جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمیدرضا سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام . قبلا از شما پرسیده بودم که پسری هستم 16 ساله که مدتی هست احساس میکنم ادرارم به طور کامل تخلیه نمیشه و باید قطرات ادرار را به سختی خارج کنم که اگر برای تخلیه بیشتر تلاش کنم ادرارم تخلیه میشه و شما پاسخ دادید که دلیلش مربوط میشه به مشکلات عصبی و روحی . حالا میخوام از شما بپرسم که راه حلی برای درمان مشکل ادرارم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر غلامرضا سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من نزدیک به یکماه است که عمل کلیه انجام دادم و کلیه راست رو برداشتم .الان ادرارم خیلی غلیظ است در روز سوم بعد عمل دکتر بهم گفت کراتین خونت بالاست آیا غلیظ بودن خون ام به این حرف دکتر ربط پیدا میکنه و اگر اینطور است ایا راه حلی براش هسن منظورم درمانی براش پیدا میشه یا نه؟(علت برداشتن کلیه وجود تومور در کلیه راست بود)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام. من حدود 3 یا 4 ماه است که در انتهای آلات خودم زخمی وجود دارد که به عرض این زخم امتداد دارد مانند یک خط و بریده شده ولی مشکلی ندارم فقط هنگام سیخ شدن انگار که زخم باز میشود و سوز می زند و این زخم خوب نمیشود و نیز پوست پوست میشود.
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 3144 مشاهده پرسش
    سلام، من مردی 27 ساله هستم .در دوران کودکی دکتری بنده را به روش دستی ختنه کردند و به دلیل انجام ناقص قسمتی از گوشت و پوسته زائد باقی مانده است. میخواستم قبل از ازدواج بدون آنکه فردی متوجه شود ختنه را کامل کنم.آیا امکانش هست؟ مدت زمان نقاهت چقدر است.در کلینیک انجام میشود یا بیمارستان؟ چقدر زمان بهبودی طول می کشد و هزینه تقریبی اش چقدر است.اگر لطف کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۸ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر alireza یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر غرض از مزاحمت من پسر عمویی دارم که یکدفعه درد کلیه گرفته و به بیمارستان مراجعه کرده و شکم او متورم شده دکتر بعد از معاینه گفته هر دو کلیه از بین رفته و رگ آن پاره شده و گفت امیدی به بهبودی او نیست و کاری از ما بر نمیاد و دائم دارن از او خون و بهش سرم وصل میکنند و آزمایشهای متفاوتی ازش میگیرند واقعا ما نمیدونیم چیکار کنیم سن پسر عموی من 30 سال و قبلا در ادرارش خون بوده ولی به پزشک مراجعه نکرده تا یکدفعه دردش شروع میشه خواهش میکنم آقای دکتر اگه راه حلی هست به ما بگین الان حدود دو روز تو بیمارستان خورشید اصفهان بستری شده و هیچکس کاری از دستش بر نمیاد میترسم خدایی نکرده.... خواهش میکنم راه حلی برای این موضوع به ما بدهید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر آشتیانی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام جناب استاد.من یکی از شاگردان و همکاران شما هستم.در انتهای صفحه اصلی بخشی تحت عنوان سخن مشتریان هست که بیماران حضرتعالی اعلام نظر میفرمایند.پرسش من از حضرتعالی این است که بهتر نبود دستور میدادید بجای واژه مشتریان از عنوان بیماران یا مراجعان استفاده میشد.چون به ما یاد دادند که بیمار را به چشم انسانی دردمند نیازمند کمک و درمان بنگریم نه مشتری،چرا که آنوقت کرامت حرفه امان زیر سوال میرود و دیگران هم به خود اجازه میدهند به این حرفه مقدس اهانت کنند.با پوزش و تشکر از شما استاد عالی مقام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنون از تذکر زیبایتان چشم
  • تصویر کاربر محمدرضا شنبه ۱۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    کلیه چپ کوچک شده دارای دوسنگ 20 mm کارکرد حداقل30درصد.نظرپزشک معالج عمل pcm یابرداشت کلیه.بنظرجنابعالی چه بایدکرد؟آیاشمااین عمل انجام میدهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببنم
  • تصویر کاربر یونس دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر محترم
    چند روزی است که در پهلوهایم احساس درد خیلی خفیفی میکنم که با گرم نگه داشتن آن هم بهبودی در آن حاصل نشده و کمی هم نسبت به قبل تکرر ادرار پیدا کردم رفتم دکتر داخلی ایشان آزمایش برایم نوشته ولی هنوز فرصت نکردم آیا ممکن هست عفونت کلیه باشد؟ممنون میشم نظر شما را در اینباره بدانم .
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سونو بکنید
  • تصویر کاربر بهنام دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 10 روز پیش به علت وجود سنگ 15 میلی در حالب که موجب تورم شدید کلیه شده بود عمل و سنگ شکن کردم و دکتراز لوله DJ جهت خروج سنگ استفاده کرد .می خواستم بدانم که آیا تورم شدید به کلیه آسیب میرساند و از کجا متوجه آسیب دیدگی کلیه بشوم علائم آسیب دیدگی چیست؟.و برای درمان اسیب احتمالی کلیه چه کار کنم.؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۶ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      از دکتر معالج بپرسید بهتر است
  • تصویر کاربر مومن دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام
    برای شما متاسفم که با قرائت قران خودتان را فردی مذهبی و مومن جا زده اید...
    شما که هر 5 دقیقه یک نفر را ویزیت میکنید در صورتی که روی سایت خودتان گفتید وقت ویزیت 30 دقیقه است !... شما به دلیل اینکه مشخص نشود بیماران چه مبالغی را بابت خدمات مطب پرداخت کرده اند از دستگاه کارت خوان استفاده نمیکنید و طلب وجه نقد دارید...
    مطمئن باشید این کلکها همین دنیا پاپیچ شما خواهند شد و روزی شما رو زمین خواهند زد..
    کاش به جای تلاوت قران به آموزه های آن عمل میکردید...
    به امید روزی که از خواب غفلت بیدار شوید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      شما اگر مسلمان هستید به من افترا زدید 1-زمان ویزیت برای هر بیمار با ازدحام جمعیت مراجعه کننده 30 دقیقه در هیچ جای دنیا نیست 2-طبابت من به عنوان دکتر فوق تخصص ارتباطی به عقاید و قران ندارد من کار فوق تخصصی خود را بر اساس تشخیصم انجام میدهم 3-کارت خوان مطب خراب است باید درست شود پرداخت ویزیت بر اساس تهرفه دولتی مشخص است5-خدا همه را از خواب غفلت و افترا متنبه کنداز جمله شما ادم ناسپاس را ان
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر