جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هومن چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام. بنده تكرر ادرار گرفتم وبعد از چند وقت سوزش در كلاهك آلت تناسلي. ولي هيچوقت سوزش در حالت ادرار نداشتم. يكبار با تزريق دوتا امپول سفتراكس تا دوهفته خوب شدم ولي مجددا دوباره شروع به سوزش كرد . سونوگرافي و اسكن و سيستوسكوپي هم انجام دادم كه همه چي نرمال بوده. در آزمايش ادرارم خون و گلبول سفيد و قرمز هستش.ولي تو سيستوسكوپي هيچ خوني در هيچ جا ديده نشو همه نرمال بود. دكتر اين دفعه بهم ١٠ تا ولوفلوكساسين 5٠٠ داد روزي يك عدد و فنازومكس روزي دوتا.ويسول 5 هم داد كه بخاطر شكم درد نتونستم بخورم. امروز بعد از يك هفته احساس لرزش در سر آلت تناسلي دارم. و كمي سوزش. در ضمن ازمايشpsa هم چندوقت پيش انجام دادم كه دكتر بهم ويتامين e وردجينسينگ دادو اسنترا. علت خون و rbc و wbc در ادرارم مشخص نميشه و همچنين سوزش گه گداري كه مياد سراغم. البته قبلا سوزش و خارش در ناحيه معقد داشتم كه با مبندازول تحت درمان بودم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من شما سالمید ونیاز به درمان ندارید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من یه جوون ۲۱ ساله هستم دچار التهاب پروستات شدم تقریبا علائمم رفع شده اما یه مشکل دارم ..من هنگام تحریک بین مقعد تا بیضه ها یه چیزی باد میکنه که دست میزنم درد التهابی داره نمیدونم چیه وقتی که تحریک ازبین میره و به حالت عادی برمیگردم اون قسمت که باد شده مثل توپ هم بادش میخوابه و برمیگرده به حالت اولیه..میشه توضیح بدید چیه؟ خواهش میکنم دقیق بهم بگید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من شما مشکلی ندارید اهمیت ندهید
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      آقای دکتر مرسی از پاسختون فقط بگید از ناحیه مقعد تا بیضه باد میکنه هنگام تحریک برای چیه؟ خواهش میکنم میترسم خیلی
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۲۶ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      وقتیم که باد میکنه دست میزنم درد میگیره اون قسمت
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      گفتمنگران نباش
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام
    فرمودید من از پی گیری این بیماری نتیجه نمیگیرم یعنی اگر خود شما هم سیستوکوپی می کردید همین نظر رو داشتید نتیجه نمی گیرم یعنی چی من منظورتان را متوجه نشدم خواهشن کمی توضیح دهید من الان حدود 37 سالمه 2 تا بچه دارم اگر عفونت مجاری ادراری هست خوب با نتی بیوتیک باید حل بشه تو رو خدا کمی توضیح دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      یعنی ته این شکایت شما هیچ مرضی نیست که درمان شود
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت پروفسور کرمی بنده 55 سال هست شب در زمستان دوبار جهت ادرار ازخواب بیدار میشم دکتر دفتم فینافید داد اصلا به من نساخت مجدد رفتم امنیک داد باز نساخت مجدد رفتم دکتر گفت حساسیت مثانه داری پرازسین داد خوب بود وبا توجه به اینکه قرص فشار میخوردم فشا ر افتادضمن سونوگرافی استاندارد بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      همان را مصرف کنید
  • تصویر کاربر سولماز جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام پدر من 64 سالشونه براي چكاپ سألانه آزمايش دادن همه چي نرمال بود نه كم خوني نه عفونت نه آنزيم كبدي بالا. ولي psa 10,9 بود كه بعد از مصرف سيپرو و امنيك ٨ شد و psaFree :996 هست هيچ علايمي هم نداشتن. ولي بعد از مصرف اين دوتا قرص شب ها ٢-٣ بار دستشويي ميرن. ميخواستم نظرتون رو بگيد آيا بايد نمونه برداري بشن؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نمونه برداری از پروستات کنید فیل من در drkarami.comرا ببینید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر اسمعیل شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پدر بنده 63 سال سن دارن یک سری آزمایش و سونوگرافی انجام شده میخواستم شما هم نظری بفرمایید که آیا جای نگرانی هست یا خیر .
    آزمایش ها :
    PSA (Total) : 0.6 || PSA (Free) : 0.3 || F.PSA T.PSA : 0.50
    سونوگرافی :
    Prostate has normal size ( vol : 33 cc ) with central bulging, heterogeneous , calcified parenchymal echo, lobulated sharp border without evidence of mass lesion.
    سونوگرافی در مورد مثانه نشون داده که 30cc ادرار تو مثانه باقی می‌مونه؟ آیا این جای نگرانی هست؟
    urinary bladder is normally distended shows coarse echo , increased wall thickness ( 5mm) without stone or mass .
    Full bladder : 300 cc
    Residual volume : 30 cc

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من همه عالی است
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلم دکتر
    مدت 15 سال که احساس اینو داشتم که بعد از ادرار و خرو ج منی مقداری در مجرا مونده همراه بات سوزش که متاسفانه فقط دسخوش تشخیص اشتباه شدم و تا اینکه یکسال متوجه شدم که پروستات بنده متورم شده و بصرعت انتی بیوتیک را شروع کردم ولی هیچ بهبودی حاصل نشده و هچنان تکرره ادرار و درد پشت پاها و جدیدا تاثیرات کپسولهایی مثل تاوانکس سیپرو ازیترو . و.... غیره را در بدن احساس میکنم تا ماساژ پروستات رو انجام دادم حتی 4 روز از سیفتریا داخل سرم استفاده کردم ولی همچنان درگیرم لطف کنین منو راهنمایی کنین چون معده من نصبت به انتی بوتیک ها عکس العمل نشون میده تو این یکسال و داعما بهم ریختصدر حال حاضر تکرر ادرار و یه لیوان اب بخورم باید برم دسشویی اگر نرم درد خیلی زیاد در ناحیه کمر دارم ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد تست اروديناميك بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر بردیا یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دکتر پدربزرگ من 77 ساله جراحي پروستات باز انجام داده و دو هفته بعد از ترخيص سوندش رو خارج کرده و الان دچار بي اختياري ادراري شده خواستم ببينم طبيعي هست يا خير و
    چيکار بايد براش بکنيم.؟...نتيجه سونو قبل از جراحي و نمونه پروستات رو هم براتون ارسال ميکنم لطفا نتیجه نمونه پروستات رو هم بفرمایید چطور هست؟
    خيلي ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر بردیا شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید آقای دکتر جواب نمونه پروستات رو هم فرستادم که جوابش رو میخواستم لطفا
    3. تصویر کاربر بردیا شنبه ۱۷ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنون از پاسختون جواب نمونه پروستات رو هم فرستاده بودم که نتیجه اش رو میخواستم بدونم لطفا
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سرطانی نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام اقایی 37 ساله هستم .حدود 20 روزی میشود که با علاءم بزرگی پروستات . درد جزیی در مثانه و کم امدن ادرار روبرو هستم 6 ماه پیش سنگ کلیه داشتم که پس از دو مرحله سونو گرافی مشخص شد که دفع شده است مراجه به دکتر داشته و ازمایشات ادرار و خون داده ام . در صورت خدمت رسیدن در مطب موارد مورد نیاز از جمله سونو گرافی یا ازمایشات خاصی اگر نیاز است لطفا بفرمایید تا در هنگام مراجعه مشکلی نباشد وممنون از مطالب سایتتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      اگر دفع شده نیاز به مراجعه نیست
  • تصویر کاربر مصطفی یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام چند وقته مشکل ادرار و درد لگن و کشاله ران و درد پرینه دارم به دکتر رفتم سونو فرستاد کلیه ها و مثانه نرمال بود پروستات فقط بزرگ بود 31 سی سی اختمال به پروستاتیت باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر