جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمل پروستات با لیزر به چه صورت است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

غده پروستات به اندازه یک گردو دورادور گردن مثانه را احاطه کرده است و مجرای خروجی ادراری از درون پروستات می گذرد. این امر با گذر زمان باعث فشار به مجرای ادراری و تنگ شدن مجرا شده و باعث می شود که اختلال در تخلیه ادراری (از قبیل تکرر ادرار، سوزش ادرار، قطره قطره شدن) ایجاد شود و در نهایت ممکن است باعث احتباس ادراری نیز بشود.

بزرگی پروستات در همه مردان بالای 50 سال دیر یا زود ایجاد می شود. هنوز در دنیا راهی برای جلوگیری از بزرگی پروستات کشف نشده است. بزرگی خوش خیم پروستات مربوط به سن است (مثل سفیدی موها، چروک پوست و دیگر تغییراتی که با سن ایجاد می شود) و بیماری به حساب نمی آید.

بزرگی پروستات

علاوه بر بزرگ شدن پروستات با گذر زمان، التهاب پروستات و سرطان پروستات 2 بیماری دیگر غده پروستات در مردان می باشند. مردانی با بزرگی پروستات که مشکلات ادراری پیدا می کنند و تخلیه ادرارشان باعث اختلال در کیفیت زندگیشان می شود، نیازمند درمان می باشند.

درمان بزرگی پروستات

درمان بزرگی پروستات شامل موارد زیر می باشد:

1-درمان دارویی

2-درمان آندوسکوپی

3- عمل جراحی باز پروستات 

در مردان با علائم خفیف بزرگی پروستات، درمان دارویی شامل پرازوسین- ترازوسین- تامسولوسین- پروتال که مهار کننده گیرنده های آلفا هستند، می شود. این گیرنده ها به وفور در مجرای پروستات وجود دارند. مصرف این داروها باعث شل شدن مجرای پروستات می شود و تخلیه ادرار را راحت می کند.

دومین درمان بزرگی پروستات، درمان آندوسکوپی آن می باشد. در روش درمان آندوسکوپی پروستات، غده پروستات را از درون مجرا که باعث انسداد مجرا شده حذف می کنند. روش های مختلفی برای درمان آندوسکوپی پروستات وجود دارد که عبارتند از:

  • TURP یا تراشیدن پروستات از طریق مجرا
  • حذف غده پروستات از طریق لیزر
  • تبخیر پروستات
  • روش میکرویو

نکته مهم در درمان آندوسکوپی پروستات، در نظر گرفتن سایز و اندازه پروستات و مشکل بزرگ شدن آن می باشد. مردانی که پروستات بزرگ بالای 100 گرم و با لوب میانی برجسته شده به داخل مثانه دارند، موردهای خوبی برای درمان آندوسکوپی نمی باشند و بهتر است با عمل جراحی باز درمان شوند.

دلیل مبتلا شدن به پروستات چیست؟

عمل پروستات به روش آندوسکوپی و لیزر چگونه است؟

عمل پروستات با لیزر که اغلب با بی حسی نخاعی انجام می شود، بیمار به صورت سرپایی روز عمل به بیمارستان مراجعه و پس از انجام مشاوره های بیهوشی و در صورت نیاز مشاوره و ویزیت قلب، در بیمارستان بستری می شود.

بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون از قبیل پلاویکس، اسویکس مصرف می کنند باید حداقل یک هفته قبل از عمل، داروهای خود را با نظر دکتر متخصص قلب قطع کنند. بیمار در اتاق عمل در موقعیت کیتوتومی قرار می گیرد و با عبور دوربین از طریق مجرا، محل بزرگی پروستات را مشخص و تحت عمل جراحی آندوسکوپی قرار می گیرد.

مزایای عمل جراحی آندوسکوپی و لیزر پروستات چیست؟

  • بزرگترین حسن عمل پروستات با لیزر، درمان آندوسکوپی و عدم شکاف جراحی روی پوست و عدم باز کردن مثانه می باشد، لذا باعث می شود که بیمار سریعاً به کار و بار و فعالیت های روزمره زندگی برگردد.
  • دومین حسن درمان به این روش، کنترل کامل خونریزی از محل عمل می باشد چرا که با دید مستقیم توسط دوربین، محل های خونریزی دقیقا کنترل می گردد و اغلب نیاز به تزریق خون، حین و بعد از عمل پیدا نمی کنند.
  • حسن دیگر عمل آندوسکوپی و لیزر پروستات، زمان کم بستری در بیمارستان است و اصولاً با یک شب بستری در بیمارستان، فردای عمل سوند از بیمار خارج و از بیمارستان مرخص می شوند.

آیا درمان آندوسکوپی و لیزر پروستات خطرناک است؟

در صورت انتخاب درست بیمار و تجربه کافی پزشک معالج، اصولاً درمان آندوسکوپی پروستات، درمان طلائی پروستات های زیر 70 گرم می باشد.

عمل آندوسکوپی پروستات مثل هر عمل دیگری ممکن است توأم با عوارضی از قبیل خونریزی حین و بعد از عمل، نیاز به تزریق خون جایگزین و یا پاره گی کپسول پروستات باشد. انتخاب درست بیمار و مهارت کافی جراح، احتمال وقوع این عوارض را بسیار پایین می آورد.

مدت زمان عمل پروستات با لیزر چقدر است؟

بسته به مهارت جراح و اندازه پروستات، زمان عمل متغییر می باشد. همچنان که ذکر شد در صورت فراهم بودن شرایط، زمان عمل از 30 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.

مراقبت بعد از عمل آندوسکوپی و لیزر پروستات

بعد از عمل برای بیمار 24 تا 48 ساعت سوند فولی سه راه گذاشته شده و همزمان شستشو از طریق سوند برای پاکسازی و تخلیه لخته های احتمالی شروع می شود. زمان شستشو بسته به شفاف بودن ترشحات سوند از 24 تا 48 ساعت می باشد. برای بیمار همزمان آنتی بیوتیک و سرم تزریقی به مدت 24 تا 48 ساعت شروع می شود.

چند ساعت بعد از عمل، رژیم مایعات برای بیمار شروع می شود. 24 تا 48 ساعت بعد از عمل سوند بیمار خارج می شود و بیمار از بیمارستان مرخص می گردد. سوزش ادرار و خون در ادرار برای مدتی بعد از عمل نرمال بوده و با مصرف مایعات تدریجاً از بین می رود. جهت جلوگیری از خونریزی احتمالی به بیمار توصیه می شود فعالیت های جنسی خود را یک ماه به تأخیر بیندازد.

نکته مهمی که قبل از عمل به بیماران گفته می شود این است که بعد از عمل آندوسکوپی و عمل جراحی باز، مایع منی حالت برگشت پیدا کرده و به داخل مثانه می ریزد و با ادرار دفع می شود که این موضوع برای کسانی که نمی خواند بچه دار شوند مهم نیست. نکته مهم دیگر این است که چه عمل آندوسکوپی و لیزر پروستات و چه عمل جراحی باز و خوش خیم پروستات، روی میل جنسی و توان جنسی مردان خوشبختانه هیچ اثر منفی ندارد.

4/5 - (46 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 20 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر وقت به خیر.بنده حدود یک سالی هست به طوز متناوب هر چهاز پنج ماه یک بار دچار سوزش ادراری خفیف بی حالی خستگی واحساس لرز میکنم.بدون تب.یک بار قبلا باهمین علایم با مصرف کوتریموکسازول مشکلم حل شد.ازمایش سونو کامل شکمی هم دادم وغیر از دوتا کیست چیز دیگه ای نشون نداده.اندازه پروستات هم25 میل بود ولی به تشخیص دکتر مجاری گفتن میتونه سایز پروستات طبیعی باشه ولی التهاب باشه .قرص پروترال کوتریموکسازول و نیزوپزود5 تجویز کردن وحدود 1 هفته دارم مصرف میکنم توفیر انچنانی ندارم.ازمایش خون وادرار هم دادم که عفونتی نداشتم.لطفا راهنمایی بفرمایید این طولانی شدن حالات دچار افسردگیس کرده منو.ممنونم.بیشترین چیز که اذیتم میکنه لرز دایمی هست که همیشه احساس سرما دارم

    جواب دکتر حسین کرمی

    با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی بیماری شما نیاز به درمان طولانی مدت و با عود بالا همراه میباشد کپسول تامسولوسین هر شب یک عدد افلوکساسین 300 هر 12 ساعت کپسول ملوکسیکام 75 هر 12 ساعت و روزی نیم ساعت داخل لگن آب گرم بنشینید در صورت عود و تکرار علائم بعد از بهبودی مجددا دوره ی درمان تکرار شود


    با سلام مجدد جناب دکتر پیرو سوال قبی بنده وجواب شما سوال داشتم و اینکه علایمی مثل لرز و بی حالی و احساس سردی هم جزو علایم همین التهاب غیرباکتریایی پروستات هست .واینکه سایز پروستات درسونو 25 میلی متر هستش بازم التهاب پروستات مطرح هست واینکه با توجه به همورویید وبرامدگی همراه باسوزش ودرد دور مقعد و یبوستی که گاهی اوقات و درگیرش هستم ایا از همورویید نمیتونه این التهاب نشات بگیره ؟یعنی اگر خود این التهاب منشا دیگری دارد اون رو درمان کنیم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      همورویید هم باید به صورت موازی تحت درمان قرار بگیره
    2. تصویر کاربر سعید جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      با سلام و مننون از جواب شما.جناب دکتر با مصرف دارو ها مثا افلوکساسین و ملوکسیکام مطابق دستور شما به مدت ده روز علایم همرویید سوزش مقعد وسوزش ادراری تقریبا برطرف شده ولی همچنان احساس سردی ولرز ازداخل بدن مخصوصا پشت کمر محسوس هست وفوقالعاده حساسیت به سرما زیادشده جوری که جلو سرما پادرد میگیرم .این سردی و احساس لرزی شبیه سرماخوردگی از التهاب پروستات نشات میگیره؟
    3. تصویر کاربر سعید جمعه ۱۱ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      این سردی ولرز از داخل جوری که دمای خود بدنم اگر دماسنج بگیرن پایین نیست .سردی ولرز از داخل بدن هست مدت طولانی سه ماه ایا طبیهی هست به دلیل التهاب پروستات
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۲ اسفند ۲( 3 هفته پیش)
      بله شاید جتی یکسال باهاتون باشه داخل تشت آب گرم بنشینید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر ۱نوش جمعه ۱۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام پنج سال قبل psa6 داشتم به پزشک مراجعه نمودم ام ار ای مقعدی انجام دادم پزشک تشخیص سرطان دادچون التهاب روده داشتم بادارو جلوی پیشرفت را گرفتن بطوریکه psaشددوصدم داروها را قطع کردن که بعداز شش ماه psaشدهفت دهم منوفرستادبرای پت اسکن وام ار ای گفتندباید رادیوتراپی شوید من هنوزالتهاب روده را دارم وتحت درمانم ایا باید این کار راانجام دهم ممنونم ازپاسخی که میفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      با ذکر نام و شرح مجدد مشکلتون به واتس اپ 09394620321 پیام بدید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      همه ی مدارک رو برام بفرستید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر موسی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام عرض ادب و احترام
    فردی ۴۸ ساله ام تکرر و ادرار دوشاخه دارم اندازه پروستات ۳۳ سی سی هست قرص انیک مصرف میکنم
    آقای دکتر راهنمایی کنید از قرص خوردن خسته شدم
    Psa مناسب هست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      با سلام و احترام سونوگرافی کلیه ها و مجاری ادراری با تعیین باقیمانده ادراری به همراه عکس RUG / VCUG انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ینده دارای پروستات به اندازه 120 و روزانه کپسول پروترال 4/ مصرف میکنم مشکل ادراری دارم3 سال پیش عمل قلب باز کردم داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنم سوالم این است ایا جراحی پروستات خطر ندارد عمل با لیزر توصیه میفرمایید یا عمل باز برای عمل توسط حضرتعالی چگونه امکان داردو چه اقدامی باید انجام بدهم تشکر از کرمان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      لیزری برای پروستات شما مقدور نیست باید عمل باز شود اوکی عمل از متخصص قلب بگیرید و مدارک رو برای ما ارسال کنید
  • تصویر کاربر فرضی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 39 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر روز شما بخیر خسته نباشید ، بنده از سال گذشته تکرر ادرار دارم دو بار به پزشک متخصص مراجعه و برای سونوگرافی معرفی شدم بار اول اندازه پروستات ۳۸ و بار دوم ۳۴ بوده ، روزها مشکلی ندارم درد هم ندارم فقط شبها مخصوصا در فصل سرما سه یا چهار بار بیرون می روم لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دارو مصرف میکنید؟
    2. تصویر کاربر فرضی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سال گذشته قرص پروستاتان برایم تجویز شد تا حدودی مشکلم حل شد ، آقای دکتر مشکل من در فصل سرما می باشد بیشتر اذیت می شوم
    3. تصویر کاربر فرضی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      جناب دکتر کرمی ضمن تشکر از لطف و عنایت جنابعالی نسبت به بیماران مخصوصا شهرستانی‌ها ، خدمتتان عرض کنم برای من قرص پروستاتان تجویز شد مدتی مصرف کردم تا حدودی مشکل حل شد ولی هر ساله با شروع فصل سرما مجددا تکرر ادرار شروع می شود البته شبها آنهم سه الی چهار بار و بعضی اوقات دوبار ممنون و سپاسگزارم برای راهنمایی بنده ،
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۳۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دارو رو ادامه بدین سعی کنید پهلوهارو بپوشونید و گرم نگه دارید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آرش یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر پدر من ۷۲ ساله هستن و مشکل پروستات دارن که بعد از بیوپسی تشخیص کنسر داده شد و خوشبختانه اسکن استخوان متاستاز نشون نداد، ولی به علت مشکل قلبی ( سابقه سکته و استنت) و کلیوی پزشک گفتن که عمل امکانپذیر نیست و باید پرتودرمانی بشن و گفتن عمل لیزر هم فقط برای موارد خوش خیم هست، با توجه به جمیع موارد به نظر شما عمل TURP یا پرتودرمانی کدوم برای ایشون مناسبتره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      پرتودرمانی انجام شود
  • تصویر کاربر N جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ايا التهاب پروستات سرطاني ميشه خطرناك است يا خير ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      باید psa سریال چک شود باهمدیگر مرتبط نیستند
    2. تصویر کاربر N پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      ٣٤ ساله هستم ايا نياز به psa است يا خير
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بله
    4. تصویر کاربر N جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      اقاي دكتر من الان انتي بيوتيك مصرف ميكنم امكانش هست شما يه لطفي كنيد فردا يا يكشنبه براي من وقت بذاريد منشي هاتون برام وقت نميذارن خواهش ميكنم لطف ميكنيد
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      کاری تو مطب برای شما نیست دو هفته بعد psa انجام بدین بفرستید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر شمس چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    با عرض سلام من چند سالی بود که درد در الت و سوزش ادرار بعد از انزال داشتم با مراجعه به دکتر انتی بیوتیک با دوز پایین و به مدت سه ماه تجویز کرد ولی با یه سونوگرافی که تازه گرفتم تشخیص داده شد که کلفیکاسیون مختصری در نسوج پروستات دیده شده ایا باید داروها رو عوض کنم یا به همین روال ادامه دهم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      داروهاتونو ادامه بدین
  • تصویر کاربر امید سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام کلسیفه اموروف ۱۷ میلیمتری داخل پروستات دارم تکرر ادرار و قطره قطره دفع ادرار دارم لطفا راهنمایی کنید نیاز به عمل دارد یا با دارو رفع می‌شود متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سونوگرافی و آزمایش psa انجام دهید
  • تصویر کاربر بابا سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    من در پروستات کلسیفیه امورف ۱۷ میلیمتری دارم تکرر ادرار دارم راه درمان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سونوگرافی و آزمایش psa انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر