جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب بنده
    ۲۵سالم هست و یه چند روزی هست بالای مثتانه یا همون پایین تر ناف احساس میکنم به نبض میزنه چیکار باید کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سونو کنید
  • تصویر کاربر بهمن شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 229 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من 30 ساله هستم بعلت درد کشاله ران و بیضه ها و مثانه به دکتر مراجعه کردم بمن دارو پروستاتان و افلوکساسین و ترازوسین دادن بعد دو هفته علائمم بهبود یافت ولی هنوز حس گاهی درد مثانه و درد و سفتی کشاله ران و زردی و بوی و کدری ادرار دارم و گرفتگی رگ کف پا و بیرون زدگی ساق پا دارم گاهی پای راستم خشک میشه و تا کف پام درد میکنه گاهی هم درد وسط قفسه سینه میگیرم ..زیر و بغل بیضه هام یجیزی شبیه هواگرفتن و تخلیه لوله اب دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      از نظر من سونو‌کنید بفرستسد ببینم
    2. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام سونو هم انجام دادم
    3. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      توی تلگرام فرستادم براتون
    4. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      مشکل اینترنت دارم عکس ها نمیان
    5. تصویر کاربر بهمن جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      نیاز به اقدام درمانی نیست
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر سامان پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر
    جواب آزمایش پدر من سال پیش psa : 0.4
    بود ولی امسال کم شده و psa: 0.19
    free psa : <0.07
    ایشون 73 سالشونه ...
    نگرانم که چیزی باشه لطفأ راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      نه جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر حامد جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،من تکرر ادرار شبانه داشتم که تشخیص شما التهاب پرستات بود،،و الان با قطع مایعات در شب کمی بهتر شدم،چند سال ورزش میکنم میخواستم بدونم مصرف استرویید تاثیری بر التهاب پروستات دارد یا خیر؟ مممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      استرویید برای جاهای دیگر ضرر دارد نه پروستات
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام.جناب دکتر .این مطلب رو تو اینترنت دیدم، شما صحت این مطلب رو تایید میفرمائید.:
    در هنگام تحریک، تراکم خون در مجاری ادرار و بیضه ایجاد می‌شود. در صورتی که انزال اتفاق نیفتد یا ناقص اتفاق بیفتد و تمام مایع منی از بدن خارج نشود، این تراکم خون و مایع منی، باعث ورم بیضه و آسیب دیدن غده پروستات و حتی سرطان پروستات می‌شود.
    من این مطلب رو دیدم ترسیدم آخه برا من زیاد اتفاق افتاده که تحریک شدم(معاشقه و ...) اما به دخول و انزال نرسیده.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
      نه اساسا دروغ است
  • تصویر کاربر آطاد شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    با سلام
    20 روزی هست که در ناحیه التم و کمرم درد دارم که همیشگی نیست ولی وجود دارد. حس میکنم سرعت ادرارم نسبت به قیل کمتر شده. آیا می تواند به علت پروستات باشد.
    سن بنده 40 سال است و حجم پروستات در سونوگرافی 16 می باشد. 2.57*3.05*3.95
    آیا با توجه به سن من این ساز نرمال است؟ در سونوگرافی هیچ چیز مشکوکی در بافت پروستات دیده نشد و کاملا نرمال بود. فقط در سونوی بیضه قطر سیاهرگ وریدی 3.2 بود که نوشته بود واریکوسل خفیف. ایا دردهای من می تواند ناشی از این باشد؟ هیچ سنگی هم در کلیه و حالب و مثانه نبود. البته قبلا دو بار حالب سمت چپم سنگ داشته است. خیلی زیاد ذهن من را در این 20 روز درگیر کرده است.
    آیا ممکن است که در اندازه گیری خطا وجود داشته باشد؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      در سن شما بیماری پروستات نگران کننده نیست در اب کرم بشینید بهتر میشوید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      واریکوسل خفیف درمان نمیخواهد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کرم دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    باعرص سلام وخسته نباشید.ببخشید مشکل قطع ووصل ادرار هستش وبزرگی پروستات 50 سی سی میباشد .بنظر شما عمل باز باید انجام بشه یا لاپاراسکوپی ؟ شما خودتون بیمارستان میلاد جراحی انجام میدهید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر مشکل ادرار ندارید عمل نمیخواهد
  • تصویر کاربر سیاوش دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام حدود دو ماه قبل وتقریبا قبل از ماه رمضان رنگ ادرار من بصورت نارنجی دفع می شد که به علت اینکه حدس می زدم بدلیل کمبود نوشیدن آب باشد لذا مصرف روزانه آب خوردن را بیشتر کردم ولی پس از گذشت یک هفته و با گرفتن روزه دو روز اول ماه مبارک رنگ ادرار تیره تر شد و سپس درد درناحیه بیضه سمت چپ شروع شد و با نگرانی بیشتر به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کردم و پس از انجام معاینه ، آزمایش ادرار و سونوگرافی کامل شکم وبیضه را انجام دادم .ونتیجه سونوگرافی نشان داد که حجم پروستات به میزان 55 میلیمتر و مقدارpsi 26 میلیمتر وهمچنین سنگ کلیه یا صفرایی در آن مشخص نشد و پزشک معالج گفتند که عفونت غدد لنفاوی در کشاله ران دارم ولی در آزمایش ادرار عفونتی نبوده .در حال حاضر داروهایی را که تجویز شد مصرف کردم ولی باز هم درد خفیفی در ناحیه بیضه دارم و رنگ ادرار نیز کمی به رنگ زرد می باشد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      اندازه پی اس ا صدم ایت با ۲۶
    2. تصویر کاربر سیاوش جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام واحترام جناب دکتر . مقدار PSI به میزان 2.6 ( دو وشش دهم ) می باشد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۰ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      پس جای نگرانی نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام ..اقای دکتر پدر من 64 سال سن دارند و در چند سال اخیر مشکل بزرگی پروستات داشته اند که با دارو تا حدودی کنترل شد. فروردین امسال psa کل 5 بود و psafree 0.32. یک ماه آنتی بیوتیک و مکسولوسین تجویز شد ولی همچنان کل روی 5 و آزاد 0.43 بود. با وجود این که در آخرین سونوگرافی اندازه پروستات خیلی هم بزرگ نبوده. بیوپسی را در 18 خرداد انجام دادند. نتیجه پاتولوژی در لوب چپ و راست به اندازه 1 و 2 میلی متر از نمونه ها تشخیص بدخیمی داده شد. تشخیص دکتر ایشون مراحل شروع بیماری بود و پیشنهاد دکتر معالجشون در کرمان عمل رادیکال پروستاتکتومی بود. نوبت عمل را برای 5 مرداد دادند. نطر شما چیست؟ آیا بیماری در مرحله حاد است؟ پاسخ به این درمان چند درصد موفقیت آمیز است؟ سپاسگزارم از توجه و لطفتون
    1. تصویر کاربر مهدیه دوشنبه ۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      خ
    2. تصویر کاربر مهدیه سه شنبه ۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      نتیجه پاتولوژی پیوست شده
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      با سلام جوابتان را دادهام
    4. تصویر کاربر مهدیه پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام تا کنون هیچ پاسخی به سوال من ندادید الان چند روزه که گذشته و من ۳۰ هزار تومان به حساب شما واریز کرده ام. سپاس
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۶ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    بعداز18ماه عمل پروستادرادیکال باPSA5هنوزنعوذرخ نمیدهد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      عارضه عمل است

درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…
چرا باید یورودینامیک یا نوار مثانه انجام بدهیم؟ تست یورودینامیک میزان ذخیره و ترشح ادرار را در…
وازکتومی یا همان عمل بستن لوله مردان و عقیم شدن مردان، یک عمل سرپایی است که، برای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر