جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و سپاسگزاری به خاطر راه اندازی این سایت -انشاا.. ذخیره آخرت شما گردد.
    بنده 41 سالمه 2 ماه قبل یه سونوگرافی برای چکاپ کردم و متوجه شدم یه سنگ 12 میلی متری در کالیس فوقانی کلیه چپ دارم و هیچ گونه دردی هم ندارم .سنگ در ستی اسکن کاملا دیده می شود ولی در عکس KUB دیده نمی شود . تا کنون 2 مرتبه در تاریخهای 24 شهریور 93 و 14 مهر 93در مرکز ابن سینا یزد تحت نظر دکتر اخوان سنگ شکنی کرده ام ولی هیچ نتیجه ای نداشته است .لطفا با پاسخ سئولات ذیل مرا راهنمایی کنید. دعاگوی شما هستم.
    1- آیا برای سومین بار باید سنگ شکن برو م ؟ (کدام مرکز سنگ شکن در تهران را پیشنهاد می کنید تا نتیجه بهتری بگیرم )
    2- در صورت عدم نتیجه آیا بهتر است جراحی PCNL کنم ؟
    3- داروی پیشنهادی شما چیست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      این سنگ درمان نمی خواهد هر 6 ماه بررسی شود
  • تصویر کاربر کیپک دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    باسلام
    درمن (دختری26ساله)حدود یک سال ونیم پیش تشخیص کولیت اولسرو داده شد و از آن زمان به بعد داروی پنتاسا که بعدا به مزالازین تغییر پیدا کرد استفاده میکنم .از مدتی پیش در ناحیه پهوهام احساس نوعی گرفتگی داشتم بعلاوه دردی در اطراف ناف که به دکتر گفتم برام بجز کلیدنیوم سی داروی رانیتیدین تجویز کرد ولی در حدود ده روز پیش چند روزی روزه گرفتم یکی از روز ها نزدیک افطار متوجه شدم ادرارم بنوعی کاملا خونیه . از اون روز به بعد سعی کردم آب بیشتری استفاده کنم از اون روز به بعد خونی که دیده بشه به مثل اون روز ندیدم ولی گهگاه ادرارم تیره است تقریبا مثل رنگ چای با توجه به اینکه یکی از عوارض داروی مزالازین وجود خون در ادرار است نمیدونم این موضوع رو باید پیگیری کنم یا نه ؟مقدارداروم حداقل دوز یعنی 4عدد در شبانه روز است .الان باید چه کنم باید مقدار دارو رو کمتر کنم ؟تشخیص شما چیه؟ممکنه صدمه ای به کلیه هام رسیده باشه یا دچار عفونت ادراری شده باشم .گهگاه من خارش جزیی ناحیه تناسلی هم دارم .اگر میشه فوری جواب بدین .با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکل کلیوی ندارید
  • تصویر کاربر خدیجه دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام .من خانمي 38ساله هستم درسال 83توسط شما عمل لاپراسكوپي انجام دادم درشهريور ماه سمونوگرافي انجام دادم نتيجه سونموگرافي :
    تصوير سنگ به قطر 4MMدرقسمت مياني كليه چپ ديده مي شود تصويرWEDGE.DEFCTشكل درمحل اتصال يك سوم مياني وتحتاني كليه چپ به همراه هيدرونفروز خفيف زيرين ديده ميشود كه ميتواند ثانويه به اسكار به دنبال جراحي قبلي در بيمار باشد لطفا نظرخودتان را درخصوص وضعيت كليه من بفرماييد آيا نياز به مراجعه حضوري خدمت جنابعالي دارم درحال حاضر سوزش شدید دارماز بذل زحمات شما سپاسگذاري مي شود لازم به ذكر است قبلا سوال را مطرح كرده ام ولي كد رهگيري را گم كردم نتوانستم جواب را ببينم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      اصلا جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر الناز دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت آقای دکتر .
    کلیه همسر من سنگ ساز هست والان که به دکتر مراجه کرده وباتوجه به جواب سونوگرافی یکی از کلیه ها پر شده از سنگ باتوجه به اینکه قبلا در دوران کودکی یک بار عمل جراحی بر روی کلیه همسرم انجام شده آیا برای بار دوم میتوننکلیه رو عمل کرده وسنگها رو خارج کنن.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      با عکس مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مرادی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلا پدر من 70 سال سن دارند.که در سونوگرافی سنگ کلیه به اندازه 3kmو کیست کلیه در اندازه های 12*15 و47 mm نشان داده شده که گاهی همراه با درد است و اندازه پروستات 62*52*54 است .در ضمن ایشان ناراحتی قلبی دارند چه درمانی مناسب است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به درمان نیست
  • تصویر کاربر احسان سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    ایا کیست با ضخامت 6میلی متر نیاز به درمان دارد ؟
    درد در پهلوها وجود دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    من در حالب راستم سنگب به طول ۸ میلی متر داشتم که تحت عمل tul قرار گرفتم اما دکترم گفتند چون مجرای حالب خیلی تنگ بود نتونستند سنگ را پشکنند و استنت در حالب گذاشتند ایا استنت کمک میکنه به افتادن سنگ یا نه و ایا دو هفته بعد مجرا برای شکتن سنگ باز خواهد شد.ممنون از کمکتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      حضورا تشریف بیاورید
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید منرفتم متخصص کلیه و برای سلامتی کلیه هام ازم ازمایش خون و ادرار گرفت ولی به علت دانشجو بودن نتونستم نتیجه رو به همان دکتر ببرم اینها نتایج منه میشه لطف کنید و نظرتون رو بفرمایی:
    fbs 116
    ALT 160
    AST 70
    که همگی از نرمالشون خیلی خیلی بیشتره
    1. تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر مقدم دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من از تقریبا 15 روز پیش سنگ وارد حالبم شده ولی دفع نشده دکتر معالجم یک زمان اولیه 8 روزه داد که دفع نشد دوباره یک بازه 10 روزه گفت ورزش کن آب زیاد بخور دفع میشه. سوال بنده اینه که تا چند روز امکان گیرکردن سنگ در حالب مجاز؟بطوریکه به کلیه صرر نرسونه؟
    سنگ من 6.5 میل تخمین زده شد بعد 8 روز اول سونو دادم تبدیل به 2.5 الی 3 میل شده بود. لطفا راهنمایی کنید .درضمن هزینه روش tul ?
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      باید عمل کنید
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 567 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دو سوال از شما دارم
    1-خانم من برابر سونوگرافی صورت گرفته دو سنگ در مثانه ویگ سنگ 8 میلیمتر در حالب ایشان موجود بود 5 سرم فشار به ایشان زده شد ولی تا دو ماه تاثیر نداشت ناچارا به مدت یک ماه از گیاهان دارویی استفاده کرد و خوشبختانه سنگها افتادند جنابعالی چقدر به گیاهان دارویی اعتقاد داری
    2-خودم برابر سونوگرافی مثانه طبیعی کلیه ها سالم درجه پروستات 37 ولی تکرر ادرار زیاد دارم و باد سرد که به کلیه میخورد احساس سردی و تکرر ادرار شروع با رنگهای مختلف وسالهاست که از ان رنج می برم لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      باید عکس رنگی از کلیه بگیرید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر