جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زین سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 475 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سابقه دفع سنگ کلیه دارم و زیاد با درد همراه نبوده. مدتی است که احساس دفع سنگ داشتم ولی متوقف شد و چند هفته ای است در جلوی شکم و سمت راست ناف احساس سنگینی و درد خفیفی دارم. هنوز دکتر نرفته ام. نتیجه سونوگرافی چند ماه پیش کارکرد مناسب کلیه ها و وجود سنگ 3 میلی را داخل کلیه تایید کرد. آیا احتمال وجود سنگ داخل حالب هست؟ هیچ گونه علایم دیگری مانند سوزش ادرار یا تغییر رنگ ادرار ندارم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سونو جدید کنید
  • تصویر کاربر امین شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده دارای یک سنگ کلیه یازده میلیمتری در کلیه سمت راست خود هستم خواستم بدونم که قرصی چیزی وجود داره که این اندازه سنگ رو خورد کنه ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سنگ شکنی فیلم من در سایت را ببینید
  • تصویر کاربر سجاد شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    در هنگام تحریک شدن جنسی وهمچنین بعد از انزال درد ادامه داشته و در طول یک هفته به هنگام ادرار کردن دچار درد میشوم و باید به صورت هر 10 دقیقه قطره قطره ادرار کرده تا درد تسلی یابد بعد تا یک هفته درد ناپدید می گردد.البته این درد فقط بعد از انزال اتفاق می افتد.این بیماری در حدود 7یا8 سال تا الان ادامه داشته است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر بنده چند روز پیش در مورد عفونت کلیه سوال پرسیدم که هنوز پاسخی دریافت نکرده ه ام لازم به ذکر است که هر چه قدر انتی بیوتیک مصرف میکنم در همان زمان مصرف از سوزش و تکرر ادرار و رنگ ادرار که کدر میشود به حالت عادی بر میگردد اما بعد از دوره درمان دباره بعد از 2 یا 3 روز همان حالت و سوزش و درد پهلو و درد کلیه سمت چپ شروع میشود .. خواهشا اگر لطف کنید و راهنمایی بفرمایید که اگر لازم باشد دباره خدمت برسم ... ممنون .. لازم به ذکر است که در ازمایش های بنده که گرفتم عفونت دیده نمیشود اما با مصرف انتی بیوتیک علائم به طور موقت کم میشود .. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744
  • تصویر کاربر نیما یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام علیکم،بنده 26 سال دارم مدت 4 سال است که دچار سنگ کلیه شده ام(البته سنگ کلیه ارثی) و تا به حال 2 بار عمل tul انجام دادم ولی باز هم با مصرف داروهایی مثل پودر سیترات پتاسیم و آلوپرینول و رواتینکس و ب6 و هیدروکلروتیازید و سنگکل و منیزیم...و آب زیاد بازهم کلیه ام سنگ میسازد و در حال حاضر یک سنگ به قطر هشت میلی متر در کالیس تحتانی کلیه چپ دارم و جدیدا یک کیست کورتیکال به قطر سیزده میلیمتر در پل میانی کلیه چپ دارم،البته نوع سنگ ها هم کلسیمی و هم اسید اوریکی است و تمام آزمایشاتم نرمال است.متاسفانه این بیماری موجب اختلال در زندگی بنده شده است و عاجزانه از شما تقاضای راهنمایی دارم. التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر نیما جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام علیکم،بنده 26 سال دارم مدت 4 سال است که دچار سنگ کلیه شده ام(البته سنگ کلیه ارثی) و تا به حال 2 بار عمل tul انجام دادم ولی باز هم با مصرف داروهایی مثل پودر سیترات پتاسیم و آلوپرینول و رواتینکس و ب6 و هیدروکلروتیازید و سنگکل و منیزیم...و آب زیاد بازهم کلیه ام سنگ میسازد و در حال حاضر یک سنگ به قطر هشت میلی متر در کالیس تحتانی کلیه چپ دارم و جدیدا یک کیست کورتیکال به قطر سیزده میلیمتر در پل میانی کلیه چپ دارم،البته نوع سنگ ها هم کلسیمی و هم اسید اوریکی است و تمام آزمایشاتم نرمال است.متاسفانه این بیماری موجب اختلال در زندگی بنده شده است و عاجزانه از شما تقاضای راهنمایی دارم. التماس دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مصرف زیاد اب و کم نمک
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشید خواهر زاده بنده یکونیم ساله دختر مشکل برگش ادرار داره که از یک سال پیش تا امروز درمان آنتی بیوتیک داشته اما متاسفانه چند روز پیش که به پزشک مراجعه کردیم کلیه سمت چپ 43 درصد کارایی خور را حفظ نموده و گفتند که باعمل جراحی نهایتا چند سال کلیه حفظ بشه به دلیل انحنا .میخواستم بدونم راه حلی برای حفظ دو کلیه و ادامه زندگی به روال عادی برای خواهر زاده بنده وجود داره یاخیر ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۹ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر ر سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 675 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .
    من آلتم گاهی اوقات در حالت خوابیده یعنی در حالت غیر نعوظ به صورت ساعت شنی است یعنی از قسمت وسط کمر باریک است که با کمی مالش دادن توسط دستم بر طرف می شود .البته در حالت نعوظ این مشکل را ندارم.آیا مشکلی وجود دارد?در ضمن من26ساله هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      مهم نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتی اسمتون رو دیدم یاد استاد کرمی قاری افتادم. دقت که کردم دیدم خودتونید استاد دکتر کرمی..خداقوت
    هر چند وقت (یکی دو ماه) جوش هایی بین مقعد و بیضه هام ایجاد میشه که بعد یک هفته تحملم تموم میشه و فشار میدم و تموم میشه و اثرش تا چند ماه میمونه...میخواستم بدونم چرا مدام تو این ناحیه جوش میزنه...30 سالمه و مجردم..اگه عکس لازم بود بگید بفرستم...شماره تلفن الکیه
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      عکسش را بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر مریم شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادر من هفتادویک ساله هستن که دو هفته پیش برای سنگ کلیه (شش سانت شاخ گوزنی) بستری شدن که متاسفانه چو کلیه پر ار چرک و عفونت بوده الان در ای سی یو بستری هستن و دچار افت هوشیاری شدن. البته تا سه روز بعد از عمل خوب بودن اما چون ادرار از طریق بخیه از بدن خارج میشد و نه مثانه ناگهان شرایط عمومیشون به طرز وحشتناکی افت کرد. متاسفانه پزشک ایشون بعد از عمل به خارج از کشور رفتن و اصلا ایشون رو معاینه نکردن. خوشحال میشم اگر جهت درمان ایشون و بدست اوردن هوشیاریشون درمانی به ما اریه دهید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۵ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

زگیل تناسلی و ازدواج چه ارتباطی با یکدیگر داند؟ایا کسی که زگیل تناسلی دارد میتواند ازدواج کند؟بله…
در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر