پروستات عصبی چیست؟تاثیر استرس بر پروستات

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

استرس بخشی طبیعی از زندگی است که توسط اتفاقات و موقعیت های مختلف ایجاد می شود. برای مثال، استرس در محیط کار در صدر جدول قرار دارد، به طوری که 80 درصد از مردم میگویند که در محل کار دچار استرس می شوند. استرس  و اعصاب در بدن شما به روش های مختلفی بروز پیدا می کند، از سردرد و سوء هاضمه گرفته تا تپش قلب.  اما آیا این شرایط می تواند منجر به مشکلات پروستات مانند: پروستاتیت عصبی، بزرگ شدن پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شود؟ در این مقاله، به این سوال پاسخ می دهیم و نقش استرس را در BPH  بررسی می کنیم.

آیا استرس می تواند باعث بزرگ شدن پروستات شود؟

پاسخ کوتاه خیر است، اما پاسخ طولانی تر این است که استرس می تواند علائم BPH را تشدید کند. قبل از اینکه به ارتباط بین استرس و BPH بپردازیم، اجازه دهید در مورد بزرگ شدن پروستات یا BPH(غده خوش خیم پروستات) شود.

عکس پروستات غیر طبیعی و پروستات طبیعی

BPH پروستات چیست؟ آیا خطرناک است؟

BPH یا بزرگ شدن پروستات به وضعیتی گفته می‌شود که غده پروستات بیش از حد طبیعی ‌اش بزرگ شده و به مجرای ادرار فشار وارد می ‌کند و باعث مشکلات ادراری می شود.BPH  شایع ‌ترین مشکل پروستات در میان آقایان است و حدود 50 درصد از مردان بین 50 تا 60 سال را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. این رقم در مردان 61 تا 69 ساله به 70 درصد و در مردان بالای 70 سال به 80 درصد می ‌رسد.

علائم بزرگ شدن پروستات در پروستات عصبی

 یکی از شایع‌ترین علائمBPH ، تکرر ادرار (به ویژه در طول شب) است. بسته به شدت بیماری، ممکن است فرد مبتلا به این عارضه، نیاز داشته باشد که هر یک تا دو ساعت ادرار کند. سایر علائم BPH شامل احساس تخلیه نشدن کامل مثانه، چکه کردن ادرار، یا احساس نیاز مکرر یا اورژانسی به دفع ادرار است که می توانند در نظم زندگی افراد اختلال ایجاد کنند و سطح استرس آنها را افزایش دهند.

فیلم جراحی پروستات با روش آندوسکوپی

استرس چه نقشی در BPH دارد؟

پروستات عصبی و استرس ارتباط نزدیکی با هم دارند. اخیراً مطالعه ای ثابت کرد که هرچه مردان اضطراب بیشتری را تجربه کنند، علائم BPH آنها بدتر می شود. از طرف دیگر، با وخیم تر شدن علائمBPH ، سطح استرس آنها نیز افزایش می یابد که نوعی چرخه بی پایان ایجاد می کند.

استرس و عصبانیت چگونه باعث پروستاتیت می شود؟

تاثیر استرس بر هرمون ها

استرس می تواند بر هورمون هایی که در بزرگ شدن پروستات نقش دارند تأثیر بگذارد. هنگامی که بدن تحت استرس قرار می گیرد، مقادیر بیشتری از هورمون کورتیزول را ترشح می کند. در مردان، کورتیزول باعث سرکوب هورمون های حیاتی مانند تستوسترون می شود.(عوارض افزایش تستوسترون در مردان)

با کاهش سطح تستوسترون، سطح استروژن نیز متقابلاً افزایش می یابد. این افزایش استروژن به طور غیرمستقیم رشد سلول های پروستات را تحریک می کند و منجر به بزرگ شدن پروستات می شود. علاوه بر این، استرس تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را تسریع می کند. تجمع سطح بالایی از DHT در پروستات باعث رشد و توسعه سریع سلول ها می شود.

ممکن است میزان کم  DHTمستقیماً باعث بزرگ شدن پروستات نشود، اما استرس طولانی مدت و شدید می تواند منجر به بالا رفتن سطح DHT شود که در نهایت در بزرگ شدن پروستات نقش خواهد داشت. DHTهورمون اصلی مسئول رشد پروستات در دوران بلوغ و جوانی است. در نتیجه، افزایش سطح DHT ناشی از استرس، به یک عامل مهم در بزرگ شدن پروستات تبدیل می شود.

درمان پروستات عصبی

تاثیر استرس و اعصاب بر پروستات

در زمان استرس، بدن وارد حالت «جنگ یا گریز» می ‌شود که ترشح آدرنالین را افزایش می دهد. بالا رفتن آدرنالین باعث انقباض عضلات پروستات و مثانه می ‌شود و در نتیجه مجرای ادرار را تنگ ‌تر می ‌کند و دفع ادرار را با مشکل و درد بیشتری همراه می ‌سازد. علاوه بر این، آدرنالین آزاد شده ممکن است به مثانه آسیب زده و علائم ادراری را تشدید کند.

استرس برای افرادی که از قبل پروستات بزرگ داشته اند، مضر است؛ استرس، وجود آدرنالین در بدن را تقویت می کند، بر هر دو اندام مثانه و پروستات تأثیر منفی می گذارد و در نتیجه علائم مرتبط با BPH را تشدید می کند.

استرس باعث کاهش روی می شود

استرس طولانی مدت معمولاً منجر به کاهش قابل توجه سطح روی (زینک) در بدن و در نهایت پروستات عصبی می شود. زینک بیشتر از هر اندام دیگری از بدن، در پروستات وجود دارد؛ از این رو، نقش مهمی در تنظیم سرعت بزرگ شدن غده پروستات ایفا می کند.زمانی که استرس طولانی مدت باعث کمبود روی می شود، غده پروستات به سرعت بزرگ شده و به یک عارضه تبدیل می شود. این بزرگ شدن می تواند علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) را تشدید کند.

مدیریت استرس و مصرف غذاهای غنی از روی مانند تخمه کدو، می تواند به افزایش سطح روی بدن کمک کند. این امر به نوبه خود از رشد سریع پروستات جلوگیری کرده و علائم مرتبط با BPH را کاهش می دهد.

بررسی پروستات عصبی

استرس و عصبانیت باعث گرفتگی عضلات کف لگن می شود

 استرس و پروستات عصبی باعث انقباض و سفت شدن عضلات کف لگن می‌شوند. این تنش، مجرای ادرار را تنگ ‌تر کرده و دفع ادرار را دشوارتر می ‌کند. بنابراین، اگر پروستات شما بزرگ شده است، انقباض ناشی از استرس می ‌تواند علائم شما را به طور قابل توجهی تشدید کند.

2.5/5 - (8 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

مطالب بیشتری بخوانید

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر