جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناشناس جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 930 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشی
    ما تو سن رشد یا بلوغ هستیم که هر شب یا هر روز موقع خواب به آلت تناسلی فشار میاد و یه تق میاد چند بار این اتفاق افتاده...میخواستم بپرسم دلیلش چیه؟
    البته هیچ نشونه ای از شکستگی نداره نه دردی نه چیزی کلا هیچی...
    میخواستم بپرسم باعث کوتاهی نمیشه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      این کار خطرناک است
  • تصویر کاربر حميد جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما دكتر دلسوز مردم.
    من كمي تورم و سفتي قابل لمس (فاقد هر گونه درد) در سمت چپ شكمم (كمي پايين تر از آخرين دنده و بالاتر از لگن) دارم كه چند روزه منو نگران كرده خواستم نظرتونو در موردش بدونم آيا احتمال ميديد عفونت يا سنگ كليه باشه؟ و اگر نه چه احتمالاتي رو بايد در نظر بگيرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر جان.من5 ماه پیش دربیمارستان.دکترشریعتی.عمل نفرکتومی بنیان کردم.وکلیه وغدد ادرنال ولنفی وبافت های کلیوی رو تخلیه کردند...هنوز درد دارم.سرگیجه دارم.واصلا توان راه رفتن ندارم.همش به خودکشی فکرمیکنم.فراموش کار شده ام..وکلیه چپم هم درد دارد.سونو هم کردم.گفتن کلیه ات ورم داره...خلاصه حالم اصلا خوب نیست....روزانه 5cc تنتور اپیوم مصرف میکنم.استنت قلبی هم دارم.سینه چپم هم توده برست داشته تخلیه کردم..سیگاری هم هستم...خدا خیرت بده.مراراهنمایی کن چکار کنم.حالم خوب بشه..ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر خودتان مراجعه شود
  • تصویر کاربر ZAHRA چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما من یه خانم 27 ساله هستم که تکرر ادرار و دستشویی رفتن های زیاد بزرگترین دغدغه من شده که حتی مسافرت ها و خیلی از برنامه هامو به خاطر این موضوع کنسل میکنم همش ترس عدم دسترسی به موقع به سرویس بهداشتی منو اذیت میکنه اگه من 12 شب برم به رختخواب تا 7 صبح کم کمش 2 باری باید برم همیشه و ه لحظه احساس میکنم که باید برم دستشویی . من فوق العاده استرسی و کمی عصبیم اگه موضوعی ناراحتم کنه دم در دستشویی باید بست بشینم تو شهر ما دکتر کلیه نداریم یه متخصص داخلی رفتم آزمایش ادرار نوشت که بعد انجام دادن گفت خون تو ادرار دیده شده باید بری یه متخصص کلیه دکتر واقعا خسته شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 09351142080 نوار مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر میرصدوقی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 2095 مشاهده پرسش
    44 ساله - مرد- اسید اوریکم 7 شده سابقه نقرس یکبار سال گذشته (سه الی 4 روزه)
    حدود 21 روزه التهاب مفصل شصت پا دارم در این مدت روز اول آمپول دگزا +هفته بعد آمپول بتامتازون + قرص ایندومایسین 25 روزی یک عدد+ گلشی سین (مداسین1 )روزی یک عدد مصرف کردم ولی دوبار حمله داشتم نگرانم چیکار کنم ایا باید دوز دارو ها زیاد شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      مایعات زیاد وکاهش مصرف پروتیین و مصرفدارو
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام واحترام
    مدتی است که پهلوی طرف راستم سوزش بسیار شدیدی داره ؟به طوریکه انگار از درون داغ بشه
    خواهشندم بفرمائید علتش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر پریسافتحی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    باسلام وآرزوی قبولی طاعات به درگاه خدای متعال.
    من 1ماه ونیم پیش دچارسوزش بعدازادرارشدم.آزوایش کشت ادراردادم.درجواب فقطyeast cellدیده شده بود.دکتذکنخصص زنان داروهای درمان قارچی دادن امافرقی نکرد.متخصص دیگدی گفتن عفونت ادراری داری و4تاآمپول جنتامایسین15عددسپیروفلوکساسین500و20عددفنازوپیریدن100به همراه یک پمادموضعی تجویزکرئن.سوزشم بهترشده اماخوب نشده.لطفاراهنمایی بفرمایید.فقط هم سوزش بعدازادراردارم وهیچ علامت دیگری ندارم.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۸ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر بهار شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر چند روزیه کلیه سمت چپم تیر می کشه ول می کنه وقتی ادرار دارم درد می گیره تا برم خالی کنم بهتر میشم تکرر ادرار دارم یکبار دوماه پیش همینطوری. شدم رفتم دکتر گفت کیست تخمدان داری داروی ضد حاملگی که شروع کردم خوب شدم کیستم آب شد تا الان که دوباره اینطوری شدم واینم بگم موقع آمیزش ترشحات سفید دارم ممکنه از عفونت رحم باشه؟ با این همه من می تونم روزه بگیرم؟ مشکلز نداره برای کلیه؟ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      بله نه
  • تصویر کاربر حميد شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    جناب آقاي دكتر با سلام و قبولي طاعات و عبادات
    عمو بنده 46 سال دارن و مدتي پيش در بيمارستان به علت مشكل كليه بستري شدن
    حال آزمايشات و پرونده پزشكي ايشون به همراه بيوپسي كليه رو به ايمياتون فرستادم اگر زحمتي نيست ملاحظه و نظر شمار رو هم جويا بشيم. تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      همینجا بفرستید
  • تصویر کاربر ايازى شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشيد
    آقاى دكتر كرمى بنده (قد ١.٩٠ وزن ٩٠كيلو) به علت كراتينين ١.٧ اسكن كليه انجام دادم GFR=84 ml/min/1.73 .به مدت ٦ هفته بدنسازى رو كنار گذاشتم و رژيم غذايى كم پروتئين با آب زياد رو شروع كردم و كراتينين به ١.٣٥ رسيد. دو هفته پس از شروع ورزش مجددا كراتينين بالا رفته و به عدد ١.٥٢ رسيده است. لازم به ذكر است پدر و عموى بنده هم هميشه مقادير بالاى كراتينين در آزمايشات داشته اند. آيا بالا بودن كراتينين ميتواند زمينه مادرزادى يا ارثى داشته باشد؟ توصيه شما پزشك محترم چيست؟
    با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      ورزش نکنید و بررسی لازم است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر