جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رحیم سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    ا سلام خدمت جناب آقای دکتر
    پدر من 70 سال سن داره و حدودا 10 ماه پیش عمل باز پروستات انجام داده و بعد از 6 ماه برای ویزیت مجدد به دکتر مراجعه کرد و دکتر برای ایشان سونوگرافی و آزمایش پی اس آ نوشتن که جواب هردو را برای شما مینویسم
    سونوگرافی: حجم مثانه بعد از تخلیه برابر با 104 سی سی که پس از تخلیه 26 سی سی می باشد.
    پروستات دارای ابعاد 32*37*42 و حجم 26 سی سی
    psa: 0.6 دفعه اول
    psa: 0.7 هفته دوم
    ممنون میشم از حضورتون که راهنمایی کنید.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      نياز به درمان خاصي نيست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام . پدرم عمل پروستات باز و سیستسکوپی مثانه انجام داده و الان 20 روز میگذره 10 روز سوم از بالا وصل بود و پایین .بعد که باز کرد ادرار از پایین دفع می‌شد ولی سوراخ بالا بسته نشد و از آنجا هم بعد دو سه روز باز آب و ادرار می‌آمد .مجدد دکتر سون از پایین گذاشت وظاهرا سوراخ بالا بسته و ترمیم نشده .ایشون دیابت هم دارند .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      فعلا سوند را در نياريد
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    تخليه نشدن ادرار و بزرگى مختصر پروستات
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد سيستوسكوپي كنيد بياييد ببينم٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
  • تصویر کاربر حسن جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام بيماري 6٠ ساله هستم، سه هفته قبل ادرارم بند اومد، كوتري ماكسازول و تامسولوسين و فيناسترايد خوردم و سوند را پس از يك هفته در اوردم، به مدت ٨ روز همه چي خوب بود و ادرار طبيعي تا انتي بيوتيك را ٢4 ساعت نخوردم كه دوباره ادرار بند اومد. حالا از اون روز ١٠ روز است كه سوند دارم و دكتر اينبار سفكسيم 4٠٠ تجويز كرده شبي يك عدد + همون تامسولوسين هر ١٢ ساعت + فيناسترايد شبي يك عدد، در سونوگرافي بزرگي پروستات حدود ١٠٠ هست، ايا امكان درمان دارويي هست، اساسا ايا اين حجم دارو و انتي بيوتيك تاثيري دارد كه دوباره شاشبند نشوم؟ يا حتما بايد عمل بشوم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام بايد عمل كنيد تماس خارج از نوبت٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤
    2. تصویر کاربر حسن پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقاي دكتر چون سن بيمار كم هست و جوون هست از نظر روحي و رواني قبول عمل پروستات و عوارضي كه در اينده روي زندگي زناشوويي خواهد گذاشت مانع از تصميم براي عمل شده است.
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      دارو بخورند با نظر متخصص
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 9799 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید..اقای دکتر ، من از اون جایی که یاد میارم شایدم از کودکی ..سوراخ سر آلتم گشاد بوده ..و انگار کشیده شده ب سمت پایین..همینجور ک تو عکس هست...میخاستم ببینم ایا این مشکل جدی داره؟ یا مثلا نیازب عمل جراحی؟ و سوالی ک ذهنمو درگیر کرده اینه که ایا مشکلی هم تو رابطه جنسی یا بچه دار شدن داره یا نه؟ ایا نیاز به مراجعه به پزشک ب صورت حضوری دارد؟
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام نياز به عمل نيست
    2. تصویر کاربر سعید جمعه ۲ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خیلی ـممنون... باید دکتر هم برم ؟ یا نیازی نیست؟
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۴ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      نه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مينا جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    Psa پروستات 1000 بوده مورد عمل جراحي قرار گرفته و بيضه ها خارج شده و ١٠ جلسه راديوتراپي انجام شده بعد از عمل pas به ١١١ تقليل پيدا كرده ولي بعد از ٢ ماه مجدد تست گرفته شده و ٨٧ شده علت چه چيزي ميتونه باشه؟ با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد راديو تراپي كنيد
  • تصویر کاربر سپنتا سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 231 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . من چند روز پیش سوالی از شما پرسیدم که اون سوال رو الان میگذارم برای یادآوری ، ولی شما فرمودید این درد ناچیز رو نادیده بگیرم و دیگه حتی به دکتر مراجعه نکنم . ولی خواستم خدمتتون بگم که درد و مشکلات من به قدری جدی شده که رابطه ی من و همسرم داره به طلاق کشیده میشه و من برای بزرگ کردن بچه ی شش ماهه ی خودم هم حتی دیگه توانایی ندارم و واقعا به آخر خط رسیدم و حتی برای مشکلم نزد یک پروفسور آلمانی هم رفتم و نتیجه نگرفتم . لطفا بهم کمک بفرمایید و اگه میشه پروستات من رو به طور کامل بیرون بیارید . ممنون از محبتتون ، سالم و موفق باشید . سوال قبلی : " سلام جناب دکتر . من 9 سال هست که درگیر بزرگی و دردناک و سوزناک بودن پروستات خودم و مشکلات ادراری هستم که با مصرف انواع داروها کوچکترین نتیجه ای نگرفته ام و روز به روز مشکلم شدیدتر شده . از طرفی دکترهای پیشین به من گفته اند که با توجه به اینکه پروستاتیت من نه التهابی هست و نه باکتریایی با جراحی نیز مشکل من نه تنها حل نخواهد شد بلکه بدتر خواهد شد . آیا اگر پروستات من به طور کامل خارج شود مشکل من حل نمیشود ؟ با تشکر از شما . "
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۶ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام درمان اين درد بيخيالي است كه عرض كردم از دكتر نتيجه نميگيريد
  • تصویر کاربر سپنتا شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . من 9 سال هست که درگیر بزرگی و دردناک و سوزناک بودن پروستات خودم و مشکلات ادراری هستم که با مصرف انواع داروها کوچکترین نتیجه ای نگرفته ام و روز به روز مشکلم شدیدتر شده . از طرفی دکترهای پیشین به من گفته اند که با توجه به اینکه پروستاتیت من نه التهابی هست و نه باکتریایی با جراحی نیز مشکل من نه تنها حل نخواهد شد بلکه بدتر خواهد شد . آیا اگر پروستات من به طور کامل خارج شود مشکل من حل نمیشود ؟ با تشکر از شما .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر بهروزخدابخشی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    مدت بیست سال است بابزرگی وعفونت آن درگیرم 84باداروهای فیناسریدوآفلاکسین کنترل شددو دوره یک ساله فیناسریدراادامه بعدقطع شده ولی تروزوسین5مصرف نموده حدود یک سال اخیر هم تامسولوسین را اضافه کرده ام .شب دوم رمضان دچاردرد اقنباض شدید همراه باحالت آنفولانزا شدم امروزسونو انجام داده vol93cc ضمن تشکرآیا می‌توانم برای عمل اقدام نمایم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر وقت شما بخیر

    بنده حدود 10 ساله سوزش ادرار داشتم که گاهی شدتش کم و گاهی زیاد میشد چند ماه پیش به دکتر مراجعه کردم و 4 سری ازمایش برایم نوشتند که الصاق کردم و چند نوبت هم دارو مصرف کردم اما سوزش من این 1 ماه اخر بیشتر و بدتر شده
    ممنون اگر راهنمایی بکنید

    تشخیص دکتر اول و دومی که رفتم این بود که التهاب مزمن پروستات دارم

    علایم بیماری ام در 1 ماه اخر
    *سوزش ادرار در ابتدای ادرار بیشتر و در ادامه کاهش پیدا میکند
    *بعد از تخلیه ادرار موقع برخواستن چند قطره ادرار خارج میشود.
    *بعد از تخلیه کامل احساس درد زیر ناف و فاصله بین زیر بیضه تا مقعد دارم
    1. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون از سایت خوبتون
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام با توجه به تجربه بيست ساله من شما درمانتان بيخيالي است از هيچ دكتر نتيجه نميگيريد چون ته قضيه سالميد
    3. تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      پس با این سوزش چکار کنم.
      یعنی احتمال دارد که عصبی باشد

      اخرین داروهایی که دارم مصرف میکنم
      *پروستاتان
      *پروترال
      *فلوکستین

      اگه ته قضیه سالم باشم طبق گفته شما و ازمایش ها پس دارو مصرف نکنم بهتره چون از وقتی که دارم دارو مصرف میکنم سوزشم بیشتر شده
      باسپاس
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان فقط بيخيالي است
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر