جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نادررضوی پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    باسلام ۷ سال است که امنیک یک عدد وپروزسین یک عدد میخورم مشکل درتخلیه مثانه دارم حجم پروستات ۷۷ سی سی و اخرین 94/8/28psa وبخاطر التهاب 10 عدد بروفن خوردم و psa 7/94 شد و بروفن باعث کمی روان شدن ادرار شد ایا با حجم 77سی سی عمل turp جواب میدهد یا نه ؟ و روش شما برای من چگونه است ؟ ایا turp همان لیزر است وایا تکه های و ذرات احتمالی باقیمانده مشکل ساز نخواهد بود ؟درضمن جدیدا pRS ام ار ای از پروستات دادم وجواب منفی بود و ۲ سال قبل هم نمونه برداری کردم بصورت رندم که جوابش منفی بود . حالا توصیه شما چیست عمل باز میشود یا با دو سه سوراخ وروش rurp انجام میشود وبا هر کدان روش چند روز بستری ومشکلات در منزل دارد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      ازمایش بالا است تکرار کنید اگر باز بالا باشد نمونه برداری لازم است مطلب و فیلم من در سایتم را ببینید
  • تصویر کاربر نوری دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    پدر بزرگم ده سال پیش عمل پروستات انجام دادن و مقداری از آن برداشته شد
    الان دوباره پروستات به طور ناگهانی متورم شده و مجاری ادرار رو بسته و شکمشون رو میخوان سوراخ کنن برای کار گذاشتن سوند و خارج کردن ادرار
    Ps ايشون 37 هستش
    سوال بنده از شما اينه که اول اینکه بعد که سوند خارج بشه این سوراخ روی شکم ترمیم میشه یا خیر و دوم این که میشه مجددا عمل کنن چون ده سال پیش عمل کردن!؟
    هشتادو سه سالشون هست
    ممنون از پاسخ گوییتون و اینکه وقت میذارید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      بايد نمونه برداري شود از نظر سرطان پروستات فيلم نمونه برداري سايت من را ببينيد
    2. تصویر کاربر نوری یکشنبه ۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      دکتر سوراخ شکم ترمیم میشه!؟
      بعد از اینکه سوند کشیده بشه چه اتفاقی میوفته برای اون سوراخ روی شکم!؟
    3. تصویر کاربر نوری یکشنبه ۸ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      همین الان هم متوجه شدم ده سال پیش شما ايشون رو عمل کردید
    4. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۳ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      حضوری
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدنجفی پنجشنبه ۲۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکترکرمی و باتشکرازسایت خوب و مفیدتون دو تا سوال دارم
    1 - بنده 45 سال سن دارم که درسونوگرافی مشخص شد ابعاد پروستات 44 * 38 * 39 و پروستاتم حدود 34 سی سی بزرگترازحدنرمال میباشد و تصویر کانون کلسیفیه به قطر4 میلیمتر در پارانشیم پروستات واطراف یورترال دیده میشود و هیچگونه سوزش و یا کاهش درادارا ندارم خواهش میکنم مرا راهنمایی فرمایید .
    2 - پدری 77 ساله دارم که پروستات ایشان 67 سی سی بزرگتر ازحدنرماله و 8 عدد سنگ حدود 28 میلیمتری درمثانه دارد و بیماری پارکینسون نیزدارد با مشکل دفع ادرار مواجهند و داروی لوادوپا استفاده میکند تا اطاق عمل هم رفت اما دکتربیهوشی قبول نکرد ایشانرا بیهوش یا بی حسی موضعی نماید لطفا راهنمائی فرمایید آیا بادارویی میشود پروستات ایشان را کوچک و یا سنگ ایشان را کوچک نموده یا برای بیهوشی ایشان راه حلی وجود دارد درصورت لزوم میتوانم ایشان را نزد حضرتعالی برای معاینه بیاورم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۸ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      در2- پدر باید عمل کنند فیلم عمل من در ساتم را ببینید عمل پروستات سن شما بیماری پروستات نیست
  • تصویر کاربر فردين یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ٣ سال ميشه كه ادرار راحتي نداشتم دكتر زياد رفتم ميگن پرستاتت خوبه عفونتم نداري ولي باز به سختي ادرار ميكنم مخصوصا صبح ها، قبلا ترشحات پرستات زياد داشتم هنگان صبح نميدونم شايد از پرستات باشه درماني داره خسته شدم ديگه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید نوار بگیرید0212264274
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۹ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      02122642744
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    عرض سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر کرمی

    پدر اینجانب درای بیماری کانسر پروستات می باشند(66 سال سن دارد).این بیماری موجب شئه بود که درد شدید کمر و لگن داشته باشند.که پس از مراجعه به دکتر،برایشان داروهای ترکیبی شیمی درمانی تجویز کرده است.مرحله اول شیمی درمانی را انجام داده اند (هرسه هفته یکبار)و این درد ها به کلی رفع شده است و وضعیت بیمار خیلی خوب است به لطف خداوند متعال.نظر دکتر این است که باید 6 مرحله شیمی درمانی صورت بگیرد.آیا به 6 جلسه نیاز می باشد؟ و سوال دیگر رفع شدن این درد ها یعنی اینکه غده سرطانی را از بین می برد؟.الفا راهنمایی بفرماید.با تشکر از لطف حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام باید تحت نظر دخترتان باشید درمان در این مرحله مدارا است
  • تصویر کاربر سیدرضا جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام درسال88عمل واریکوسل انجام دادم ازناحیه بیضه چپ احساس درد دارم چندین بارتوسط همکاران شما معاینه شده وچندین بارآزمایشات وسونوگرافی انجام داده ام که درآنها مشکلی نبوده تشخیص همکاران شما التهاب پروستات می باشد داروهای افلوکیم سیپروفلوکسین پروستاتان ودیکلوفناک خورده ام مقداری تسکین پیداکرده ولی دوباره پس ازقطع دارو دوباره درد شروع میشود مقداری مشکل احتباس ادرار درابتدای ادرارکردن دارم ازلگن آب گرم هم استفاده میکنم متاهل و38ساله هستم لطفا مراراهنمایی کنید واقعابا مشکل درزندگی مواجه شدم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام در سن شما بیماری پروستات نداریم
  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام.پدر من نمونه برداری پروستات انجام دادن و دچار تب و لرز شدن.آیا این مساله طبیعی است و نشان دهنده مساله غیرطبیعی نیست؟ البته به بیمارستان مراجعه کردیم و انتی بیوتیک تجویز کردن.ولی من نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۰ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بله و سریع
  • تصویر کاربر ابراهیم یکشنبه ۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید خدمت دکتر عزیز پدر من 57 سال داره پروستاتش مشکل داره جدیدن هم عفونت کرده گفتن باید 60سال باشه تل عمل بشه انوقت هم شنیدم میگن کسی که درش بیاره بعد مدتی فوت میکنه راسته این حرف ما اهواز زندگی میکنیم وضعیت مالیمنم ضعیفه تو رو خدا دستت میبوسم دکتر یه راهنمایی کن دکتر خوبی در اهواز هست معرفی کنید بهمون ممنون دکتر خدا برای خانوادت حفظت کنه منم خودم پسربزرگشم بیکار هم هستم اینطور که میبینمش خودم از خودم بدم میاد که چرا پولی ندارم تا ببرمش بهترین دکتر خواهش میکنم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۸ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      من در خدمتم
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با سلام نتیجه آزمایشpsa اینجانب 6/5گزارش شده است همچنین اندازه پروستات در سونوگرافی 65ml گزارش شده است لطفا مرا راهنمایی فرمایید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      باید نمونه برداری کند
  • تصویر کاربر غفور یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید
    5 سال سوزش ادرار دارم سونوگرافی حجم پروستات 36 cc و PSA 2 میباشد هر داروی آنتی بیوتیک خوردم جواب نداده لطفا مشکل من را بررسی کنید
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱ شهریور ۹۴( 8 سال پیش)
      خوب است
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر