جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    با سلام بنده ۲۴سال سن دارم و میزان psa در آزمایش ۴.(چهار دهم) و درصد free psa هشت درصد بود. در سونوگرافی اندازه پروستات ۱۹cc و عبارت mild heterogeneous نوشته شده. میخواستم بدونم با توجه به نتایج آزمایش احتمال ابتلا به سرطان یا التهاب پروستات وجود دارد؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر همه چیز کاملا طبیعی هست از ۴۰ سالگی سالانه psa چک شود
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما اقای دکتر بنده 19سالمه واز روی نادانی به مدت یکسالی دچار خودارضای هستم حدود 5ماهی میشود وقتی که ادرار را تخلیه می کنم در ابتدا فشار ان خیلی زیاد است بدون هیچ ناراحتی ادرار را تخلیه میکنم امادر اخر چند قطره باقی می ماند که با فشار خارج نمیشود که باید ان رابا دست خارج کنم وگرنه موقع بلندشدن وراه رفتن خارج میشود وبعد از ان احساس تخلیه کامل وراحتی مثل گذشته را ندارم که در بعضی مواقع با گذشت چند دقیقه خوب میشوم ودر مواقعی چنین احساسی ندارم ولی ناگهان بعد از نیم ساعتی به وجود می اید وتا این مدت دچار کمردرد هستم نه زیاد به طوری که در خوابیدن ان را احساس میکنم ایا دچار التهاب پروستات شدم یک هفته ای است وقتی که فهمیدم این مشکلات ریشه در ان دارد برای همیشه ان را ترک کردم با توجه به اینکه ساکن شهرستان هستم وتوانایی مراجعه به خدمت شما را ندارم باور کنید که هرروز حسرت ان روزایی نادانی را میخورم لطفا در این باره کمکم کنید با تشکر فراوان از پاسخ شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، اون عادت رو حتما ترک کنید، استبرا انجام بشه مشکلی نیست
  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    پدر من 70سالشه و سرطان پروستات داره.psa88
    در ضمن تو سونوگرافی شکم و لگن ام جایی رو درگیر نکرده.
    حتی تو اسکن استخوان هم چیزی نبود.
    دکترشون فرستادن پیش متخصص رادیوتراپی و ایشونم فرمودن ک باید پت اسکن بشه پدرم.
    اقای دکتر نظر شما رو خواستم بدونم.
    در ضمن جواب نمونه برداری رو فرستادم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر احسان دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید و با تبریک سال نو

    پسر مجرد 31 ساله ای هستم که 10 روزه درد خفیف در ناحیه بیضه سمت چپ و سوزش در نوک آلت تناسلی پس ادرار دارم که این سوزش پس از چند ساعت از بین می‌رود. یک هفته است که در ناحیه زیر شکم سمت چپ هم احساس درد دارم که ب هی روزها همراه با یبوست میباشد.
    به پزشک عمومی مراجعه کردم و ایشان برای من کلاریترمایسین 500 تجویز کرد. بعد از دو روز مشکل سوزش بر طرف شد اما دوباره بازگشت.
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که برای بهبود چه کاری انجام دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      كشت ادرار بدهيد
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      بعد از تعطيلات فعلا دارو را ادامه دهيد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با درود و ادب و احترام
    بنده 26 ساله هستم و حدود یک سال یا بیشتر یا کمتر بنده تکرر ادرار دارم به گونه ای که به محضی که دفع ادرارم تمام میشود احساسی دارم که ادرار در نوک الت تناسلی بنده دوباره وجود دارم و زمانی که فشار میارم یه مقدار دیگه ادرار خارج میشه و صبحها ساعت 7 و 8 از شدت ادرار بیدار میشوم.
    میخواستم ببینم تکرر ادرار دلیلش چیه هستش اقای دکتر ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر عماد جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید سن من 68 سال است . 6 سال است مبتلا به پروستات می باشم دکتر تجویز پروتارال 5 نموده بود .6ماه قبل انسداد ادرار پیداکردم 10 روز سوند داشتم از6ماه قبل تا اکنون فیناستراید5 و پروتارال مصرف می کنم . نتیجه سونوگرافی جدید به پیوست تقدیم میگردد. میتوانم فیناستراید را قطع کنم ؟ چون عوارضی داره. جایگزین داره ؟ ببخشید ساکن مشهدم نمی تونم حضوری خدمت برسم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر باشه
    آقایی هستم 40 ساله که در تیر ماه سال 97 سنگ 8 میل رو از طریق عمل tul از لوله حالب چپ خارج کردم و یک ماه بعد استند دبل جی خارج شد بعد از گذشت پنج ماه در اوایل اسفند 97 متوجه دو شاخه شدن ادرار و اندکی کاهش فشار شدم بلافاصله آزمایش ادرار دارم که blood=trace بود اما در سونوگرافی و سی تی اسکن چیزی نشون داده نشد یک ماه بعد مجددا آزمایش دادم و همان نتیجه قبلی و بازهم سونو چیزی نشون نداد به پزشک ارولوژی مراجعه کردم گفتند از پروستات هست حدود دوماه تحت درمان دارویی بودم و از خرداد ماه امسال تا همین الان بیش از دوازده آزمایش ادرار و دوازده مرتبه سونوگرافی در جاهای مختلف انجام دادم که تمامی نتایج حاکی از این موضوع هست که دیگر نه از هماچوری خبری هست و نه از مشکل دیگری البته در دوتا سونوگرافی یکبار باقیمانده ادرار 40 و یکبار 20 سی سی بود که در هر دوبار من در بازه زمانی قبل از سونو حجم زیادی آب خورده بودم و بعد از تخلیه مثانه چند دقیقه ای معطل شدم برای انجام سونو و خودم تصورم بر این است که اینها بیشتر ادراره تولید شده بوده تا باقیمانده علی ایحال بنده تقریبا هیچگاه مشکل سوزش ادرار نداشتم و الان هم هفت ماهی هست که هماچوری ندارم منتها دلیل پیگیری بنده یکی گاها دوشاخه شدن ادرار ، گاها خروج کج ادرار، درد و یا سوزش در پشت بیضه و درد و سوزش در اطراف مقعد و یا گاها درد در استخوان های لگنی و درد آخرین استخوان کمرم هست البته دردها اکثرا قابل تحمل است و شدید نیست آزمایش سیتولوژی هم دادم سه مرحله ای که خدارو شکر اوکی بوده،ضمنا تاکنون سه بار در طول یکسال آزمایش psa انجام دادم که در هر سه مرتبه آزمایش در حدود 0.6 بوده و در دومرتبه نیز free psa آزمایش دادم که یکبار 0.4 و یکبار نیز 0.2 بوده است جناب دکتر این موضوع به شدت روح و روان بنده رو تحت تاثیر قرارداده و زندگیم دچار مشکل شده لطفا راهنمایی بفرمایید ممنون از لطف و بزگواریتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      این ازمایشات اصلا جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر نادری چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    مدت 5 ماهه با تشخیص عفونت پروستات نزد دکتر حسن زاده در تبریز مشغول درمان هستم0علایم اولیه:کاهش حجم ادرار-تکرر ادرار-کمر درد-سوزش ادرار- لرزبدن
    نتایج آزمایشات و معاینه پزشک: اندازه پروستات نرمال (سونوگرافی)-ناتوانی در تخلیه کامل از مثانه(سونوگرافی)-
    نتیجه معاینه دستی پزشک: پروستات به اندازه گردو ولی سفت و محکم
    داروهای تجویزی: تامسولوسین 4 -پروستیکا- پروستا باریج - فنازو مکس
    نتیجه مصرف داروها: قطر ادرار بهتر شده ولی فشار نداره-80 درصد سوزش رفع شده - خستگی و بدحالی عمومی دارم
    وضعیت فعلی: بدنبال سرماخوردگی ویروسی(بنظرخودم) علایم عفونت پروستات مخصوصا لرز بدن -خستگی و بد حالی - سوزش سرآلت و تهوع و کمردرد برگشته و متاسفانه شدیدا نا امیدم از اینکه چرا بهبودی حاصل نمیشه لطفا راهنمایی بفرمایید این بیماری درمان پذیره یا نه و آیا منجر به سرطان میشه؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر بابک سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    عرض سلام خدمت شما دکتر عزیز بنده مردی هستم 36 ساله تقریبا 1ماه پیش دچار سوزش در مجارای ادرارودرد درمقعد وقسمت نشیمنگام البته بیشتر سمت راستم واحساس تیر کشیدن وسفت شدن در ناحیه مابین بیضه ها ومقعد واحساس مرطوب شدن در بیرون مقعد بین نشیمنگام داشتم که بامراجعه ب پزشک متخصص روده ومقعد که باخودم فکر کردم احتمالا شقایق یا فیستول باشه که خداروشکر باانجام سونو گرافی وآزمایشات هیچ مشکلی نداشتم وبامعاینه کردن هم گفت هیچ مشکل مقعدی نداری وچندورق قرص سیپرو فلوکساسین ومترونیدازول تجویز کردن ومجدادا ب متخصص اورولوژیست کلیه ومجاری ادرار ودستگاه تناسلی مراجعه کردم وایشانم با گرفتن آزمایشات ادرار وخون وسونو ازشکم ولگن متوجه شدن که همه چیز سالمه فقط پروستاتم 26 بود که چندتا قرص ازیترو مایسین وقرص شتشوی کلیه مجاری ادرار برام تجویز کردن که حدود 20روز قرص هارو خوردم که سوزشم برطرف شد وتاحدودی ازدرد مقعد ونشیمنگاه راحت شدم ولی الان بازم ب نظرم خوب نشدم چون سمت راست نشیمنگام وخط بین مقعد وبیضه هام حالت سفت میشه وگاهی وقت ب کشاله رانم واحساس سنگینی دربالا وخود بیضه سمت چپم میکنم خواهشمندم دکتر عزیز برای این مرطوب شدن وسفت وسخت شدن بین باسنم که میشه بیرون مقعد واون خط مابین بیضه ومقعدم وخوب نمیتونم بانشیمنگاه راحت بشینم واین احساس خیس بودن بیرون مقعدم که دست میزنم میبینم خیس نیست واقعا چندش آوره سپاسگذارم راهنماییم کنید تاازشر این درد واین استرس راحت شم🙏🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر بابک جمعه ۱۱ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      چرا جواب ندادید دکتر جان
    2. تصویر کاربر بابک پنجشنبه ۲۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      چرا جواب نمیدید دکتر من ۱هفتست منتظرم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
    4. تصویر کاربر بابک یکشنبه ۲۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سپاسگذارم دکتر جان
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      ارادت
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر M.Kalkouti دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسری هستم ۲۰ ساله
    آقای دکتر من الان حدود تقریبا ۳-۲ سالی هست که این مشکل،اذیتم میکنه
    از همون ۳-۲ سال پیش هر دو سه ماه این مشکل یا بهتره بگم مشکل ها بوجود می اومد و خودشو نشون میداد ولی در طی این زمان چند ساله، تکرار این اتفاق بیشتر شده و زمانش کوتاه تر تقریبا بین هر ۱۰ تا ۱۴ روز من این مشکل برام رخ میده

    مشکلم اینه که گاهی با درد گرفتن و ناراحتی زیر شکم و بیضه ها و گاهی هم بدون این نشانه ها که اکثرشم بدون این نشانه هاس، وقتی ادرار میکنم
    حسی مثل بالا اوردن بهم دست میده ‌(حسی مثل چند لحظه ی قبل از انزال منی) و بعدش مایعی با شباهت خیلی زیاد به منی(به همون میزان لزج،چسبناک،همرنگ و...) به آرامی خارج میشه که اون لحظه این مایع رو با چند بار انقباض ارادی ماهیچه کگل و... اون مایع رو دفع میکنم
    بعد از دفع این مایع بدنم گاهی تا حدودی سست میشه
    و همچنین دردی رو در پایین کمر احساس میکنم
    و علاوه بر این ها آلتم در حالت نعوذ شروع به درد کردن میکنه ولی همه ی این علائم تقریبا بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه به تدریج کمتر میشه و از بین میره

    این اواخر اغلب این مایع هنگام فشار اوردن برای دفع مدفوع از آلتم خارج میشه

    قبلا برای این موضوع قبل از اینکه به این وضع برسم به دکتر اورولوژی مراجعه کرده بودم که بعد از ‌سونوگرافی مشخص شد سنگ کلیه ۳mm دارم
    آزمایش ادرار هم دادم و هیچ مشکلی نداشتم
    ولی هر چی توی نتیجه ی سونوگرافی خوندم
    در مورد معاینه ی پروستات چیزی ننوشته بود

    دانشجوی شهرستانی هستم و مدام در حال تردد
    ولی به محض پیدا کردن زمان کافی میرم آزمایش PSA بدم
    ولی آقای دکتر به نظرتون با همه ی این تعاریف من مشکل دارم ؟ و اگه دارم مشکلم چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام از نظر من سما کاملا سالمید
    2. تصویر کاربر M.Kalkouti سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام مجدد
      آقای دکتر برای اطمینان خاطر میخوام آزمایش PSA هم بدم
      همین کافیه دیگه؟
      یعنی هر مشکل پروستاتی که باشه توی این آزمایش خودشو نشون میده ؟!
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر