه میخاستم بدونم آیا عفونت میتونه باعث حالت تهوع بشه.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 399 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    ضمن خسته نباشید و ارزوی عافیت برای جنابعالی، بنده (مرد) یماه قبل دچار کلیه درد شدم (حدود یک هفته بعد از رابطه جنسی مقعدی با همسر) البته چند روز قبلش ابتدا مقدار کمی خارش در سر مجرا و مایع عفونی داشتم و با گذشت چهار پنج روز، بیشتر شد بویژه صبح ها که بیدار می شدم. تا اینکه کلیه سمت چپ شروع به درد کرد. یک دوره ۵ روزه، هر روز دو عدد سیپروفلوکساسین ۵۰۰ مصرف کردم و درد کلیه رفع شد، همچنین عفونت فقط در حد لکه کوچیک در روز دیده می شد. قرص که قطع شد بعد یک هفته مجددا زیر شکم (مثانه) شروع بدرد کرد و باز عفونت زیاد شد. باز یه دوره ۵ روزه با دو عدد از همون قرص در روز مصرف کردم و عفونت یکی دو روزی دیده نشد. اما باز با گذشت یک هفته، داره عفونت و درد مثانه برمیگرده که صبح دیدم زیاد شده.

    سپاسگزار خواهم بود اگر راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر هادی شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)
      سلام جناب دکتر
      من سه روز هستش که منتظر پاسخ جنابعالی هستم. اشاره شده که حداکثر در ۴۸ ساعت پاسخ داده میشه.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ دی ۰( 2 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 438 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۲ هفته پیش عمل لیزر کردم بعد از دوهفته دوروزه الان سوزش شدید بعد از ادرار دارم و رنگ ادرامم شبیه خون شده باید چ دارویی بخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ دی ۰( 2 سال پیش)
      باید سی تی اسکن شکم و لگن انجام بدید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر