جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر راضیه سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام، خانمی 26 ساله هستم، آزمایش ادرار که دادم خون که بین بیست تا سی سلول بود و پروتئین ده تا بود ، سونوگرافی از کلیه ها مشکلی نداشت و دکتر گفت مشکلی نیست و نمی دانیم که این خون از کجا می آید . همچنین دو طرف پهلو هایم درد می کنند ولی ادرارم زردرنگ است و تیره و به چشم خونی نمی بینم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      ازمایش ادرار24 ساعت از نظر دفع پروتیین بدهید
  • تصویر کاربر اکرم سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام گرم خدمت آقای دکترآرزوی صحت وسلامتی قرین عمرتان راازباری تعالی خواهانم .آقای دکتردرمورددیالیزشنیده ام یک دستگاه کوچک مانند یک باطری درقسمتی ازبدن دکترها کارمیگذارند(مثل مچ دست و....)وفردبدون اینکه به بیمارستان جهت دیالیزبرود آن دستگاه عمل دیالیزراانجام میدهد آیاچنین دستگاهی است ؟ اگراست چگونه میشود به آن دست یافت ؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      با دکتر نفرولوگ در میان بگزارید
  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 581 مشاهده پرسش
    با سلام حدود یکماه پیش دچار افزایش ادرار و نیاز به دفع آن هر یک و نیم ساعت یکبار و شبها هم 2الی3 مرتبه شدم دیابت هم ندارم . به 4 نفر از متخصصین اورولوژی مراجعه کردم که دو تشخیص و نظر متفاوت داشتند آزمایش ادرار و نتیجه سونو گرافی از کلیه ، مثانه ،و پروستات طبیعی بود 48 ساله هستم و اندازه پروستات در سونو33*31*41 گزارش شده است دو تن از همکارانتان اعتقاد داشتند که مشکل من منشا جسمی ندارد اگر مشکل جسمی وجود می داشت آزمایش و سونو نشان می داد بنابراین تولترودین و ایمی پرامین 10 میل تجویز نمودند که من فقط یک میلی گرم تولترودین خوردم که اثر خوبی نداشت چون علاوه بر تکرر ، کاهش قطر و فشار جریان ادرار هم بدنبال داشت درحالیکه من بجز تکرر ادرار علامت دیگری نداشتم یعنی سوزش به هنگام ادرار نداشتم مشکل در شروع ادرار و احساس تخلیه نشدن کامل مثانه ، قطره قطره آمدن و غیره نداشتم لذا مصرف تولترودین را بیش از یک میلی گرم ادامه ندادم ایمی پرامین را هم چند شب بیشتر مصرف نکردم . یکی دیگر از همکاران متخصص شما اظهار داشت که این نشانه این است که پروستات شما می خواهد بزرگ شود بنابراین کپسول تامسولوسین را تجویز نمود همکار دیگر شما این استدلال را قبول نداشت و اظهار داشتند :"غده پروستات در همه مردان می خواهد بزرگ شود" ؛ همکار دیگر شما سفکسیم 400 و مدالوسین تجویز نمود و اظهار داشت که چون پی اس آ و نتیجه سونو طبیعی می باشد بنابراین بزرگی خوش خیم پروستات مطرح می باشد منم چون سینوزیت داشتم ده روز سفکسیم را مصرف کردم و مدالوسین را هم تا 9 روز ادامه دادم و قطع کردم الآن احساس بهبودی دارم حال استدعا میکنم بفرمایید : اولاً نظر کدامیک از همکاران محترمتان صحیح می باشد ثانیاً تشخیص و احتمالی که شما می د هید چیست ؟ ثالثاً دوروز قبل از اینکه بنده به تکرر ادرار دچار شوم بارسنگینی را مسافتی حمل کردم و احساسی هم در ناحیه راست شکم داشتم یک شب قبل از ابتلای به تکرر هم حجامت کردم آیا می تواند تکرر ادرار به این دو موضوع ربط داشته باشد ؟ یعنی تغییر زاویه مثانه و مجرا یا عفونت ناشی از حجامت علیرغم نرمال بودن آزمایش یا خیر؟ ضمناً من حدود سی سال است که بالجینگ دیسک لومبر دارم و همیشه درد خفیف در کمر و برخی ازعضلاتم دارم آیا ا ین موضوع می تواند به مشکل پیش آمده مرتبط باشد ؟ و سوال آخر اینکه من چون تصور می کردم که تخلیه نکردن مثانه ممکن است به کلیه ها آسیب برساند لذا به محض اینکه حجم مثانه به 50سی سی یا کمتر می رسید نسبت به تخلیه آن اقدام می کردم و شاید همین زمینه ساز بدعادت شدن و تحریک پذیری مثانه شده باشد حال بفرمایید مثانه با حجم 150 یا 200 سی سی را ما تا چند ساعت می توانیم نگهداریم طوریکه آسیبی به کلیه ها وارد نشود تا بدین ترتیب مشکل بیش فعالی مثانه اگر مطرح باشد رفع شود ؟ (پی اس آ ) 0/48با تشکر از بذل توجهی که می فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید02122642744
  • تصویر کاربر جواهر چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 339 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت جتابعالی
    من زنی 61 ساله هستم که الان حدود 8 سالی هست مبتلا به دیابت هستم در حال حاضر قند ناشتا 115 و بعد از غذا 190_200 است متاسفانه مدت زیادی هست با این که نمک رو از غذاهام حذف کردم دچار فشار خون بالا هستم روزها 152/96 شب ها 145/90 دکتر قلب و عروق رفتم مدت طولانی هست این داروها را مصرف میکنم لوزارتان 50 میلی گرمی 2 تا در روز صبح و شب _ متوپرولول(متورال) 50 میلی گرم نصف عصر ، فلوکستین 10میلی گرم یکی صبح ها _ اتروواستاتین 10 میلی گرم یکی شب ها _ متفورمین 500 میلی گرم یکی بعد از هر وعده غذا و گلی بنکلامید 5 میلی گرم یکی قبل از هر وعده غذا

    آزمایش چکاپ کامل دادم خون و ادرار ناشتا و ادرار 24 ساعته


    protein$ :negative WBC 4، 6 _ Eptithelial cell: rare squamous _ bacteria: FEW



    Leukocyt مثبت بوده leukocytes +



    colony count : ziro bacteria



    24hrs urine protein : 0.14 24hrs urine microalbumin : 14.6



    24h . urine creatinine : 0.8 gr

    total volume : 2450
    urea : 21 creatinine0.84 uric acid 3.8
    چکاپ کل آزمایشهای خونم همگی نرمال بود جز ادرار_نمیدونم باید چه کار کنم
    خیلی نگرانم بنظر شما چه کار باید بکنم ؟ فشار خون بالا و همین طور وضع کلیه های من در چه
    حال هست آیا باید اقدامات تشخیصی دیگری انجام بدم برای کلیه ها باید چه اقدامی بکنم ؟ اگه راه تشخیصی دیگری لازمه لطفا به اطلاعم برسونید تا انجام بدم؟ _آیا نیاز به مصرف آنتی بیوتیک هست؟

    از اینکه وقتتون رو در اختیار من گذاشتید ممنون و سپاسگذارم
    منتظر جواب شما هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      دکتر نفرولوزی مراجعه شود
    2. تصویر کاربر جواهر چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      با سلام

      دکتر نفرولوزی چه دکتریه؟ تخصصش چیه؟ میشه یه دکتر نفرولوزی به من معرفی کنید؟

      بینهایت سپاسگذارم.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    و خسته نباشید نظرتان را بیان کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      تومور خوش خیم است پی گیری شود
  • تصویر کاربر saeed یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام لطفا راهنمایی کنید
    طبق گفته شما
    موارد منع انجام ختنه در نوزادی
    وقتی سوراخ نوک مجرا در سطح زیرین آلت تناسلی باشد
    کجی آلت تناسلی
    من 22 ساله هستم و دو مورد بالا را دارم چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      بای ببیتم
  • تصویر کاربر مريم پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر ببخشيد برادرم با درد سمت چپ به دكتر مراجعه كرد.بعد از سنوگرافي و اسكن گفته شد كليه چپ سنگ داره و كليه راست بزرگ شده درصورتي كه هيچ دردي در سمت راست نداره.خواستم بدونم خطرناكه؟خيلي نگرانيم.درضمن چهل وپنج ساله است.ممنون ميشم راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      باید عکسش را ببینم
  • تصویر کاربر یوسف جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینکه در مطب شما دکتر عزیز رادولوژی انجام میشود خواستم بدونم خود شخص شما انجام میدید؟یا شخص دیگری؟
    اگه شخص دیگری انجام میدهد اون شخص زنه یا مرد؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      انجام نمیشود
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 317 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر کرمی...
    بنده خانمی 55 ساله هستم چند روز قبل دردی در ناحیه ی کمر و کلیه سمت راست احساس کردم و به دکتر مراجعه کردم و برایم سونوگرافی نوشتند،و بعد از نتیجه سونوگرافی متوجه شدم که کیستی به قطر 9mm در اینترپولار کلیه راست دیده می شود...
    حالا باید برای درمان این کیست چه کنم؟
    باتشکر از شما دکتر گرامی...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      نیاز به درمان ندارد
  • تصویر کاربر سامان جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما. من به نمایندگی از دانشجویان اتاق عمل تشکر ویژه ای دارم . فیلم های جراحی شما کمک شایانی به ما کرد تا بتوانیم بیشتر با عمل های اورولوژی آشنا شویم. امیدواریم همچنان پاینده و موفق باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      تشکر و سپاس
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر