جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شمس جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلا آیا امکان استفاده از شیوه لیزر برای سرطان پروستات در ایران فراهم است واینکه بین لاپاروسکوپی ولیزر کدام ارجحیت دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      تنها درمان طلايي وقطعي در دنيا عمل جراحي باز است
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام ، و احترام . جناب آقای دکتر در ادامه سوال قبلی با کد B63820525 بیمار در این 20 روز 5 بار تعویض سوند با عمل جراحی داشته که هر بار با توجه به نشتی و همچنین تعویض سوند سایز از 16 به 18 باز هم دچار مشکل شده .با توجه به این موارد و شرایط سن بالا امکان عمل پروستات در ایشان وجود دارد یا خیر ؟مدارک قبلا ارسال شده بود . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۵ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      نه تحمل عمل سخت است همان سونداژ بهتر است
  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 519 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر
    مردی 42 ساله هستم سال 94 به علت یک بیماری آزمایش پی اس آ و سونوگرافی نجام دادم که حجم پروستات 32 سی سی و پی اس آ دو و هشت بود امسال مجدد تکرار نمودم و حجم به 35 و پی اس آ به 4 رسیده ضمنا کیست پروستات 6 میل هم دارم مشکل من تقریبا از دو سال پیش شروع شده که بعد از نزدیکی و ادرار باز هم نیاز به ادرار داشتم همچنین گاهی سوزش هم پس از نزدیکی داشتم امسال علاوه بر این موارد تکرر ادرر هم پیدا نمودم بطوریکه پس از ادرار مجدد نیاز به تخلیه دارم به 2 دکتر مراجعه نمودم اولین دکتر به من سیپرو فلوکساسین داد که پس از مصرف ده روزه نتیجه ای نگرفتم و پس از مراجعه مجدد پیشنهاد سیتوسکوپی داد دومین دکتر تشخیص پروستاتیت داده و فعلا افلوکساسین و تولترین و تامسولوسین و پروستافیت داده که گفته 50 روز باید مصرف کنم الآن حدود ده روزه مصرف میکنم وضعیت سوزش ادرارم بهتر شده ولی تکرر رو هنوز دارم میخواستم راهنمایی بفرمایید آیا احتمال بدخیمی دارم یا همن التهاب پروستات رو دارم و آیا سیتوسکوپی رو انجام بدم یا نه ضمنا ادامه مصرف داروها به صلاح هست یا داروها رو قطع کنم و یا داروی دیگری مصرف کنم ممنون ضمنا یک سوال غیر پزشکی در خصوص نغمات قرآنی هم میشه از حضرتعالی سوال بپرسم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      چك دوباره psa 6 ماه بعد
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۱۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر...من 20 ساله هستم و خیلی از اب منی بدنم رو از دست دادم البته بر اثر خود ارضایی..میخواستم بدونم راه حلی واسه این مشکل هست... 1-ایا تزریق امپول خوبه یا خیر2-ایا عمل جراحی اثر میکنه یا نه 3- غذا های هستن که باعث بشه که اب منی زیاد به بدن اضافه بشه یا خیر4- دارو های.سنتی و طبی چطور....میشه راهنمایی کنید این قضیه خیلی اذیتم میکنه...ایه بیضه هام واسه همیشه اینطور میمونن...یا بازم رشد میکنن(البته خود ارضای رو ترک کردم)ولی حس میکنم زندگیم خیلی ساده شده بدور از عوارض ولی بدون رشد الت تناسلی و بیضه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      قطع كنيد خوب ميشود
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام پي اس آ اينجانب درطول3سال كه تحت نظربودم به 7رسيده بودكه موردنمونه برداري باسونوقرارگرفتم كه نتيجه پاتولو‍ژي خوش خيم بوددراثرنمونه برداري عفونت كردم ويك هفته بستري شدم پس ازيك هفته ازترخيص پي اس آ من 16شدومجدداپس ازيكماه پي اس آ من به 12رسيدودرحال حاضربراي مدت يكماه تاوانكس تجويزشده است كه درحال مصرف هستم تاپس ازمصرف مجددپي اس آ بگيرم .سوالم اين است كه عليرغم اينكه نتيجه پاتولوژي خوش خيم بوده است چراپي اس آ من افزايش يافته است ؟آياميتوان مشكوك به سرطان پروستات بود؟آيانيازبه نمونه برداري مجددميباشد؟ضمناازنظرباليني مشكلي ندارم ،شب بيداري ندارم وتكررادرارم زيادنيست هرچندكه پروستاتم ازحدنرمال بزرگ شده است .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۹ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      mriاز پروستات انجام دهيد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید، آقای دکتر من چن سال واس ادرار مشکل دارم حدود 4،5سال (تکرر ادراریکم گیر دارم واس ادرار ) رفتم دکتر سونو نوشت گفت پروستات التهاب داره یه رگ بیضمم واریس خفیف داره (رگش بعضی وقتها درد شدید میگیره سمت چپ) شن کلیه هم داشتم،، الان نمیدونم چکار کنم،چکاری کنم بنظرتون دارم دیوونه میشم ؟ یه قرص واسه عفونت داده بهم، یه سوال دیگمم اینه چ آنتی بیوتیکی برا سوزاک و کلامیدیا تجویز میکنید، یه مدتم جوش پشت سرم میزد که با قرص عفونت رفع میشه بعد ازدوباره میاد،، پزشک گفت که ربطی ندارن به هم، متولد 74، یه دنیا ممنون از جوابتون آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      با مدارك مراجعه نماييد
  • تصویر کاربر شکور دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام.همسر من ۶۵ سالشه سنگ مثانه داره ۱۰ تا.اندازه سنگها دوتاشون ۱۲و ۱۴ میلی هستن.طبق ازمایشها حجم پروستاتش ۷۲ سانتی مترمکعب هست و پی اس ای کمتر از ۲ هست.پروستات بزرگتراز حدطبیعی هست اما شکل و اکوژنیسیته طبیعی و نرمال هست. حالا سوالم اینه که دکتر معالحش میگن باید برای برداشتن سنگهای مثانه غده پروستات هم برداشته بشه!! میخواستم نظر شمارو بدونم.چون تو چندتا از ویدیوهاتون دیدمفقط با جراحی باز سنگ مثانه رو خارج کردید.و کاری با پرستات نداشتید!!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      جهت ويزيت خارج از نوبت باشماره٠٩٣٥١١٤٢٠٨٠ تماس
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بفرماييد وقت عمل بياييد صحبت كنيم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر خسرو یکشنبه ۲۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام درتاريخ ٩٤/٥ psa من ٤ بوده وسونوگرافى خوب بود درتاريخ ٩٥/٣/٢٥ psaمن ٣/٦ بوده ودر تاريخ ٩٥/٤/١٤ psaمن5 شده سن من.٦٥ وكليه آزمايشات خوبه ولى ادرار گاهى دوشاخه ميشود چه دستورى مى دهيد متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نمونه برداري كنيد
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲۴ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 541 مشاهده پرسش
    سلام. مردی 30 ساله هستم. مشکلات ادراری ذکر شده در خصوص بیماری پروستات را ندارم اما شاید گاهی اوقات این اتفاق بیفتد نظیر قطع و وصل شدن ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، تکرر ادراری و البته نه همیشه. چند ماهی میشه که نشستن کمی برایم سخت شده و استخوان باسنم دردناک شده البته ورزش را شروع کرده ام و بهتر شده اما رفع نشده. آیا جای نگرانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد بررسي شويد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام
    یک ماهی است به خاطر عفونت ادراری مبتلابه سوزش ادرار شده هام که فقط هنگام دفع ادرار سوزش سر الت تناسلی از داخل رادارم باسونو گرافی مشخص شد سنگریزه به ابعاد 3میلی درهردوکلیه دارم و بامعاینه ای که پزشک متخصص انجام داد متوجه شد التهاب پروستات هم دارم کپسول تامسولوسین 30عددشبی یک عدد وسیپرو500صب و شب
    ایا اکتفا به همین دارو درمان قطعی میشوم یاخیر
    ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      با مدارك تشريف بياوريد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر