جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لاپاراسکوپی چیست؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

امروز شعار عالم جراحی انجام عملهای بزرگ از طریق شکاف های کوچک می باشد.در این راستا عملهای لاپاراسکوپی روز به روز جایگاه خاص خود را پیدا می کنند. لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی نوعی روش جراحی است که به جراح این امکان را می دهد تا بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ در پوست، به داخل شکم (شکم) و لگن دسترسی پیدا کند.

در عمل لاپاراسکوپی با عبور لوله های باریکی به نام تروکار و عبور وسایلهای جراحی از قبیل نور، دروبین، پنس و قیچی تمام مراحل عمل در درون شکم و بدون برش بدرستی و با بزرگنمایی محل عمل در تلویزیون انجام می شود.

روش انجام لاپاراسکوپی چگونه است؟

ابتدا با بیهوشی عمومی یا نخاعی بسته به نوع جراحی، استفاده از سوزن مخصوص یا تروکار که ابتدا در ناحیه ناف وارد شکم می شود گاز را وارد حفره شکمی می کنیم و سپس با عبور دوربین به داخل شکم و بزرگنمائی چند برابر آن در تلویزیون لوله های تروکار بعدی بسته به نوع عمل و محل عمل گذاشته می شود و با عبور وسایل جراحی مخصوص لاپاراسکوپی از قبیل قیچی، کوتر، پنس و غیره تمام مراحل عمل جراحی به روش بسته انجام می شود.

طول عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

بسته به نوع عمل و مهارت جراح زمان عمل از چند دقیقه برای عمل‌های تشخیصی مانند: بیضه پایین نیامده – کیست و واریکوسل تا 3-5 ساعت برای عملهای بزرگ مثل جراحی سرطان پروستات و تومورهای بیضه متغیر است.

لاپاراسکوپی

عوارض عمل جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

مثل تمام عملهای جراحی، لاپاراسکوپی نیز عوارض خودش را دارد که اغلب ناچیز و قابل کنترل هستند از جمله:

  • عفونت محل تروکارها
  • آسیب به احشاء مجاور از قبیل روده – کبد – طحال که بسیار ناچیز و با درصد پایین همراه هستند.
  • خونریزی از رگهای بزرگ و تبدیل به عمل جراحی باز که با افزایش مهارت جراح از درصد آن کاسته می شود.

حسن عمل لاپاراسکوپی به عمل جراحی باز چیست؟

در روش لاپاراسکوپی عمل های جراحی بدون شکاف بزرگ پوستی تنها با چند بخیه در محل ورودی لوله های تروکار انجام می شود. زیبائی پوست، درد کمتر و بستری کمتر در بیمارستان و برگشتن سریع به کار و روزمره های زندگی از محاسن لاپاراسکوپی نسبت به عمل جراحی باز می باشند.

درصد موفقیت های عمل لاپاراسکوپی چقدر است؟

با افزایش مهارت جراح و گذراندن دوره تکمیلی آموزش لاپاراسکوپی اغلب عملها با درصد بالا و معادل عملهای جراحی باز انجام می شود.

چه عملهایی در رشته ارولوژی یا جراحی کلیه و مجاری ادراری با لاپاراسکوپی انجام می شود؟

امروزه بیش از 90درصد عملهای جراحی ناحیه لگن و شکم با لاپاراسکوپی قابل انجام است که در ارولوژی شامل: براشتن کلیه های سرطانی- برداشتن کلیه هایی که خاموش هستند

  • رفع محل تنگی حالب و کلیه ها که یکی از شایعترین ناهنجاریهای در کلیه ها می باشند
  • خارج کردن سنگهای بزرگ حالب
  • کاشتن مجدد حالبها به مثانه
  • برداشتن غده سرطانی پروستات
  • عمل جراحی واریکوسل که شایعترین علت ناباروری مردان است.
  • کیستهای بزرگ کلیه
  •  عمل جراحی RPLND که برای درمان سرطان بیضه انجام می شود.

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی نفرکتومی (برداشتن کلیه ها)

در این روش کلیه های سرطانی وغیر سرطانی که کار نمی کنند بدون شکاف بزرگ، درد پهلو و برداشتن دنده ها که خود باعث افزایش درد پهلو و گهگاهی فتق محل عمل می شود، کلیه را از شکاف باریک و کوچک خارج می کنیم. به علت شکاف کوچک محل عمل پس از عمل جراحی بیمار درد کمتری نسبت به عمل جراحی باز داشته و سریعتر از بیمارستان مرخص گردیده و به کار خود بر می گردد.

بخیه های محل عمل 3-5 روز بعد خارج می شود و به بیمار توصیه می شود در صورت داشتن هر گونه مشکلی با محل جراحی تیم پزشکی در ارتباط باشد. همچنین لازم به ذکر است که کلیه های سرطانی در مراحل شورع و پائین سرطان با روش لاپاراسکوپی کاملاً قابل درمان بوده و در بسیاری از مواقع فقط قسمت سرطانی برداشته می شود و نیاز به برداشتن کل کلیه ها نیست. در کلیه های خاموش که باعث فشار خون و عفونت های ادراری می گردند با این روش بدون شکاف بزرگ خارج می شوند.

لاپاراسکوپیک پیلوپلاستی

تنگی محل حالب به لگنچه (UPJ) که اغلب مادرزادی بوده و در جنس مذکر و در طرف چپ اتفاق می افتد جزء بیماریهای بسیار شایع در ارولوژی می باشد که حتی در سونوگرافی دوران جنینی قابل کشف می باشد. بسته به شدت تنگی و یک طرفه یا دوطرفه بودن آن و همچنین زمان تشخیص به علت انسداد مادرزادی موجود فعالیت کلیه به درجاتی تحت تأثیر قرار گرفته و خراب می شوند.

علامتهای UPJ یا تنگی محل انسداد حالب به لگنچه ممکن است با درد پهلو، عفونت های ادراری، وجود خون در ادرار یا به صورت اتفاقی کشف می شوند و با توجه به اهمیت فوق به والدین توصیه می گردد در سنین پائین حتماً حداقل یکبار سونوگرافی از بچه ها را انجام دهند. هر چه شدت انسداد بیشتر و زمان تشخیص دیرتر باشد آسیب به کلیه ها بیشتر و غیر قابل برگشت خواهد بود.

برای بررسی بیشتر UPJO و تصمیم به عمل جراحی یا پیگیری آن از سونوگرافی، IVP و DTPA اسکن استفاده می شود. روشهای مختلفی برای درمان UPJO وجود دارد که از آن جمله به عمل جراحی باز، اندوپیلوتومی از بالا و پائین و گشاد کردن با بالون می توان اشاره کرد.

در حال حاضر 2 روش عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی بالاترین درصد موفقیت را دارد. حسن عمل لاپاراسکوپی جلوگیری از برش بزرگ روی پهلوها، درد کمتر و بهبودی سریع تر می باشد. تمام تکنیکهای عمل جراحی باز برای UPJO به روش لاپاراسکوپی قابل انجام می باشد.

در روش لاپاراسکوپی محل تنگی حالب به لگنچه قطع شده و برداشته می شود و قسمت گشاد حالب به لگنچه پیوند داده شده و با نخ ظریف ویکریل 4صفر دوخته می شود و یک عدد سوند دابل جی در حالب و کلیه ها قرار داده شده و 4 هفته بعد به صورت سرپایی خارج می شود.

ویدیو جراحی لاپاراسکوپی

 

درصد موفقیت عمل لاپاسکوپیک پیلوپلاستی

بسته به طول تنگی و سابقه جراح فرق می کند در مراکز جراحی مجهز تر و جراحان با سابقه عملهای زیاد لاپاراسکوپی درصد موفقیت بالای 90درصد باشد.

چه کارهایی برای پی گیری و ارزیابی موفقیت عمل ضروری است؟

بهترین وسیله برای ارزیابی درصد موفقیت و باز شدن محل انسداد انجام ایزوتوپ اسکن از نوع DTPA با تزریق لازیکس است که در صورت تخلیه کلیه عمل جراحی موفقیت آمیز بوده است.

 

لاپاراسکوپی_1

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه ، مجاری ادراری تناسلی و فلوشیپ فوق تخصصی درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی  

عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران ، عضو انجمن ارولوژی اروپا ، امریکا و آسیا

4.7/5 - (37 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلادعباسپور یکشنبه ۸ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت دکتر کرمی عزیز .
    من۲۱ سال سن دارم.تقریبا از وقتی که یادم میاد سنگ کلیه همراهمه
    من مشگل ارثی دارم.۴ بار سنگ شکن کردم.اولین بارم تو سن ۷ سالگی با دستای توانای خودتون انجام دادین.من از خدمت معاف هم شدم.الان چند وقته تو ناحیه حالب احساس درد و انسداد دارم.سوالم اینه به نظر شما باید سریع پیگیری کنم؟من بامراجعه به کدوم بیمارستان دولتی میتونم با دستای خودتون درمان بشم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      سونوگرافی بکنید و نتیجه را بفرمایید
  • تصویر کاربر هادی.ا دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 325 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر و تشکر فراوان به علت وقت گذاشتن برای پاسخ به سوالات عزیزان.اقای دکتر قطر ورید بیضه چپم ۳ میلیمتر هستش دکتر بهم گفت گرید ۳ به ۴....میخواستم بگم اگه میشه درمورد گرید ۳به ۴ یه توضیحی بدین تا متوجه بشم یعنی چی...ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      یعنی شدید ترین نوع واریکوسل
  • تصویر کاربر س.م. جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام
    در سونو کلیه سمت راست طبیعی است و در کلیه چپ دارای ابعاد 83 و ضخامت پارانشیم8 میباشد حدود کلیه چپ کاملا نامنظمی نشان میدهد و اتساع سیستم کالیسیال به طور منتشر دیده میشود چند فوکوس کلسیفیکاسیون ظرف در سیستم کالیسیال و هتروژنیسیتی پارانشیمال نیز دیده میشود در پل میانی کلیه چپ تجمع 11 mmسنگ و در پل تحتانی سنگ به قطر11mm دیده شد جهت بررسی سیتی با و بدون کنتراست توصیه میشود اتساع یا سنک در دیستال حالبها دیده نشد
    دو سال پیش سنگها حدود 4mm بودند ولی هیچ مشکل دیگری نبود و با مراجعه خدمت شما فرمودید نیاز به اقدامی نیست
    برای ویزیت در 24 خرداد خدمت میرسیم چون از شهرستان به تهران مراجعه میکنیم آیا نیاز به تهیه مدارک از جمله سیتی است یا خیر ؟
    و سوال دوم آنکه با توجه به شیردهی آیا امکان سی تی است یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      با عکس ivp بیایید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر کرمی
    ضمن تشکر از شما بابت انجام عمل خوبتون
    دیروز سه شنبه بعد از ظهر زحمت عمل لاپاراسکوپی رو کشیدین
    میخواستم بپرسم کی میتونم استحمام کنم و درباره پانسمان ها کی باید برشون دارم؟
    و کلا چه نکاتی رو باید رعایت کنم و در نهایت کی باید به شما مراجعه کنم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      استحمام شروع شود زیاد سر پا ناستید 1 هفته بعد مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر آوات چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    من مریض خودتان هستم در سال ٢٠٠٣ کلیەم سنگ داشت با دستگاه پی سی ان عملشکردید برام الان دوبارە سنگ ساختە چند بار هم سنگ شکنی کردم ولی بازهم میسازە آلان هم دوتا کلیەم سنگ دارە

    من باید چکار کنم ؟ درمان هیچ کارش میکنە؟ یا باید دوبارە عملش کنم؟
    ممنون میشم از جوابتان من در عراق زندگی میکنم

    ببخشید سوال رو دوبارە کردم چون سوال قبلی بستیە بودید آمروز سونوگرافی کردم این جوابشە
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سنگ کاملا در لوله حالب گیر افتادهو هر چه سریعتر جهت درمان به روش tul که فیلم ان در قسمت ویدیو سایت من است نگاه کنید و سریعا تشریف بیاورید چون کلیه از کار میافتد با شماره00989351142080 تماس بگیرید
    2. تصویر کاربر آوات پنجشنبه ۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      ببخشید باید بیاید ایران یا از عراق هم میشە درمان کرد چون راه خیلی طولانی هستش ؟
      باید عمل بشە برای این کار؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر عليرضا جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقاي دكتر يك سوال

    دكتر ارولوزي براي بنده ازمايش ازمايش غدد كليه تست هورمون كم كاري تيروييد نوشته است
    بنده امبول ناتدلون و بروتيين مصرف كردم فروردين ماه ايا بر روي ازمايش تاثير مي كذارد ?
    در صورت تاثير بر ازمايش جه مدت زمان طول ميكشه تااثر دارو ازبين بره تا بتوانم ازمايش دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۹ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      مدت مشخصی ندارد
  • تصویر کاربر پیمان یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما جناب آقای دکتر کرمی
    می خواستم بدونم در صورت نیاز به جراحی واریکوسل هزینه جراحی چقدر هست؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      تعرفه بیمارستان
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر