جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تغذیه در دوران کرونا

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

داشتن یک رژیم غذایی سالم در دوران کرونا، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا غذاهایی که در این دوران مصرف می کنیم، روی پیشگیری، مبارزه و بهبودی عفونت ها تأثیر می گذارد. در ادامه مطلب، در رابطه با تغذیه در دوران کرونا بیشتر توضیح خواهیم داد.

با وجود اینکه هیچ غذا یا مکمل غذایی قادر به پیشگیری یا درمان کووید-19 نیست، اما رژیم غذایی سالم برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، بسیار مهم است. تغذیه ی خوب همچنین می تواند احتمال ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مثل چاقی، بیماری قلبی، دیابت و برخی از سرطان ها را کاهش دهد. برای کودکان خردسال یک رژیم غذایی سالم برای تقویت رشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای افراد مسن تر نیز یک رژیم غذایی خوب می تواند به زندگی سالم تر کمک کند.

تغذیه کودکان در کرونا

چند نکته برای تغذیه در دوران کرونا

غذاهای متنوع از جمله میوه ها و سبزیجات مصرف کنید

  • روزانه ترکیبی از غلات کامل مثل گندم، ذرت و برنج، حبوبات (مثل عدس و لوبیا)، مقدار زیادی میوه و سبزیجات و برخی از غذاهای پروتئینی (مثل گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر) مصرف کنید.
  • در صورت امکان از غذاهای سبوس دار مثل ذرت فرآوری نشده، ارزن، جو، گندم و برنج قهوه ای استفاده کنید. این مواد غذایی سرشار از فیبر بوده و می توانند شما را تا مدت زیادی سیر نگه دارند.
  • برای میان وعده نیز می توانید سبزیجات خام، میوه های تازه و آجیل های بدون نمک را انتخاب کنید.

مصرف نمک را محدود کنید

مصرف چربی را کاهش دهید

  • در زمان طبخ غذا، به جای کره و چربی های حیوانی از روغن زیتون، روغن سویا، روغن آفتابگردان یا روغن ذرت استفاده کنید.
  • به طور کلی گوشت سفید (مثل مرغ و ماهی) چربی کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد. در زمان مصرف، چربی های گوشت را جدا کرده و مصرف گوشت های فرآوری شده را محدود کنید.
  • محصولات لبنی کم چرب مصرف کنید.
  • از مصرف غذاهای فرآوری شده، نیمه آماده و سرخ شده که حاوی چربی های ترانس صنعتی هستند خودداری کنید.
  • به جای سرخ کردن غذا بهتر است آن را بخار پز یا آب پز کنید.
پخار پز کردن غذا

مصرف شکر را محدود کنید

به مقدار کافی آب بنوشید

نوشیدن آب کافی برای سلامت بدن بسیار مهم می باشد. هر زمان که توانستید آب بنوشید. آب لوله کشی سالم ترین و ارزان ترین نوشیدنی برای شماست. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های قندی، یک راه حل ساده و ارزان برای محدود کردن مصرف شکر و کالری است.

از مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید

الکل در یک رژیم غذایی سالم جایی ندارد. نوشیدن الکل نه تنها از بدن شما در برابر ویروس کرونا محافظت نمی کند، بلکه خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد. مصرف بیش از حد الکل علاوه بر واکنش کوتاه مدت بدن شما، ممکن است آثار خطرناک بلند مدتی مثل مشکلات کبدی، سرطان، بیماری قلبی و بیماری روانی را در پی داشته باشد.

به نوزادان خود شیر دهید

شیر مادر، ایده آل ترین غذای نوزاد است. شیر مادر غذایی ایمن، سالم و حاوی آنتی بادی هایی است که به پیشگیری از بسیاری از بیماری های رایج کودک کمک می کند. نوزادان در 6 ماه اول زندگی فقط باید با شیر مادر تغذیه شوند. زیرا شیر مادر تمام مواد مغذی و مایعات مورد نیاز بدن کودک را تأمین می کند.

  • بعد از 6 ماهگی شما می توانید در کنار شیر مادر از انواع غذاهای مناسب و کمکی استفاده کنید. شما باید تا 2 سال یا بیشتر به نوزاد خود شیر دهید.

در آخر باید بگوییم هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه کووید-19 از طریق غذا منتقل می شود وجود ندارد. بر اساس یافته ها، ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. با این وجود، همیشه رعایت نکات بهداشتی در زمان خوردن غذا، برای پیشگیری از هرگونه بیماری توصیه شده است.

5 توصیه WHO برای مواد غذایی

  • دست خود را بشویید.
  • غذاهای پخته شده و خام را جدا از هم نگه دارید.
  • غذا را کامل بپزید.
  • مواد غذایی را در دمای مناسب نگهداری کنید.
  • از آب و مواد اولیه تمیز و سالم استفاده کنید.
3.3/5 - (3 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر انتظار چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر عزیز.من خانمی۳۳ساله هستم که به کبدگرید ۲به ۳مبتلا بودم و با درمان و مصرف قرصهای گیاهی تجویز شده توسط پزشک متخصص و اترواستاتین۲۰ ب مدت ۳ماه الان رسیدم به کبد گرید۲متوسط و گفت در حال بهبودی هست کبدت..ولی تو سونی جدید گفتن پل تحتانی کلیه چپ یه کیست ساده کورتیکال به سایز۹م م هست و البته من چون درد پهلو داشتم گفتم برام سونی کلیه هم بنویسه.حالا موندم این کیست خطرناکه؟چکاری باید انجام بدم و چه مراقبت‌هایی داره؟و اینکه من تا حالا اصلا همچین چیزی تجربه نکردم حتی خونوادم هم کسی مبتلا نیست.ممکنه بخاطر مصرف داروهای باشه که برا کبدم استفاده کردم؟خیلی ناراحتم و اینکه برای درد پهلوم چیکار کنم!با این اوصاف اگه باردار بشم مشکلی پیش میاد!!؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۸ آبان ۱( 1 سال پیش)
      با سلام و احترام اگر در سونوگرافی کیست ساده مطرح شده است عامل درد از ان نیست و به هیچ عنوان خطرناک نیست سالیانه از نظر سایز سونو کنید در سایز ۹ میلی بسیار کوچک است اصلا نگران نباشید
  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    باعرض سلام وخسته نباشید؛دکتر من آخرای بارداری هستم ازماه ۵ هر چی رفتم سونو میگن آب دوربچه زیاده این اواخر گفتن که کلیه هاش ورم داره یه دکتر دیگه هم نشون دادم میگه اتساع در دو حالب دیده میشه( با اینکه تکوناش عالیه وزن گیریش هم خوب بوده )خیلی نگرانم به نظر شما بعد از زایمان این مشکل رفع میشه یا نه تورو خدا کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      شدت تورمش چقدره؟
  • تصویر کاربر عیسی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام
    سونوگرافی نشان داد که یک سنگ ۳میلی متری در کلیه راست دارم؛ راه حل و راهنمایی جنابعالی چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      نیاز به جراحی نداره
  • تصویر کاربر زیبا یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    باسلام. بنده ازسال89 دچارسنگ کلیه بودم ابتداکلیه چپم سنگ 2م متری داشت ودراخرین سونوی سال 1400 بهمن ماه کلیه راستم سنگ 2/6 م متری داشتع. ایامجازبه روزه گرفتن هستم . یاخیر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱( 2 سال پیش)
      عکس باز نمیشه مجدد بفرستید
  • تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    باسلام من ازسال ۸۹ تابستانش کلیه چپم درد داشت سونورفتم یه سنگ ۲م م داشت .هر۶ماه سونورو تکرارمیکردم وهیچ روزه نمیگرفتم چون درچندسونوی بعد نشان داددوتا کلیه هام سنگ ریزه داره حتی کلیه راستم وهم سنگ ریزه داره.الان اخرین سونوم متعلق ب بهمن ۱۴۰۰ هست ک براتون فرستادم .نشون داده فقط کلیه راستم سنگ۲/۶ م متری داره .و بقیه سونو ک در محضرشماست .میخواستم بدونم میتونم روزه بگیرم بااین وضع یانه نباید بگیرم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      باید سی تی اسکن انجام بدهند
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان وقتتون بخیر باشه.ببخشید مزاحم وقتتون شدم دکترجان من متاهلم دو سه روزی میشد درد کلیه داشتم سوزش و خارش ادرارشدید داشتم ادرام زرد بود نه رنگ دیگری بعدشم رفتم پیش دکتر عمومی سرنگ نوشت برام درد کلیه ام خوب شد ولی متاسفانه سوزش و خارش ادرام نه. الانم انقدر سوزش و خارش دارم داره میکشه منو چیکار کنم دکترجان ممنون از راهنمایتون؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      1-سلام، بهتر است سونوگرافي كنيد.
  • تصویر کاربر حیدر دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام
    آقای دکتر من حدودا ۳ ماهی هست که درد کیله ام شروع شده رفتم پیش متخصص و دردم رو عنوان کردم سنوگرافی وآزمایش ادار هم دادم و۴ میلی متر سنگ در سمت راست کلیه ام دارم سروم وآمپول وانتی بیوتیک هم مصرف کردم ولی همچنان درد در سمت راستم که کلیه وبیضه ام دارم لطفا راهنمایی ام کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۶ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      2-سلام ،بايد معاينه شويد
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشی میخواستم هزینه عمل pncl رو سوال کنم برای کلیه طرف چپ و آیا جنابعالی قرارداد با بیمه تآمین اجتماعی رو دارید و قبول میکنید ممنون میشم جناب دکتر جواب بفرمائید
    1. تصویر کاربر نیما پنجشنبه ۵ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      با عرض سلام و خسته نباشی میخواستم هزینه عمل pncl رو سوال کنم برای کلیه طرف چپ و آیا جنابعالی قرارداد با بیمه تآمین اجتماعی رو دارید و قبول میکنید ممنون میشم جناب دکتر جواب بفرمائید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      جهت تعین وقت با شماره 02122642744 02122647404 09351142080 هماهنگ کنید هر روز از ساعت ۱۰الی۱۲صبح
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سکینه یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت جناب دکتر
    اقای دکتر مادرم پارسال برج بهمن به تشخیص شما کیست بوسنیاک 3 داشتن که توسط شما مورد عمل جراحی قرار گرفت که شما فرمودید 6 ماه بعد با سی تی اسکن بیاید پیش خودم، که با سی تی اسکن اومدن و شما گفتید همه چی نرماله که برا 6 ماه بعدش دیگه نیازی به سی تی اسکن نیست براش سونوگرافی نوشتید، که دوماه پیش سونو گرافی انجام داد که خدمت شما پیوست شده ، سوالم اینه اقای دکتر با توجه به نتیجه سونوگرافیش ایا نیاز هست سی تی اسکن هم بره یا نیازی نیست؟؟ چون شیش ماه شده ،تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ اسفند ۰( 2 سال پیش)
      یله بهتره سی تی اسکن هم انجام بده
  • تصویر کاربر خانم پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام
    من الان به مدت دو سه ساله ی سنگ ده میلی و یک شن شیش میلی در کلیه ی چپم دارم که به پیشنهاد دکتر دوبار سنگ شکن کردم اما نتیجه ایی نگرفتم و الان تقریبا روزانه در سمت چپم و زیر ناف درد شدیدی دارم که به زیر شکم و ران چپم میزند که با هیچ مسکنی آرام نمیشود با مراجعه به دکترای اورولوژی کرمانشاه دوباره پیشنهاد سنگ شکن دادند و در جواب میگن این درد شدید تنها ناشی از سنگ کلیه نیست
    عکس و سونوگرافی گرفته شده رو خدمت جنابعالی ارسال میکنم لطفا نظرتان رو برام در این باره بگید ، ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      اگر علامتی ندارید نیازی به جراحی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر