جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاپاراسکوپی چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی انجام عملهای بزرگ از طریق شکاف های کوچک می باشد.در این راستا عملهای لاپاراسکوپی روز به روز جایگاه خاص خود را پیدا می کنند. لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ در پوست، به داخل شکم (شکم) و لگن دسترسی پیدا کند.

در عمل لاپاراسکوپی با عبور لوله های باریکی به نام تروکار و عبور وسایلهای جراحی از قبیل نور، دروبین، پنس و قیچی تمام مراحل عمل در درون شکم و بدون برش بدرستی و با بزرگنمایی محل عمل در تلویزیون انجام می شود.

روش انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می شود گاز را وارد حفره شکمی می کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگنمائی چند برابر آن در تلویزیون لوله های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و غیره تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می شود.

طول عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده – کیست و واریکوسل تا 3-5 ساعت برای عملهای بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

لاپاراسکوپی

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

مثل تمام عملهای جراحی، لاپاراسکوپی نیز عوارض خودش را دارد که اغلب ناچیز و قابل کنترل هستند از جمله:

  • عفونت محل تروکارها
  • آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده – کبد – طحال که بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند.
  • خونریزی از رگهای بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز که با افزایش مهارت جراح از درصد آن کاسته می شود.

حسن عمل لاپاراسکوپی به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسکوپی عمل های جراحی بدون شکاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه در محل ورودی لوله های تروکار انجام می شود. زیبائی پوست، درد کمتر و بستری کمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به کار و روزمره های زندگی از محاسن لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز می باشند.

درصد موفقیت های عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تکمیلی آموزش لاپاراسکوپی اغلب عملها با درصد بالا و معادل عملهای جراحی باز انجام می شود.

چه عملهایی در رشته ارولوژی یا جراحی کلیه و مجاری ادراری با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

امروزه بیش از 90درصد عملهای جراحی ناحیه لگن و شکم با لاپاراسکوپی قابل انجام است که در ارولوژی شامل: براشتن کلیه های سرطانی- برداشتن کلیه هایی که خاموش هستند

  • رفع محل تنگی حالب و کلیه ها که یکی از شایعترین ناهنجاریهای در کلیه ها می باشند
  • خارج کردن سنگهای بزرگ حالب
  • کاشتن مجدد حالبها به مثانه
  • برداشتن غده سرطانی پروستات
  • عمل جراحی واریکوسل که شایعترین علت ناباروری مردان است.
  • کیستهای بزرگ کلیه
  •  عمل جراحی RPLND که برای درمان سرطان بیضه انجام می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نفرکتومی (برداشتن کلیه ها)

در این روش کلیه های سرطانی وغیر سرطانی که کار نمی کنند بدون شکاف بزرگ، درد پهلو و برداشتن دنده ها که خود باعث افزایش درد پهلو و گهگاهی فتق محل عمل می شود، کلیه را از شکاف باریک و کوچک خارج می کنیم. به علت شکاف کوچک محل عمل پس از عمل جراحی بیمار درد کمتری نسبت به عمل جراحی باز داشته و سریعتر از بیمارستان مرخص گردیده و به کار خود بر می گردد.

بخیه های محل عمل 3-5 روز بعد خارج می شود و به بیمار توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه مشکلی با محل جراحی تیم پزشکی در ارتباط باشد. همچنین لازم به ذکر است که کلیه های سرطانی در مراحل شورع و پائین سرطان با روش لاپاراسکوپی کاملاً قابل درمان بوده و در بسیاری از مواقع فقط قسمت سرطانی برداشته می شود و نیاز به برداشتن کل کلیه ها نیست. در کلیه های خاموش که باعث فشار خون و عفونت های ادراری می گردند با این روش بدون شکاف بزرگ خارج می شوند.

لاپاراسکوپیک پیلوپلاستی

تنگی محل حالب به لگنچه (UPJ) که اغلب مادرزادی بوده و در جنس مذکر و در طرف چپ اتفاق می افتد جزء بیماریهای بسیار شایع در ارولوژی می باشد که حتی در سونوگرافی دوران جنینی قابل کشف می باشد. بسته به شدت تنگی و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و همچنین زمان تشخیص به علت انسداد مادرزادی موجود فعالیت کلیه به درجاتی تحت تأثیر قرار گرفته و خراب می شوند.

علامتهای UPJ یا تنگی محل انسداد حالب به لگنچه ممکن است با درد پهلو، عفونت های ادراری، وجود خون در ادرار یا به صورت اتفاقی کشف می شوند و با توجه به اهمیت فوق به والدین توصیه می گردد در سنین پائین حتماً حداقل یکبار سونوگرافی از بچه ها را انجام دهند. هر چه شدت انسداد بیشتر و زمان تشخیص دیرتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر و غیر قابل برگشت خواهد بود.

برای بررسی بیشتر UPJO و تصمیم به عمل جراحی یا پیگیری آن از سونوگرافی، IVP و DTPA اسکن استفاده می شود. روشهای مختلفی برای درمان UPJO وجود دارد که از آن جمله به عمل جراحی باز، اندوپیلوتومی از بالا و پائین و گشاد کردن با بالون می توان اشاره کرد.

در حال حاضر 2 روش عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی بالاترین درصد موفقیت را دارد. حسن عمل لاپاراسکوپی جلوگیری از برش بزرگ روی پهلوها، درد کمتر و بهبودی سریع تر می باشد. تمام تکنیکهای عمل جراحی باز برای UPJO به روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد.

در روش لاپاراسکوپی محل تنگی حالب به لگنچه قطع شده و برداشته می شود و قسمت گشاد حالب به لگنچه پیوند داده شده و با نخ ظریف ویکریل 4صفر دوخته می شود و یک عدد سوند دابل جی در حالب و کلیه ها قرار داده شده و 4 هفته بعد به صورت سرپایی خارج می شود.

ویدیو جراحی لاپاراسکوپی

 

درصد موفقیت عمل لاپاسکوپیک پیلوپلاستی

بسته به طول تنگی و سابقه جراح فرق می کند در مراکز جراحی مجهز تر و جراحان با سابقه عملهای زیاد لاپاراسکوپی درصد موفقیت بالای 90درصد باشد.

چه کارهایی برای پی گیری و ارزیابی موفقیت عمل ضروری است؟

بهترین وسیله برای ارزیابی درصد موفقیت و باز شدن محل انسداد انجام ایزوتوپ اسکن از نوع DTPA با تزریق لازیکس است که در صورت تخلیه کلیه عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

 

لاپاراسکوپی_1

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.7/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام
    اقای دکتر من حدود 4ماه پیش عمل واریکوسل کردم و الان در نانوایی کار میکنم به نظر شما با شغل من مشکلی برای سلامت عمل من پیش نمی اید در ضمن من 18 سال دارم
    سپاس...
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      نه
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی.خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید.32 ساله 7 ماهه ازدواج کردم و هورمون ضعیف دارم و تزریق تستسترون میکنم البته با تجویز دکتر.به شدت علاقه به بچه دارم.چیکار کنم آخه دکتر گفته احتمال بچه داری بری تو کم هست.ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش اسپرم دهید
  • تصویر کاربر zahra پنجشنبه ۲۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    shoharam beyze hash sangh dare'harekate esperm hash kme'80%esperm hash morde' yek bar ham IVFkardam natije naghereftam
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید معاینه کنم
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 16 سالمه و 2 روزه که عمل واریکوسل چپ کردم .دکتر خودم گفته که بیضه چپم کوچکتر از راستی شده .به نظرتون امکان دارد که بعد از عمل بیضه سمته چپم به حالت طبیعی برسه یا نه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر مسعود جمعه ۱۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. بنده تقریباً سه هفته پیش توسط شما جراحی میکروسرجری واریکوسل شدم. الان اندازه بیضه به نظرم طبیعیه ولی از محل عمل تا بیضه درد دارم و انگار که اون رگی که به بیضه میرسد باد کرده. لطفاً بفرمایید مشکلی پیش اومده. چون من یک هفته بعد از عمل معاینه شدم فرمودید عالیست. اما الان درد فقط در همون محل است. راهنمایی کنید سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر حامد پنجشنبه ۲۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام اقاي دكتر من مدتي بود دچار خود ارضايي بودم و حالا در بيضه چپم واريكوسل دارم كه بيضه من كوچك شده آيا بعد از عمل جراحي به حالت قبل برميگردد ؟!واينكه آيا كوچكي بيضه مشكلي ايجاد ميكنه برأي ازدواج من ٢٠ سالمه و ازمايش اسپرم هم رفتم كه نتيجش خوب بوده لطفا راهنمايي. كنين ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مطلب سایت من را در این مورد بخوانید
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقاي دكتر،بنده واريكوسل گريد دو دارم و 27 ساله هستم،آزمايش اسپرم دادم و جوابش به شرح زير ميباشد،آقاي دكتر ازتون خواهش ميكنم جواب منو بديد كه ايا آزمايش من مشكلي در باروري ايجا ميكند و ميتوانم بچه دار بشوم يا نه؟و بايد چيكار كنم
    خواهشمند است آزمايش بنده را تفسير كنيد خيلي استرس دارم.همش كابوس ميبينم.
    volume:5.3
    color:cloudy white
    ph:Alkaline
    viscisity:normal
    10-30 liquefaction time:18
    over40 sperm count:63mil/ml
    totalcount:333mil/volume over90
    normal morphology:57 over60
    abnormal morphology:43
    motility after 1hr:67 over60
    motility after 3hrs:64
    grade1:30
    grade2:45
    grade3:25
    grade4:0
    wbc:3-4per/hpf
    rbc:0-1
    Epithelial cell:5-6
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر کرمی عزیز
    آقای دکتر بنده 28 سال دارم دو سال پیش اقدام به بچه دار شدن کردیم اما متاسفانه نتیجه حاصل نشد نزد ارولوژیست رفتیم و ایشان عمل واریکوسل را تجویز کرد و بنده هم عمل را انجام دادم اما متاسفانه یک سال و نیم از عمل بنده میگذرد باز هم نتیجه ای نگرفته ام الآن با تجویز پزشک قرص انرژکس مصرف میکنم و نتیجه آزمایش اسپرم من به پیوست یک تصویر میباشد لطفا راهنمایی کنید که من چه کار کنم آیا به درمان ادامه دهم ؟ آیا رژیم غذایی خاصی به من توصیه میکنید ؟ آیا باز احتیاج به عمل واریکوسل دارم ؟ ناگفته نماند که تعداد اسپرم های من قبل عمل دو میلیون بوده است و الآن بعد یک سال ونیم به 47 میلیون رسیده است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      ای یو ای کنید
  • تصویر کاربر عارف سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام بنده تو هردو کلیه ام سنگ داشتم به اندازه حدود چهار میلی که هردو اونها دفع شد ولی الان بعد از گذشت دوماه هرازگاهی پهلوی راستم درد میکنه البتهاین درد فردای روزی سراغم میاد که نوشیدنی سرد خورده باشم یا به هر نحوی پهلوم در مرض سرما یا هوای خنک باشه که این درد دوسه روز بعد هم از بین میره وقتی درد چند روز طول میکشه صبح ها درد کمر هم بهش اضافه میشه البته نه سوزش در ادرار یا بد بویی تا تغییر رنگ ادرار یا خون و تکرر ادرار دارم میخواستم بپرسم این درد بعد از دفع سنگ بخاطر همون سنگ یا علت دیگه ای داره باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      با اب زیاد رنگ ادرارتان را سفید نگه دارید
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام خانمم ۲۳ سالشه به صورت اتفاقی سنو گرافی کرد و متوجه شدیم در هر دو کلیش کیست وجود داره ؛دکتر ها گفتن هر دو کلیه حاوی کیست های متعدد ساده هستن؛ هیچ سابقه خانوادگی هم در این مورد در خانواده و بستگانش وجود نداره ؛ به چندین پزشک مراجعه کردیم ولی نتیجه اینگرفتیم و گفتن پلی کیستیکه و ارثی و درمانی نداره نمیدونیم چیکار کنیم لطفا راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      1
    2. تصویر کاربر امیر سه شنبه ۲۱ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام جواب سوالو از کجا نگاه کنیم من جوابی ندیدم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      این کیستها ارثی و درمان ندارند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر