جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر موسوى جمعه ۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    سلام، قد دختر ٦ ساله ى من كمى كوتاهه و دكتر براش شربت OsteoJuice تجويز كرده، ميخواستم بپرسم اين شربت روى كليه سايد افكت نداره؟ باعث مشكل براى كليه نميشه؟ ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ شهریور ۹۳( 9 سال پیش)
      اب زیاد بخورند نه مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر فریماه دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید از اینکه سوالاتم را جواب دادید مینی بر کیست کلیه که فرمودید اگر ارثی باسد به بچه هم منتقل می شود و فقط در سونوگرافی مشخص می شود که ارثی است یا نه ، من 25 شهریور از شما وقت گرفتم می خواستم بگم قبل از آمدن سونوگرافی انجام بدم یا شما خودتان انجام می دهید ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی مشخص میکند
  • تصویر کاربر علیرضا پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.

    دیروز مادرم درد مداوم و نسبتاً زیادی را در پهلو داشت. رفتیم دکتر داخلی. آزمایش‌های اولیه نشان داد که کلیه عفونت کرده. یعنی این تشخیص پزشک بود.

    ما نگران هستیم. چکار باید کرد؟ ممکن است این عفونت خیلی زود پخش شود؟

    با احترام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      با مصرف آنتی بوتیک بهتر می شوید
  • تصویر کاربر ابراهیمی چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    عرض سلام واحترام دارم خدمت دکترکرمی عزیز استاد من سنگ کلیه ازنوع کلسیم داشتم که بامصرف دارودفع شدواندازه حدود2الی3میلی بودولی دردشدیدازناحیه پهلوی راست داشتم بعد ازگذشت6ماه مجدداً دردم ازناحیه پهلوی چپ شروع شده واین مسئله بعداز1ماه روزه داری بوده سوالم ازحضورشما1-چکارکنم که سنگ کلیه ام زودتردفع بشه -برای اینکه مجدداً سنگ کلیه نگیرم چه کارهای لازمه انجام بدم چه دارویی توصیه میکنید ببخشید استادمن شهرستانم واینجا دسترسی به شما برام از نزدیک مقدورنبود لطفاً راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      هر 2ساعت 1 لیوان اب و مصرف کم نمک
  • تصویر کاربر ندا یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    با سلام
    در جواب سونوگرافی که مادر بنده انجام داده اند چنین نوشته شده است:
    کانون اکوژن مطرح کننده سنگ به قطر 2mm در سینوس کلیه راست رویت شد.
    Fullness در سیستم پیلوکالیسیل هر دو طرف مشاهده میشود که میتواند به علت پرشدگی بیش از حد مثانه باشد.
    ایا نیاز به درمان می باشد و برای درمان چه باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به اقدام خاصی نیست
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی!
    می خواستم بدونم در صورتی که قصد اهدای کلیه داشته باشم، هزینه ی عمل لاپراسکوپی به چه صورت خواهد بود، و آیا انجام آزمایشات مورد نیاز در مطب جنابعالی امکانپذیر است یا باید در مرکز انجمن بیماران کلیوی تهران انجام بگیرد!

    اگر امکان اعلام هزینه در این صفحه برای جنابعالی امکان ندارد ایمیل خودم رو در اختیارتون قرار دادم!
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      من بیوند انجام نمیدهم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من یه ماه پیش قسمت پایین شکمم دچار درد شد اما کلیه هام دردر نداشت رفتم سونوگرافی یه کیست 3 سانتی توی کلیه چپم نشون داد نوشته بود کیست کورتیکال رفتم متخصص داخلی گفت نیازی به درمان نداره به نظرتون مشکل سازه یا نه ؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      مطالب سايت من در مورد كسيت كليه را بخوانيد كسيت شما اگر ساده است نواز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر طاهری چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام مجدد من پیرو سوال قبلی به کد رهگیری K74W615 میخواستم بپرسم با توجه به این سنگ 1 سانتی آیا روزه را بگیرم یا نه تا الان که روز در میان روزه شدم بعد از ظهر که میشو درد خفیفی به اندازه یک تخم مرغ در پهلوی چپم احساس میکنم به همین خاطر روز در میان روزه میگیرم لطفاً راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      می توانید بگیرید
  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 739 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر حسین کرمی.
    پدر من 2 ماهه در بیمارستان مدرس تهران بستری هستند. علت بستری شدن سکته روده باریک بوده. بعد از سکته روده در عمل جراحی، روده باریک که سیاه شده بود از بدن خارج کردن و فقط 60 سانت از روده باقی ماند و مقدار کمی از روده بزرگ که سیاه شده بود از روده جدا شد. حالا سر دو تا روده از بدن بیرون هست و کلستومی به آنها متصل است. بعد از حدود 2 هفته بدلیل اینکه غذا جذب بدن نمیشد و هر چی میخوردن از طریق روده باریک سریع دفع میشد دکترها تصمیم گرفتن یک پودری را که این پودر مکمل کامل غذایی بود را به پدرم بدهند و از اون موقع کراتینین خون بالا رفت. پودر مکمل را قطع کردن و شروع به تزریق سرم کردن ولی از طرفی اشتهای پدرم کامل قطع شد. یکبار دیالیز اورژانسی شد و چون کراتینین به حدود 6/5 رسیده بود دکترا ترجیح دادن با سرم کراتینین را پایین بیارن. چند روزی پدرم مرخص شد اما سدیم و پتاسیم شدید افت کرد ولی کراتینین به 4 و نهایتا به 3 رسید. گفتن سرم ها فقط قندی بوده. بعد از مدتی پدرم نتونست محیط بیمارستان را تحمل کنه و درخواست مرخص شدن داد اما بدلیل اینکه سرم ها کامل قطع شده بود و آب و مواد غذایی که از طریق دهان دریافت میشد بدون جذب سریع دفع میشد کراتینین به 9 و اوره به 140 رسید. الان پدر مجددا بیمارستان هستند. یک روز در میان دیالیز میشند. دفعه سوم که دیالیز شدن کراتینین 4/5 رسید اما دفعه چهارم باز 6/5 شد. سرم ها کامل قطع شده غیر از یک سرم تقویتی که حین دیالیز بهشون تزریق میشه. اشتهایی به غذا ندارند و بیشتر مواقع چیزی که میخورن بالا میارند و به دلیل ضعف شدید زمان راه رفتن سریع بیهوش میشند.
    حدود 23 کیلو تو این دو ماه وزن کم کردن. سفیدی چشمشون زرد شده. پزشک جراح میگه تا زمانی که کراتینین پایین نیاد و بدنشون جون نگیره نمیشه عمل کرد. واقعا نمیدونیم باید چیکار کنیم. فقط میبینیم پدرمون هر روز داره وزنش کم میشه و آب میره. لطفا راهنماییمون کنیم.
    در ضمن پدرم سابقه بیماری آسم دارند. هر چند تو زمان این بیماری اصلا آسمشون اذیت نکرد و تقریبا فراموش شد. وضعیتشان جوری نیست بشه از بیمارستان خارجش کرد اما اگر نیاز به آزمایشی چیزی هست یا باید کپی از آزمایشهای داخل پروندش هست کپی میگیریم.
    منتظر پاسختون هستم.
    با تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      بهتر است حرف پزشگ معالجتان را گوش کنید
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    تقریبا زمستان 89 بود که به علت سردی هوا پهلوهام درد گرفت و دچار کوفتگی شد، بعد از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات دفع پروتئین در ادرار 24 ساعته به مقدار حدود 670 و وجود 2+ خون در ادرار (از بچگی 2+ همیشه در ادرار وجود داشته)مشاهده شد لذا مدتی با مصرف لوزارتان مداوا انجام شد که نتیجه ای نداشت، در سال 91 بیوپسی انجام دادم (نتیجش به همراه دو آرمایش آخرم در پیوست قرار داده شده) که بعد از اون هم روزی سه عدد لوزار+دو عدد پنتوکسیفیلین تجویز شد و پس از مصرف این داروها و روند بهبود دفع پروتئین به حدود 300 کاهش پیدا کرد ولی در آزمایش آخر که هفته پیش بود دفع پروتئین به 990 رسیده که بسیار نگرانم کرده، ناگفته نماند که درد پهلوهام به سرما و باد کولر خیلی حساسه همچنین موقع دفع ادرار شروعش یه مقدار تاخیر داره ولی فشار و تخلیه درسته و تکرر هم ندارم. با مطب هم تماس گرفتم به این زودیها وقت ندارید، لطفا راهنمایی فرمایید.ضمنا سونوگرافی از کلیه،مثانه،کبد،کیسه صفرا و پروستات هم انجام دادم که نتیجه خوب بوده.
    مرد، 35 ساله،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      باید به دکتر نفرولوزی مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر