جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا اختلال نعوظ درمان قطعی دارد؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی، به ناتوانی مرد در نعوظ یا نگه داشتن آن گفته می شود. اختلال نعوظ یک بیماری نیست، بلکه نشانه ی سایر مشکلات جسمی، روانی یا هردو می باشد.

در صورت مواجهه  شدن هر چند وقت یکبار با اختلال نعوظ، دلیلی برای نگرانی نیست. این امر، طبیعی بوده و بعضی از علل آن می تواند نوشیدن الکل، اضطراب یا خستگی باشد. اگر این مشکل، ادامه دار شد، به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

درمان اختلال نعوظ شامل داروهای خوراکی، مشاوره، پمپ کششی آلت تناسلی، تزریق مستقیم به آلت تناسلی و پیوند آلت مصنوعی است.

اختلال نعوظ طبیعی چیست؟

مربوط به ناهنجاری ها در شریان ها و رگ های مربوط به آلت تناسلی می باشد که رایج ترین علت اختلال نعوظ در سنین بالا است. زمانی که مشکل در شریان ها باشد، معمولاً علت آن تصلب شرایین یا سفت شدن شریان ها می باشد. البته، آسیب به شریان ها نیز می تواند تأثیرگذار باشد. از راه های امکان پذیر برای پیشگیری از این مشکل، برطرف کردن اضافه وزن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، سیگار کشیدن، و ورزش کردن می باشد.

بسیاری از متخصصین، آتروفی (از بین رفتن جزئی یا کامل بافت) و فیبروز (رشد بیش از حد بافت مربوط به عضلات آلت تناسلی)، را شروع کننده ی مشکلات اختلال نعوظ می دانند. عدم توانایی در حفظ نعوظ، اولین نشانه اختلال نعوظ می باشد. هرچند این مشکل، نشت وریدی نام دارد، اما مشکل اصلی به جای رگ ها، عضلاتی است که این رگ ها را پوشش می دهد. نتیجه ی این مشکل، اختلال و عدم توانایی در حفظ نعوظ بوده، که یکی از نشانه های ابتدایی تصلب شرایین یا بیماری های وریدی به حساب می آید.

علت اختلال نعوظ

دلایل اختلال نعوظ عبارتند از:

1- دیابت

اختلال نعوظ در افراد مبتلا به دیابت، رایج است. 35 الی 50% این افراد، دچار ناتوانی جنسی هستند. این مشکل به علت سفت شدن زودهنگام و غیر طبیعی شریان ها می باشد. نوروپاتی محیطی در کنار تداخل اعصاب کنترل کننده نعوظ به کرات در این افراد دیده می شود.

2- افسردگی و اختلال نعوظ

افسردگی دلیل دیگری برای اختلال نعوظ بوده و رابطه ی نزدیکی با آن دارد. از آنجایی که رابطه ای مثلثی بین اختلال نعوظ، افسردگی و بیماری های قلبی-وریدی وجود دارد، مردان افسرده، باید برای تشخیص انواع بیماری ها در کنار مشکلات روانی، مورد معاینه قرار گیرند. برخی از داروهای ضدافسردگی هم باعث ناتوانی جنسی می شوند. هم چنین مشکلات عصبی نیز باعث اختلال نعوظ می شوند.

3- داروهایی که باعث اختلال نعوظ می شوند

بسیاری از داروهای تجویزی مثل داروهای فشار خون، داروهای اعصاب و ضد افسردگی، قطره چشم گلوکوم و داروهای شیمی درمانی برای سرطان، تنها تعدادی از داروهایی هستند که می توانند سبب اختلال نعوظ شوند.

علت اختلال نعوظ
علل اختلال نعوظ

4- مشکلات هورمونی

اختلالات هورمونی، مثل افزایش پرولاکتین (هورمونی که در بخش داخلی غده هیپوفیز ترشح می شود)، مصرف بیش از حد استروئید در بدن ساز ها، کمبود یا مقادیر بیش از حد هورمون تیروئید، و هورمون هایی که برای سرطان پروستات استفاده می شوند، می تواند سبب اختلال نعوظ شوند. کمبود تستسترون هم ممکن است باعث اختلال نعوظ شود، اما به تنهایی نمی تواند دلیل اختلال نعوظ باشد.

مردان از چه سنی دچا رمشکل اختلال در نعوظ می شوند؟

مطالعات نشان می دهد که اختلال نعوظ و سن فرد به شدت به هم مربوط اند. کمتر از 2% مردان زیر 40 سال و 4% از 50-40 سالگی، با این مشکل مواجه شده اند. اما در افراد بالای 50 سال، احتمال این مشکل بسیار بالا رفته و 25% افراد 60-50 سال و 40% افراد 70-60 سال را در بر می گیرد.

نحوه ی تشخیص اختلالات در نعوظ

اگر شما به اختلال نعوظ طولانی مدت دچار شده اید، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. اختلال نعوظ موقتی امری عادی می باشد، اما اختلال نعوظ دائم و طولانی مدت می تواند به علت یک مشکل جسمی جدی اتفاق افتاده باشد.

پزشک می تواند با معاینه کامل تمام مشکلات جسمی احتمالی، برای تشخیص دلایل محتمل و ارائه ی درمان مخصوص، اقدام کند. این امر می تواند شامل بررسی بیماری های قلبی و وریدی، دیابت، فشار خون و کلسترول بالا باشد.

آزمایشات، کیفیت جریان خون به آلت تناسلی، همچنین می تواند مشکلات هورمونی مثل کمبود تستسترون که از علل اختلال نعوظ است را بررسی نشان می دهند.

زمانی که شما علت روانی یا جسمی اختلال نعوظ را یافتید، می توانید برای درمان آن  اقدام کنید.

درمان اختلال نعوظ

درمان اختلال نعوظ با مواظبت از قلب و رگ های بدن شما شروع می شود. پزشک به شما علل خطرزا و راه بهبود آنها را گوشزد می کند.

راههای طبیعی درمان اختلال نعوظ

پزشک ممکن است به شما پیشنهاد می دهد که مشکلات روحی خود را حل و فصل کنید. این مشکلات شامل روابط عاطفی، مشکلات استرس زای زندگی، افسردگی و ترس از رابطه جنسی به علت مشکلات سابق در مورد اختلال نعوظ، می باشند.

در حالت کلی درمان اختلال نعوظ یازجمله نعوظ سست یا عدم نعوظ عبارتند از:

دارو و قرص قوی اختلال نعوظ (مسدود کننده های PDE5)

این داروها، جریان خون به آلت تناسلی را افزایش می دهند. این موارد، تنها نمونه های تأیید شده در FDA می باشند:

  • ویاگرا
  • لویترا
  • سیالیز
  • استندرا

برای نتایج بهتر، مردان مبتلا به اختلال نعوظ، از این داروها 1 تا 2 ساعت قبل از رابطه جنسی استفاده می کنند. مصرف این داروها، نیازمند عملکرد عصبی عادی می باشد. این داروها، جریان خون به آلت تناسلی را افزایش داده، و در 70% مردان، مؤثر است. این تأثیر در بیماران مبتلا به دیابت و سرطان، کمتر است.

توجه: اگر از داروهای نیترات برای قلب استفاده می کنید، به هیچ وجه PDE5 مصرف نکنید.

درمان تستسترونی

در موارد خاصی که کمبود تستسترون، علت اختلال نعوظ می باشد، این درمان می تواند در کنار داروهای ذکر شده، به شما کمک کند.

درمان اختلال نعوظ با تزریق آلپروستادیل به مجاری ادراری

در این درمان، مقادیر کوچکی از داروی آلپروستادیل، در مجاری ادراری قرار می گیرد و شما نیاز به تزریق روزانه ندارید. البته، این درمان به خوبی سایر درمان ها جوابگو نیست.

رایج ترین عوارض جانبی این درمان، احساس سوزش درون آلت تناسلی است. اگر نعوظ، بیش از 4 ساعت به طول انجامید، به اورژانس مراجعه کنید.

بیشتر بدانید: عوارض ارضا نشدن چیست؟

رفع اختلال نعوظ با جراحی

رایج ترین جراحی برای درمان اختلال نعوظ، شامل پیوند آلت تناسلی (مصنوعی) است. جراحی وریدی آلت در افراد کهن سالی که به درمان های دارویی پاسخ دهی نداشته اند، پیشنهاد نمی شود. اما پیوند آلت تناسلی، مرحله ی بعدی درمان است. هر چند، این عمل، خطرهایی را به همراه دارد، اما بیشترین نرخ تأثیرگذاری و رضایت را در بین بیماران مشاهده شده است.

آلت مصنوعی، وسیله ای است که درون پوست شما قرار گرفته و آلت سفتی را به شما می دهد. این گزینه، بهترین راه برای داشتن رابطه جنسی طولانی و بدون وقفه می باشد.

پیوند آلت، معمولاً در حالت بیهوشی صورت می گیرد. اگر بیمار دچار عفونت در شریان های ادرار یا پوست باشد، عمل را تا زمان درمان کامل این عفونت، به تعویق می اندازند. اگر بیمار از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کند، باید زیر نطر پزشک، این داروها را تا زمان جراحی و بهبودی متوقف کند.

در بیشتر موارد، تنها یک برش کوچک در محل اتصال آلت به شکم یا بیضه صورت می گیرد. هیچ بافتی خارج نشده و خون زیادی از دست نمی رود. معمولاً بیمار، ساعاتی بعد از جراحی مرخص می شود.

دکتر حسین کرمی فوق تخصص مجاری ادراری و تناسلی و متخصص درمان نعوظ

4/5 - (150 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر A چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید کد رهگیری گم کردم دوباره میپرسم
    ۲۵ سالمه مدتیه دچار بی‌میلی جنسی و ضعف نعوظ شدم .‌‌طوری که راحت تحریک نمیشم
    و نعوظم ضعیفه
    واسه میل جنسی و تحریک پذیری هیجانی
    و نعوظ چه راهی هست به جز ویاگرا و تادالافیل؟
    قبلا تحریک میشدم راحت علاقه داشتم
    لازم به ذکر است دارو های تقویتی گیاهی مصرف میکنم
    حتی سعی داشتم خودمو تحریک کنم بدون نعوظ یا با نعوظ ضعیف ، انزال صورت گرفت
    چی میتونم استفاده کنم آقای دکتر ؟
    چه آزمایش هایی باید انجام بدم؟
    اگه میشه کامل راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      به روانپزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر Mmad سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید،،چند سال پیش زمانی که 18 سالم بود،،چون زود انزالی داشتم انگشت خودم رو زمانی که در نعوظ کامل بود با فشار بین آلتم کردم،،برای اینکه زود ارضا نشم ولی الان با وجودی که چند سالی میگذره الان وقتی تصویری میبینم یا چیزی آلتم نعوظ پیدا نمیکنه و یا به قول معروف راست نمیشه،،و فقط زمانی که با روغن آلتم رو ماساژ میدم به نعوظ میرسه خواستم بدونم راه درمانش چیه یا دارو و یا قرصی هست که بتونه کمکم کنه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      انگشت تون رو کجا کردین؟
    2. تصویر کاربر Mmad سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      بین بیضه
    3. تصویر کاربر Mmad سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      بین بیضه ها
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)
      باید از نزدیک معاینه شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر حسام جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام.ممنون از وقتی که میزارین
    جناب دکتر من 40 سالمه.الان مدت زیادیه قبل رابطه قرص ویزارسین 100میخورم و تا الان مشکلی نبوده.الان دو ماهه حتی با وجود مصرف ویزارسین نعوظم زود از دست می‌ره.راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      دیابت دارید؟
    2. تصویر کاربر حسام جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      خیر
      قند ناشتا من 107بوده
    3. تصویر کاربر حسام جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      خیر.قند ناشتا من 107 بود
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      سونوگرافی آلت با تزریق انجام بشه
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    وقت بخیر اقای پروفسور بنده ۵۳ سالمه غده هیپوفیزم چروکیده شده ودرنتیجه تستسترون به اندازه کافی تولید نمی‌کند و دارای اختلال نعوظ و بی میلی جنسی شده ام و الان حدود یک سال هست که هر ۱۴ روز یک بار آمپول تستسترون ۲۵۰ تزریق میکنم سوال این است آیا درمان دیگری به جای تستسترون درمانی وجود ندارد آیا prp می‌تواند موثر باشد عمل پروتز چطور؟بیماریم هیپوگنادیسم است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ بهمن ۲( 2 ماه پیش)
      پروتز جایگزین هورمون های شما نخواهد بود
  • تصویر کاربر آرش جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 47 مشاهده پرسش
    سلام. ۳۰ ساله, مرد , مجرد.
    چندسالی هست مشکل کمبود میل جنسی و نعوظ کامل رو دارم. تقریبا نعوظ صبح‌گاهی هم نیست. تو این سالها هیچوقت رابطه‌ی جنسی مداومی نداشتم. معمولا خودارضایی میکنم. قبلا برای درمان اضطراب و افسردگی‌ فلوکستین استفاده کردم که حال روحیم بهتر شد ولی اوضاع جنسی رو بدتر هم کرد. در صورت استفاده از سیلدنافیل صرفا نعوظ صورت میگیره و خیلی کم احساس لذت‌بخشی رو تجربه می‌کنم. آزمایش خون و تستستورون مشکلی رو نشون نداد. و اینکه جز یک ماهه گذشته، چندسالی هست ماری‌جوانا مصرف می‌‌کنم. لطفا نظر و توصیه‌تون رو بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 2 ماه پیش)
      در حال حاضر فلوکستین مصرف میکنید؟
    2. تصویر کاربر آرش پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 2 ماه پیش)
      خیر, بیشتر از یک ساله قطع کردم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      عارضه ی مصرف دارو و همینطور ماریجوانا میتونه باشه
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ دی ۲( 2 ماه پیش)
      بهتره ترک کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام ۵۰ ساله بعلت تزریق به الت توسط خودم اندازه گردو سفت شده و باعث عدم نعوظ و خروج منی میباشد من عمل قلب باز و ناراحتی اعصاب هستم چه کنم خیلی نگرانم و تنبل مواد و سیگار هم میکشم ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش)
      باسلام و احترام باید از نزدیک معاینه شوید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من 10روز پیش با یه خانومی معاشقه داشتم ولی دخولی اتفاق نیوفتاد فردای اون روز تب و لرز و گلو درد و عفونت گلو گرفتم که بعدش سفتریاکسون و دگزا زدم یه درصد زیادی بهتر شدم فرداش رفتم دکتر عفونی واسم اموکسی سیلین 500هر 8ساعت دیفین هیدارمین و نوافن تجویز کرد
    الان هیچکدوم از علائم قبل رو ندارم ولی سوزش و تکرر ادرار دارم و حس میکنم نوک آلتم میسوزه و با مصرف بیشتر مایعات بدتر میشه
    دکتر بنظر شما مشکل من چیه؟ دکتر من به تازگی مصرف دوتاستراید رو بعد 5ماه قطع کردم و یه روزه ک آموکسیلین و... مصرف نمیکنم
    1. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      اینم عکس دکتر
    2. تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دکتر اینم بگم تقریبا همون 10روزه که بخاطر رفلاکس معده پنتوپرازول و دومپریدون 10استفاده میکنم ممکنه سوزش و تکرر بخاطر استفاده از این قرصا باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام و احترام آزمایش آنالیز و کشت ادرار انجام شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر آیدا سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    خانم هستم ۲۶ ساله از شهر همدان
    من در کل زندگیم فقط با یک نفر رابطه جنسی داشتم ولی نه رابطه کامل
    باکره هستم
    و چند بار رابطه دهانی بوده
    از آخرین بار دو ماه میگذره
    یک ماه پیش یک ضایعه در قسمت لابیا دیدم
    به متخصص زنان مراجعه کردم
    قرص ایمونیس و پاورفیت و اگاریکاس بمن دادن
    گفت واکسن بزنم و میخواستن نمونه برداری کنن ک گفتن دو هفته صبر کنم ببینم بیشتر میشه یا نه
    الان بعد یک ماه ک خودم رو معاینه کردم
    در قسمت لابیا ک یه ضایع دیده بودم یکم با فاصله چندتا دونه دیگه دیدم که خیلی ریزن و به صورت دو شاخه هستن باید با حالت چراغ قوه نور بندازم و پوستم رو بکشم تا این حالت دوشاخش پیدا بشه
    خیلی نگرانم و با این که باکره هستم و نمیتونم پاپ اسمیر انجام بدم نمی‌دونم داخل واژن ضایعه هست یا نه ، ممکنه باشه؟!
    و از داخل دهان مطمئن نیستم
    بشدت بلاتکلیف و نگرانم
    آیا این عکس ها زگیل هستند ؟!
    ممنونم از کمکتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      با سلام ضایعات سیاه رنگ قویا به نفع زگیل تناسلی میباشند
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام دکتر زگیل است اگر نیست چیه قبلا یه نمونه گرفته بودم پی سی ار منفی شد
    1. تصویر کاربر محمد شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      ا
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      زگیل نیست دوست عزیز
    3. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      دکتر سابقه زگیل هم دارم ببخشید اگر زگیل نیست چی هست
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      اینی که دورش خط کشیدین زگیل نیست اینکه چی هست رو باید به متخصص پوست مراجعه کنید و از نزدیک معاینه و نمونه برداری شوید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هومن پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دکتر
    ۲۲سالمه ,اضافه وزن دارم, حدود پانزده کیلو,سیگاری بودم دوهفته میشه دیگه نمی کشم.
    من به صورت خودسرانه و اطلاعاتی که از اینترنت بدست اوردم تصمیم گرفتم برای ریزش مو دوتاستراید مصرف کنم
    شش ماه روزی یکی نیم میلی گرم مصرف کردم
    الان نه ماه میشه که قطع کردم
    اما بعد از نه ماه
    عوارض هنوز هست مثل
    کمبود شدید میل جنسی
    اختلال نعوظ نه اینکه اصلا نداشته باشم دیگه مثل قبل سفت نیست و احساس در آلت هم خیلی کم شده
    و سریع خود به خود نعوظ رو از دست میده
    دیگه نعوظ صبحگاهی ندارم
    این عوارض تا کی ادامه داره؟
    بنظرتون عوارضش دیگه از بین نمیره و دائمی شده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سه ماه دیگر فرصت بدین
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر