جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پروستاتكتومی برداشتن پروستات به روش جراحی باز

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بیمار روز قبل از عمل پروستاتكتومی بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود وباعث ناتوانی جنسی نمی گردد.

پروستات یك غده كوچك در زیر مثانه است كه در تمام مردان وجود داشته و بعد از 50 سالگی بتدریج بزرگ می شود و با فشار بر روی مجرای ادرار منجر به اشكال در دفع ادار می گردد. در صورتكیه این عارضه شدید بوده و با دارو درمان نشود، پزشك مجبور به جراحی می گردد. پزشك پس از سونوگرافی و سیستوسكوپی اقدام به عمل جراحی باز پروستات می نماید كه این روش موثرتر از روش TURP (برش پروستات از طریق مجرا) بوده و عوارض كمتری دارد.

قبل از عمل جراحی پروستاتكتومی

قبل از عمل بیمار توسط متخصص بیهوشی مشاوره می گردد. به بیمار توصیه می شود به منظور كاهش احتمال خونریزی طی 10 روز قبل عمل، از مصرف آسپرین و سایر داروهای مسكن ضد التهاب (مانند: ایبوپروفن و ایندومتاسین) خودداری نماید.

جراحی پروستاتكتومی

بیمار روز قبل از عمل بستری شده از شب قبل از عمل ناشتا بوده و برای وی سرم و آنتی بیوتیك تزریقی شروع شده و سه واحدخون نیز رزرو می گردد. این عمل معمولاً با بیحسی نخاعی انجام می شود. در این روش با تزریق ممواد بیحس كننده بین مهره های كمر یك بی دردی كامل در حین عمل عمل ایجاد می شود. عمل جراحی با یك برش در قسمت پایین شكم انجام می شود. بعد از خارج كردن پروستات، برای كنترل خونریزی بعد از عمل معمولاً یك سوند از راه شكم بداخل مثانه قرار داده می شود.

بعد از جراحی پروستاتكتومی

بیمار معمولاً حدود 4-3 روز در بمیارستان بستری خواهد بود. در 24 ساعت اول بعد از عمل جهت كنترل خونریزی در ادرار از شستشوی مثانه با سرم استفاده می شود. بعد از بر طرف شدن خونریزی و خارج كردن لوله شكم،  بیمار می تواند با سوند مجرا مرخص شود و چند روز بعد جهت خارج كردن سوند مجرا و كشیدن بخیه ها بطور سرپایی به پشك مراجعه نماید.

در منزل

ادرار بیمار تا چند روز ممكن است قرمز رنگ باشد. برای رفع این مسئله می بایست حداقل ساعتی یك لیوان آب یا مایعات دیگر مصرف شود. بیمار تا چند روز از آنتی بیوتیك خوراكی مصرف می نماید. بعد از خارج كردن سوند بیمار تا چند روز حالت تكرر ادرار، سوزش و اضطرار در دفع ادرار دارد كه بتدریج برطرف می گردد. 8-6 هفته بعد از عمل،‌ از بلند كردن اجسام سنگین پرهیز گردد.

در صورت تب، بندآمدن ادرار یا تورم بیضه ها بیمار می بایست  با پزشك خود تماس بگیرد.

عوارض

این عمل بر روی توانایی جنسی تاثیری ندارد ولی در اكثر موارد به هنگام مقاربت از بیمار مایع منی  خارج نمی شود. این مسئله بعلت برداشته شدن پروستات و برگشت منی بداخل مثانه بوده و بعداً این مایع به همراه ادرار دفع می شود. بیماران نباید خارج نشدن منی را بعنوان ناتوانی جنسی تلقی نمایند.

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی
4.1/5 - (33 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باقر سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام.پدرم 59 سالشه و 4 ماه قبل بیمارستان فقیهی شیراز عمل جراحی پروستات انجام داده ولی جای عمل ورم کرده و بعضی وقتا نمیتونه ادرار کنه و خیلی هم درد به نظرتون عمل ناموفق بوده؟ .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      به دکتر معالجتان مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اسلام جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    بادرود بر شما مرد خدا
    سن من 63 - تنگی مجرای پروستات - ازمایش p s a کمتر یک - اندازه پروستات 30 -40 - سونوگرافی نشان از کوچکی پروستات و رشد پروستات به دهنه مثانه - عدم تخلیه کامل -هیپوسپادیاس دارم و توسط سیستوسکپی گرفتگی مجرای قدامی دیالیته شده است -حدود 7 روز بعد از سیستوسکپی 70٪ بهتر شدهام شااید بعلت سوند دستگاه و یا برطرف شدن گرفتگی جزیی مجرای قدامی ... - دکتر کفتند بعد از 20 روز دیگر مراجعه کنم و در نهایت نوشتند عمل تروپ - شش ماه است قرص تامسولین و فیناستراید 5 میخورم ولی جواب خوبی نداده است - ایا جنابعالی با بیمه ارتش قرارداد دارید و عمل تروپ را بابیمه انجام میدهید و ازاد چقدر هزینه دارد .با تشکر از شما دکتر به تمام معنی انسان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۱ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      باید معاینه شوید
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۳۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بند چند هفته پیش یه رابطه بدون محافظت شده داشتم که بعد از دو سه هفته سوزش و درد پرینه و تکرر ادرار گرفتم به گفته دوستم به احتمال اینکه سوزاک گرفته باشم 4تا قرص آزیتومایسین 500 یکجا خوردم بعد دو سه روز کلیه هام ناراحتن یه شبهه درد دارم نمیدونم از عفونته یا از داروست سوزشم تا حدودی بهتر شده اما کلیه هام درد دارن چیکار کنم دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      کشت از مجرا و سونوگرافی از بیضه انجام بدهید
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۷ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام عرض میکنم خدمت جناب دکتر کرمی

    لطفا" در خصوص سرطان پیشرفته پروستات و انتشار آن به استخوانها و کم خونی شدید توضیح بفرمایید .

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      در سایت کاملا توضیح داده شده است بخوانید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    باتوجه به سوال قبلی دربیوپسی 3و4نوشته شده وهیچ علایمی هم ندارم واین در چه مرحله ای میباشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سریعا با این شماره تماس بگیرید09351142080و یا 02122642744
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر