جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاپاراسکوپی چیست؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی انجام عملهای بزرگ از طریق شکاف های کوچک می باشد.در این راستا عملهای لاپاراسکوپی روز به روز جایگاه خاص خود را پیدا می کنند. لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ در پوست، به داخل شکم (شکم) و لگن دسترسی پیدا کند.

در عمل لاپاراسکوپی با عبور لوله های باریکی به نام تروکار و عبور وسایلهای جراحی از قبیل نور، دروبین، پنس و قیچی تمام مراحل عمل در درون شکم و بدون برش بدرستی و با بزرگنمایی محل عمل در تلویزیون انجام می شود.

روش انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می شود گاز را وارد حفره شکمی می کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگنمائی چند برابر آن در تلویزیون لوله های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و غیره تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می شود.

طول عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده – کیست و واریکوسل تا 3-5 ساعت برای عملهای بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

لاپاراسکوپی

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

مثل تمام عملهای جراحی، لاپاراسکوپی نیز عوارض خودش را دارد که اغلب ناچیز و قابل کنترل هستند از جمله:

  • عفونت محل تروکارها
  • آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده – کبد – طحال که بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند.
  • خونریزی از رگهای بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز که با افزایش مهارت جراح از درصد آن کاسته می شود.

حسن عمل لاپاراسکوپی به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسکوپی عمل های جراحی بدون شکاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه در محل ورودی لوله های تروکار انجام می شود. زیبائی پوست، درد کمتر و بستری کمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به کار و روزمره های زندگی از محاسن لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز می باشند.

درصد موفقیت های عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تکمیلی آموزش لاپاراسکوپی اغلب عملها با درصد بالا و معادل عملهای جراحی باز انجام می شود.

چه عملهایی در رشته ارولوژی یا جراحی کلیه و مجاری ادراری با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

امروزه بیش از 90درصد عملهای جراحی ناحیه لگن و شکم با لاپاراسکوپی قابل انجام است که در ارولوژی شامل: براشتن کلیه های سرطانی- برداشتن کلیه هایی که خاموش هستند

  • رفع محل تنگی حالب و کلیه ها که یکی از شایعترین ناهنجاریهای در کلیه ها می باشند
  • خارج کردن سنگهای بزرگ حالب
  • کاشتن مجدد حالبها به مثانه
  • برداشتن غده سرطانی پروستات
  • عمل جراحی واریکوسل که شایعترین علت ناباروری مردان است.
  • کیستهای بزرگ کلیه
  •  عمل جراحی RPLND که برای درمان سرطان بیضه انجام می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نفرکتومی (برداشتن کلیه ها)

در این روش کلیه های سرطانی وغیر سرطانی که کار نمی کنند بدون شکاف بزرگ، درد پهلو و برداشتن دنده ها که خود باعث افزایش درد پهلو و گهگاهی فتق محل عمل می شود، کلیه را از شکاف باریک و کوچک خارج می کنیم. به علت شکاف کوچک محل عمل پس از عمل جراحی بیمار درد کمتری نسبت به عمل جراحی باز داشته و سریعتر از بیمارستان مرخص گردیده و به کار خود بر می گردد.

بخیه های محل عمل 3-5 روز بعد خارج می شود و به بیمار توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه مشکلی با محل جراحی تیم پزشکی در ارتباط باشد. همچنین لازم به ذکر است که کلیه های سرطانی در مراحل شورع و پائین سرطان با روش لاپاراسکوپی کاملاً قابل درمان بوده و در بسیاری از مواقع فقط قسمت سرطانی برداشته می شود و نیاز به برداشتن کل کلیه ها نیست. در کلیه های خاموش که باعث فشار خون و عفونت های ادراری می گردند با این روش بدون شکاف بزرگ خارج می شوند.

لاپاراسکوپیک پیلوپلاستی

تنگی محل حالب به لگنچه (UPJ) که اغلب مادرزادی بوده و در جنس مذکر و در طرف چپ اتفاق می افتد جزء بیماریهای بسیار شایع در ارولوژی می باشد که حتی در سونوگرافی دوران جنینی قابل کشف می باشد. بسته به شدت تنگی و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و همچنین زمان تشخیص به علت انسداد مادرزادی موجود فعالیت کلیه به درجاتی تحت تأثیر قرار گرفته و خراب می شوند.

علامتهای UPJ یا تنگی محل انسداد حالب به لگنچه ممکن است با درد پهلو، عفونت های ادراری، وجود خون در ادرار یا به صورت اتفاقی کشف می شوند و با توجه به اهمیت فوق به والدین توصیه می گردد در سنین پائین حتماً حداقل یکبار سونوگرافی از بچه ها را انجام دهند. هر چه شدت انسداد بیشتر و زمان تشخیص دیرتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر و غیر قابل برگشت خواهد بود.

برای بررسی بیشتر UPJO و تصمیم به عمل جراحی یا پیگیری آن از سونوگرافی، IVP و DTPA اسکن استفاده می شود. روشهای مختلفی برای درمان UPJO وجود دارد که از آن جمله به عمل جراحی باز، اندوپیلوتومی از بالا و پائین و گشاد کردن با بالون می توان اشاره کرد.

در حال حاضر 2 روش عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی بالاترین درصد موفقیت را دارد. حسن عمل لاپاراسکوپی جلوگیری از برش بزرگ روی پهلوها، درد کمتر و بهبودی سریع تر می باشد. تمام تکنیکهای عمل جراحی باز برای UPJO به روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد.

در روش لاپاراسکوپی محل تنگی حالب به لگنچه قطع شده و برداشته می شود و قسمت گشاد حالب به لگنچه پیوند داده شده و با نخ ظریف ویکریل 4صفر دوخته می شود و یک عدد سوند دابل جی در حالب و کلیه ها قرار داده شده و 4 هفته بعد به صورت سرپایی خارج می شود.

ویدیو جراحی لاپاراسکوپی

 

درصد موفقیت عمل لاپاسکوپیک پیلوپلاستی

بسته به طول تنگی و سابقه جراح فرق می کند در مراکز جراحی مجهز تر و جراحان با سابقه عملهای زیاد لاپاراسکوپی درصد موفقیت بالای 90درصد باشد.

چه کارهایی برای پی گیری و ارزیابی موفقیت عمل ضروری است؟

بهترین وسیله برای ارزیابی درصد موفقیت و باز شدن محل انسداد انجام ایزوتوپ اسکن از نوع DTPA با تزریق لازیکس است که در صورت تخلیه کلیه عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

 

لاپاراسکوپی_1

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.7/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با سلام حدود یک سال پیش بنده به شما مراجعه کردم برای تشخیص واریکوسل و شما معاینه کردید و گفتید واریکوسل نیست ودوباره این مشکل که ورم بیضه چپ بوده برایم اتفاق افتاده و مراجعه کردم به پزشک متخصص و گفتن واریکوسل دارم و ازمایش اسپرم و سونوگرافی تجویز کردند و در سونو گرافی هیچ مشکلی از لحاظ واریکوسل نبود ایا لازم است ازمایش اسپرم را هم بدهم؟ و تشخیص شما در سال پیش حساسیت بوده ودو امپول تجویز کرده بودید (عکس سونوگرافی پیوست شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      شك نكن من واستش را گفته ام
  • تصویر کاربر alireza پنجشنبه ۱۷ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 559 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.بنده عمل باز سنتی واریکوسل انجام دادم.
    می خواستم بدونم بعد از چند روز میتونم بعد عمل ورزش پیاده روی و دویدن رو شروع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      3 هفته بعد
  • تصویر کاربر علیرضاورزنده جمعه ۱۸ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    باسلام وسپاس فراون از اقای دکتر ی سوالی داشتم از خدمتتون من الان ۱۲روز عمل هرنی وواریکوسل هر دوسمت انجام داده ام وبخیه هامو کشیدم ولی از جام نمیتونم بلند شم درد افقی خیلی تیز توشکمم مخصوصا دور نافم میپیچه که به کلی زمین گیرم کرده حتی به صورت عادی هم نمیتونم بشینم خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۸ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      طبيعي است
  • تصویر کاربر الهه شنبه ۱۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب اقای دکتر کرمی
    پسر اینجانب طبق نظر دکتری در اصفهان بیماری واریکوسل دارند به دلیل اینکه منزل بنده در اصفهان واقع شده است میخواستم راهنمایی بفرمایید در اصفهان امکان داره دکتری پیشنهاد کنید که معاینه مجدد و جراحی هم انجام بدند؟با تقدیم تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      شرمنده
  • تصویر کاربر سیده چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید. خانمی هستم 35 ساله متاهل دارای 2 فرزند بخاطر درد در ناحیه معده دیروز با انجام سونو از ناحیه شکم و لگن و کلیه ها مشخص شد کلیه راست و چپم بزرگ شده که اندازه کلیه راستم 121 و کلیه چپم 136 می باشد. زمان حاملگی دیابت داشتم که چند ماه اخر حاملگی انسولین میزدم.حدود یکسال پیش. حالا بخاطر بزرگ شدن کلیه ها نگرانم که عاقبتم چی میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      بررسي تكميلي بايد انجام دهيد
  • تصویر کاربر ر یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    باسلام بنده پنج سال است که ازدواج کرده ام وتشخیص واریکسل گرید۳ نزدیک یک ماهی است که بیضه سمت چپ راعمل کرده ام ؛قبل از عمل آزمایش اسپرم صفر نشان داده بود لذا زمان عمل واریکسل نمونه برداری از بیضه انجام شده که جواب نشان داده که اکتیو هستند جناب آقای دکتر بادر نظر گرفتن آزمایش نمونه بردای به یاری خدا چند در صد احتمال بچه دار شدن است وسوال دیگر اینکه آزمایش اسپرم را چه زمانی انجام دهم ودیگر اینکه آیا درست است که جهت بار وری بهتر باید دفعات نزدیکی بیشتر باشد این نکته که بنده مبتلا به بیماری هموفیلی هستم آیا در ناباروری یا تولید اسپرم ماثر است ودرآخر اگر توصیه ای دارید بفرمایید که انشاالله استفاده ببریم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ فروردین ۹۵( 7 سال پیش)
      مراجعه به مركز ناباروري
  • تصویر کاربر مراد یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام من یک بیضه دارم ،واریس دارم ، بعد از پنج سال ازدواج فرزند ندارم لطفا راهنمایم بفرمایید
    نوبت ملاقات بدهید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۵ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744
  • تصویر کاربر rohollah سه شنبه ۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 15 سالمه ودوساله واریکوسل بیضه ی چپ دارم دراین اواخر کمی درد دربیضه ی سمت چپم احساس میکنم آیا من احتیاج به جراحی دارم
    آیا اگر عمل جراحی نکنم در آینده نابارور خواهم شد
    واگه واریکوسل رادرمان کنم
    در آینده میتوانم بچه دار شوم؟

    با تشکر از سایت خوبتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۶ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      باید ببینم
  • تصویر کاربر شهاب سه شنبه ۲۲ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشی سربازم و 23 سال سنمه و مجرد بعد از اینکه تشخیص دادم بیضه سمت چپم کوچکتر از سمت راستم شده سونوگرافی دادم واریکوسل گرید 2 چپ و یک راست سه ماه پیش ازمایش اسپرم برام نوشت از مایش دادم گفت فعلا عمل لازم نیست اما الان که ازمایش دادم خیلی تغییر کرده
    سه ماه پیش 4 روز بعد از اخرین انزال
    Volume...3
    Ph....7.8
    Sperm count.....156
    Motility....40%
    abnormal forms....38%
    ازمایش ایندفعه 5 روزبعد از اخرین انزال
    Volume....4.3
    Ph....7.5
    Sperm concentration.....46.7
    Alive sperm concentration count.....<1
    Motility(a+b....rarely
    Morphology......rarely
    MSC.....0.5
    FSC......0.4
    SMI......26
    Total sperm....200.8
    اینطور که خودم فهمیدم الان عقیم هستم!!!!!درسته???? با عمل واریکوسل امیدی هست??? ممنون میشم جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۲ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      بیایید ببینم 02122642744
  • تصویر کاربر امیرترشابی دوشنبه ۲۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام رفتم دکتر سونو گرفتم و دیامتروریدهای شبکه پامپنیفورم سمت چپ افزایش خفیف دارد با انجام مانور والسالوا افزایش دیامتر گذرا دیده می شود که موید واریکوسل low grade قطر ورید دومینات در حالت ریلکس ۲۰۶ و پس از انجام مانور والسالوا ۲.۹ ایا خطرناک ؟چقدر احتمال بچه دار شدن هست؟راه درمانش چیه نگرانم به خدا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      باید معاینه کنم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر