جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اعظم جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام، مادر من یک توده ۴۵در۴۴ روی کلیه چپ داره که از هشت ماه پیش که سونو گرافی داده متوجه شده والان که اسکن داده توده بزرگ نشده وآزمایش خونش هم کراتین واوره نرمال هست، ضمن اینکه ایشون ناراحتی قلبی وقند دارن شما براشون جراحی پیشنهاد میکنید یا درمان دیگه ای هست؟ ممنون میشم پاسخ بدین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      در ص‌ورت وجود توده کلیه حتما نیاز به جراحی می باشد
  • تصویر کاربر حسن چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 15104 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده در تاریخ 5تیر 98 به دلیل درد شدید کلیه رفتم‌اورژانس ‌واما TUL به همراه گذاشتن دبل جی انجام دادم و دکتر کفت سنگ را که 705 میل بوده را خارج کردن. چون هیچ دفع‌سنکی مشاهده نکردم و همچنین به دلیل درد بسیار زیاد در شکم، بعد سه روز از عمل، سونوکرافی گفت که هیرونفروز ندارم ولی چون همچنان دل درد داشتم دکتر اقدام به خارج کردن دبل
    جی‌ بعد از ده روز‌ نمودن.
    بعد از چهار روز از خارج کردن دبل جی به دلیل درد بسیار شدید شکم و کلیه به اورژانس رفتم‌و‌دوبار مورفین و کلارک زدم‌و‌الان پنج‌روز‌هست که هییج‌دردی ندارم.
    دیروز سی تی اسکن با و بدون تزریق انجام دادم که یک‌سنگ‌6 میل به همراه هیدرونفروز متوسط در uvj مشاهده شد و سونوکرافی مجدد امروز هم‌کفت که فقط یک‌سانتی متر این سنگ با مثانه فاصله‌دارد .
    با توجه به توضیحات بالا، نظر شما در مورد سنگ‌شکنی برون اندامی و‌یا انجام ورزش برای دفع چیست؟
    با تجدید احترام
    1. تصویر کاربر حسن سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام
      دکتر گفت که سنگ در حالب و در یک سانتیمتری مثانه هستش
      با توجه به اینکه بنده متاهل و قصد بچه دار شدن داریم اکر‌عمل سنگ‌شکن برون اندامی انجام بدهم مشکلی ایجاد خواهد شد
      اجازه اپلود نداد
      با تشکر
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر اعظم چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    10 روز پیش با درد زیر شکم به بیمارستان مراجعه کردم سونو و آزمایش های ارسالی را انجام دادم فردای همان روز با درد پهلوی چپ که حتی با شیاف هم خوب نمیشد مواجه شدم که منجر به لرز و استفراغ شد در صورتی که سنگ در کلیه راست بود دکتر نیتروفورانتویید و فنازو مکس تجویز کرد ولی بعد از 7 روز سوزش ادرار وتکرر و احساس فشار روی مثانه خوب نشد الان 3 روزه 4 تا آمپول جنتا 80 زدم و سیپرو فلوکسازین روزی 2 تا و فنازو مکس روزی 3 تا میخورم ولی باز هم سوزش ادرار دارم و احساس میکنم هر 10 ثانیه یک بار سوند سفت داخل مجرای ادرارم میشه و بسیار باعث سوزش و احساس تیر کشیدن در مجرای ادرار میشه بی اشتهایی شدید دارم و در این مدت 3 کیلو وزن کم کردم درد پهلو و زیر شکم تا 50 درصد بهتر شده لطفا راهنمایی کنید عکس سونو و آزمایش رو ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر صبا جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 949 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین
    آقای دکتر عزیز خیلی نگرانم میشه لطفا پاسخ این سوالمو بدین
    در 24 هفتگی بارداری
    کلیه چپ جنین در حد طبیعی است
    کلیه راست به ابعاد 21*42میلی متر دارای هیدرونفروز بطوریکه قطر قدامی خلفی پلویس حدود 10 میلی متر و‌ حاوی چند کیست کورتیکال با خداکثر اقطار 12 و 13 میلی متر است، نمای سونوگرافیک مذکور احتمال کلیه مولتی کیستیک دیسپلاتیک را در این قسمت مطرح می نماید
    مثانه جنین نمای طبیعی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      کاری نمیتوان کرد
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    من مشکل گیر کردن سنگ کلیه در دوطرف حالب کلیه دارم میخواستم بدونم ایا از طریق سنگ شکنی tue می توان اقدام کرد هرچند عکس رادیولوژی و سونو گرافی از دوطرف کلیه و حالب ها و مثانه رو دارم ، اقای دکتر من ۱۹ سالمه از کرج دارم مزاحمتون میشم اگه میتونین هرچند شمارتون رو ندارم از طریق تلگرام عکس هامو براتون بفرستم و خیلی نگرانم تنها بچه سالم تو خونواده من هستم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      همینجا بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 341 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر کرمی عزیز
    با توجه به فراموشی در ضمیمه نمودن جوابیه آزمایش ادرار 24 ساعته خانمم و عدم امکان ویراش سوال قبلی انجام شده مجدد جهت بررسی بیشتر حضرتعالی و اخذ جوابیه تقدیم حضور میگردد.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر آیدین شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 441 مشاهده پرسش
    با سلام بیمار خانم ۶۵ ساله .تک کلیه(رادیکال نفرکتومی) دچار بیماری scc مری شده اند (t2n1m0) پزشک معالج ایشان درمان نئوادجوانت قبل از جراحی را دادند: ایا داروهای شیمی درمانی می تواند اسیب جدی به کلیه ایشان بزند .راه حل چیست کراتینین بیمار۰/۹ می باشد.با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بهتر است جراحی کنید مستقیم چون تومور به شیمی درمانی مقاوم است
    2. تصویر کاربر آیدین یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      با تشکر از شما . شیمی درمانی به همراه رادیوتراپی می باشد۲۵ جلسه رادیوتراپی ۵ جلسه شیمی درمانی قبل از جراحی پزشک معالج گفتند در صورت جراحی مستقیم همین روند درمانی را باید بعد از جراحی انجام دهیم . فقط نگران اسیب دارو های کموتراپی بر روی کلیه ایشان هستیم البته کلیه عملکرد نرمالی دارد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یوسف شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب
    من بابت درد خفیف بیضه سمت چپ بهمراه دردخفیف کنار کشاله ران و کلیه به دکترمراجعه کردم
    دکتر هم سونوگرافی نوشت
    جواب‌رو براتون میفرستم
    درضمن متاسفانه من سه سال هست خودارضایی دارم
    و 18 سال سن دارم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      تنها راه درمان قطع خود ارضایی است
    2. تصویر کاربر یوسف شنبه ۲۲ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      عذرمیخوام درسونوگرافی چه مشکلی بود؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      فتق خفیف عمل نمیخواهد
    4. تصویر کاربر یوسف یکشنبه ۲۳ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      درچه صورت نیازبه مراجعه به پزشک دارم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      من در خدمتم
    6. تصویر کاربر یوسف شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم دکتر.خداخیرتون بده
    7. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      تشکر
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 337 مشاهده پرسش
    با درود خدمت شما پزشک گرامی . من خانوم 40 ساله هستم که بار اول حدود 20 سال پیش اقدام به شکستن سنگ کلیه ی سمت چپم انجام دادم که حدود پارسال بعد از احساس درد در کلیه ی راست اقدام به انجام آزمایش سونوگرافی کردم که متوجه شدم هر دو کلیه بنده دارای سنگ هست و اقدام به شکستن سنگ کلیه راست کردم که بعد ازین اتفاق با انجام آزمایش متوجه شدم که سنگ های کلیه ی سمت راست بدون حرکت در همان محل قرار دارد . در فایل پیوست اخرین سونوگرافی که انجام دادم رو براتون ارسال کردم . ممنون میشم کمکم کنید . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۵ دی ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر جواد جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 330 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر گرامی
    بنده سنگ کلیه به قطر 3.8 دارم که داخل مجرا هست و فاصله اش تا مثانه 16 میلی هست. بنده به یک متخصص ديگه مراجعه کردم ایشان گفتند کلیه شما مقداری باد کرده و در صورت دفع نشدن سنگ باعث از کار افتادن کلیه میگردد و باید عمل لیزر انجام گردد. ميخواستم به شما هم مراجعه کنم که هم نظر شما را بدانم و در صورت صلاحدید به انجام لیزر با توجه به اینکه شما در بیمارستان میلاد حضور دارید آنجا عمل لیزر را انجام دهم. و قبل از آن نیاز فوری به مراجعه به مطب دارم که وضعیت مشخص شود اما ظاهرا نوبت ها تا بیست و دوم دی ماه تکمیل است. در حال حاضر بهترین کار چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      شنبه بیا ببینم۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰ بفرمایید دکتر گفته
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…
پزشک اورولوژی به چه معنی است؟ و در چه حوضه ای فعالیت میکند؟ اورولوژیست ها پزشکان متخصصی…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر