جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    پروستات بزرک شده راه مجاری ادراری را مسدود کرده سه سال است این مشکل را دارم بدون سوزش و بدون درد است داروهای تامسولوسین ترازوسین فیناسراید مایوکولین پروترال اوپاس را مصرف کردم نتیجه نداد سیتوسکپی را نیز انجام دادم مسی مشکلی نداشت چندین سونو انجام دادم نتیجه همه تقریبا مشابه بود اخرین آن را پیوست کردم لصفا بفرمایید1- عمل جراحی ضرورت دارد یا نه در صورت عمل بی اختیاری ادراری ایجاد میشود یا خیر 2- اگر عمل نکنم برای مثانه و کلیه مشکل ایجاد نمیشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من عمل نیاز نیست
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید قبلا هم از شما سوال کرده بودیم و شما به خوبی جواب دادید و ما قبل از این که از شما سوالی بپرسیم دکتر به ما گفته بود که بریم برای نمونه برداری و الان نزدیک یه هفته هست که نمونه برداری انجام شده و سه روز پیش زنگ زدن و گفتن مبلغی بریزید برای رنگ کردن نمونه ها و دکتر هم گفته که تا 70 درصد مشگلی نیست و سونوگرافی هم که انجام شده و دکتر گفته مشگلی نیست و در آزمایش هم گفته شده که فقط یه کمی اوره بالاست و PSA هم 8.5 بوده و طی 12 روز با خوردن امونیک آمده روی 8.1 آقای دکتر ما الان نگرانیم و این زنگ آمیزی مشگلی چیزی هست؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۲۳ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      پدر من ۴۹ سال سن دارد سال گذشته درد در ناحیه زیر شکمی و تب زیر شکمی و بیضه به دکتر مراجعه کرد آزمایش psa =۶.۳ بود داروی سیپروفلوکساسین ۵۰۰ و تاموسیلین تجویز کرد و بعد ۳۰ روز دوباره آزمایش psa= 8.5 شد چون داروها رو ناقص خورده بود بعد دوباره داروها رو مرتب مصرف کرد (امنیک ) بهش اضافه شدpsa =6.3 شد بعد دوباره مصرف داروها ( امنیک) بعد ۲ ماه psa=4.7 دکتر دوباره داروها رو تغییر داد به افلو کینول ۳۰۰ و تاموسین هر ۲۴ ساعت الان psa = 8.5 رسید
      اما free psa=1.5 تا 1.7 بوده
      Free psa /total psa 0.17
      بوده تو این مدت ها و دردها کم شده اما تموم نشده سونوگرافی هم همه نرمال است
      الان برای نمونه برداری از پروستات فرستادن
      هم جواب سونوگرافی مقعدی و هم جواب پاتولوژی را براتون ارسال میکنم خواهشمندم راهنمایی فرمایید خانواده خیلی نگرانن
      تشکر
    2. تصویر کاربر حسین جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر هر چه سریعتر جواب و بفرستید ما نگرانیم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید بیایید حضوری صحبت کنیم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرجی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    میخوام اگه امکانش باشه مدارک پزشکی ارسال کنم و نظر دکتر روبدونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نمونه برداری پروستات کنید
  • تصویر کاربر a یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر و عرض خسته نباشید
    اقای دکتر بنده ۲۳ سالمه
    تقریبا ۲ سالی هست که من بعضی وقت ها نصف شب خارش از قسمت پروستات از داخل دارم
    همانند زخمی که تازه خوب میشه
    بعضی وقتا هنگام ادرار سوزش جزیی سر الت دارم
    و هنگام ارضا شدن هم از مسیر ادراری سوزش حس میکنم
    بعضی وقت ها هم انزال خشک با سوزش دارم
    ۲ بار پیش دکتر رفتم و دارو دادند اما زیاد اثر نداشت
    بعضی وقت ها با مصرف زیاد اب همراه با قرص فنازوپریدین درد ها کمی کمتر میشود لطفا راهنمایی کنید اندازه پروستات در سنوگرافی ۳۰در ۲۸در ۲۷ بود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      اب زیاد بخورید در سن شما بیماری خاصی نیست
  • تصویر کاربر امیدی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    باسلام
    تکرر ادار پدرم(۶۵ساله) از دوسال پیش شروع شد همون موقع سونو ،اندازه پروستات مقدار تخلیه و باقیمانده رو کاملا طبیعی نشون داد
    تا دو ماه پیش ک تکررادرار شدید شد(یعنی به دستشویی میرفت بارهاخصوصا شب، ولی مقدار تخلیه خیلی کم بود یا هیچی نبود)تا ۱۰روز پیش ک بخاطر تب ولرز شدید ب اورژانش بردیم... باانجام ازمایشات ESR۱۰۵بود...ک بعد۳چهار روز مصرف سیپروفلوکساسین و ازمایش دوباره به ۵۷ رسید
    در اورژانش با اصرار بخاطر تکرر ،سوند نصب کردند ک کیسه به راحتی پر شد(درحالیکه بیمار دو سه بار قبل به دسشویی رفت ولی فقط چند قطره امده بود)

    سونو جدیداندازه پروستات رو ۵۷CCنشون داد،در معاینه معقدی توسط متخصص کلیه نظر دادن که: پروستات بزرگ هست ولی این بزرگی نمتونه باعث این علایم بشه و بیشتر بخاطر بیماری دیگه هست(بیمار سابقه پارکینسون الزایمر سکته مغزی داره بااینحال کارهاش رو خودش میکنه و جز سختی در حرکت کردن مشکل خاصی نداره)
    درنهایت گفتن بعد ۱۰روز استفاده از تامسولین+ترازوسین+فیناستراید+سیپروفلوکساسین، سوند خارج بشه،اگر راحت ادرار کرد ک هیچ اگر نکرد یا هر ۱۰روز یکبار سوند بزاره،یا عمل کنه بروش لیزر(ک گفتن عمل کنه بالای ۵۰%بیمار بی اختیاری و ریزش دایم میگیره چون پارکینسون داره)
    اکنون از حضرتعالی راهنمایی ودرخواست نظر دارم.ایا تب ولرز نشونه عفونت پروستات بوده؟ اگر بله،با وجوداین عفونت ،عمل تراش پروستات،اسیب بیشتر نمیزنه؟
    خواهشمندم نظرتون رو بطور کلی بفرمایید و تجویزتون برای بیمار چیه
    باتشکر
    1. تصویر کاربر امیدی سه شنبه ۱۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باسلام
      سوند خارج شد،وبیمار هم قادر به ادرار میباشداما نمتواند کامل تخلیه کند.داروها رو داره ادامه میده،دوسه باری هست ک حالت تهوع هم گرفته
      اگر نظرتون رو بفرمایید خیلی ممنون میشم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید02122642744
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      02171062350
    4. تصویر کاربر امیدی پنجشنبه ۱۸ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      دکترجان چه احتمالاتی بادیدن پاسخ نوار مثانه هست؟ (ازین جهت سوال میکنم چون بنده در جنوب هستم و ظاهرا هزینه این نوار بسیارزیاده وبایدبیمار رو به استان دیگه،فارس ببرم).ممنونم
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      بدون تشخيص درمان سخت است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام پدر من 72 ساله و دارای دو استنت قلبی ،سال 94 بدلیل psaبالا حدود 11 بیوبسی شدندوبدخیمی نداشتند یکماه پیش psa در حدود 32 بود ام ار شدند که دارای ندول بودند نمونه برداری انجام شد مشکلی بدخیمی نبود وبیشتر بزرگی والتهاب مطرح است چون اگر قرصهایomnic مصرف نکنند مشکل ادرار کردن دارند مدارک به پیوست ضمیمه است.
    با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۲ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      ایا مدارک ضمیمه رسید به دستتون وملاحظه فرمودید نمونه براداری بیمارستان دی انجام شد واز تمام مناطق مشکوک وندول
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هادی جمعه ۲۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    بنده 43 سال سن دارم از سال 86 مبتلا به سوزش ادرار و بزرگی بیضه چپ شدم اول ادرار من دو شاخه می شد-بعد از اینکه در سال87 جناب دکتر یارمحمدی در مشهد طبق آزمایشات انجام شده گفت سالم هستید و احتیاج به "میل" در مجرای ادرار دارید و گفتند هیچ عفونتی در مجرای ادرار ندارید و به هر حال تا سال1390 دردی نداشتم. تقریبا از اواسط سال90 این بیماری شروعی دوباره داشت ولی بدون دوشاخه بودن ادارار تا اینکه به مطب دکتر بسکابادی در سبزوار مراجعه نمودم و ایشان هم طبق نظر ایشان قرص های "فنازومکس-ترازوسین-فیناید-تامسولوسین" را دادند که هیچ تاثیری نداشت و همیشه این سوزش ادرار را دارم.. الان از استفاده کردن این دارو ها خسته شدم بنظر شما نیاز به عمل هست یا خیر و همچنین برای 18 آبان نوبت گرفتم.لطفا راهنمایی کنید ....
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      در این سن بهترین کار مصرف زیاد مایعات است ودارو خیلی موثر نمیباشد
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۵۶ سالمه در ازمایش چکاپ سالانه حجم پروستات من ۶۷ سی سی بوده و در تست psa من مقدار ۲۶.۷ است ضمناا من در موقع دفع ادرار هیچگونه مشکلی ندارم لطفاا راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام حتما باید نمونه برداری کنید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      02122642744
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سعیدامامقلیزاده جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام
    من از عید دردهای شدیدهمراه با سوزش درپهلوی سمت چپ دارم که چند تا مسکن یا شیاف درد رو کم میکنه رفتم دکتر آزمایش نوشت گفت سنگ کلیه هست سونوگرافی نوشت چیزی نشون نداد بتازگی این درد همراه با دردبیضه ها و درد مثانه همراه شده و وقتی درد شروع میشه از شدت درد نمدونم چکار کنم حتی مسکن هم زیاد اثر نمیکنه البته این مواقع سوزش و درد آلت هم دارم و بسیار زیاد اسهال میرم و وقتی درد کم شد اسهالم خوب میشه ولی درد آلت و دردمثانه و درد بیضه ها خیلی اذیتم میکنه
    بنظرتون من چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو بیضه کنید سالم باشد جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر یاسر جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    درسوال قبلی از خدمتتان پرسیده بودم پدرم سرطان بد خیم پروستات با گرید ۹ دارن فرموده بودید باید سریعا عمل بشود میخواستم بپرسم چه نوع عملی؟ چون پزشک خودشون گفتن باید بیضه هاشون رو برداریم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر به استخوان نزده باید عمل رادیکال بکنند
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      مدارکها را بفرستید ببینم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر