جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات با لیزر به چه صورت است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

غده پروستات به اندازه یک گردو دورادور گردن مثانه را احاطه کرده است و مجرای خروجی ادراری از درون پروستات می گذرد. این امر با گذر زمان باعث فشار به مجرای ادراری و تنگ شدن مجرا شده و باعث می شود که اختلال در تخلیه ادراری (از قبیل تکرر ادرار، سوزش ادرار، قطره قطره شدن) ایجاد شود و در نهایت ممکن است باعث احتباس ادراری نیز بشود.

بزرگی پروستات در همه مردان بالای 50 سال دیر یا زود ایجاد می شود. هنوز در دنیا راهی برای جلوگیری از بزرگی پروستات کشف نشده است. بزرگی خوش خیم پروستات مربوط به سن است (مثل سفیدی موها، چروک پوست و دیگر تغییراتی که با سن ایجاد می شود) و بیماری به حساب نمی آید.

بزرگی پروستات

علاوه بر بزرگ شدن پروستات با گذر زمان، التهاب پروستات و سرطان پروستات 2 بیماری دیگر غده پروستات در مردان می باشند. مردانی با بزرگی پروستات که مشکلات ادراری پیدا می کنند و تخلیه ادرارشان باعث اختلال در کیفیت زندگیشان می شود، نیازمند درمان می باشند.

درمان بزرگی پروستات

درمان بزرگی پروستات شامل موارد زیر می باشد:

1-درمان دارویی

2-درمان آندوسکوپی

3- عمل جراحی باز پروستات 

در مردان با علائم خفیف بزرگی پروستات، درمان دارویی شامل پرازوسین- ترازوسین- تامسولوسین- پروتال که مهار کننده گیرنده های آلفا هستند، می شود. این گیرنده ها به وفور در مجرای پروستات وجود دارند. مصرف این داروها باعث شل شدن مجرای پروستات می شود و تخلیه ادرار را راحت می کند.

دومین درمان بزرگی پروستات، درمان آندوسکوپی آن می باشد. در روش درمان آندوسکوپی پروستات، غده پروستات را از درون مجرا که باعث انسداد مجرا شده حذف می کنند. روش های مختلفی برای درمان آندوسکوپی پروستات وجود دارد که عبارتند از:

  • TURP یا تراشیدن پروستات از طریق مجرا
  • حذف غده پروستات از طریق لیزر
  • تبخیر پروستات
  • روش میکرویو

نکته مهم در درمان آندوسکوپی پروستات، در نظر گرفتن سایز و اندازه پروستات و مشکل بزرگ شدن آن می باشد. مردانی که پروستات بزرگ بالای 100 گرم و با لوب میانی برجسته شده به داخل مثانه دارند، موردهای خوبی برای درمان آندوسکوپی نمی باشند و بهتر است با عمل جراحی باز درمان شوند.

دلیل مبتلا شدن به پروستات چیست؟

عمل پروستات به روش آندوسکوپی و لیزر چگونه است؟

عمل پروستات با لیزر که اغلب با بی حسی نخاعی انجام می شود، بیمار به صورت سرپایی روز عمل به بیمارستان مراجعه و پس از انجام مشاوره های بیهوشی و در صورت نیاز مشاوره و ویزیت قلب، در بیمارستان بستری می شود.

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون از قبیل پلاویکس، اسویکس مصرف می کنند باید حداقل یک هفته قبل از عمل، داروهای خود را با نظر دکتر متخصص قلب قطع کنند. بیمار در اتاق عمل در موقعیت کیتوتومی قرار می گیرد و با عبور دوربین از طریق مجرا، محل بزرگی پروستات را مشخص و تحت عمل جراحی آندوسکوپی قرار می گیرد.

مزایای عمل جراحی آندوسکوپی و لیزر پروستات چیست؟

  • بزرگترین حسن عمل پروستات با لیزر، درمان آندوسکوپی و عدم شکاف جراحی روی پوست و عدم باز کردن مثانه می باشد، لذا باعث می شود که بیمار سریعاً به کار و بار و فعالیت های روزمره زندگی برگردد.
  • دومین حسن درمان به این روش، کنترل کامل خونریزی از محل عمل می باشد چرا که با دید مستقیم توسط دوربین، محل های خونریزی دقیقا کنترل می گردد و اغلب نیاز به تزریق خون، حین و بعد از عمل پیدا نمی کنند.
  • حسن دیگر عمل آندوسکوپی و لیزر پروستات، زمان کم بستری در بیمارستان است و اصولاً با یک شب بستری در بیمارستان، فردای عمل سوند از بیمار خارج و از بیمارستان مرخص می شوند.

آیا درمان آندوسکوپی و لیزر پروستات خطرناک است؟

در صورت انتخاب درست بیمار و تجربه کافی پزشک معالج، اصولاً درمان آندوسکوپی پروستات، درمان طلائی پروستات های زیر 70 گرم می باشد.

عمل آندوسکوپی پروستات مثل هر عمل دیگری ممکن است توأم با عوارضی از قبیل خونریزی حین و بعد از عمل، نیاز به تزریق خون جایگزین و یا پاره گی کپسول پروستات باشد. انتخاب درست بیمار و مهارت کافی جراح، احتمال وقوع این عوارض را بسیار پایین می آورد.

مدت زمان عمل پروستات با لیزر چقدر است؟

بسته به مهارت جراح و اندازه پروستات، زمان عمل متغییر می باشد. همچنان که ذکر شد در صورت فراهم بودن شرایط، زمان عمل از 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

مراقبت بعد از عمل آندوسکوپی و لیزر پروستات

بعد از عمل برای بیمار 24 تا 48 ساعت سوند فولی سه راه گذاشته شده و همزمان شستشو از طریق سوند برای پاکسازی و تخلیه لخته های احتمالی شروع می شود. زمان شستشو بسته به شفاف بودن ترشحات سوند از 24 تا 48 ساعت می باشد. برای بیمار همزمان آنتی بیوتیک و سرم تزریقی به مدت 24 تا 48 ساعت شروع می شود.

چند ساعت بعد از عمل، رژیم مایعات برای بیمار شروع می شود. 24 تا 48 ساعت بعد از عمل سوند بیمار خارج می شود و بیمار از بیمارستان مرخص می گردد. سوزش ادرار و خون در ادرار برای مدتی بعد از عمل نرمال بوده و با مصرف مایعات تدریجاً از بین می رود. جهت جلوگیری از خونریزی احتمالی به بیمار توصیه می شود فعالیت های جنسی خود را یک ماه به تأخیر بیندازد.

نکته مهمی که قبل از عمل به بیماران گفته می شود این است که بعد از عمل آندوسکوپی و عمل جراحی باز، مایع منی حالت برگشت پیدا کرده و به داخل مثانه می ریزد و با ادرار دفع می شود که این موضوع برای کسانی که نمی خواند بچه دار شوند مهم نیست. نکته مهم دیگر این است که چه عمل آندوسکوپی و لیزر پروستات و چه عمل جراحی باز و خوش خیم پروستات، روی میل جنسی و توان جنسی مردان خوشبختانه هیچ اثر منفی ندارد.

4/5 - (46 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم دوشنبه ۵ تیر ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده ۲ ساله مشکله بزرگی پروستات دارم و هر بار که روی توالت فرنگی میشینم ببخشید هنگام دفع مدفوع یه مایعی از آلتم میزنه بیرون بیرنگ هستش و نمیدونم عفونت هستش یا پیشآب.یبوست هم ندارم فقط کافیه دفع مدفوع داشته باشم تا تین مایع بزنه بیرون.از ۱ ساعت بعدش هم درد کمرشدید میگیرم که تا بالای بدنم حتی تا پهلوها میزنه یه چند ساعت درد شدید دارم بعدش آروم میشم.این مشکل رو الان نزدیک ۲ ساله دارم.۳۸ سالمه دکتر جان.براتون عکس سونو هم میفرستم.ممنون میشم نجاتم بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ تیر ۲( 10 ماه پیش)
      علایم التهاب پروستات است تامسولوسین تاوانکس ملوکسیکام به مدت یک ماه و شب ها در لگن اب گرم بنشینید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام ۴ ماه پیش عمل پروستات باز کردم الان موقع ادرار کمی سوزش وگیر دارم لطفا راهنمایی بفرمایید ۶۸ سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      سلام کجا عمل کردید ؟
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید دکتر سه ماه قبل دچار پروستات حاد شدم که سه مرتبه آزمایش دادم و آزمایش سوم نتیجه این شدهpsa2.88وfreepsa./27وfreepsa/tpsa9.47شده دچار سر گیجه شدم الان دارم فلوکسین وسلکسیب وپرستاتان گیاهی میخورم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ علایم ادراری به چه سکلی هست ؟ تکرر ادرار ؟ سوزش ؟
    2. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      41سال سوزش ادرار یه کم دارم ولی تکرار ادرار ندارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      خب خوبه فعلا مشکلی نیست وضعیت ازمایشات هم خوبه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهرزاد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام ودرود جناب دکتر کرمی بزرگوار اینجانب 66ساله با PSA هفت سه دهم که به توصیه جنابعالی ام آر آی پروستات انجام گرفت که نتیجه آن تقدیم می‌گردد خواهشمند نظرتان را بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      خداروشکر خوبه و به نفع سرطان نیست. هر ۶ ماه ازمایش psa دهید تحت نظر باشید
  • تصویر کاربر esmaeil جمعه ۱۱ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    من حدود 8 ماه قبل با تشخیص پروستاتیت بستری شدم بعد از یکدوره آنتی بیوتیک مرضیم بعد از ترخیص شدن عود کرد در مراجه بعدی دکتر فینو پراست و داکسی سیلین و تولترودین 1 به خاطر حس تکرر ادرارم داد بعد از یکماه علائم مریضی کم شد و لی بعد از دو هفته دوباره عود کرد ایندفعه کوتریماکسازول تا بیست روز 2 تا صبح و دو تا شب و بعد از آن روزی 2 عدد صبح وشب تا یکماه مصرف کردم که اینم بعد از 10روز بیماری برگشت ایندفعه لووفلوکسا سین و یورو مکس و سلوکسیب مصرف کردم که شرایطو بهتر کرد و به دستور دکتر پروستاتان و ایندو متاسین شروع کردم ولی بعد از 20 روز دوباره علائم بیماری ظاهر شد که بعد از مراجعه تشخیص پروستاتیت مزمن دادند و الان برای سه ماه کوتریماکسازول روزی 2 عدد و پروستاتان روزی یک عدد و تامسولونیسون شبی یک عدد و در مواقع درد ایندو متاسین تجویز شد که بعد از کم شدن علایم تامسولونیسونو قطع کردم به دستور پزشک چون اینجانب داروهای قلبی مصرف میکنم و باطری دارم و بعضی داروها باعث آریتمی میشود حالا میخوام بدونم این کابوس تمام شدنیه یا هر دفعه بعد از اتمام دوره درمان دوباره بیماریم عود میکنه واقعا خوشحال میشم راهنماییم کنید و زندگی بهم ریخته من سرو سامان پیدا کنه ممنون که وقت میذارید انشالله بتونم جبران کنم داروی قلبی من پروپرانول 2375 آمیو دارون اسپرین و انالا پریل و اپلرنون هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام چند سالتون هست ؟ ماهیت این بیماری عود های مجدد است .
  • تصویر کاربر هیمن پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    به تشخیص پزشک در شهرستان مهاباد، پدرم که ۷۳سال سن دارد احتمال سرطان پروستات و نیاز به جراحی و خارج کردن پروستات دارد، چند روز است برای تکمیل اسکن هسته ای و مدارک پزشکی تهران حضور داریم، موفق به اخذ نوبت از جناب دکتر کرمی نمیشویم،
    چون شرایط پدرم خیلی حساس و اورژانسی هست،
    از شما خواهش میکنم
    لطف بفرمایید که قبل از عید نوروزهمراه پدرم خدمت آقای دکتر برسیم.
    منتظر و
    امیدوارم که پاسخگویمان باشید،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      سلام مدارک ایشان را بفرستید اینجا نوبت بدهیم
    2. تصویر کاربر هیمن پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      ممنون از پاسخ گویی به موقع و لطف شما، توی وتس آپ هم ارسال کردم، جواب آزمایش به صورت فایل پی دی اف هستش
      به نام سید صالح قریشی کلبرضاخان
      به این شماره
      +98 910 114 2080
      ارسال کردم
    3. تصویر کاربر هیمن پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      در ضمن جواب اسکن هسته ای و mri و سونوگرافی شنبه حاضر میشه
      حضوری میریم خدمت آقای دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      جواب نمونه برداری لازم است اصلا نمونه برداری نشدن ؟
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر