جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    با سلام در کلیه چپم یک سنگ 6 میلی هست و در کلیه راست یک سنگ 3 میلی. در سال 77 چون سنگ در مجرای حالب گیر کرده بود تحت عمل جراحی قرار گرفتم. از رواتینکس خیلی استفاده کردم ولی سنگها دفع نشدند.وقتی راه میروم درد شدیدی در پهلوهایم دارم.آیا نیاز به سنگ شکن میباشد؟ آیا درد پهلوها در حین راه رفتن مربوط به سنگ میباشد؟ منتظر پاسخ شما هستم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      باید مدترکاتان را ببینم
  • تصویر کاربر زیاری جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    با سلام
    همسرم 6ماهه متوجه نارسایی کلیه شده.به طور اتفاقی فهمید (با آزمایش خون).6ماهه کراتینش روی 1.9 مونده .دفع پروتئین هم داره . پزشکان گفتند بر اثر رفلاکس ادرار کلیه ها دچار نارسایی شدن. آیا باید عمل آنتی رفلاکس را انجام بده؟
    آیا اسموتراپی در ایران انجام میشه؟متشکرم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      باید ححضوری ببینم با مدارک
  • تصویر کاربر رامین جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما اقای دکتر
    من نزدیک به یک سال ونیم هستش که در عرض یک ساعت چهار بار حداقل باید دسشبرمدسشوان هم درعرض چند ثانیه بهم فشار عجیبی وارد میشه ..قابل توجه که همه ادرارم به یک اندازه هستش...اقای دکتر فشار به مثانه ام سریع رخ میده ...ممنوم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر نازنين جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد،در رابطه هزينه سنگ٥ ميليمتري در حالب ميخاستم بدونم كه اگر امكانش برام محيا بود مزاحمتون بشم. ممنون ميشم فورا اطلاع بدين،با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۴ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      09351142080
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلامً عليكم : آقاي دكترضمن تبريك ميلاد دخت پيامبر (ص) حقير 52 ساله هستم از مؤسسه خانه قرآن بندرانزلي . مشكل فشار خون 14-15 روي 10-9 دارم . براي قند نوع دوم فقط متفورمين ميخورم . طبق سونوگرافي يك كيست پاراپيلوكاليسيل 16م م در پل تحتاني كليه چپ هست ميخواستم به اين شاگرد پاي رحل قرآن راهنمائي فرمايند چگونه درمان كنم ؟ و اينكه آيا اين كيست جزء كيستهاي ساده است يا ميتواند بعدها مشكل ساز باشد ؟ داروهاي مصرفي پرازوسين .هيدروكلرتيازيد .ب6 . متفورمين . والسازتان . آترواستاتين و آملوبر . التماس دعا .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      این کیستها نیاز به درمان ندارند
  • تصویر کاربر baran جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام .من حدود یک ماه است که طرف چپ شکمم نزدیک ناف درد دارم که میگیره و ول میکنه همچنین گاهی به طور ناگهانی احساس تب و افزاایش حرارت در بدنم میشوم ایا با عفونت کلیه ومجرای ادراری ارتباط دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      ازمایش و سونو بکنید
  • تصویر کاربر افسانه یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 759 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر عزیز و با عرض خسته نباشید بنده پدرم 54 سالشون و چند وقت دچار تب شدید و ادرار خونی بودند که رفتیم سونو گرافی و نشون داد که کیست کلیه دارند اندازه اش هم تقریبا بزرگ به نظرتون برای درمان چه باید بکنیم و آیه این کیست میتونه به سرطان کلیه تبدیل بشه با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      باید ببینم02122642744
  • تصویر کاربر ستار دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    جبار هستم 59 ساله که دو سنگ به ابعاد 8 و 9 می در کلیه راستم هستند و ی بار سنگ شکن کردم 20روز قبل الان درد شدید کلیم رو گرفته و حرکت می کند نمیتونم دفعش کنم لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      عکس رنگی بگیرید
  • تصویر کاربر زهرا.پ شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 802 مشاهده پرسش
    با سلام دختری 22 ساله و مجردم.امروز به همراه ادرار یک تکه بافت نرم مثل پیه یا چربی به اندازه تقریبا 13 میلیمتر خارج شد که بوی بدی هم میده.خیلی ترسیدم.نمیدونم چی میتونه باشه.اصلا هم درد شکم یا پهلو ندارم.البته حدود 4-5 ماه پیش عفونت مثانه گرفتم که با قرصهایی که پزشک تجویز کرد طی 5-6 روز خوب شدم و دیگه هم تا امروز مبتلا نشدم.تو رو خدا بگید این تکه چیه و آیا خطرناکه؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      شاید عفونت است انتی بیوتیک بخورید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پدربزرگ بنده با سن حدود 75 سال در طول سه سال گذشته چندین بار دچار نوسانات فشار خون شده و به دلیل امکانات کم شهرستان، بیماری دقیق ایشون تشخیص داده نشد و اوردیمشون تهران. بنابر تشخیص پزشکان دچار کم کاری کلیه شده، پروتئین دفع می کنه و اوره شونم بالاست. تا حالا چندین بار دیالیز شدن. میخواستم بپرسم آیا کم کاری کلیه در این حد، درمان قطعی داره که نیاز به دیالیز نداشته باشه؟ (و اگه داره درمانش چیه؟). دوم اینکه دیالیز یه درمان موقتیه یا مادام باید باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      دکتر داخلی کلیه بروید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر