جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر javad جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید بنده ۲۷ سال دارم به دکتر مراجعه کردم سونگرافی گرفتن. در کالیس فوقانی کلیه راست سنگ به اندازه ۷/۵ m و همچنین پروستات ۲۷* 24*40 جواب سونوگرافیم بود آقای دکتر قرص ویتامین ای۴۰۰ و قرص سلکوسیت۲۰۰ وقطره سنکل تجویز کردن وهمچنین درد در سمت چب زیر شکمم دارم اگه امکانش هست راهنماییم کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      قطره ی سنکول رو ادامه بدین شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف کنین. اگر درد ادامه دار شد سی تی اسکن انجام دهید
  • تصویر کاربر ناصر شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام خد اقوت دکتر جان
    74 سال سن دارم اخرین PSA 2.34 حدود 15 روز پیش نتیجه MRI خدمدتان فرستادم اکنون نتیجه نمونه برداری میفرستم که با تاکید دکتر معالج انجام گردید خواستم نظر جنابعالی و راهنمایی در مورد ادامه معالجه در صورت نیاز را داشته باشم سپاسگزام
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      خوش خیم است خداروشکر. سالانه یک بار psa چک شود. شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود
    2. تصویر کاربر ناصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      با سلام دکتر جان ممنونم از پاسختان خوشحال شدم در ضمن خواهشی داشتم قبلا در تاریخ اول اسفند ماه نتیجه ام ار ا را خدمدتان فرستادم تحت کد رهگیریpplb7235572 فراموش کردم مشخصات خودم را حذف کنم آیا امکان دارد انرا از ساید بفرمایید حذف شود ممنون میشوم
    3. تصویر کاربر ناصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      مشخصات روی آزمایش ام ار ا در آخر صفحه نوشته شده که از توجه اتان صمیمانه تشکر میکنم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      چشم
    5. تصویر کاربر ناصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سپاسگزارم از بذل توجه اتان
    6. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      🙏
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام
    من با سن 62سال درتاریخ 9998 psa 439بود قرص پروستاتان روزی 2عدد مصرف می کردم با ناراحتی ادرار شبانه وعدم نگهداری مواجه شدم بدستور دکتر قرص را قطع کردم وروزی یک عدد تامسولوسین می خورم در تاریخ 99129مجدد آزمایش دادم psaشد672معاینه مقعدی شدم مشکلی نبود وآزمایش ترانس رکتال دادم که تصویر آن ارسال می کنم خواهش می کنم راهنمایی کنید از شما سپاسگزارم لطفا بفرمائید آیا قرص تامسولوسین را ادامه دهم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۶ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      باید از پروستات شما نمونه بردلری انجام شود
  • تصویر کاربر Alfred پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سوزش سرآلت هنگام خروج منی موقع نزدیکی که سوزش درلحظه خروج منی زیادمیشه وبعدش کمترمیخواستم لطف کنین راهنمایی بفرمایین؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      یک هفته هر ۱۲ ساعت قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ مصرف کنید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من چند روزیه خون تو ادرار میبینم و رنگ ادرار عوض شده . شبها تکرر ادرار دارم ولی در طول روز کمتره . اخر ادرار برام سخت میشه و به سختی قطع میشه . ایا سرطان پروستات دارم . من ۴۰ سالمه و پدرم هم پروستات داشتن
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام تقریبا یکسالی است ادار م فشار آنچنان ندارد و با تاخیر میاید
    پیش دکتر رفتم کپسول پروترال داده مصرف می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      چند سالتونه ؟ با پروترال بهتر شدین ؟
    2. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ۵۰ سالم یه کم بهتر شدم
    3. تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      ۵۰ سالم
      بله کمی بهتر شدم
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالا پروستاتتون بزرگ شده ، psa چک شود سونوگرافی انجام شود دارو ادامه یابد
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر کرمی بنده 40سال سن دارم حدود دوسال میشه که به گفته پزشکان مختلف دچار التهاب پروستات شدم در طی این دوتا آزمایش و سونوگرافی هم انجام دادم. داروهایی که مصرف کردم عبارتنداز تامسولوسین.افلوکساسین.پروستاتان. سفیکسیم 400به مدت یک سال ولی همه بی نتیجه بنده حداقل ماهی یکبار با توجه به مصرف دارو دچار احتباس ادرار میشم تا سوند نزنم مشکلم حل نمیشه. بنده رژیم غذایی رو هم رعایت میکنم مثل مصرف نکردن گوشت قرمز.لبنیات.ادویه جات بجز زرد چوبه و زنجبیل ولی مشکلم حل نشده و همچنین بعد از نزدیکی دچار مشکل بیشتری میشم خواستم جنابعالی بنده رو راهنمایی فرمائید. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      علایم ، از داروهای افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرم هر ۱۲ ساعت برای یک ماه استفاده کنین و از قهوه و نوشابه و ادویه جات و پیاز و سیر پرهیز کنین
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ارادت جناب دکتر.....بنده ۵۹ ساله
    پدرم سرطان پروستات داشت که عمل کردند پروستات را برداشتند.....بواسطه ارثی بودن بنده نیز طی این ده سال اخیر مرتب سونو و سنجش پی اس آ دادم....حجم پروستات طی این ده سال از حدود بیست و پنج سی سی اکنون به شصت سی سی رسیده و پی اس آ از عدد دو و نیم تا الان که شش و هفت دهم شده و پی اس آ آزاد هم یک و هفت دهم و نسبت این دو بیست و پنج صدم است.....الان بدلیل مشکل در دفع ادرار قرص تامسولوسین میخورم و دفع خوب شده یکبار ترانس رکتال کردم و نمونه برداشتند مشکلی نبود و دو سال پیش هم بیمارستان پیامبران بروش ام آر آی فیوژن بیوپسی تیکه برداری از پروستات داشتم که هیچ مشکلی نبود و توده بد خیم وجود نداشت.....بنظرتون الان نیاز هست مجددا نمونه برداری از پروستات انجام بدم البته تو این دو سال اخیر پی اس آ بین شش تا هشت و نیم در نوسان بوده و ماه گذشته پی اس آ بنده شش و هفت دهم بود و نسبت اون با پی اس آ آزاد بیست و پنج صدم است......
    پیشاپیش ممنونم دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بله بهتر است مجدد نمومه برداری انجام شود. می توان به جای نمونه برداری MP-MRI نیز انجام داد
  • تصویر کاربر مسعود شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم مدت ۵ سالیه با بزرگی پروستات درگیر هستند که اون موقع نمونه برداری کردن و خوش خیم تشخیص دادن.
    مثانه هم پر سنگ هستش حالا مدتیه درد دارن و درگیر هستند حجم پروستات ۱۱۲ cc شده در ۵ ماه ۱۰ cc رشد داشته جواب سونوگرافی رو هم میفرستم خدمتتون
    تشخیص شما چیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر مسعود پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دکتر آزمایش psa هم فرستادم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      باید مجدد نمونه برداری انجام شود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در هر صورت پروستات باید عمل شود ، بستگی به نتیجه ی نمونه برداری مجدد ، نوع عمل فرق خواهد کرد. حتما مجدد نمونه برداری شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    با سلام چند روزه دور بیضه درد دارم و اطراف کلیه روزی ۷ یا ۸ بار میرم دستشویی سونو گرفتم سنگ ۳ میل تو کلیه نشون داده و انداز ه پروستات ۴۷*۴۰*۳۵ نشون داده سن ۴۰ ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر درد بیضه دارین از بیضه ها سونوگرافی شود. اون سنگ دفع میشود اگر درد ادامه دار شد سی تی اسکن انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر