جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ن سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    پروستات به ابعاد 40*38*40mm و حجم تقریبی 33ml اکوی هموژن دارد. سن 58 سال آیا نیاز به درمان دارد یا خیر لطفا راهنمایی فرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      ًاگر ادرارتان راحت ميايد نه درمان نميخواهد
  • تصویر کاربر Mohammad یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دكتر كرمي عزيز من پدرم ٦٤سالشونه بدليل تكرر ادارار ايشونه به پزشك مراجعه كرد بعد از ازمايش وسونو گرافي گفتن كه به بزرگي خوش خيم پروستات به اندازه 80گرم دچار شدن بايد عمل بشن و پروستاتشون بردارند پدر من به دليل مشكل قلبي پزشك قلب اجازه بيهوشي ندادن فقط گفتن بي حس. روز عمل قرار بر اين شد كه بي حس نخاعي انجام بدن اما هنگام بي حسي نخاعي به گفته پزشك. معالج چند بار آمپول بي حسي كه به كمر پدرم ميزنند مايع بي حسي رو بدن پدرم پس ميده بعد از چند ثانيه چند بار اين عمل رو تكرار ميكنند دوباره مايع بي حسي رو بدنش پس ميده پزشك جراح شون منصرف از عمل ميشه وبه ما گفت. نميتونه عمل بشه با قرص دارو كه بهشون داده داريم مدارًا ميكنيم فقط تكرر إدرار داره شبا ٣الي٤بار بلند ميشه روزهام مايعات كه زباد مصرف ميكنند از شما خواهش ميكنم بهترين راه حل رو به من پيشنهاد بديد از شيراز هستم. وآيا با دارو ميشه كنترل كرد ممنونم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      مراجعه به دكتر خودتان
  • تصویر کاربر عباسعلی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    جهت بر طرف کردن این مشکل ایا با لیرز امکان پذیر است یا خیر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۰ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد ببينم
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    با سلام و آرزوی موفقیت برای شما. من هنوز جوابی از شما دریافت نکرده ام.
    آیا در هنگام عمل بروستات دکتر میتواند از باره نشدن اعصابی که از بروستات بداخل آلت تناسلی میرود جلوگیری کند تا باعث ناتوانی جنسی نشود؟ واینکه اگر مرد دارای کیست ساده غیر سرطانی درکلیه باشد در صورت نزدیکی جنسی از طریق واژن یا دهان یا مقعد این کیست قابل انتقال است؟
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۴ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      خيلي سخت است ٢- نه
  • تصویر کاربر رسول سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    53 ساله هستم
    حجم پروستاتم 35سی سی بود 120سی سی باقی مانده ادرارم در سونوگرافی بود
    د23/1/95عمل جراحی turp شدم هنوزهم وقتی ادرار میکنم واستبراء انجام میدهم
    وقتی بلند می شوم یک قطره ادرار می اید این عمل چندین بار انجام میدهم در
    حدود 40دقیقه طول می کشد ودر تاریخ 95/8/3سونوگرافی حجم پروستات 25 سی سی ابعاد پروستات33*51*28ورنگ ارار روشن میباشد
    ودر امتحانpvحجم رزیدوی اراری 43سی سی می باشد لطفا خواهش می کنم علت ان
    وایا خوب می شوم کی یانه درضمن درسونوگرافی مثانه طبیعی نشان می دهد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۵ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    با سلام.دکتر جان تورو خدا جواب این سوال من رو واسم میل کنید.دارم از نگرانی میمیرم.پدرم خیلی ادم پرتحرک و سرحالی بود حدود یک ماه پیش چون پروستات بزرگ داشتن و خوش خیم بود عمل لیزر کردن بعد یک هفته از عمل ایشون کم کم شدیدا بی اشتها شدن و دیکه نمیتونن راه برن خوب و همش خوابن و باکسی صحبت نمیکنن در حد چند کلمه در روز.پوست استخوان شدن.دلم کباب شده وضع مالی خوبی هم نداریم باید چکار کنیم .تورو خدا جواب بدین.تو این روزای محرم هست دکتر هر ثانیه ایمیل رو چک میکنم تا شما جواب بدین.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۸ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      از دكتر خودتان
  • تصویر کاربر رسول سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    باسلام.پدرم تحت عمل باز پروستات 5 روز ست در بیمارستان بعلت خونریزی زیاد بستری هستند بعداز تزریق امپولk همچنان خونریزی دارند ممنون میشم راهنمای کنید اندازه پروستات 90 .کمبود پلاکت باعث خونریزی شده؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      از دكتر معالجتان بايد بپرسيد
  • تصویر کاربر مسگری جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما. جناب دکتری سوالی که از محضرتون داشتم اینکه نشستن نامناسب طولانی مدت چندساعته باعث تحریک تورم پروستات می شو؟ چندساعتی برای تعمیرماشین در لبه صندلی نشستم که فشار زیادی به ناحیه تناسلیم اورد بعد این تایم درد خیلی شدی همراه با سوزش داشتم که قادر به تخلیه کامل ادرار نبودم مدام شیاف مصرف میکردم اول فکرکردم دچار اسپاسم شدم. ازمایش ادرارم عفونت رو نشون داد ،در جواب سنگرافی هم بزرگی پروستات(احتمالا پروستات حاد) ذکر شده ولی هردوکلیه سالم وسنگی دیده نشده. جواب کشت خون هنوز متسفانه نیومده. درد خیلی شدی همراه سوزش دارم که قادر به ادرار کردن نیستم.ساکن شهرستان هستم متاسفانه حضوری نمیتونم خدمت برسم، ممنون میشم از لطفتون راهنمایی کنید که چه درمانی باید پیش بگیرم و دچار چه نوع عارضه ای شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۳۰ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      اگر سونوگرافي سالم هست پس دردها عصبي است
  • تصویر کاربر مغ پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 335 مشاهده پرسش
    عرض سلام و ادب اقای کرمی بنده مدت زیادیست با لطف الهی عمل استمنا را ترک گرده ام 23 ساله هستم ولی مدتیست افکاری به بنده هجوم اوارده اند ولی من نمیگذارم تحریک که می شوم منی خارج شود شنیده ام ضرر دارد و الان بسیار ناراحتم در حدود ۴.۵ روز روزانه چند بار مانع خروج منی شده ام میخواستم بدانم ایا این امر باعث سرطان پرستات نشده باشد هرچند تصمیم قطعی هم بر ترک این کار دارم و قبلا هم عمل واریکوسل انجام داده ام خواهشا پاسخ بنده را هر چه زودتر بدهید پیشاپیش سپاسگزارم حتما بنده را دعا کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      با قطع ١٠٠ در ١٠٠ خوب خواهيد شد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 365 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 22 ساله هستم و سه ساله که پروستاتم بزرگ شده و حجمش 23cc هستش تو این سه سال تمام مشکلات رو که تو توضیحات خودتون و دیگر دوستان بوده رو تجربه کردم و الان این قضیه روی بیضه ها و کلیه هام و کلیه چپم از طول 112 به 106 کاهش پیدا کرده تاثیر گذاشته میخواستم ببینم امکان عمل جراحی برای من وجود داره چون دیگه واقعا خسته شدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      در سن شما بیماری نداریم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر