جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نادیا یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام.مادرم اتفاقی طی سنوگرافی متوجه سنگی درکیله راست به قطر8میلی متر در کالیسهای میانی شدند.تقریبا دوماه پیش هم سونوگرافی انجام دادند ولی سنگی دیده نشده بود.پارسال هم چنین سنگی درکلیه راستشون تشکیل شده بود و بعدازسنگ شکنی بخشی ازسنگ درحالب گیرافتاد ومنجر به عمل و کارگذاری فنرشد.الان چون میخواهندانشالله به سفر مکه حج بروند.وزمانی برای سنگ شکنی ندارند خواستم راهنمایی بفرمایید که اگر سنگ شکنی انجام نشود انشالله بعدازسفرشون انجام بشه ایرادی ندارد؟ساکن شهرستان هستیم.ممنون.میشم.جواب بدید.سپاس.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      نه نگران نباشید
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام.میخواستم بدونم هزینه اندوسکوپی برای سنگ کلیه چقدر میشود.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بر اساس تعرفه
  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    پیرو سوال قبلی ميخواستم بگم که. برادر من 7ماهشه . آیا الآن ميشه عملش کرد این که قبلا فرستادم آخرین سونوگرافیش بود. در ضمن قبلا عکس رنگی و عکس هسته ای هم گرفتیم که گفتن تنگی داره.ممنون اگه ميشه سریع پاسخ بديد..
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر آرزو شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    آقای دکتر پدر بنده پس از انجام آزمایش چکاب معلوم شد که مشکل اوره دارن، دکتر از ما خواسته که به یک پزشک متخصص کلیه (داخلی کلیه)مراجعه کنیم. من قبلا به شما مراجعه کردم و خیلی راضی هستم. خواستم سوال کنم با این مشکل پدرم شما ایشون رو ویزیت میکنید؟ ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      کار من نیست
  • تصویر کاربر saeed شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنا به تشخیص شما کلیه ام کوچک شده و از کار افتاده است ولی با این حال برخی وقتها کلیه دیگرم که سالم است تیر می کشد البته خیلی کوتاه. میخاستم بدانم این عادی است یا باید به دکتر مراجعه نمایم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۴ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      بله طبیعی است
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    من یه دختر 5/5 ساله دارم که در سن 1 سالگی به دلیل عفونت ادراری و گرفتن عکس هسته‌ای متوجه شدیم که دخترم دارای برگشت ادراری با درجه 4 و یکطرفه است که حدود یک سال تحت نظر پزشک مربوطه و خوردن آنتی بیوتیک قرار داشت و هر ماه یک آزمایش عفونت نیز می‌گرفتیم که همه منفی بودن بعد از دو سال دوباره عکس هسته‌ای نشان داد که دخترم دارای برگشت ادرار با درجه 3 است . باز تحت نظر پزشک به خوردن آنتی بیوتیک اداما دادیم تا امروز در سن 5/5 سالگی دوباره آزمایش گرفتیم که خلاف دفعات قبل که هنگام ورود مایع به مثانه سریع مایع برمی‌گشت . این بار مثانه مایع را پس نزد ولی هنگام تخلیه مایع پزشک مربوطه گفتند که دختر شما دارای برگشت ادراری دوطرفه است . می‌خواستم ببینم آیا دخترم با خوردن قرص و تحت نظر بودن بهتر می‌شود یا باید حتما جراحی شود. لطفا راهنمایی‌های لازم را انجام دهید .

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 596 مشاهده پرسش
    سلام .ااقای دکتر به علت پهلو درد. بعد از سونو مشخص شد که سنگ 4 میلی متری در کلیه راستم دیده شد.مراجعه کردم متخصص بهم کپسول رواتینکس.و قطره سنکل داد.ترسم از اینه که دفع نشه.چه راهکاری بهم پیشنهاد میکنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      آب زیاد بخورید نمک کم
  • تصویر کاربر سید یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 1682 مشاهده پرسش
    با سلام به دلیل پوکی استخوان و بنا به تجویز پزشک متخصص مربوطه مکمل کلسیم ویتامین دی 500 میل مصرف می کنم روزی یکبار با یک لیوان آب از 5 ماه پیش ولی اخیرا برای یک نوبت رنگ ادرار کدر می شود ااگر مکمل مصرف شود کراتینین bunو آزمایش ادرار طبیعی است سطح ویتامین دی 72 و کلسیم خون هم در رنج طبیعی است بفرمایید علت کدر شدن ادرار چیست ؟ آیا به خوردن مکمل کلسیم ادامه بدهم یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      آزمایش دهید
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود 8 سال پیش عمل واریگسل چپ و فیکس کردن بیضه انجام شد در حال حاضر 26 ساله ام . . از ان موقع تاکنون رگی از زیر بیضه چپ تا اپیدیم دردناک است و هر هفته درد شدت پیدا میکند و بیضه سفت و دردناک است و خودش خود بخود بعد از 3 روز ارام میشود . بعد از اینکه درد ارام میشود بیضه حالت اب دار پیدا میکند . ازمایش ادارار و کشت ان خوب است و سونو هم حاکی از التهاب کمی در اپیدیم و میگویند چیزی را نشان نمی دهد و بعد از انزال دوروز یا کمی بعد دچار همان درد میشوم . دکتریکه قبلا عمل نموده میگوید عمل بدون نغص است و این درد توجیهی ندارد نباید این چنین میشد و اعتقاد دارد که بعدا باید بر سر راه لوله ادرار و لوله خروج یا نگهداری منی " پنس یا کلیپس ... بگذاریم . البته خودش هم تردید دارد و گفت ممکن است در صورت ازدواج بچه دار نشوم ولی این نکته را نمیداند که من با این همه درد چطور ازدواج کنم .. من از این همه درد های طولانی عاجز شده ام و هر دفعه موقع درد مسکن و سیپرو فلو کسازین مصرف میکنم ولی روز ازنو . از رویی اعتقادم به این پنس ندارم .میترسم مخاطراتی برایم داشته باشد . ایا میشود واکنش بدنم ( نیروی دفاعی بدن ) باعث اپیدیمیت مکرر شود . لطفا جوابیه قطعی ارسال فرمایید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      من موافق پنس نیستم
  • تصویر کاربر یاسین جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    ادرار کدر و زرد رنگ و بو دار . چه بیماری ممکنه بوجود اومده باشه به غیر از عفونت
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      اول آزمایش
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…
گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر