جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نسرین دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    مادر من 63 ساله است با گروه خونی ب منفی، از 44سالگی دچار دیابت نوع2 شد،از سال 86 در 56سالگی شروع به تزریق انسولین کرد،از 58سالگی دچار کم کاری مغز استخوان شد،تا همین الان دایما پی دی پویتین تزریق می کرد، دوبار در 57 سالگی و 60سالگی آنژیو قلبی کرده،تا حدودا 60سالگی کراتنین خونش 1.7بود،بعد تا 62سالگی یکبار سرما خورد و انتی پیوتیک مصرف کرد،کراتنینش به 2.6رسید،تا الان که 63 ساله اش شد،حدودا 6ماه پیش که عفونت ادراری داشت با تزویج اشتباه یک دکتر ،انتی پیوتیک امی کاسین تزریق کرد کراتنینش رسید به 6،دو هفته در بیمارستان سرم ترزیق کرد،کراتنینش رسید به 3.5مرخصش کردند،الان باز کراتنینش رسیده به حدود5،من خودم(دختر29ساله ام)به بیماری استرس و افسردگی و ای بی اس و خونریزی گوارشی دچارم، و واقعا برای مادرم نگرانم،نمی دونم باید چی کارکنم،همه اعضا خانواده مون گروه او مثبت و ب مثبت داریم، ممنون میشم جوابم بدین آقای دکتر.....با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد به دكتر نفرولوگ مراجعه نماييد تخصص من نيست
  • تصویر کاربر shahab دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    با سلام من پسری 19 ساله هستم. محدوده ی کراتینین طبیعی در آزمایش بین 0/9 تا 1/3 نوشته شده است که کراتینین خون من 0/7 بدست آمد. میخواهم بدانم کم بودن میزان کراتینین چه علتی میتواند داشته باشد و باعث بروز چه مشکلاتی میشود. آیا نشان از نارسایی کلیه دارد؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      طبيعي است
  • تصویر کاربر عسل دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 830 مشاهده پرسش
    باسلام دکتر گرامی امیدوارم سوالم را پاسخ بدین. دختری 7 ماهه دارم که به دلیل بیقراری زیاد در 2 ماهگی براش یک سونو انجام دادیم که در هر کلیه یک شن ریزه 1میلیمتر را نشان داد و از ان به بعد با تجویز پزشک سیترات پتاسیم روزی 2 سی سی و دی سیکلومین را مصرف کرد وکمی ازبیقراری هایش کم شد ودر 6/5 ماهگی در ازمایش ادرارش مقدارکراتنین 24/2_کلسیم 3/88 واوریک اسید 56/4بود که دکتر اسماعیلی فوق تخصص در مشهد برایش سیترات 3 ظرفیتی تجویز کرد 3 بار در روز وهر بار 3/5 سی سی ولی طی این یک هفته که ازاین دارو استفاده کردیم خیلی بیقرار شده واز نصف شب شروع به ناله وگریه زیاد میکنه تو رو خدا جواب بدین که چی کار کنیم به همین منوال دارو را برایش ادامه بدیم با سپاس فراوان از وقتی که برای خواندن سوالات ما می گذارید/
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۸ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      با مصرف اب زیاد دارو را قطع کنند
  • تصویر کاربر ناهید جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    آقای دکتر بسیار ممنون از اینکه غیرحضوری پاسخ گوی سوالات هستید خداوند توفیق روزافزون به شما بده. ما درجنوب کشوریم و نمی توانیم به راحتی به شما مراجعه حضوری داشته باشیم. وجود کیست 12 میلیمتری در کلیه پسرم خیلی نگرانم کرده بود. با سپاس فراوان . خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      نياز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر هادی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    با سلام جناب اقای دکتر ایا هیدرونفروز نوزاد پسر که کشت ادار ان منفی بوده و سونو گرافی انجام شده ان به حضورتان ارسال میگردد ایا با گذشت زمان و بهبود خواهد یافت یا نیاز به ازمایشات خاصی در این زمینه میباشه که باید انجام گردد .. تمنا میکنم جسارت اینجانب را به بزرگیتان ببخشید در صورت امکان با وجود گرفته شدن وقت جنابعالی توضیح دهید و به جواب بله و خیر و ازمایش شود بسنده نکنید ممنون میشم از مشهد ا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید اول با dtpa scan vcug از نظر ریفلاکس و انسداد بررسی شود
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام ببخشین اقای دکتر من دوباره مزاحم میشم لطفا بیشتر توضیح بدین من خیلی وسواسی هستم ناحیه عضلانی کلیه چبم هنوز پف هستش و یکم درد داره انگار یک چیزی توش قر قر میکنه نمیدونم ابه یا باد و زیر چشمام ورم کردن از مدتی که اینجوری شدم شب ادراری دیگه ندارم و صبح که بیدار بشم و به دستشویی برم ادرارم نسبت به قبل کم شده و زرد غلیظ هستش ایا بیماری کلیه دارم لازم هست دوباره به دکتر مراجعه کنم؟ اگه برام بیشتر توضیح بدین ممنون میشم اقای دکتر .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      شما سالمید ومشکلتان وسواس است
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام
    آقای دکتر اینجانب در حدود 9 ماه پیش در انتهای ادرار خود چند قطره خون مشاهده میکردم.بعد از بررسی و انجام آزمایشات مختلف و سونوگرافی و سی تی اسکن متوجه دو تکه سنگ کوچک در کلیه خود شدم که بعد از 2 ماه دفع شد.اما این مشکل خون آمدن در انتهای ادرار قطع نشده است .قابل ذکر است که این حالت زمانیکه بنده از لحاظ جنسی ارضا میشوم اتفاق می افتد.من 30 ساله و متاهل هستم.بعد از ارضا شدن بعد از 24 ساعت این حالت پیش می آید.قابل ذکر است که اینجانب در حدود چهار سال از کاندوم و یکسال نیز از اسپری تاخیری استفاده میکردم.همچنین آزمایش psa هم زیر 1 بود و طی این مت هم 3 بار منی من خونی بودخواهشمندم جواب سوالمو بدین من خیلی از لحاظ عصبی دچار مشکل شدم.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      شما مشکلی ندارید جز حساسیت بیش از حد نرمال
  • تصویر کاربر داود جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    من تا کنون چند بار ازمایش اسپرم انجام دادم ولی هر دفعه جوابش متفاوت است و حدود۶ماه است که اقدام به بچه دارشدن کردیم ولی نتیجه نگرفتیم ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۴ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایشگاه رویان ازمایش بدهید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 534 مشاهده پرسش
    سلام . من سه ماه پیش ماه رمضون یه درد شدید گرفتم ، رفتم اورژانس سونوگرافی گفتن سنگ دفع کرده کلیه راست ات ، از اون موقع یه درد خفیفی در ناحیه چپ شکم دارم ، 2 هفته پیش رفتم سونو گفتن یه سنگ 5 میلی گیر کرده تو انتهای حالبت ، سه ماهه اونجاس با هیچ دوایی ام نمیوفته ، دکتر مداین تو تبریز گفتن TUL کنیم/ امکان داره سنگ نباشه مثلا تومور اینا باشه تو مثانه ؟ / یکی هم که بعد عمل درد داره؟ / یکی ام اینکه سنگ رو در میارن یا فقط خرد میکنن؟ مرسی از وقت گذاریتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۸ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      بايد تي يو ال كنيد
  • تصویر کاربر mohmmad جمعه ۳۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من یه دو ماهی هست روی پوست آلتم در قسمت بالا یک حالت براقی پوست و خشکی و تورم خفیف ایجادشده ولی درد و یا سوزش خاصی نداره اما بعضی وقتا خارش خفیف ایجاد میکنه و ئر حالتی که بلند میشه این خارش بیشتر میشه . تماس جنسی هم با کسی نداشتم.
    لطف میکنید راهنمایی بفرماییید
    (عکسش رو هم ضمیمه فرستادم واستون)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی نیست
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر