جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهران یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با عرض سلام وخسته نباشید.سنگ کلیه من مانند رسوب است وهر دو ماه یکبار سنگ از من خارج میشود وموقع شروع درد بعد از 3 ساعت خارج میگردد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      اب زیاد نمک کم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    پدر من 55 سالشونه،کلیه هاشون کوچک شده، اوره درحد75-80 و کراتینشون هم بالاست.و ادرارشان راهم نمیتوانند تخلیه کنند،مشکل دارن.چندین بار به پزشک مراجعه کردند ولی بیماریشون فرقی نکرده.ممنون میشیم از راهنمایی های شماهم استفاده کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر دتخلی کلیه بروید
  • تصویر کاربر بیژن یکشنبه ۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر من سنگ کلیه داشتم اما وقتی دردم شروع شد و تحت نظر دکتر رفتم بعد سونگرافی سنگ وارد حالب شده بود اما درد شدیدی داشتم بعد 2 روز مصرف مایعات و فعالیت بدون اینکه متوجه دفع سنگ بشم دردم قطع شد از کجا بابد مطمین شم سنگ دفع شده? ممکنه داخل حالب بمونه?
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سیتی اسکن
  • تصویر کاربر sahar دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 484 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر حسین کرمی
    با سلام و عرض خسته نباشید
    اینجانب خانمی 24 ساله متاهل که 2 بار سقط داشتم هردو بار با کمبود آب دور بچه مواجه شدیم که مجبور به سقط بودیم، بار دوم جنین را برای بررسی دادیم که در جواب آن راجع به کلیه ها چیزی نوشته بود که متاسفانه به علت حجم بالا فایل پیوست نشد، وبه من و همسرم پیشنهاد شد که سونوگرافی کلیه انجام دهیم بعد ازسونوگرافی به مسئله عجیبی که تا به حال نمی دانستم برخورد کردم متوجه شدم که یه کلیه ندارم که به پیوست نتیجه سونوگرافی خودم وهمسرم را نیز برای شما ارسال می کنم، سوال من این است که 1- آیا این موضوع به سقط بچه ها ربطی دارد ؟؟ 2- برای بارداری بعدی به مشکل می خورم یا خیر ؟؟
    این موضوع خیلی خیلی برایم مهم است لطفا پاسخ دهید، پیشاپیش از پاسخگویی شما دکتر محترم کمال تشکر را دارم
    با شایسته ترین احترامات
    sahar.pouyab@gmail.com
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام تك كليه ارتباطي به سقط ندارد
  • تصویر کاربر رویا جمعه ۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    حدود 6ماه پیش کلیه چپم را سنگ شکن کردم یک سنگ 6میلیمتری و 4میلیمتری در کلیه راستم هست دکترم گفت فعلا نیازی به سنگ شکن اینها نیس اما حدود یک ماه است درد در پهلوها دارم وادرارم بد بو است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      موافقم بکنید
  • تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    ممنون از پاسخ شما اقای دکتر.درحال حاضر قرصی هست که شما تایید کنید برای استفاده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر afsaneh پنجشنبه ۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سونوگرافی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سریعا بیایید ببینم 02122642744 شنبه
  • تصویر کاربر الهه شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین من مادرم به علت فشار خون بالا دیالیز میشوند الان سه ماه است الان رگ دستشون خیلی ضعیفه برا دیالیز هنوز از گردن ( کاتر) دیالیز میشن ولی الان کاترشون عفونت کرده چکار کنیم؟ سوال دیگه هم دارم در ارتباط با کم خونی .هموگلبین خونشون 8شده با امپولهای سیاه رنگ اهن.برا بهتر شدن کم خونیشون چکار میشه کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      تخصص من نیست
  • تصویر کاربر حمیدرضا پنجشنبه ۲۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر
    حدود 15 سال هسش که من به تکرر ادرار گرفتار شدمه، یعنی از سن 30/31 سالگی، بطوریکه زندگیمو واقعا دچار اختلال کرده و عذاب دهنده، بطور دقیق نمیتونم بگم ساعتی چند مرتبه نیاز به دستشویی دارم ولی بطور میانگین ساعتی 3 تا 4 مرتبه باید تخلیه کنم، و گاهی اوقات بلافاصله بعد از اینکه تخلیه کردم مجددا احساس دستشویی بم دست میده و منو مجبور میکنه برم و تخلیه کنم. مقدار ادراری که تخلیه می کنم بسیار کم هسش و حتی شاید گاهی اوقات در حد چند قطره، ولی همین مقدار کم کافیست تا منو مجبور کنه برم دستشویی و در شب منو از یه خواب خوب محروم کنه!!
    بالطبع دکتر ها متعددی رو دیدم و آزمایشات مختلفی رو انجام دادم اما هیچ علامتی از بیماری خاصی یافت نشده تا این لحظه تا بلکه درمونی واسش پیدا بشه...
    خواهش میکنم آقای دکتر منو راهنمایی کنید و اگه کلامم طولانی شد لطفا منو ببخشید، چون نیاز به توزیع بودش....خیلی سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744 باید نوار عصب مثانه بگیرید
  • تصویر کاربر عماد سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    باسلام
    جوانی هستم 27 ساله، طی 1.5 سال اخیر صبح ها دچار مشکل درد کلیه (هر دو کلیه) شده ام. سونوگرافی انجام داده ام و سنگ کلیه ندارم. لازم به ذکر است این درد کلیه صرفا در ابتدای صبح (همراه با بیداری) اتفاق می افتد و به با گذشت حدود 20 دقیقه و تغییر حالت از خوابیده به ایستاده یا نشسته مشکل رفع مشود و در طول روز به جز موارد استثناء دردی در ناحیه کلیه ها ندارم. همچنین مدت 4 سال است دچار خارش پوست هستم. ابتدا خارش پوست در سرم ایجاد شد و الان تمام بدنم را فراگرفته است. فقط در ناحیه دستها گاهی دچار تورم پوست می شوم. ولی ازآن جایی که با استفاده از کرم مرطوب کننده طی چند روز موضوع رفع میشود به پزشک خاصی مراجعه نکردم. (با بررسی اینترنتی فهمیدم شاید ارتباطی میان خارش پوست در تمام بدن و مشکل پیش آمده برای کلیه هایم وجود داشته باشد). لطفا راهنمایی بفرمایید. پیشاپیش ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      ارتباطی ندارد
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

زگیل تناسلی و ازدواج چه ارتباطی با یکدیگر داند؟ایا کسی که زگیل تناسلی دارد میتواند ازدواج کند؟بله…
در این مقاله ما به بررسی ويروس اچ پی وی ۵۶ میپردازیم . همانطور که می دانید،…
در این مقاله سعی داریم غذاهای مناسب و مواد غذایی که برای پایین آوردن اوره و کراتین…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر