جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص پروستات چه دکتری است؟

تصویر دکترحسین کرمی

دکترحسین کرمی

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

بزرگی پروستات شایع ترین علت مشکلات تخلیه ادرار در مردان بالای 50 سال می باشد. علت بزرگی پروستات ناشناخته است اما احتمال بروز آن با افزایش سن بیشتر می شود. 50% مردان بالای 50 سال و 90% مردان بالای 80 مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات هستند.

شرح حال یک بیمار با بزرگی پروستات

آقای 55 ساله که  از مشکل در ادرار کردن شاکی است. او می گوید هنگام دستشویی از زورزدن برای تخلیه ادرار استفاده می کند. شروع ادرار کردن با تأخیر می باشد. ادرار 2 شاخه و قطره قطره می آید و ادرار بیمار کاملاً تخلیه نمی شود. او می گوید شبها مجبور است جهت تخلیه مثانه 2 یا 3 بار از خواب بیدار شود و هر 1 تا 2 ساعت باید برای تخلیه مثانه به دستشویی برود و در بعضی از مواقع در صورت عدم دسترسی به دستشویی ممکن است خروج ناگهانی و خودبخودی ادرار اتفاق بیفتد.

سرعت پرش ادرار ایشان کاهش پیدا می کند و اظهار  می دارد که این مشکل تکرر و عدم تخلیه کامل مثانه زندگی ایشان را به درجاتی مختل کرده است. تشخیص پزشک پس از انجام سونوگرافی از بیمار بزرگی غده پروستات را نشان می دهد که حدود cc100 ادرار در داخل مثانه باقی مانده است.

 

دکتر پروستات

درمان قطعی سرطان پروستات بدخیم

برای پروستات به چه دکتری مراجعه کنیم؟ قطعا برای درمان پروستات می بایست به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کرد. دکتر حسین کرمی سالهاست که در زمینه ی درمان بزرگی پروستات و سرطان های مرتبط با آن در حال فعالیت است. برای مشاوره با ایشان و یا پرسش از دکتر می توانید بر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

غده پروستات چیست؟

پروسات عضوی به اندازه یک گردوی  کوچک است که در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته است. پروستات به معنی غده رشد کننده می باشد. به علت بزرگی پروستات گردن مثانه دچار انسداد می شود و باعث اختلال در خروج ادرار می شود. پروستات در دو مرحله از سن بزرگ می شود که عبارتند از هنگام بلوغ و پس از 35 سالگی که علائم آن پس از 50 سالگی خودش را نشان می دهد.

علت بزرگی پروستات چیست؟

علت بزرگی پروستات ناشناخته است ولی بیشتر با افزایش سن، افراد مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

عکس پروستات

شکل بزرگی پروستات
شکل بزرگی پروستات
عکس سرطان پروستات
عکس سرطان پروستات

علائم بزرگی پروستات

بیمارانی که علائم گفته شده را دارند باید به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند. بر اساس شدت انسداد مجرا توسط پروستات، علامت های تخلیه مشکل ادرار به خفیف – متوسط و شدید تقسیم می شوند. نوع خفیف آن که علامتهای ادراری خیلی ضعیف است نیاز به درمان ندارد. دو نوع متوسط و شدید علامت های انسدادی و تحریکی از قبیل: کاهش سرعت جریان ادرار، جریان ادرار، باریک آمدن ادرار و قطع و وصل شدن ادرار، تکرر مزمن ادرار در روز و شب که بیمار را از خواب بیدار می کند و عدم تخلیه کامل ادرار می باشد.

نکته مهم این است که ممکن است مصرف داروهایی از قبیل سرماخوردگی، داروهای اعصاب و مصرف الکل باعث احتباس و بندآمدن ادرار این افراد شود.

تشخیص بزرگی پروستات

روشهای تشخیصی بزرگی پروستات کدامند؟

سونوگرافی از پروستات

معاینه از طریق انگشت توسط پزشک متخصص ارولوژی که بزرگی پروستات تشخیص داده می شود.
اندازه گیری و آزمایش PSA خون که در سرطان پروستات بالا می رود.
اندازه گیری سرعت پرش ادراری با دستگاه نوار مثانه

درمان پروستات

همه بیماران نیاز به عمل جراحی ندارند. بسته به شدت علامتهای ادراری درمان متفاوت است. اولین قدم درمانی استفاده از داروهای پروستات است که باعث گشاد شدن گردن مثانه و خارج شدن راحت ادرار از مثانه می شوند. در صورت عدم جواب به درمان دارویی و احتباس ادراری بهترین درمان جراحی پروستات است که به دو روش بدون شکاف شکمی یا عمل TURP و یا با شکاف کوچک بالای مثانه انجام می شود که با این عملها انسداد برطرف شده و بیمار احسا راحتی تخلیه ادرار را پیدا می کند.

سوزش و تکرر ادرار، خونریزی خفیف و خروج غیر ارادی به صورت اضطراری تا 6 هفته پس از عمل طبیعی است. توصیه های اینجانب برای جلوگیری و درمان بزرگی پروستات عبارتند از:

✔️ مراجعه تمام مردان بالای 50 سال به پزشک متخصص ارولوژی جهت معاینه پروستات

✔️ انجام آزمایشات لازم از جمله PSA و درمان به موقع توصیه می شود.

هیدروکلروتیازید و پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ماده ای است که توسط سلول های غدد پروستات (اعم از سلول های نرمال و سلول های سرطانی) ساخته می شود. PSA بیشتر در مایع منی یافت می شود، اما مقدار کمی از آن در خون نیز وجود دارد. اکثر مردان سالم (بدون سرطان پروستات) دارای سطح PSA کمتر از 4 نانوگرم در هر میلی لیتر خون (ng/ml) هستند. بالا رفتن سطح PSA، باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان پروستات می شود. در زمان سرطان پروستات معمولاً سطح PSA بالاتر از 4 نانوگرم بر میلی لیتر خون می باشد. با این وجود، سطح PSA زیر 4 عدم سرطان پروستات را تضمین نمی کند. حدود 15% از مردانی که PSA کمتر از 4 داشته اند، در آزمایش نمونه برداری به عنوان فرد مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده اند.

برخی از داروها روی سطح PSA تأثیر می گذارند. دیورتیک های تیازیدی، مانند هیدروکلروتیازید (HCTZ) نوعی قرص ادرار آور (قرص آب) می باشند که اغلب برای درمان فشار خون بالا تجویز می شوند.

برای مردانی که به سرطان پروستات مبتلا نیستند، نمی توان با اطمینان گفت که کاهش سطح PSA مفید است. در برخی موارد با کاهش سطح PSA خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کاهش می یابد، اما ممکن است در برخی موارد دیگر، با پایین آمدن سطح PSA -بدون تأثیر بر خطر ابتلا به سرطان پروستات- در نتایج آزمایش سرطان پروستات خطا ایجاد کند. بنابراین بهتر است در زمان تست سرطان پروستات در مورد هر گونه دارویی که مصرف می کنید با پزشک خود صحبت کنید.

4.2/5 - (47 امتیاز)

مشاوره پزشکی

در پایان هر مقاله برای راحتی شما عزیزان، نرم افزار پرسش و پاسخ قرار داده شده است تا به راحتی سوالات خود را با ما در میان بگذارید. از طریق این نرم افزار می توانید پرسش ها و مدارک پزشکی خود را ارسال کنید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.با توجه به تعداد زیاد سوالات پاسخ شما تا 4 روز کاری به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر seied دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    اقای دکتر بنده حدود دو سال است که در موقع ادرار کمی با سوزش وکامل نمی اید یعنی با گرفتگی خارج میشود ایا به بیماری پروستات دچار شده ام در ضمن تاکنون به دکتری مراجعه نکرده ام لطفا راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر seied دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      چرا به سوال من پاسخ ندادید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اردیبهشت ۹۴( 9 سال پیش)
      بایر بررسی شوید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ناصح شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر جوانی 27 ساله هستم تکررادرار دارم بعدازخوردن یک لیوان اب دستشویی زیادمیرم وبعضی شبها پهلوم دردمیکنه کمردرد دارم شکمم دردخفیف داره مطفوع هم روزی یک بارمیرم دستشویی ویعضی وقتهاروزی 2بار پشت سرهم ستون مهرهام هم اسیب دیده بود 2سال پیش ممنون از راهنمایی تون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۹ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      نوارمثانه بگیرید
  • تصویر کاربر منصور سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشید من 49ساله هستم و مدت 2ماه پیش احساس درد خصوصا در شب در ناحیه زیر شکمم داشتم به پژشک رفتم که پس از انجام سونوگرافی از پرستات اندازه آن حد اکثر نرمال بود و تخلیه ادرار هم با مشکل انجام می شد دکتر داروی پروترال چهار درصد تجویز نمودند که پساز مصرف یک ماهه دردم خوب شد ولی تخلیه ادرار باز هم مشکل دارم و همهن قرص را دارم مصرف میکنم بعضی اوقات در همان ناحیه درد دارم لطفا من را راهنمایی بفر مایید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      ادانه بدهید
  • تصویر کاربر منصور سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    با سلام من 49سال دارم که مدت دو ماه پیش در ناحیه زیر شکم بخصوص در شبها درد زیادی داشتم که به پژشک رفتم بعد از انجام سو نوگرافی اندازه پرستات حد اکثر نرمال بود که دکتر قرص پرو ترال چهار درصد را تجویز کرد که بعد ار مصرف یک ماهه دردم خوب شد ولی تخلیه ادرار باز هم با مشکل انجام می شود آقای دکتر دوباره همان قرص را ادامه داد اکنون باز هم در ناحیه زیر شکم درد دارم لطفا مرا راهنمایی بفرماییید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      این دردها مهم نیستند
  • تصویر کاربر amin سه شنبه ۳۰ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 347 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد گرامی
    اقای 71 ساله بدون علایم ادراری همراه با u/a نرمال, در تاریخ 92/7/14 ازمایش psa =1/9 بوده است.در تاریخ 93/8/6 مجددا ازمایش psa انجام گردید . psa =2/4 و free psa = 0/80 و نسبت
    free psa/pas=0/35 .در مورد ایشان ایا این ازمایشات نرمال می باشد و یا ازنظر bph یا کانسر در معرض خطر یا مبتلا هستند و چه اقدامات تشخیصی و درمانی در صورت صلاحدید باید صورت گیرد؟
    لازم به ذکر است که ازمایش اول ودوم در دو ازمایشگاه مختلف انجام شده است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      شما سرطان ندارید خیالتان راحت
    2. تصویر کاربر amin سه شنبه ۳۰ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      از زحمات حضرتعالی در سرعت عمل در پاسخ به سوال کمال تشکر را دارم.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب. اینجانب 44 سال دارم. یک ماه قبل عمل هرنی کشاله ران انجام دادم. بعداز عمل دچار انسداد ادرای شدم و یک هفته سوند زدم . دکتر متخصص اورولوژی کپسول تامسولوسین و سیپرو فلوکساسین تجویز نموده است . در حال حاضر تکرر و سوزش ادرارم از بین رفته است . ولی بعضی وقتها کمی عود می کند و در حدود 4 کیلو وزن کم کرده ام.ضمناً چند ماهی بود که حجم و سرعت ادرارم کم شده بود ولی سوزش و یا تکرر ادراری نداشتم و مشکل نغوذ پیدا کرده بودم . در حدود 8 ماه قبل به علت سوزش انزال آزمایش های سونوگرافی و PSA را انجام داده ام . هیچ گونه مشکلی نداشتم. طی چند هفته اخیر چند متخصص معاینه ظاهری انجام داده اند و اعتقاد داند چون سنم کم است با مصرف دارو و زمان درمان می شوم . آلان نمی دانم وضعیتم چگونه است . و بسیار نگران هستم .آیا من سرطان پروستات دارم؟ خواهسمند است مرا راهنمایی کنید . با سپاس و تشکر فراوان از متانت طبع تان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۷ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      با استراحت خوب می شوید
  • تصویر کاربر شهاب یکشنبه ۲۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1192 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشی خدمت آقای دکتر کرمی.
    آقای دکتر من جوانی 29ساله ومجرد هستم.حدود 2ماه پیش هرزگاهی درد دربیضه سمت راست نزدیک کشاله رانم و احساس کمی کمردرد و درد پهلوی سمت راستم داشتم، نزدیک به4ساله که کلیه هام سنگ سازن ولی تاحالا دفع سنگ نداشتم.متاسفانه 6ساله که هفته ای یکبار مبتلا به استمنایاخود ارضایی هم هستم. چندروز پیش واسه درد بیضه راستم به پزشک متخصص مراجعه کردم و واسم سونگرافی نوشت که بعداز سونو بهم دکتر گفت که کلیه هات سنگ دارن باز و پروستاتت هم یکم عفونت داره و واسم روغن کدو و چند قرص آنتی بیوتیک تجویز کرده.الان دوروزه که استفاده میکنم ولی یکم باز درد بیضه راست دارم.خواستم بپرسم تشخیص پزشک درست بوده آقای دکتر؟ این عفونت حاد نیست؟ مشکلی واسه پروستاتم پیش نمیاد؟ سرطان بعدا نمیگیرم. آیا استمنا انجام دادم این مدت ولی تخلیه کامل مایع منی باعث این عفونت شده؟؟ یا کلا استمنا باعث عفونت میشه؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟
    توروخدا جواب سوالامو بدید. تو رو به امام حسین جوابمو بدید.تشکر آقای دکتر.
    جواب سونگرافی به این شرح هست :
    ابعادکلیه راست37×103میلیمتر وابعاد کلیه چپ39×101میلیمترودرحدطبیعی هستند.
    اکوی پارانشیم هردوکلیه نرمال است.
    افتراق کورتیکومدولاری کلیه ها درحدطبیعی است.
    تصویردوسنگ به طول های 5و3.5میلیمتربترتیب درقسمت تحتانی کلیه راست و میانی-تحتانی کلیه چپ دیده شد.
    هیدرونفروز درکلیه ها رویت نشد.
    درحالبها اتساع قابل ارزیابی مشهودنیست.
    مثانه اکوفری وباضخامت جدارطبیعی است.
    بعدتخلیه مثانه حجم باقیمانده ادراری 18سانتیمترمکعب است.
    ابعادبیضه راست 21×36میلیمترو ابعاد بیضه چپ22×35میلیمتر واکوی آنها طبیعی است.
    اپیدیدیم بیضه ها نرمال است.
    قطروریدهای شبکه پامپینیفورم درحالت استراحت وبامانوروالسالوادردوطرف درحد طبیعی است ویافته ای بنفع واریکوسل دیده نشد.
    ساک هرنی وهیدروسل دراسکروتوم رویت نشد.
    درنواحی اینگوینال دوطرف ضایعه فضاگیر، ساک هرنی ولنفادنوپاتی دیده نشد.
    1. تصویر کاربر شهاب یکشنبه ۲۳ آذر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام آقای دکتر.توروخدا جواب سوالمو که پرسیده بودم بدید.تشکر.
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من16 سالم هست والا دو سال است که بعد از ادرار کردن چکه می کنم سیستوسکپی هم کردم گفتند که پروستات بزرگ وتنگی ندارد وپروستات من 43میلی متر است می خواستم بدونم چه کار باید بکنم الان هم چند هفته ای است که توی التم می سوزد وزیر ناف وبغل ماهیچه ها م هم می سوزد ودرد می کند تورو خدا ایا راه حلی برا خوب شدن هست یانه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ مهر ۹۳( 9 سال پیش)
      مشکل شا حساسیت بیخودی است
  • تصویر کاربر سجادمقدسی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    با سلام پسري 27 ساله هستم چند ماه پيش به پروستاتيت مزمن مبتلا شدم البته نميدونم از چه نوع چند بار هم کشت ادراروسونوگرافي انجام دادم مشکلي نداشتم علائمي که دارم قطره قطره شدن آخر ادرار داغ شدن درون آلت بعد از دفع ادرار و گاهي درد بيضه ها و درد زير شکم به دکتر ارولوزي مراجعه کردم به مدت 55 روز آنتيبيوتيک تجويز کردن 35تالوفلوکساسين500و20تاسفيکسيم400ومقداري امي پرامين خيلي به بهبودي کامل نزديک بودم که گفتن ديگه ادامه ندم چون مصرف آنتي بيوتيک خوب نيست الان دوباره علائمم برگشته نگرانم ک بايد تا آخر عمر تحملش کنم اگه راه درماني هست خواهش ميکنم راهنماييم کنيد اگه لازم بدونيد براي درمان بيام خدمت شما چونکه واقعا آزار دهندست وزنگيم دگرگون کرده من ساکن کرمانشاه هستم با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      فعلا درمان کافی است
  • تصویر کاربر آریان جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    باسلام احتراما اینجانب حدود سه ماه پیش به دلیل تکررادرار و ادرار قطره ایی دچار شدم که پس از انجام سونوگرافی , سی تی اسکن و عکس رنگی التهاب خفیف پروستات و اتساع خفیف در سیستم پیلو کالیسیل کلیه سمت چپ نمایان بود, با استفاده از داروهای سیپرو فلوکساسین , ترازوسین و پروستاتان علاائم بیماری بهتر شد اما پس از قطع آنها مجددا همان علائم نمایان گردیده به همراه کم شدن حجم و قطر ادرار ,درد در بیضه ها , آویزان شدن آنها و درد شدید در کمر خواهشمند است راهنمایی فرمائید و آیا اتساع در کلیه نیز حتما میباستی عمل گردد یا خیر. باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      به نظر من مشکلی نیست ولی خواستی جهت معاینه بیائید
درحال دریافت اطلاعات

مطالب بیشتری بخوانید

انتقال زگیل از طریق بوسیدن امکان دارد؟ البته که، رایج ترین راه انتقال ویروس زگیل تناسلی تماس…
کولپوسکوپی زگیل تناسلی چیست؟ کولپوسکوپی که نوعی معاینه دستگاه تناسلی زنان است، ابزاری مؤثر برای تشخیص زگیل…
واریکوسل یکی از بیماری های بیضه است که مردان را درگیر میکند، واریکوسل در واقع به معنای…

روزای هفته

ساعت مطب

شنبه (مطب نیکان)

14:00 - 19:00

دوشنبه

تعطیل است

سه شنبه (مطب نیکان)

13:00 - 19:00

پنج شنبه (مطب نیکان)

09:00 - 14:00

جستجو

حالب

+54 مطلب

پرسش از دکتر