جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کلیه درد و کرونا

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و بیماری های مزمن دیگر، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 شدید قرار دارند. افرادی که دیالیز می شوند، سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و مبارزه با عفونت ها برای آن ها سخت تر می شود. گرچه، لازم است بدانید که بیماران کلیوی باید به طور منظم جلسات دیالیز خود را ادامه دهند و مطابق با توصیه های تیم پزشکی خود، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند، باید دارو های ضد دفع (که به دارو های سرکوب کننده ی سیستم ایمنی نیز معروف هستند) مصرف کنند.

این دارو ها، فعالیت سیستم ایمنی بدن را کم می کنند، از این رو مقابله با عفونت ها توسط بدن سخت تر می شود. مصرف منظم این دارو ها، اهمیت زیادی دارد. این افراد همچنین باید به طور مکرر دست های خود را بشویند، بهداشت را رعایت کنند و توصیه های تیم پزشکی خود را دنبال کنند. در ادامه مطلب، ارتباط کلیه درد و کرونا را بیشتر توضیح خواهیم داد.

ویروس کرونا وکلیه ها

چه تحقیقاتی در مورد کووید 19 انجام شده است

کووید 19، یک ویروس جدید است و بنابراین تحقیق روی آن به تازگی شروع شده است. فرضیاتی در رابطه با عوارض برخی از داروهای خاص، برای درمان کووید 19 مطرح شده است. در حقیقت، سازمان های سلامت پیشرو مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) به هیچ وجه توصیه نمی کنند که بیماران برای کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا و یا کم کردن شدت آن، دارو های مصرفی خود را قطع کنند.

چه افرادی در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند

به نظر می رسد که بیماران مسن تر و افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و یا سایر بیماری های مزمن، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونای شدید قرار دارند. اخیراً روی افراد میانسال مبتلا به کووید 19 که به بیماری کلیوی حاد (AKI) دچار شده اند، پژوهشی انجام شده است که نشان می دهد این افراد هیچ بیماری زمینه ای ندارند. این شرایط را با درمان مناسب از جمله دیالیز می توان کنترل کرد. اگر احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا در شما بیشتر است، باید نکات زیر را رعایت کنید:

اگر شما دیالیز می شوید، لطفاً به یاد داشته باشید که نباید جلسات درمانی خود را از دست دهید. اگر احساس کسالت می کنید، یا هرگونه سؤالی دارید با مرکز پزشکی خود تماس بگیرید.

استفاده از ماسک به چه صورت است

  • در فضاهای بسته و باز، از ماسک استفاده کنید.
  • برای کمک به قطع شیوع ویروس کرونا، از ماسک های 2 یا چند لایه استفاده کنید.
  • ماسک باید بینی، دهان و زیر چانه شما را به طور کامل بپوشاند.
  • مطمئن شوید که ماسک به خوبی روی اطراف صورت شما قرار می گیرد.
  • در آب و هوای سرد، ماسک خود را زیر شال، ماسک اسکی یا کلاه ایمنی بپوشید.
  • در صورت خیس شدن ماسک خود از رطوب تنفس یا برف و باران، ماسک اضافه همراه خود داشته باشید.
استفاده از ماسک به چه صورت است؟

بیماری هایی که بر کلیه تأثیر می گذارند

بیماری های خود ایمنی

با بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی خود بدن، به سلولها، بافت ها و اندام های بدن حمله می کند. بسیاری از این بیماری ها مانند lgA و لوپوس نیز می توانند به کلیه ها حمله کنند و به آن آسیب برسانند. افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی، ممکن است به مصرف دارو های سرکوب کننده ی ایمنی خاصی نیاز داشته باشند (بسته به نوع بیماری و عوامل دیگر).

بیماری های زمینه ای

افرادی که تحت پیوند کلیه قرار گرفته اند یا دیالیز می شوند، ممکن است بیماری های زمینه ای دیگری نیز داشته باشند.

برخی از این بیماری ها عبارتند از:

آسیب کلیوی حاد (AKI)

بیماران کووید 19 در خطر آسیب کلیوی حاد قرار دارند. یک گزارش جامع جدید نشان می دهد که بیماران بستری شده بعلت بیماری کرونا، در معرض خطر آسیب کلیوی حاد قرار دارند، که می تواند منجر به بیماری جدی کلیوی، دیالیز و حتی مرگ شود. با بررسی انجام شده روی بیماران مبتلا به کویید 19 که بین 11 مارس و 26 آوریل بستری شده بودند، مشخص شد که میزان آسیب های کلیوی حاد در این بیماران، دو برابر بیماران غیرکرونایی بستری شده در همان تاریخ بود. آسیب کلیوی حاد یکی از نشانگرهای عفونت کووید 19 شدید می باشد و میزان مرگ و میر در این بیماران بیشتر است.

تأثیرات مختلف کووید 19 که منجر به آسیب های کلیوی حاد می شوند، آسیب لوله کلیه (نکروز لوله ای حاد) همراه با شوک سپتیک، میکروالتهاب، افزایش لخته شدن خون و احتمال عفونت مستقیم کلیه هستند. اکثر بیماران مبتلا به آسیب کلیوی حاد مرتبط با بیماری کووید 19 که بهبود پیدا کرده اند، ممکن است پس از ترخیص از بیمارستان هنوز مقداری عفونت کلیه داشته باشند.

عفونت کلیه

به بیمارانی که به آسیب کلیوی حاد ناشی از بیماری کووید 19 دچار بوده اند و بهبود پیدا کرده اند، توصیه می شود به طور منظم به پزشک کلیه مراجعه کنند، زیرا احتمال بروز بیماری کلیوی مزمن در آنها نسبت به افراد دیگر بیشتر است. همچنین بیماران مبتلا به کووید 19 که دچار آسیب کلیوی حاد نشده اند، اما در ادرار آنها خون و یا پروتئین مشاهده شده، باید تحت نظر باشند، زیرا این افراد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی و مزمن قرار دارند. 

کووید 19 با بیماری کلیوی چه ارتباطی دارد

در رابطه با ارتباط کلیه درد و کرونا باید گفت که آسیب کلیوی حاد، که نارسایی کلیوی حاد (ARF) نیز نامیده می شود، همان بیماری کلیوی مزمن (CDK) که در نهایت منجر به نارسایی کلیوی مزمن (CKF) می شود، نیست. نه بیماری CKD و نه CKF بیماری های قابل درمانی نیستند. مشاهده پروتئین و یا خون در آزمایشهای ادرار یکی از علائم اولیه درگیری کلیوی در بیماران مبتلا به کووید 19 می باشد.

برای انجام آزمایش خون چه باید کرد

برای انجام آزمایشات خون منظم، با مراقب بهداشت خود تماس بگیرید تا آزمایش خود را به عقب بیاندازید. اگر پزشک شما احساس کند که انجام این آزمایش ضروری است، با آزمایشگاه تماس بگیرید تا در صورت امکان آزمایش شما را در خانه انجام دهند. اگر آزمایش شما را نمی توان به تعویق انداخت یا در خانه انجام داد، شما باید بدانید که تمام اقدامات احتیاطی برای حفظ سلامتی شما انجام می شود.

بیمارستان ها، آزمایشگاهها، مطب پزشکان و مراکز دیالیز، بیماران و کارکنان را برای مشاهده علائم بیماری کووید 19 غربالگری می کنند. اگر فردی مشکوک به بیماری کرونا باشد، از دیگر افراد سالم جداسازی می شود. 

انجام آزمایش خون

آیا کمبود دارو وجود دارد

از آنجا که افراد مبتلا به بیماری کلیوی، برای ادامه ی حیات به دارو وابسته هستند، باید بدانند که برخی از دارو ها ممکن است بعلت بیماری کرونا دچار کمبود شوند. دقیقاً مشخص نیست که چه داروهایی تحت تأثیر همه گیری بیماری کرونا قرار می گیرند، اما بهتر است نترسید. انبار کردن دارو به مقدار زیاد، فقط به روند قحطی دارو سرعت می بخشد.

مصرف دارو های فشار خون به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE ها) و مسدود کننده گیرنده ی آنژیوتانسین (ARBها) نباید متوقف شود. بیمارانی که تحت پیوند کلیه قرار گرفته اند، نباید مصرف سرکوب کننده های ایمنی را قطع کنند یا دوز مصرفی خود را کاهش دهند.

رعایت رژیم غذایی مناسب برای کلیه ها

برنامه غذایی شما باید حاوی مواد غذایی زیر باشد:

میوه (3-2 وعده در روز)

  • از میوه های کمپوتی با شکر افزودنی استفاده نکنید.
  • میوه خشک
  • آب میوه

سبزیجات (3-2 وعده در روز)

  • از سبزیجات کنسروی استفاده نکنید.

پروتئین

  • گوشت کنسروی کم سدیم
  • ماهی تون
  • ماهی سالمون
  • گوشت گوسفند
  • ماهی
  • لوبیا و نخود خشک
  • لوبیاهای کنسروی
  • کره بادام زمینی
  • آجیل بدون نمک

لبنیات (3-2 فنجان در روز)

غلات

چربی ها

  • کره بدون نمک
  • سس مایونز کم سدیم
  • روغن سالاد یا پخت و پز

شیرینیجات

دیگر موارد

  • سوپ های کم نمک
  • عسل
  • ژله
  • مربا

توصیه هایی برای کاهش خطر بیماری کووید 19

نکات پیشگیرانه

برای در امان بودن از بیماری کرونا و کاهش احتمال ابتلا به این بیماری، رعایت برخی از نکات احتیاطی بسیار ضروری است. زمانی که از خانه بیرون می روید، ماسک زدن را فراموش نکنید. فاصله خود را با افراد دیگر حفظ کنید. دست های خود را به طور مرتب بشویید و اگر هیچ ماده شوینده ای در اطراف شما نباشد، از ژل ضدعفونی کننده دست استفاده کنید. از دست زدن به چشم ها، دهان و بینی خود خودداری کنید. سعی کنید همیشه وسایلی مانند ماسک، ژل ضدعفونی کننده دست و دستکش یکبار مصرف همراه داشته باشید.


دکتر کرمی متخصص زگیل تناسلی در تهران

Rate this post

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام
    دکتر حسن پور هستم، متخصص زنان
    17 دی با کولیک شدید سونوگرافی شدم و متوجه شدم سنگ 5 م‌م در uvj چپ دارم
    که 24 دی نیز در همان مکان و هیدرونفروز خفیف داشتم
    البته یه سنگ 4 در کالیس میانی کلیه راست و یک 25 در کالیس تحتانی کلیه چپ دارم
    ارولوژیست محترم در تاریخ 24 م گفتن تامسولوسین و تیازید استفاده کنم و یک‌ هفته صبر کنم که فردا یک هفته به اتمام میرسه
    هیچ علائمی ندارم
    تا چه زمانی میشه درمان انتظاری داشت؟
    و میشه tul کرد الان یا نه؟
    با توجه به اینکه من دو هفته ی دیگه باید به محل طرحم برگردم و دسترسی به ارولوژیست هم ندارم
    سپاسگذارم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      سلام بهترین انتخاب تصویربرداری برای سنگ بخصوص حالب سی تی اسکن شکم لگن بدون کنتراست است یک سی تی اسکن انجام دهید به احتمال زیاد سنگ حالب دفع شده برای سنگ های داخل کلیه عکس ریپورت سی تی را بفرستید تصمیم گیری کنیم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سلام ارادت ...من حدود ۳ ماه پیش سنگ کلیه داشتم رفتم دکتر سونو نوشت ۱۲ میل سنگ در حالب کلیه چپ بود بهم قزص سیستون و بی لیتورکس تجویز کزدن من بعد استفاده ۲ ماه رفتم سیتی اسکن از شکم و لگن که پیوست شده اندازه سنگم ۶ میلیمتر زده ...الان چی کار باید کنم استفاده از قرص یا امپولی برای دفع میتونم استفاده کنم که زیر عمل نرم یا اینکه باید لیزر برون اندامی یا tul که داخل سایتتون هست انجام بدم ممنون میشم راهنماییم کنید ...سلامت و تندرست باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نیاز به انجام TUL دارید
  • تصویر کاربر جبار شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام
    من یک سنگ ۲۲میلیمتری دارم که از کلیه وخارج ودرابتدای حالب است جنس سنگ کلسیم اگزالات
    بهترین گزینه درمان چیست؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)
      مصرف مایعات فراوان
  • تصویر کاربر مرادزاده سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1133 مشاهده پرسش
    جناب اقای دکترکرمی، با سلام و عرض ادب:، بنده ساکن اسلامشهر بوده و جسارتا دختر 7 ساله بنده دچار درد حالب گردیده، که بعضا همکاران حضرتعالی اسلامشهر به مادرزادی بودن موضوع اشاره و راهکار فعلی را سوند زدن مجرای ادرار بیان نموده اند. از شما عاجزانه خواهشمندم مدارک ارسالی را مشاهده و اعلام نظر فرمایید. ضمن انکه در صورتیکه نیاز به ویزیت باشد، بفرمایید خدمت برسیم . خدا بشما و خانواده محترم سلامتی عنایت فرمایید. با تشکر و یاحق
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      باید اسکن هسته ای انجام بده
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      و عملکرد کلیه بررسی بشه
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ آذر ۰( 2 سال پیش)
      و بعدش نیاز به جراحی هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۶ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    باسلام آقای دکتر چندروزی میشه که احساس میکنم یه چیز غضروف مانند روی آلت تناسلیم وجود داره که هنگام نعوظ هم وجود مثل یه تیکه استخوان میمونه که بالای آلتم هستش نزدیک کلاهک آلت هیچ دردی هم نداره لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      احتمال پیرونی است
    2. تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۶ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باتشکر ازشما آقای دکتر الان باید چکارکنم ؟خطرناکه؟لطفا راهنماییم کنید!!!!!
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر