جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر 28 سالمه .متاهل..3 ماهه ک دارای درد شدید در ناحیه مثانه و پروستات و همچنین سوزش وحشتناک ادرار و ناحیه تناسیلی هستم..سوزش و درد هر بار ک میرم دستشویی بعد ادرار بسیار شدید میشه..ن پروستاتم بزرگه ن عفونت ادرار دارم بارها ازمایش و سونوگرافی انجام دادم ولی همه چی طبیعیه..دکترم میگه التهاب پروستات غیر باکتریال..نمیدونم چیبخورم ک دردو سوزشم از بین بره..قرص فنازومکس هم دوماهه ک استفاده میکنم ک تاثیر نداره.مسکن های معمولی هم هیچ تاثیری روم نداره.بسیار دارم عذاب میکشم.شما راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بايد نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر سجاد جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    بعداز ادرار درد مزمني طرف چپ بيضه ولگن فرا ميگيره هرشب هم با تجويز پزشك پروترال4٠مصرف ميكنم سه سال است كه درد اذيتم ميكنه متشكرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو كنيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر بادرود جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    نتیجه نمونه برداری از پروستات را ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
      بفرستيد
  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سن 28 سال
    بعد از سنوگرافی جواب زیر مشاهده شد
    ضخامت جداری مثانه نرمال است
    پروستات به ابعادmm 38.3*34.2*38.7 و حجم 26.6 اندازه گیری شد
    در پروستات عارضه کیست به دیامتر 12mm در خط وسط مشاهده شد
    و همچنین کانونهای اکوژن به نفع کلسیفیکاسیون در هر دو کلیه مشاهده شد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۳ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر قاسمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    پدر من 53 سالشه قبلا هم سنگ کلیه ریزی داشت دو هفته پیش دچار تب و لرز و سوزش شده و خون هم در ادرارش بود و احساس میکنه که سنگ رو دفع کرده سونوگرافی انجام دادن و سنگی در کلیه نشان نداده و اندازه پروستات هم نرمال بوده ولی در آزمایش های اداراری مقداری عفونت نشان داده و psa خون رو هم 60 نشون داده یه هفته سیفیکسیم مصرف کردن و بعد از یه هفته psa به 29 کاهش یافته و هیچ درد و سوزشی هم ندارن از بالا بودن psa خیلی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    دکتر من جوان 22 ساله هستم psa2/9
    که با درمان به 1/2 کاهش پیدا کرده اندازه پروستات 50cc و کیست داخل پروستات 40cc قبلا ازمایش اسپرم رفتم مشکلی نداشته
    الان حتی نعوظ هم با درد دارم و اسپرمم خیلی رقیق و کم شده میخواستم نظر شمارو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من در سن شما طبیعی است
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر..فرمایش کردید که به پروستاتیت مزمن اعتقادی ندارین...سوال من در اصل این بود که چرا تو پیشابم چرک دیده میشه با این که این همه انتی بیوتیک مصرف میکنم...پیش دکتر عفونت و مجاری ادراری هم میرم اما جوابی نمیگیرم در ضمن لوله ی ادراری و و لوله ای که به بیضه وصل میشه هم درد دارم، هم میسوزه و هم خارش دارم...چرک هم میاد بیرون و در کشاله ی ران درد هم احساس میکنم با اینکه 2 ماهه دارو دارم مصرف میکنم..لطفا راهنمایی کنید خیلی دارم اذیت میشم..ممنون..عکس هم براتون در کد رهگیری e70cm2136712 فرستادم طبق فرمایش خودتون🌹🌹🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      از انجا كشت وانتي بيوگرام دهيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر رامین جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    Sahaf:
    براساس سونوگرافی انجام شده پروستات مختصری بزرگ بوده ابعاد ان 42*34*35 میلیمتر و حجم 27 سی سی اندازه گیری شده است لذا میخام وضعیت سلامتی پروستاتم را بدونم البته لازم به ذکر است متاسفانه سابقه خودارضایی هم دارم بطوریکه تقریبا 7 یا 8 ماه هست که ایستایی کامل در ارتباط جنسی میسر نمیشه و نعوظ خیلی کم و کوتاهی اتفاق میفته در ضمن متاهل هستم
    ممنون میشم ی شماع کلی از وضعیتم و بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من مشکل شما عصبی است یک ساعت قبل از سکس دارو تادالافیل ۱۰ بخورید خوب می شود
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام
    سال گذشته به میکروب هلیکو باکتری مبتلا و درمان شدم .در اردیبهشت ماه پس از یک فعالیت شدید بدنی بیضه متورم و دردناک و ادرار خونی شد و psa 15
    به پزشک مراجعه کردم و پس از چندین دوره مصرف انتی بیوتیک و ناپروکسن علایم در همان روزهای اول از بین رفت و psa طی شش ماه به 8 رسید
    سونو رکتال و سیستوسکپی انجام دادم به 13 رسید و با مصرف دوباره کاهش و به 10 رسید مصرف انتی بیوتیک را قطع کردم psa 11 شد
    لطفا نظرتون رو با توجه به سونو بفرمایید
    ضمنا معاینه انگشتی رکتال هم منفی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ٢راه دارد١-MRS٢-نمونه برداري مراجعه حضوري ضروري است
    2. تصویر کاربر رضا سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون کجا باید mrs انجام بدهم
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۰ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بيمارستان پيامبران
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    باسلام 52سال سن دارم مدتی است تکرر.شوزش.دوشاخه شدن ادرار دارم حجم پرستاتم 50سی سی میباشدایا نیاز به جراحی دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۱ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      باید سیستوسکوپی کنم
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر