جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نایب جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    مرد58 ساله هستم بیش از یکسال دچار بی اختیاری وتکرر ادار هستم پزشک متخصص دونوبت قرص امنیک 04 ویورونیاسین مصرف کردم وبعدازاتمام دارو مشکلم ادامه دارد ضمنا پروستاتم خوش خیم است راهنمایی بفرمایید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      حتما باید نوار مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر نجفعلی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سن بیمار 72ساله می باشد. سابقه سکته قلبی و مغزی و همچنین جراحی قلب باز انجام دادند.سال 93مشکل پروستات ایشان شروع شده و شهریور ماه psaایشان 5.1 و ابعاد پروستات 40*47*48میلیمتر و حجم آن 475 سیسی است. یک کیست به قطر 26*28میلیمتر در نیمه فوقانی کلیه راست،سمت لترال دیده میشود.سیستم پیلوکالیسیل در سمت چپ متسع است.حالب در سرتاسر مسیرش متسع است. جدارمثانه کمی ضخیم و نامنظم است. یک توده اکوکمپلکس به ابعاد 33*27میلیمتر در پایین - عقب و چپ مثانه دیده میشود که قاعدتاtccاست. سیستوسکوپی و بیوپسی برای تایید ان ضروری است. جدار مثانه درگیر است. بیمار بهمراه ادارش خونریزی دارد. رنگ بیمار زرد و بیحال است. لخته های خون با راه رفتن بیمار گاها به بیرون ریخته میشود. دکتر های کرج ،امکان جراحی ندادند. با این شرح حال آیا امکان خارج کردن توده پروستا ت وجود دارد؟ چه شیوه درمانی برای این بیمار توصیه میکنین؟ (بیمار تریاک و سیگار مصرف میکند.بیمه بیمار خدمات درمانی از نوع ایرانیان است.)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر قلب اجازه ندهد کاری نمیتوان کرد
  • تصویر کاربر احمدی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    روی التم یه سری لکه های تقریبا سفید رنگ ویا قهوه ای روشن دراومده بدون خارش ودرد میخاستم بدونم بیشتر میشن یا خطرناکه.تقریبا مال 2وسالی هست اوایل فکر کردم خشکی بی محلی کردم ولی الان نگرانش شدم. وسط الت هستش فک صاف هستن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      از نظر زگيل ازمايش دهيد
  • تصویر کاربر شجاعی چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام هفته 23 بارداریم وقتی رو توالت فرنگی میشینم یه چیزی مث توپ کوچولو تو سوراخ واژنمه رفتم دکتر زنان گف مال پردته آیا راست گفته؟مگه پرده گوشتی دایره ای داریم؟تورو خدا کامل جوابم بدین سریع قبلی فقط گفتین فعلا اقدامی لازم نیست با اینکه کلی سوال پرسیده بودم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر سید شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 5652 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر کرمی
    درد در ناحیه زیر دل داشتم به خصوص موقع ادرار. اکوی غیر هوموژن پروستات در سونوگرافی گزارش شد و پروستات 38*40*44 یا حجم 37 سی سی
    آزمایش پی اس آ 0/3 بود تشخیص دکتر التهاب و آنتی بیوتیک سیپروتد 500 تجویز شد لطفا بفرمایید غیرهوموژن بودن من را نگران کرده آیا اگر التهاب باشد مجدد هوموژن میشود؟ چه کاری باید بکنم. 45 ساله

    تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      با توجه به سن درمان نميخواهد
  • تصویر کاربر دانیال شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر. بنده یک ماه پیش مطب قلهک خدمت رسیدم بابت واریکوسل که فرمودید نیاز به عمل فعلا نداری.
    همون روزی که شما تصادف کردید به قدری مطب شلوغ بود که یادم رفت مشکل دیگرم را بازگو کنم
    در آزمایش ادرارم خون مشاهده شده blood= trace و R.B.C=2-5
    کلیه و مثانه در سونوگرافی سالم بوده ولی PSA=1.7 ng/ml
    و در سونوگرافی پروستات به حجم ۳۳ سی سی مشاهده شد و pvr=72cc
    من ۲۸ ساله هستم آیا پروستاتیت شدم؟ و آیا خون در ادرارم به همین دلیل است؟ الان چه کنم دکتر دوباره بیام مطب؟ ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سونو سالم است با توجه به سنتان جاي نگراني نيست
  • تصویر کاربر مجتبی چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید جناب دکتر

    پدر بنده 64 سال دارن، حدود 2 سال هست که قرص تامسولوسین مصرف می کنن، حدود یه ماه پیش سونو دادن اندازه پروستاتشون حدود 60 سی سی هست ولی شکر خدا هیچ مشکلی از جهت دفع ادرار و دیگر عوارض پروستات ندارن.

    طی انجام آزمایش های دوره ای مقدار PSA ایشون 8.4 بود که پس از یک ماه آزمایش مجدد دادن رسید به 7.15. دکترشون یه قرص برای رفع عفونت های ادراری بهشون دادن و گفتن بالارفتن PSA لزوما فقط به بدخیمی پروستات ربط نداره

    قرار شد بعد مصرف قرص دوباره آزمایش بدن که امروز دادن و PSA هست 7.10

    حالا یه درخواست Free PSA هم دادیم که جوابش هنوز آماده نشده.

    می شه لطف بفرمایید نظر اولیتون رو بفرمایید ؟

    میشه پروستات بدخیم باشه اما دفع ادرار مشکلی نداشته باشه و عوارض پروستات که مربوط به دفع ادرار می شه مشاهده نشه ؟

    تشکر و خدا قوت بابت این مشاورهای اینترنتی

    مجتبی کیخا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام تكرار كنيد اگر باز بالا باشد بايد نمونه برداري پروستات كنيد
    2. تصویر کاربر مجتبی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      تشکر و سپاس

      می بخشید جناب دکتر اینکه در طول این یک ماه و خورده ای مقدار PSA سیر سعودی نداشته خودش جای امیدواری هست که بدخیم نشده باشه ؟

      و اینکه این مقدار psa برای کسانی که مثل پدر بنده بزرگی پروستات خوش خیم دارن طبیعی هست یا بالا ؟

      میبخشید
      تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      پي گيري ٣ماه بعد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 653 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    من 33 سال سن دارم و از حدود 3 هفته پیش در ناخیه پلهو و پایین مثانه احساس فشار و ناراحتی می کردم. به دکتر مراجعه کردم و برای من آزمایش و سونوگرافی نوشتن.
    تا زمانی که جواب آزمایشم حاضر بشه یه حالت دیگه که مثل سوزش در ناحیه مقعد و احساس گرما در ناحیه بیضه به من اضافه شد و سوزش پس از ادرار و انزال هم در این چند روز کم و زیاد میشد حتی جوری که بعضی روزها اصلا سوزش نداشتم و فرداش دوباره تکرار میشد و در این چند روز اصلا تکرر ادرار نداشتم و خودم هم میتونم کنترل کنم و برای ادرار کردن هم هیچ زوری نمی زنم. در ضمن اقای دکتر من متاهل هستم و پس از انزال هم این سوزش تکرار میشه. و این حس سوزش بیشتر در سر آلت نتاسلیم احساس میشه و حس داغ شدن در ناحیه وسط بیضه تا مقعد جوری که انگار ملتهب هستش
    جواب آزمایش و سونوگرافیم رو گرفتم گفتم خدمت شما ارسال کنم میخواستم بدونم با توجه به توضیحات و آزمایش ها مشکل خاصی وجود داره؟
    آقای دکتر واقعا این حس کلافم کرده و باعث ایجاد استرس برام شده.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ شهریور ۹۶( 6 سال پیش)
      همه اينها عصبي است ودرمان فقط بيخيالي وعدم پي گيري
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من 65 سال سن دارد. دو سونوگرافی آخر ایشان به همراه آزمایش خون به پیوست خدمتتان ارائه شده است. دکتر ایشان توصیه کردند بهتر است در حال حاضر که توانایی جسمی دارید عمل پروستات به روش لیزر انجام شود. از شما خواهشمند است نظر خود را با توجه به شرایط ایشان اعلام بفرمایید که آیا با توجه به شرایط انجام این عمل ضروری است یا خیر؟
    1. تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام
      آقای دکتر لطفا پاسخ سوال منو بدهید
      با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام. چند روز قبل برای اولین بار دچار تکرر ادرار وسوزش شدم در سن 42 سالگی به پزشک مراجعه کردم آزمایش وسونو نوشت انجام دادم عفونتی نداشتم فقط سایز پروستاتم شده 32 سی سی دکتر ترسوندتم و گفت احتمال سرطان وداروی پنتوپرازول وافلوکساسین 300 وامنیک 0.4 میلی کرم وفینتو پروست نوشته وگفته باید نمونه برداری هم بشوم .چکار باید بکنم آیا تشخیصش درست است .ممنون آیا داروها رو استفاده کنم یا راه دیگری دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر