جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاپاراسکوپی چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی انجام عملهای بزرگ از طریق شکاف های کوچک می باشد.در این راستا عملهای لاپاراسکوپی روز به روز جایگاه خاص خود را پیدا می کنند. لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ در پوست، به داخل شکم (شکم) و لگن دسترسی پیدا کند.

در عمل لاپاراسکوپی با عبور لوله های باریکی به نام تروکار و عبور وسایلهای جراحی از قبیل نور، دروبین، پنس و قیچی تمام مراحل عمل در درون شکم و بدون برش بدرستی و با بزرگنمایی محل عمل در تلویزیون انجام می شود.

روش انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می شود گاز را وارد حفره شکمی می کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگنمائی چند برابر آن در تلویزیون لوله های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و غیره تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می شود.

طول عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده – کیست و واریکوسل تا 3-5 ساعت برای عملهای بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

لاپاراسکوپی

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

مثل تمام عملهای جراحی، لاپاراسکوپی نیز عوارض خودش را دارد که اغلب ناچیز و قابل کنترل هستند از جمله:

  • عفونت محل تروکارها
  • آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده – کبد – طحال که بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند.
  • خونریزی از رگهای بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز که با افزایش مهارت جراح از درصد آن کاسته می شود.

حسن عمل لاپاراسکوپی به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسکوپی عمل های جراحی بدون شکاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه در محل ورودی لوله های تروکار انجام می شود. زیبائی پوست، درد کمتر و بستری کمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به کار و روزمره های زندگی از محاسن لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز می باشند.

درصد موفقیت های عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تکمیلی آموزش لاپاراسکوپی اغلب عملها با درصد بالا و معادل عملهای جراحی باز انجام می شود.

چه عملهایی در رشته ارولوژی یا جراحی کلیه و مجاری ادراری با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

امروزه بیش از 90درصد عملهای جراحی ناحیه لگن و شکم با لاپاراسکوپی قابل انجام است که در ارولوژی شامل: براشتن کلیه های سرطانی- برداشتن کلیه هایی که خاموش هستند

  • رفع محل تنگی حالب و کلیه ها که یکی از شایعترین ناهنجاریهای در کلیه ها می باشند
  • خارج کردن سنگهای بزرگ حالب
  • کاشتن مجدد حالبها به مثانه
  • برداشتن غده سرطانی پروستات
  • عمل جراحی واریکوسل که شایعترین علت ناباروری مردان است.
  • کیستهای بزرگ کلیه
  •  عمل جراحی RPLND که برای درمان سرطان بیضه انجام می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نفرکتومی (برداشتن کلیه ها)

در این روش کلیه های سرطانی وغیر سرطانی که کار نمی کنند بدون شکاف بزرگ، درد پهلو و برداشتن دنده ها که خود باعث افزایش درد پهلو و گهگاهی فتق محل عمل می شود، کلیه را از شکاف باریک و کوچک خارج می کنیم. به علت شکاف کوچک محل عمل پس از عمل جراحی بیمار درد کمتری نسبت به عمل جراحی باز داشته و سریعتر از بیمارستان مرخص گردیده و به کار خود بر می گردد.

بخیه های محل عمل 3-5 روز بعد خارج می شود و به بیمار توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه مشکلی با محل جراحی تیم پزشکی در ارتباط باشد. همچنین لازم به ذکر است که کلیه های سرطانی در مراحل شورع و پائین سرطان با روش لاپاراسکوپی کاملاً قابل درمان بوده و در بسیاری از مواقع فقط قسمت سرطانی برداشته می شود و نیاز به برداشتن کل کلیه ها نیست. در کلیه های خاموش که باعث فشار خون و عفونت های ادراری می گردند با این روش بدون شکاف بزرگ خارج می شوند.

لاپاراسکوپیک پیلوپلاستی

تنگی محل حالب به لگنچه (UPJ) که اغلب مادرزادی بوده و در جنس مذکر و در طرف چپ اتفاق می افتد جزء بیماریهای بسیار شایع در ارولوژی می باشد که حتی در سونوگرافی دوران جنینی قابل کشف می باشد. بسته به شدت تنگی و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و همچنین زمان تشخیص به علت انسداد مادرزادی موجود فعالیت کلیه به درجاتی تحت تأثیر قرار گرفته و خراب می شوند.

علامتهای UPJ یا تنگی محل انسداد حالب به لگنچه ممکن است با درد پهلو، عفونت های ادراری، وجود خون در ادرار یا به صورت اتفاقی کشف می شوند و با توجه به اهمیت فوق به والدین توصیه می گردد در سنین پائین حتماً حداقل یکبار سونوگرافی از بچه ها را انجام دهند. هر چه شدت انسداد بیشتر و زمان تشخیص دیرتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر و غیر قابل برگشت خواهد بود.

برای بررسی بیشتر UPJO و تصمیم به عمل جراحی یا پیگیری آن از سونوگرافی، IVP و DTPA اسکن استفاده می شود. روشهای مختلفی برای درمان UPJO وجود دارد که از آن جمله به عمل جراحی باز، اندوپیلوتومی از بالا و پائین و گشاد کردن با بالون می توان اشاره کرد.

در حال حاضر 2 روش عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی بالاترین درصد موفقیت را دارد. حسن عمل لاپاراسکوپی جلوگیری از برش بزرگ روی پهلوها، درد کمتر و بهبودی سریع تر می باشد. تمام تکنیکهای عمل جراحی باز برای UPJO به روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد.

در روش لاپاراسکوپی محل تنگی حالب به لگنچه قطع شده و برداشته می شود و قسمت گشاد حالب به لگنچه پیوند داده شده و با نخ ظریف ویکریل 4صفر دوخته می شود و یک عدد سوند دابل جی در حالب و کلیه ها قرار داده شده و 4 هفته بعد به صورت سرپایی خارج می شود.

ویدیو جراحی لاپاراسکوپی

 

درصد موفقیت عمل لاپاسکوپیک پیلوپلاستی

بسته به طول تنگی و سابقه جراح فرق می کند در مراکز جراحی مجهز تر و جراحان با سابقه عملهای زیاد لاپاراسکوپی درصد موفقیت بالای 90درصد باشد.

چه کارهایی برای پی گیری و ارزیابی موفقیت عمل ضروری است؟

بهترین وسیله برای ارزیابی درصد موفقیت و باز شدن محل انسداد انجام ایزوتوپ اسکن از نوع DTPA با تزریق لازیکس است که در صورت تخلیه کلیه عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

 

لاپاراسکوپی_1

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.7/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرمین چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من هفته ی پیش عمل واریکوسل یک طرفه چپ به طور معمول انجام دادم
    ولی الان بیضه هام بزرگ و نامتقارن
    و یه درد تقریبا شدیدی تو بیضه مخصوصا زمان ایستادن دارم.
    این درد و تورم و نامتقارنی طبیعیه ؟؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر حسين جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دكتر من اسپرمم صفر بوده ازمايش تيكه برداري از بيضه انجام دادم و داخل بيضه اسپرم ديده شد و گفتند از طريقisciميشه بچه دار شد .سوال اولم اينه من واريكوسل دارم ايا عمل واريكوسل رو انجام بدم احتمال داره طبيعي بچه دار شم!؟؟دوم اينكه من نامزد هستم و يك سال ديگه ميخوام از واج كنم و تا اون موقع اگه مجدد بخوان از بيضه اسپرم بردارن احتمال داره خداي نكرده اونجا هم اسپرم ديده نشه يا وقتي يه بار تيكه برداري كردن هر وقت انجام بدن بازم اسپرم موجود هست تو بيضه!!ممنون ميشم كمكم كنين
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بهترین روش تزریق و تکرار آن است
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 569 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت جنابعالی .
    بنده چند سوال از خدمت شما داشتم .
    بنده 24 سال سن دارم و دارای واریکوسل درجه 3 می باشم
    طبق آخرین آزمایش که به تجویز پزشک انجام دادم مقادیر اسپرم با توج به مقدار 50 ملیون و دیگر مقادیر هم در رنج نرمال بودند و با توجه به پیشنهاد پزشک و نظر به مجرد بودن بنده عمل جراحی انجام ندادم
    حال بنده برای جذب در سپاه باید به معاینه پزشکی بروم ، آیا داشتن واریکوسل می توانند دلیل بر رد شدن بنده با تو جه به نرمال بودن مقادیر آزمایشات بنده گردد ؟
    اگر بنده عمل کنم حالت کرم مانند ورید های اطراف بیضه از بین خواهند رفت ؟
    آیا راه حلی وجود دارد که از میزان بحرانی این ورید ها در معاینات بکاهد ؟
    با تشکر و خسته نباشید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بعد از عمل از بین نميرود 2 نه
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با عرض سلام محضر دکتر عزیز و بزرگوار
    جناب آقای دکتر کرمی خانم بنده حدود چند ماه است که دچار تکرر ادرار شدید به خصوص در هنگام شب شده اند که به گفته خودشان تا 50 مرتبه هم می رسد با توجه و به سونوگرافی و که انجام داده اند مشکلی در کلیه ایشان وجود نداشته همچنین با توجه به آزمایشاتی هم که انجام داده اند عفونتی در ایشان دیده نشده است و طبق تجویز پزشک یوریناسین 5 میلی و ترازوسین 2 میلی هم مصرف کردند که تاکنون مشکل ایشان حل نشده است از حضرتعالی خواهش می کنم بنده را راهنمایی بفرمایید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید نوار مثانه بگیرید09351142080
  • تصویر کاربر اکبری یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر مادرم دارای یک کلیه است. برای همین برای چکاپ کلیه هر 6 ماه سونوگرافی و ازمایش می دهد. در این سری از ازمایش دو تا سنگ زیر 2 میلیمتر مشاهده شده و همچنین یک کیست پاراشیمال حدود 12 میلیمتر مشاهده شده است آیا این موضوع برای سلامتی این کلیه خطرناک است وما خیلی می ترسیم چون مادرم کلیه چپش را به خاطر سنگ کلیه که به حالب حرکت کرد و به خاطر اشتباه پزشکی و طولانی شدن پروسه درمان و نشت اداری و از بین رفتن حالب از دست داد. سوال بنده چون به سلامتی کلیه راست خیلی حساس هستیم آیا به نظر شما با توجه به نتیجه سونو گفته شده در ابتدای سوال آیا کار درمانی خاصی باید انجام بدهیم ؟ضمن اینکه حضورا خدمت شما هم خواهیم رسید فعلا در نوبت ویزیت هستیم. بینهایت از شما سپاسگزلری می کنم ان شا الله در پناه خداوند همیشه سالم و تندرست باشید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      با مدارک باید ببینم
  • تصویر کاربر رضوان جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام
    ممنون از پاسختون
    یه سوال دیگه از خدمتتون دارم
    بالا بودنLiquefaction و Viscosity در ناباروری تاثیر ندارن؟
    و اینکه آیا ایشون باید داروهای قبلی رو که برای بهبود استفاده کردن ، ادامه بدن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      1 دارد 2 نه
  • تصویر کاربر محمدرضا سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    با سلام بنده چند سال پیش فتقم پاره شد و هم طرف چپم واریکوسل داشتم که درد شدیدی در بیضه حس میکردم و آلتم هم بلند نمیشد و عمل کردم و بعد از چند سال الان دو طرف واریکوسل دارم و آلتم بلند نمیشه و اصلا میل جنسی ندارم . لطفاً بگید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳۰ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      باید بررسی شوید
  • تصویر کاربر باران شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    با سلام.یه انتقاد:
    یک هفته پیش ازتون سوال پرسیدم.هر روز سر میزنم میگم امروز جواب میدین فردا جواب میدین!
    کاش نمیگفتین تو مدت 3روز جواب میدین!!!
    تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ تیر ۹۴( 8 سال پیش)
      شرمنده از تاخیر
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام
    من 23 سال دارم و واریکوسل درجه 2 دارم
    آزمایش منی دادم . میخواستم ببینم نیاز به عمل دارم؟
    دردی هم حس نمیکنم
    یه سوال هم دارم که تمرینات بدنسازی که زیاد فشار به خودم نیارم برام ضرر داره؟ عوارضش چیه؟
    ممنون میشم اگه جواب بدید
    مرسی
    Volume 4.5 color milky appearance normal liquefaction 40
    Viscosity normal PH 8 total sperm count 185 abnormal morphology 25
    Moloitility 1hr 70 rapid progressive 15 slow progressive 40 non… 15
    Non motile 30 germinal cells 2-3
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۳۱ خرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب و قابل قبول است
  • تصویر کاربر سجاد-اروميه چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقاي دكتر عزيز
    بنده واريكوسل گريد(1) دارم به دكترمراجه كردم فرمودند نيازي به عمل نداريد. خواستم بدونم واريكوسل گريد1 باعث سقط ميشه؟چون خانومم 3بار سقط زير سه ماهه كرده .در ضمن بنده آزمايش اسپرمم دادم كاملا طبيعي بود.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      نه ارتباطی ندار د
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر