جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

در باره فئوکروموسایتوما خطرناک ترین تومور غده ی فوق کلیه چه میدانید؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

در بعضی مواقع زنان و مردان جوانی را می بینیم که دچار گر گرفتگی، تپش قلب، رنگ پریده گی و لرزش دست ها می شوند که وقتی بررسی می شوند علت آن تومور فئوکروموسایتوما می باشد. این تومور مثل مار افعی خطرناک می باشد که با تولید مواد سمی بالابرنده ی فشار خون باعث ممکن است باعث پاره گی عروق مغز و سکته های ناشی از آن در سنین جوانی و میانسالی گردد.

لذا باید سریعتر تشخیص و درمان آن که برداشتن غده می باشد، انجام شود و در صورت تشخیص و درمان به موقع برای همیشه بیمار از شر این تومور خارج می گردد.

علت ایجاد تومور فئوکروموسایتوما چیست؟

علت آن مثل اغلب تومورها نامشخص می باشد.

محل ایجاد تومور کجاست؟

همچنانکه ذکر کردم منشاء تومور از غده فوق کلیه می باشد که از انتهای گانگلیونهای اعصاب سمپاتیک در قسمت مرکزی غده آدرنال منشاء گرفته و باعث ترشح هورمون کاتکولامین یا بالابرنده فشار خون در بدن می گردد.

این تومور در 80 درصد موارد یک طرفه و در 10 درصد مواقع دوطرفه و 90 درصد آن در غده فوق کلیه می باشد ولی در 10 درصد مواقع می تواند در محلی خارج از عده آدرنال باشد

images MM,LL

علائم بالینی تومور کدامند؟

علائم بالینی فئوکروموسایتوما عبارتند از:

  • فشار خون های حمله ای همراه با سردرد
  • تهوع و استفراغ
  • رنگ پریده گی، لرزش دست ها
  • درد سینه
  • تعریق و نامنظم شدن ضربانات قلب می باشد.

بهترین وسیله تشخیص فئوکروموسایتوما چیست؟

در هر فرد جوان و میانسال با فشار خون بالای حمله ای و مقاوم به درمان باید از نظر فئوکروموسایتوما بررسی شوند که اولین مرحله تشخیصی آزمایش خون و ادرار 24 ساعت و وبررسیهای دیگر VMAو اپی نفرین و نوراپی نفرین خون و ادرار می باشد.

همزمان باید عکس برداری از غده فوق کلیه با سونوگرافی و سی تی اسکن و MRI بسته به نیاز تشخیصی حتماً باید انجام شود. در 10 درصد موارد منشاء تومور در خارج از فوق کلیه می باشد که باید از MIBG اسکن برای تشخیص آن استفاده شود.

پیش آگهی بیماری چگونه است؟

90 درصد تومورها خوش خیم و غیرسرطانی هستند و با درمان آنها بیمار از شر خطرات فشارخون حمله ای نجات پیدا می کند ولی در 10 درصد مواقع تومور سرطانی است. طول عمر بیمار بستگی به شدت درگیری تومور دارد. هر چه در مراحل پائین تر تشخیص داده شود طول عمر بهتر خواهد بود.

اندازه بیضه ها

درمان تومور فئوکروموسایتوما چگونه است؟

اولین مرحله درمان تومور فئوکروموسایتوما کنترل این تومور از نظر ترشح مواد سمی بالا برنده فشارخون می باشد و لذا پس از تشخیص قطعی بیمار به مدت یک هفته تا 10 روز تحت درمان فنوکسی پنرامین تحت نظر پزشک متخصص قرار می گیرد که دوز دارو با توجه به فشارخون تنظیم می گردد. پس از کنترل کامل فشارخون و ترشحات سمی تومور بیمار آماده عمل قطعی که همان جراحی می باشد، قرار می گیرد.

توضیح درباره روش جراحی

در گذشته به علت موقعیت خیلی بد غده آدرنال از شکاف های یک وجب و نیمی در پهلوی بیمار برای درمان جراحی و خارج کردن تومور استفاده می کردیم ولی خوشبختانه امروزه در راستای شعار ” عمل های بزرگ از شکاف کوچک” بهترین تکنیک خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما ، لاپاراسکوپی می باشد.

در این روش به جای شکاف 15-20 سانتی در شکم بیمار با عبور لوله های تروکار و مثل شکل و فیلم زیر همه مراحل خارج کردن تومور فتوکروموسایتوما به صورت بسته و آندوسکوپی انجام می شود و تومور را پس از قطع کردن داخل یک کیسه باریک اندازه و از شکاف 1-2 سانتی به جای شکاف 20-30 سانتی خارج می کنیم.

– حسن عمل لاپاراسکوپی

شکاف خیلی کوچک، درد کمتر، بستری کمتر و زمان سریع برگشت بیمار به کار و فعالیت های روزمره می باشد.
محل شکاف عمل باز و لاپاراسکوپی را در شکل زیر می توانید مقایسه کنید

آیا فشار خون پس از عمل از بین می رود؟

بله، اگر تنها علت فشارخون بالای تومور فتوکروموسایتوما باشد 100 درصد فشارخون بعد از عمل به حالب طبیعی بر می گردد.

مراقبت های بعد از عمل چگونه است؟

با توجه به حساس و پر استرس بودن عمل جراحی فئوکروموسایتوما بیمار اصولاً به بخش مراقبت های ویژه منتقل می شود و پس از کنترل کامل علائم حیاتی و نرمال شدن فشارخون از بیمارستان مرخص می گردد.

جهت اطلاعات بیشتر فیلم عمل جراحی لاپاراسکوپی را مشاهده فرمائید.

در صورت داشتن علائم ذکر شده جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 22642744-021 تماس بگیرید.

توصیه پایانی

در صورت داشتن هر گونه حملات سردرد، تهوع و استفراغ، رنگ پریده گی و فشارخون بالا باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه فرمائید.

دوستدار شما
دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی

4.6/5 - (5 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهروز دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما پزشک محترم.

    بنده بهروز جمیلی هستم. سن 25 سال. متاهل. از رشت.

    بنده چند ماه پیش به دلیل درد شدید در پهلو راستم ، دکتر رفتم و بعد از آزمایش ادرار و عکس برداری از پهلوهام متوجه شدم که در کلیه سمت راستم سنگ کلیه دارم به اندازه 4.5 میلیمتر. و کمی هم عفونت کلیه دارم. بعد تصمیم گرفتم با ورزش کردن و مصرف آب فراوان سنگ رو دفع بکنم. بعد از سه هفته درد پهلو من قطع شد البته من هیچ دفع سنگی رو مشاهده نکردم (سنگ در حالب من قرار داشت). من در طی این مدت دردی نداشتم تا سه ماه. بعد مججدا بعد از سه ماه دوباره کمی درد احساس کردم که با مسکن (شیاف) درد قطع شد ولی فردا و روز های بعدش دردی نداشتم. الان درد کلیه من قطع شده مگر اینکه سرما به پهلو های من بخوره (سرما باعث درد پهلو من میشه) در حال حاظر شکم من (فکر کنم معده باشه) دردی شبیه به حالت اسهال دارم البته کمی هم اسهال دارم و نا به اون شکل که بشه بهش اسهال گفت این درد در حدود 1 هفته هست که ایجاد شده و همیشگی نیست و درد به صورت خفیف هست.بیشتر باد شکم دارم.

    ممنون میشم راهنمایی کنین تا درمان بشم. (در صورت نیاز لطفا بگین که پیش دکتری با چه تخصصی برم).
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۷ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      دکتر گوارش بروید
  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام
    عید مبارک
    برای جلوگیری تکرر ادرار در مسافرت چه باید کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      باید درمان تکرر ادرار شود
  • تصویر کاربر حمیدافتخاری یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 2984 مشاهده پرسش
    سلام خدمت استاد گرامی بنده هشت ماه پیش سنگ شکنی در کلیه سمت چپ انجام دادم دکتر توسط دستگاه مربوطه داخل حالب وکلیه سنگ را خرد کرده ولوله استنت گذاشت هشت هفته داخل حالب سمت چپ بوده که در طول ان مدت خیلی اذیت شدم ولی بعد از بیرون اوردن لوله استنت اثری از سنگ نبود اما بعد از چند روز درد در ناحیه هم کلیه چپ وهم کلیه راست بطور متناوب تا امروز که حدود هشت-نه ماه از ان گذشته و هنوز ادامه دارد وروز به روز بدتر می شود بارها به همان دکتر ودکتر های قبلی دیگر مراجعه کردم ولی کاری نتوانستند برایم انجام دهند به نظر بنده گرفتگی حالب می باشد چون دکتر معالج به من گفته بود که حالبم چسبندگی دارد و شاید هم سنگ ریزه در ان گیر کرده است لذا عاجزانه خواهشمند است به داد بنده برسید از خداوند متعال توفیق بیشتر شمارا خواستاریم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      عکس رنگی بگیرید
  • تصویر کاربر کاوه یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 498 مشاهده پرسش
    دکتر جان من از خوزستان شهرستان امیدیه مزاحم شما شدم من دختر 4 ساله ای دارم که اتفاقی متوجه شدم مشکلی دارد بعد از سونوگرافی معلوم شده که کله راستش کمی ورم دارد و بعد از پذیرش پیش دکتر ولوی زاده ان را گامااسکن اتمی کردیم بعد از دیدن جواب دکتر گفت اتساع متوسط رو به بالا دارد تنها سه ماه زمان داد گفت اگر قطر 11 میلیمتر بیشتر شد یا تغییری نکرد احتیاج به عمل ندارد ولی اگه کم شد باید عمل شود نظر شما چیست ؟ اگر به عل کشید شما عمل لاپاراسکپی را انجام میدهید با تشکر خیلی از عمل میترسیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      بعد از تعطیلات در خدمتم
  • تصویر کاربر پروین یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من یه دختر 20ساله هستم که یه خواستگار دارم که مشکل کوچک بودن کلیه داره.این مشکلش مادرزادیه توی چشماش یکم زرد و تقریبا این مریضی تو ظاهرشون پیداست.میخواستم بدونم که ممکنه این مشکل از اون به بچمونم منتقل بشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر آذری سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام من 27سالمه به مدت یک سال بود که صدای عجیبی از کلیه ام می شنیدم وبی توجهی می کردم تا اینکه توی این هفته ازشدت درد رفتم ازمایش دادم گفتن عفونت شدید کلیه دارم که گفتن باید ازمایش کشت بدم بنظر شما کلیه من مشکل بزرگی داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نه نگران نباش
  • تصویر کاربر حمید دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام ایا در سونگرافی میتوان تومور سرطانی تشخیص داد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      تقریبا
  • تصویر کاربر حميد دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سه هفته پيش در مطب خدمدتان امدم بابت تورم در الت تناسلى ك، فرموديد شكستگى دارد ولى تا به حال بهتر نشده و ورم بزرگتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . حدود یک سال قبل وزن پدرم ئر عرض یک ماه 20 کیلو کم شد و علایمی مثل عرق سرد .گرفتگی عضلات کتف . بیقراری وصبح ها به سختی راه میره و تو کلیه هاش درد احساس می کنه و همچنین ادرارش با خون همراهه . لطفا در این باره راهنماییم کنید . متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باید بررسی شود
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    با سلام . گزارش سی تی اسکن بیمار خانم 77 ساله ای به شرح زیر است:
    کبد طحال پانکراس و غدد ادرنال ابعاد طبیعی دارند
    در نواحی پاراائوریک ضایعه ارزشمند مشاهده نمیشود
    هیدرونفروز کلیه سمت راست مشهود است
    تصویر سنگ 7.8 میلی متر در پل میانی و سنگ 10 میلی متر در پل تحتانی کلیه راست مشهود است
    تصویر سنگهای متعدد به دیامتر مجموع 37 میلی متر در پروگزیمال حالب راست رویت میشود
    تصویر حداقل 3 سنگ در کیسه صفرا مشاهده میشود
    تصویر ناحیه هیپودنس 23 میلی متر در پل تحتانی کلیه راست و ناحیه هیپودنس 24 میلی متر در پل فوقانی کلیه سمت چپ رویت میشود که میتواند مطرح کننده کیست کورتیکال باشد.
    ضایعه فضاگیر در لگن مشهود نیست.
    بیمارستان لبافی نژاد برای سنگ حالب پیشنهاد عمل لاپاروسکوپی داد که دکتر بخش بیهوشی و قلب انرا بری سن بالای ایشان خطرناک دانسته . پیشنهاد شما در این شرایط چیست ضمنا برای سنگ صفرا و بقیه سنگها چه باید کرد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      كاري نميشه
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

گاهی یک سنگ کلیه چپ حتی خیلی ریز به اندازی یک شن می تواند باعث دردی وحشتناک…
انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر