جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام
    مدت یکسال پروستاتیت و تنگی مجاری ادرار دارم و قرص مصرف میکنم و پنج ماه پیش عمل تنگی مجاری ادرار انجام داده ام و سه ماه پیش سیستوسکوپی که دکتر گفت مشکل تنگی رفع شده و فقط پروستاتیت مانده است.
    داخل نوک مجاری ادرار که قابل مشاهده است به رنگ سیاه شاید خون مردگی بهمراه یک تاول کوچک وجود دارد و هنگام ادرار، ادرار از قسمت بالایی که سفید است خارج میشود و از قسمت سیاه ادرار خارج نمیشود ظمنا تنگی نیز نمیباشد و الان مدت یکسال است مهمانی و سر کار هم نمیتوانم بروم بخاطر درد و خارش و سوزش و تکرر ادرار.
    لطفا راهنمایی کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      مصرف هر دو ساعت یک لیوان اب نشستن در اب گرم ورزش ونشاط وبیخیالی وگرنه درمان دارویی ندارد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 1244 مشاهده پرسش
    31 سالمه دچار التهاب پرستات هستم از لحاظ خالی کردن مثانه دفع ادرار و فشار ادرار و انزال هیچ مشکلی ندارم.فقط توی نشستن احساس درد دارم و نمیتونم بشینم روی زمین روی دونات کوشن میشینم.چنتا دکتر رفتم انتی بیوتیک تجویز کردن اخریشم لووفلاکسین 750 و ملوکسیکام بوده 1 جلسه هم به توصیه دکتر اقا محمد پور شاک ویو تراپی رفتم ولی متاسفانه بعد از 4 ماه حالم خوب نشده چیزی ک خیلی نگرانم کرده 1 هفتس پاهام و رونام به شدت درد میکنه واقعا مستاسل شدم لطفا راهنمایی کنید منو آیا خوب میشم...چیکار باید انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
    2. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام اقای دکتر من التهاب یا عفونت پرستات دارم تورم ندارم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      هردو اینها درمان ندارد بیخودی دارو نخورید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حسنا جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    لطفا جواب پاتوبیولوژی پروستات پدرم رو تفسیر فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      جواب خوب است
    2. تصویر کاربر حسنا سه شنبه ۱۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      خسته نباشید...خیلی دیر جواب دادین...دیگه رفتیم پیش متخصص
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 412 مشاهده پرسش
    سلام.من حدود 28 سال سن دارم از 4 سال پیش من در ناحیه کمر مقداری درد داشتم اما فکر میکردم بخاطر کار زیاده،بعد از دوسال بعد از انزال تکرر ادرار شدید گرفتم به اورولوژیست مراجعه کردم و سونو و آزمایش روتین ادرار توصیه شد.پروستات 3 سی سی بزرگتر از حد نرمال حجم مثانه پر 110 سی سی و در حالت خالی 50 سی سی، و عفونت مثانه و پروستات تشخیص داده شد.دکتر سیپروفوکساسین و ناپروکسن تجویز کرد و برای حدود 22 روز من استفاده کردم بعد از قطع دارو حالت تکرر ادرار داشتم و این بار دکتر تاوانکس و ناپروکسن تجویز کردن.دکتر مربوطه بمن گفتن که هفته ای سه بار انزال داشته باش ولی من نمیتونم بخاطر درد گرفتن پروستاتم من درمان نشدم و هنوز درد دارم و اگر در هفته زیاد انزال داشاه باشم حالت بی قراری و تکرر ادرار میگیرم.راهکار شما چیست؟ سوال دومم اینه که دکتر من حدود 1 سال سرترالین با دوز 100 مصرف میکردم الان بعد یکسال دوز رو آوردم روی 50 که کم کم قطع کنم ،اطلاع دارم سرترالین باعث اخنلال در نغوظ میشه اما پنیس من در حالت Erect کامل از این حالت خارج میشه و ارگاسم و لذت جنسی نمیتونم ببرم و به حالت ارگاسم اصلا نمیرسم ...ضمنا من برای جلوگیری از ریزش مو داروی فینستراید با دوز 1 و برای افسردگی هالوپریدول 0.5 و wellbun 150 میخورم...ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      دارو را قطع کنید با ورزش ونشاط بهتر میشوید
  • تصویر کاربر شهاب شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشيد آقاي دكتر
    پسر عمم افغانستانه ميگه ك دكتور بهش گفته تخمكات ضعيف شدن از ٧5 هزارتا شده ٢4 هزار آزمايشات خودشو فرستاده ب من بهتون ميفرستم لطفا بگيد چيكار كنه عمليات ميخواد يا با دارو خوب ميشه و لاگ عمل ميخواد هزينه چقد ميشه ك من بهش بگم بياد ايران
    ممنونم.
    1. تصویر کاربر شهاب پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۵ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)
      ازمایش بد نیست هر موقع امد بیایید معاینه ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید این مسائل برای پدر بنده هست که 48.49 سال سن دارد.
    بار اول برای درد کلیه به دکتر مراجعه کردم تکرر ادرار در طول شب داشتم آزمایش دادم که psa 6.3 و free psa 1.2 و free psatotal psa 0.19 شد،طول درمان سیپروفلوکساسین 500 به اشتباه به جای 12 ساعت 2 عدد 24 ساعت 1 عدد مصرف کردم به مدت 20 روز قرص ادرار آور تاموسیلین 0.4 و مراحله اول 3 روز قبل از آزمایش انزال خشک داشته ام در طول درمان درد آلت و بیضه سمت راست و سوزش سری آلت و درد مثانه اضافه شد، بعد از 15 روز ادامه مصرف درست دارو و با شرایط درد های بالا گرم شدن مثانه آزمایش دادم که psa8.5 و free psa 1.7 و free psatotal psa 0.2 شد اکنون دکتر سیپروفلوکساسین و امنیک داده که با تشخیص دکتر عمومی پروستاتیت است و مشگلی نداری . و 2 روز است که دارم مصرف میکنم در شرایط حال درد کمتر شده یه مقداری هم درد مقعد دارم و جوشانده دیورتیک و گزنه استفاده می کنم و با روغن تلخ چرب میکنم و دارو های گیاهی استفاده کنم یا نه؟ و چای سبز هم استفاده میکنم اگر مشگل خاصی هست منو راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      در این سن نیازی به دارو نیست همه عوارض دارو هستند قطع کنید
    2. تصویر کاربر حسین سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام خسته نباشید.آقا دکتر پس چگونه psa رو پایین بیاریم با چه داروهایی؟شما چه داروهایی پیشنهاد میکنید؟ گفته اگه پایین نیاد تو این ماه باید برید نمونه برداری و خیلی ما رو ترسوندن و اگه میشه صوتی بفرستین ممنون تشکر
    3. تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
      سلام خسته نباشید.میشه هر چه سریع تر جواب بدید.ممنون
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      راهبی برای پایین اوردن پی اس ا نیست
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام دکتر آیا جمع شدن زیاد باد در روده که ظاهرا از نواحی اطراف مثانه منشا میگیرند ظاهرا زمانی که تخلیه اسپرم (برای من غالبا هنگام زود زدن دفع پس از ادرار) که با ایجاد سرو صداهای عجیب بمدت چندین ساعت ایجاد میشود و من مدتها تصور میکردم بخاطر مشکل روده ایست آیا میتواند به مشکل اوروژی مرتبط باشد؟ (اصطلاح عوام بیضه باد گرفته آیا ارتباطی دارد)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام
    57سال دارم و پدر مرحوم سرطان پروستات داشت
    ازمایش پی اس ای دادم 5هست و قبلا عفونت حاد پروستات هم داشتم بعد از اون نمونه برداری هم سال 92انجام دادم و علائم سرطانی نداشتم الان دکتر قرص تاموسین و افلوکساسین بهم داده و خوردن آب زیاد و ورزش سبک و افراط در نزدیکی بهم توصیه کرده ولی من چون همسرم الان یک ماه که خارج از کشور هستن امکان نزدیکی ندارم و تا چند ماه اینده امکانش برام نیست می خواستم هم وضعیت ام به چه شکلی و باید چیکار کنم و این نداشتن نزدیکی تاثیرش چقدر و باید چیکار کنم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام پدر من 48 سالشه به دلیل تکرر ادرار 3 بار در شب دکتر رفته آزمایش psa 6.3 fere psa 1.2 چقدر جای نگرانی هست ؟ در انتهای ادرارش مایعی ژله مانند هست ؟ داروی سیپروفلوکساسین و تاموسین دکتر بهش داده . طول درمانش چقدر هست ؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      ازمایش را دوباره تکرار کنید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 257 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 35 سالمه. سونوگرافی پروستات انجام دادم نوشته پروستات دارای حجم 19 سی سی و اکوی پارانشیمال هتروژن و حاوی یک کیست بدون اکوی داخلی به دیامتر 8 میلی متر میباشد.
    به نظر جنابعالی نیاز به مراجعه به دکتر هست؟
    کیست بعداز مدتی ازبین میره؟
    پروستات مشکلی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر